TEMA 6: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
UNITAT 4.- Organización del trabajo
Advertisements

Tema 6: L'organització de l'empresa. Pàg. 1 TEMA 6: L'ORGANITZACIÓ DE L'EMPRESA 1.L'estructura organitzativa: els mecanismes de coordinació i les parts.
Pla de Recursos Humans per al mandat
ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN.
LOGO INTRODUCCIÓN A LA INGENIERIA ING. KARINA CRUZ OSCANOA TEMA LA ORGANIZACIÓN.
TEMA 9: LES FORMES ESTRUCTURALS
TEMA 3: FACTORS DETERMINANTS DE L'ESTRUCTURA
Tema 1: L'empresa i la direcció
Sistemes microinformàtics i xarxes
UNITAT 1 L’EMPRESA I L’ENTORN ECONOMIA DE L’EMPRESA 1 BATXILLERAT.
1.- L’EMPRESA Per què és necessària l’empresa?
Infosalut.com El Butlletí de Gestió del Coneixement del Sistema Sanitari Públic de les Illes Balears Virgili Páez.
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
T8. EL COMPORTAMENT INDIVIDUAL I SOCIAL (elements de la Psicologia Social) ELS GRUPS.
TEMA 5: EL SUBSISTEMA DE PRODUCCIÓ
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
MAPES CONCEPTUALS.
TEMA 1: L'ECONOMIA DE L'EMPRESA I L'EMPRESA
TEMA 4: EL SISTEMA DE DIRECCIÓ DE L'EMPRESA
TEMA 7: ELS PARÀMETRES DE DISSENY ORGANITZATIU
GESTIÓ PER PROCESSOS.
1 u n i t a t El departament de Recursos Humans.
PRESA DE DECISIONS Manuel Ortega(
TEMA 2: PARÀMETRES DE DISSENY ORGANITZATIU
Eines per avaluar centres educatius
SERVEI DE SUPORT PRELABORAL a les escoles 1 1.
TEMA 7: LES FORMES ESTRUCTURALS
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
TEMA 4: EL SISTEMA DE DIRECCIÓ DE L'EMPRESA
L’ESCOLA ÉS UNA ORGANITZACIÓ, OI?
1 u n i t a t La funció comercial de l’empresa.
Projecte d’Itineraris Formatius
TEMA 1: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ
De la gestió de la força de treball a la del coneixement
Tema 1: L'empresa i la direcció
1 u n i t a t Empresa i comunicació.
Incorporació de la Perspectiva de Gènere en la Prevenció del vih en l’àmbit de les drogodependències  La perspectiva de gènere ens ofereix l’oportunitat.
ELABORAR UN ORGANIGRAMA A PARTIR D’UN LLISTAT (Ordre i jerarquia)
Principis de l’entrenament
TEMA 1: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ
La gestió per processos
Presentació de la Guia per a la identificació i
SALUT MENTAL.
L’Absentisme Laboral a la Indústria Catalana. 64 experiències
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
EL PROCÉS DE DIRECCIÓ DE L’EMPRESA
TEMA 4: LES FORMES ESTRUCTURALS DE L'ORGANITZACIÓ
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
ESTRUCTURA MATRICIAL (Orientada al projecte)
SALUT MENTAL.
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
L’empresa com a sistema organitzat
Treball i aprenentatge en xarxa
Coneixements i idees previs
Proves de competències bàsiques als 14 anys
Estrès laboral i L'estrès laboral és una resposta de l’organisme davant de qualsevol demanda o exigència a la qual està sotmès i que l’individu interpreta.
TEMA 2: PARÀMETRES DE DISSENY ORGANITZATIU
TEMA 3: FACTORS DETERMINANTS DE L'ESTRUCTURA
la gestió hospitalària a través dels processos
TEMA 8: ELS FACTORS DETERMINANTS DE L'ESTRUCTURA
Les Franqueses, setembre 2007
Pla Integral de Salut Mental
Catàleg de llocs de treball del CPNL
TEMA 4: LES FORMES ESTRUCTURALS DE L'ORGANITZACIÓ
Presentació de resultats
Avaluació de la funció directiva: experiència del mètode portafolis
DE L’ORGANIGRAMA AL DIBUIX Dinàmica i funcionament de la ciutat
El departament de Recursos Humans
Informe per a l’ASSEMBLEA GENERAL DE SOCIETATS MUSICALS
Servei Educatiu Baix Llobregat 5 EAP B 07 Cornellà-St.J.Despí
Transcripción de la presentación:

TEMA 6: LA NATURALESA DE L'ORGANITZACIÓ L'estructura organitzativa: els mecanismes de coordinació Parts de l'organització L'organització com un sistema de fluxos Models mecànics i orgànics OBJECTIUS D'APRENENTATGE DEL TEMA Entendre els resultats que produeix la funció directiva d'organitzar. Reconèixer la importància de la coordinació en tot grup organitzat i conèixer els diferents mecanismes de coordinació alternatius. Conèixer el significat de l'àmbit de control i la seua repercussió en l'estructura organitzativa. Saber identificar i conèixer les funcions de les diferents parts de l'organització. Analitzar l'àmbit de control de la direcció empresarial. Distingir entre les unitats de línia i les unitats staff. Conèixer el significat d'un organigrama. Saber diferenciar l'organització formal de la informal. Conèixer els diferents fluxos que interrelacionen totes les parts d'una organització. Poder diferenciar en una estructura característiques pròpies de models organitzatius burocràtics (mecànics) i orgànics. 1 1

MAPA CONCEPTUAL ORGANITZACIÓ ESTRUCTURA ORGANITZATIVA 2 ADAPTACIÓ MÚTUA ORGANITZACIÓ FUNCIÓ DE ADMINISTRACIÓ SUPERVISIÓ DIRECTA COORDINACIÓ DIVISIÓ DEL TREBALL EFICIÈNCIA NORMALITZACIÓ BUROCRÀTICA PROCESSOS TIPOLOGIA HABILITATS ORGÀNICA CONSEQÜÈNCIA RESULTATS FLEXIBILITAT IDEOLOGIA ESTRUCTURA ORGANITZATIVA ORGANIGRAMA ELEMENTS COMPONENTS FUNCIONAMENT ORGANITZACIÓ FORMAL PART IMMATERIAL PART MATERIAL FLUXOS REGULATS IDEOLOGIA UNITATS DE LÍNIA UNITATS STAFF ORGANITZACIÓ INFORMAL DIRECCIÓ DE LÍNIA NUCLI DE OPERACIONS GRUPS DE TREBALL TECNO- ESTRUCTURA ALTA DIRECCIÓ DIRECCIÓ MITJANA STAFF DE SUPORT UNITAT DE DECISIÓ 2

6.1. L'ESTRUCTURA ORGANITZATIVA: ELS MECANISMES DE COORDINACIÓ DISSENY ORGANITZATIU Divisió del treball Coordinació ESTRUCTURA ORGANITZATIVA “Conjunt de relacions (comunicació) entre unitats i entre llocs que determinen les responsabilitats i les tasques de cada unitat i de cada lloc en la consecució dels objectius de l'empresa” MECANISMES DE COORDINACIÓ Aquells instruments que permeten integrar els recursos COHERÈNCIA INTERNA ADAPTACIÓ MÚTUA 2. SUPERVISIÓ DIRECTA 3 NORMALITZACIÓ DE PROCESSOS 4. NORMALITZACIÓ DE RESULTATS 5. NORMALITZACIÓ D’HABILITATS 6. NORMALITZACIÓ D'IDEOLOGIA 3

1. ADAPTACIÓ MÚTUA 2. SUPERVISIÓ DIRECTA 3. NORMALITZACIÓ Comunicació informal El control recau sobre les persones que realitzen el treball Dóna flexibilitat a l'execució de les tasques Adequat per a organitzacions senzilles i/o tasques molt complexes DIRECTIU SUBORDINAT 2. SUPERVISIÓ DIRECTA Autoritat, responsabilitat i comunicació formal Ordres i control Cadena de comandament (jerarquia)‏ DIRECTIU SUBORDINAT 1 2 3 3. NORMALITZACIÓ Permet absorbir una gran grandària i una gran complexitat en l'empresa S'utilitza conjuntament amb els anteriors mecanismes 4

3.1. NORMALITZACIÓ DE PROCESSOS DE TREBALL Determinació del contingut de treball Es basa en anàlisi racional del treball Poca supervisió directa i poca comunicació oral 3.2. NORMALITZACIÓ DE RESULTATS Especificació de resultats 3.3. NORMALITZACIÓ D'HABILITATS Especificació de la capacitació Es pot formar abans i/o durant la permanència en l'empresa 3.4. NORMALITZACIÓ DE LA IDEOLOGIA Creences i valors compartits 5

COMPLEXITAT ORGANITZATIVA CICLE DE COORDINACIÓ: MECANISMES DE COORDINACIÓ I EVOLUCIÓ ORGANITZATIVA ADAPTACIÓ MUTUA SUPERVISIÓ DIRECTA COMPLEXITAT ORGANITZATIVA EDAT - + NORMALITZACIÓ DE RESULTATS I HABILITATS NORMALITZACIÓ DE PROCESSOS 6

6.2. PARTS DE L'ORGANITZACIÓ NUCLI D’OPERACIONS DIRECCIÓ MITJANA TECNOESTRUCTURA ALTA STAFF DE APOYO IDEOLOGIA O CULTURA EMPRESARIAL Font: readaptat de Mintzberg (1984) NUCLI D'OPERACIONS (OPERARIS) EXECUCIÓ tasques bàsiques: compres, producció i vendes ALTA DIRECCIÓ (ÀPEX ESTRATÈGIC) Presidència, direcció general, consellers, staff de direcció general, etc. FUNCIONS Vetlar per la unitat de l'organització Relacions amb l'entorn Definició de l'estratègia corporativa 7

COMANDAMENTS INTERMEDIS (DIRECCIÓ MITJANA) Directius de divisió, departament, secció, torn, etc. Nexe unió de l'àpex estratègic i el nucli d'operacions Resultat de supervisió directa: ÀMBIT DE CONTROL FUNCIONS Intervenció en el corrent de decisions () Relacions frontereres Disseny de l'estratègia de la seua unitat NIVELLS ORGANITZATIUS I ÀMBIT DE CONTROL NIVELL ORGANITZATIU Graó jeràrquic en una estructura organitzativa ÀMBIT DE CONTROL Nombre de subordinats que depenen d'un superior

AVANTATGES DESAVANTATGES AVANTATGES DESAVANTATGES ESTRUCTURA ALTA Organització amb trams estrets NIVELLS JERÀRQUICS AVANTATGES Estreta supervisió i estricte control Ràpida comunicació subordinat-superior DESAVANTATGES Excessiva implicació en el treball de subordinats Molts nivells organitzacionals Excessiva distància entre el nivell més baix i el més alt Estructura costosa Organització amb trams amplis JERÀRQUICS NIVELLS ESTRUCTURA PLANA AVANTATGES Proximitat a la direcció S'afavoreix la iniciativa i la responsabilitat Estructura més comunicativa Agilitat organitzativa DESAVANTATGES Colls de botella de decisió Risc de pèrdua de control Es requereix adequats directius

FACTORS QUE INFLUEIXEN EN L'ÀMBIT DE CONTROL TRAMS ESTRETS dedicació de molt temps a subordinats TRAMOS AMPLIOS dedicació de poc temps a subordinats Subordinats poc qualificats Subordinats inexperts Reticència a assumir responsabilitat Comunicació deficient Inadequada delegació autoritat Plans poc clars Objectius difícils de verificar Entorn de treball canviant Tasques difícilment formalitzables Subordinats molt qualificats Subordinats amb experiència Disposició assumir responsabilitat Comunicació eficaç Clara delegació autoritat Plans ben definits Objectius fàcils de verificar Entorn de treball estable Tasques fàcilment formalitzables 10

TECNOESTRUCTURA (ANALISTES) Responsables de normalitzar processos, habilitats i resultats STAFF DE SUPORT Cafeteria, assessoria, R+D, finances, recursos humans, comunicació, SI, etc. Donar suport a l'organització NUCLI D’OPERACIONS DIRECCIÓ MITJANA TECNOESTRUCTURA ALTA STAFF DE APOYO IDEOLOGIA O CULTURA EMPRESARIAL Font: readaptat de Mintzberg (1984) Unitats de línia: compliment dels objectius de l'empresa Unitats staff: assistència al personal de línia (adaptació mútua) IDEOLOGIA (PART IMMATERIAL) Cultura de l'empresa: tradicions, creences, rituals, etc. 11

6.3. L'ORGANITZACIÓ COM A SISTEMA DE FLUXOS COM FUNCIONA UNA ORGANITZACIÓ? COM S'INTERRELACIONEN LES DIFERENTS PARTS D'UNA ORGANITZACIÓ? L'ORGANITZACIÓ… 1. COM A SISTEMA D'AUTORITAT FORMAL Font: readaptat de Mintzberg (1984) Representació gràfica: ORGANIGRAMA Divisió del treball Cadena de comandament o jerarquia Nivells d'administració MECANISME DE COORDINACIÓ SUPERVISIÓ DIRECTA L'ORGANITZACIÓ… 2. COM A SISTEMA DE FLUXOS REGULATS Font: readaptat de Mintzberg (1984) Empresa: XARXA ORDENADA DE FLUXOS De treball d'operacions D'informació i presa de decisions D'informació de staff (intel·ligència) MECANISME DE COORDINACIÓ NORMALIT- ZACIÓ 12

3. COM A SISTEMA DE COMUNICACIÓ INFORMAL L'ORGANITZACIÓ… 3. COM A SISTEMA DE COMUNICACIÓ INFORMAL Font: readaptat de Mintzberg (1984) CENTRES DE PODER NO OFICIALS Vies de comunicació informals Relacions personals i grupals MECANISME DE COORDINACIÓ ADAPTACIÓ MUTUA L'ORGANITZACIÓ… 4. COM A SISTEMA DE CONSTEL·LACIONS DE TREBALL Font: readaptat de Mintzberg (1984) Grups de treball informals Grups de treball formals GRUPS DE TREBALL Relació horitzontal Formals i informals 13

5. COM A SISTEMA DE PROCESSOS DE DECISIÓ L'ORGANITZACIÓ… 5. COM A SISTEMA DE PROCESSOS DE DECISIÓ Font: readaptat de Mintzberg (1984) 1 2 3 4 5 6 7 8 9 CONJUNT COORDINAT DE DECISIONS Decisions estratègiques Decisions tàctiques Decisions operatives EL FUNCIONAMENT D’UNA ORGANITZACIÓ 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Font: readaptat de Mintzberg (1984) 14

6.4. MODELS MECÀNICS I ORGÀNICS FACTOR DE CONTINGÈNCIA ENTORN ESTRATÈGIA ESTRUCTURA ENTORNS ESTABLES ENTORNS DINÀMICS ORGÀNIQUES BUROCRÀTIQUES (MECÀNICS) Alta especialització Relacions jeràrquiques rígides Deures fixos ALTA NORMALITZACIÓ Estructures altes Canals formals comunicació Centralització d'autoritat Cohesió càstigs i premis Equips multidisciplinaris Col·laboració horitzontal i vertical Deures adaptables Baixa normalització Estructures planes COMUNICACIÓ INFORMAL (AM) Descentralització d'autoritat Cohesió compartint valors EFICIÈNCIA FLEXIBILITAT 15