3. Els presocràtics 3.1. L’escola de Milet

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
i les seves característiques
Advertisements

Els orígens de la filosofia grega
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Equacions amb dues incògnites.
UNITAT 1 L’ORIGEN DE LA FILOSOFIA OCCIDENTAL.
Els orígens del pensament filosòfic occidental
L’ESCOLA JÒNICA Autors presocràtics.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
L'ART GREC.
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
PETITS REPORTERS Títol.
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Pàgina 15 Segle VII al VI aC: situació de profunda crisi
L´Escola pitagòrica. Els filòsofs atomistes: leucip i demòcrit.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
2. El naixement de la filosofia occidental
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
DE LA DURADA AL RITME.
Impressions sensibles
Els filòsofs presocràtics
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
La teoria de les Idees de Plató
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
HERÀCLIT i l’escola Jonica
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
3.4 El problema del coneixement
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
HERÀCLIT D’EFES aC.
Principi del canvi (immanent)
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Conceptes previs Lleis químiques Teoria cineticomolecular.
Els orígens del pensament filosòfic occidental El pas del mite al logos Els filòsofs presocràtics.
Transcripción de la presentación:

3. Els presocràtics 3.1. L’escola de Milet Pàgina 25 Els presocràtics Denominació: Primers filòsofs o filòsofs presocràtics Fonts: fragments i doxografies L’Escola de Milet Segle VI aC: A Milet (polis de la costa jònica) neix una nova forma de: Organització social (la democràtica) oposada a l’aristocràtica Saviesa (la filosofia/ciència) oposada i crítica amb el pensament mític Qui forma part de l’escola de Milet i quins trets tenen en comú?: Filòsofs: Tales, Anaximandre i Anaxímenes (són deixebles sucessivament) Objectiu: repensar el món des de bases racionals (investigació de la naturalesa) Participen de les idees de la polis democràtica Tales de Milet La recerca de l’arjé: l’aigua Justificació: és el més actiu dels elements, importància per a la vida dels animals i plantes Pren-ne nota! pàgina 25 Dades biogràfiques pàgina 25 Text pàgina 25

3. Els presocràtics 3.1. L’escola de Milet Pàgina 26 Anaximandre de Milet La crítica a Tales L’arjé no pot ser cap dels elements ja que alguns són oposats entre si La recerca de l’arjé: l’àpeiron (el que és indefinit o indeterminat) Característiques No és cap dels elements sinó la base que els genera És etern i imperible Té la capacitat de moure’s a si mateix i governar les altres coses que no tenen moviment Controla i encoratja, des del límit de l’univers, la lluita dels oposats o contraris El funcionament de la physis: la llei còsmica (cosmologia) La physis és el resultat de la lluita dels oposats que es produeix segons llei (necessitat) i mesura: La llei manté la proporció i l’equilibri còsmic on cap d’ells pot prevaler, (és una transposició o un reflex de la llei de la polis democràtica) Dades biogràfiques pàgina 26 Text I pàgina 26 Text II pàgina 26

3. Els presocràtics 3.1. L’escola de Milet Pàgina 27 Anaxímenes de Milet La recerca de l’arjé: l’aire Característiques Invisible i sempre en moviment Mecanisme explicatiu dels canvis Processos de condensació i rarefacció: els canvis de densitat Les diferències qualitatives entre les coses es deuen a diferències quantitatives Mecanisme uniforme i observable quotidianament Justificació Importància per a la vida (la respiració, la combustió, etc.) Dades biogràfiques pàgina 27 Text pàgina 27

3. Els presocràtics 3.2. L’escola pitagòrica Pàgina 27 Pitàgores de Samos i l’escola pitagòrica Secta de caràcter secret i mistèric (ritus d’iniciació) combina la: Investigació científica (música, matemàtiques i astronomia) Religió (doctrines òrfiques) Política (antidemocràtica) La religió: Les doctrines òrfiques Dualisme antropològic: cos (material i mortal) - ànima (immaterial i immortal) Doctrina del soma-sema: cos - presó (o tomba) Transmigració i reencarnació de les ànimes (si aquestes no són pures) Purificació mitjançant la contemplació de la veritat (coneixement) i la pràctica de la virtut (regles i prohibicions pitagòriques) La recerca de l’arjé (I): La teoria musical Dualisme metafísic: el que és il·limitat i el límit Extret de la descoberta de que les consonàncies perfectes de l’escala musical: l’octava (2/1) la quinta (3/2) la quarta (4/3) Poden expressar-se en simples relacions numèriques entre els quatre primers nombres Dades biogràfiques pàgina 28

3. Els presocràtics 3.2. L’escola pitagòrica Pàgina 29 Per tant, L’harmonia (ordre o bellesa: les consonàncies perfectes ) és producte de posar límit (proporció: nombre) a allò que és il·limitat (l’indefinit continu del so) Els quatre primers nombres contenen el secret sencer de l’escala musical i l’univers La recerca de l’arjé (II): La teoria dels nombres Inexistència d’una notació numèrica: barreja entre punt geomètric, unitat aritmètica i una mena d’àtom primitiu Connexió amb la descoberta musical: identificació entre el que és il·limitat i el que és parell, entre el que és senar i el límit Desenvolupament: la taula del 10 oposats fonamentals: La seva suma és 10 i la seva representació sagrada es denomina dècada o tetractys Text pàgina 29

3. Els presocràtics 3.2. L’escola pitagòrica Pàgina 30 L’ontologia pitagòrica Tot el que existeix està composat de nombres, buit i oposats en diferent proporció (Equació de cada cosa) La Cosmogonia Inici del procés d’ordenació: el límit (proporció) fixa en el centre del que és il·limitat (Caos) el que és limitat (la unitat) Creix i es parteix, les dues parts es mantenen separades pel buit: apareix el nombre 2 i la línia El procés de divisió de la primera unitat segueix: es genera el nombre 3, el triangle i el pla I per últim, el nombre 4, el tetràedre i el volum La Cosmologia No és geocèntrica Influirà en l’heliocentrisme de la teoria copernicana Pren-ne nota! pàgina 30 José Vidal González Barredo

La Cosmologia pitagòrica