Diverses parts (òrgans)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El pensament d’Aristòtil.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Éssers vius i éssers inerts
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Resum del seu pensament
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
El cos humà: Els aparells i els seus òrgans
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Transcripción de la presentación:

Diverses parts (òrgans) 2. El problema de l’ésser humà: unitat substancial indissoluble 2.1. Què és l’ésser humà? La naturalesa humana Pàgina 103-104 Crítica a l’antropologia orficopitagòrica L’ésser humà és una ésser natural, per tant, és una unitat substancial: Cos i ànima no són dues substàncies distintes, per tant, no poden existir per separat (Negació de la immortalitat de l’ànima). Ésser humà Cos Matèria Ànima Forma Què són el cos i l’ànima i quina és la seva relació Ésser humà Cos Potència Instrument (òrganon) Diverses parts (òrgans) Ànima Acte (essència) Principi vital Principi moviment Text pàgina 104 José Vidal González Barredo

2. El problema de l’ésser humà: unitat substancial indissoluble 2.2. Tipus d’ànima: teoria de les potències de l’ànima Pàgina 105 Tots els éssers vius tenen ànima però no tenen les mateixes capacitats i funcions. Segons les potencialitats vitals de cada tipus d’ésser viu podem distingir tres tipus d'ànimes (les superiors integren les inferiors): Ànima vegetativa La nutrició, el creixement i la reproducció. Finalitat: conservació de l’individu i l’espècie. Ànima sensitiva Coneixement sensible (percepció sensorial, imaginació, memòria i sentiments de dolor i plaer), desitjos i apetències corporals( desig sexual i gana), algunes emocions i el moviment local. Ànima racional L’enteniment: la capacitat de pensament i reflexió. La voluntat: el propòsit conscient i deliberat.

3. El problema del coneixement: teoria de l’abstracció 3.1. Principis bàsics de l’empirisme clàssic Pàgina 106-107 La crítica de la gnoseologia racionalista de Plató La negació de l’idealisme platònic (que les idees tinguin existència separada i independent de les coses) i de la immortalitat de l’ànima impossibilita l’acceptació de: La idea del coneixement com a reminiscència. L’existència de les idees innates. Negació de les idees innates. “No hi ha res en l’enteniment que abans no hagués estat en el sentits”. L’ésser humà com a unitat d’operacions. Els principis empiristes de la gnoseologia aristotèlica Text pàgina 106

3. El problema del coneixement: teoria de l’abstracció 3.2. Com és possible el coneixement sensible? Pàgina 107-108 El coneixement sensible: És la base de tot el coneixement. Té per objecte els fets i les coses singulars i concretes. És comú a l’ésser humà i a una part dels animals. Percepció sensorial Rebre l’empremta de les qualitats sensibles dels objectes particulars mitjançant la informació dels sentits (conèixer els accidents). Realisme cognoscitiu. Imaginació i memòria Retenir, conservar i reproduir les imatges afeblides d’aquestes empremtes en absència de l’objecte original (permet l’aprenentatge) Experiència Integra les funcions anteriors. Preveure el que succeirà a partir de l’observació i el record de la repetició de determinades seqüències causals en les nostres sensacions.

3. El problema del coneixement: teoria de l’abstracció 3.3. Com és possible el coneixement intel·lectual? Pàgina 108-109 El coneixement intel·lectual: Només és a l’abast de l’ésser humà. Té com a base el coneixement sensible. Té per objecte el que és permanent i universal en les coses (essència). Permet el coneixement científic (universal i necessari). Com és possible el coneixement de les essències? (formació de conceptes) A través del procés d’abstracció en qui intervé l’enteniment: Teoria de l’abstracció Enteniment pacient (potència) Enteniment agent (acte) Imatge pàgina 109

3. El problema del coneixement: teoria de l’abstracció 3.3. Com és possible el coneixement intel·lectual? Pàgina 109 Realisme gnoseològic El concepte és un reflex fidel de l’essència de les coses. L’essència és quelcom real que: Existeix a les coses (com a forma substancial), o En la nostra ment com idea resultat del procés d’abstracció (substància segona), Però no té existència separada i independent (com afirmava Plató). Els conceptes són la base que possibilita: La nostra capacitat de raonar. El coneixement científic.