EDUARD MUNCH EL CRIT.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LA NOVEL·LA DE LA POSTGUERRA
Advertisements

JOAN MIRÓ VIDA I OBRES inicials.
ELS LLENGUATGES VISUALS
PAISATGE DE L’ESTAQUE Georges Braque
UN ANHEL DE PROGRÉS I DE CANVI
El gran masturbador Salvador Dalí
Jugadors de cartes Paul Cezanne.
L’IMPRESSIONISME.
LA RATLLA VERDA Henri Matisse Pintura segle XX.
PINTURA EL DESCOBRIMENT DE LA FOTOGRAFIA FA REPLANTEJAR EL PAPER DE L’ARTISTA NO CAL QUE SIGUI NOTARI DE LA REALITAT.
VINCENT VAN GOGH: NIT ESTRELLADA
Éduard Manet.
Els jugadors de Cartes Paul Cézanne Pintura segles XVIII-XIX.
El Guernica Pablo Picasso.
CUBISME ANALÍTIC PICASSO/BRAQUE.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
Tableau II Piet Mondrian.
Interior Holandès I Joan Miró.
Composició IV Wasily Kandinsky
L’Art Europeu del S. XIX De Goya al Modernisme I
EDUARD MUNCH
PAU PICASSO.
George Braque.
Composició IV Kandinsky.
BAUHAUS, una escola d’art
CONSTRUCTIVISME SUPREMATISME NEOPLASTICISME HOLANDÉS
El CRIT Edward Munch Pintura segles XVIII-XIX.
Joan Puig i Ferreter.
El CRIT Edward Munch Pintura segles XVIII-XIX.
Tableau II Piet Mondrian
Sol ixent. Impressió Claude Monet.
La ratlla verda Henry Matisse.
CLAUDE MONET.
Hi havia una vegada un lloc màgic, ple de color i aromes on vivia un drac panxa contenta. Era molt simpàtic, rialler i un enamorat del seu país, El Jardí.
● Un home perseguit implacablement (v ● Un home perseguit implacablement (v. 9) apel·la al poder de Déu perquè el deslliuri dels seus adversaris.
Les Avantguardes.
LA VIDA DE JOAN MIRÓ.
Tableau II Piet Mondrian
DONA II Williem de Kooning
PRIMERS FREDS Miquel Blay.
Proposta 1.
Wassily Kandinsky 1866, Moscú – 1944, París
2.- CARACTERÍSTIQUES GENERALS
Castell de Castelldefels
LA LLUM És una forma d’energia que percebem amb el sentit de la vista
Impressionisme i postimpressionisme
L’AMIC RETROBAT MARC RIUS CASAN.
ELS PRIMERS FREDS Miquel Blay
TRES NUS EN EL BOSC Joaquim Sunyer.
BERNAT METGE.
Claude Monet.
Realisme EEl Realisme pictòric sorgeix a mitjans segle XIX. (Revolució burgesa de 1848) TEMES SOCIALS La gent humil, la seva feina, la vida a l’aire lliure.
VINCENT VAN GOGH: NIT ESTRELLADA
a) Introducció: Catalogació - Breu aproximació biogràfica de l’autor
EDVARD MUNCH COMENTARI “EL CRIT”.
Història de l’Art L’Art Europeu de la primera meitat del segle xx.
CONCURS.
Autors Obres Característiques
Salvador DALÍ.
DONA II DE KOONING.
Desconsol Josep Llimona.
Proposta 2.
Ser u amb totes les coses, aquesta és la vida de la divinitat, aquest és el cel dels homes. El castell dels Pirineus (1959)
Willem de Kooning (Rotterdam, Long Island 1997) PINTURA
La Ratlla Verda Dídac Prat Galí 3r ESO C.
Proposta 14.
Mark George Tobey EL PINTOR MÍSTIC DEL NORD-OEST AMERICÀ
EXPRESSIONISME Wassily Kandinsky, Tema líric, 1911.
Vincent Van Gogh.
Un home, que regularment assistia a les reunions d’Amics,
Transcripción de la presentación:

EDUARD MUNCH EL CRIT

ÍNDEX Catalogació Anàlisi formal Interpretació Expressionisme Eduard Munch Enllaços

Catalogació Obra: El crit Autor: Eduard Munch Cronologia: 1893 Tècnica i suport: tremp i pastel sobre cartró Dimensions: 89 x 73,5 cm Localització: (4 versions), National Gallery, Munch Museet, Oslo

Composició Espai Anàlisi formal Figures Llum Color

Anàlisi formal Composició 2 La línia de la barana divideixen el quadre en dues parts: El pont de fusta El paisatge format pel: mar, fiord i el cel Línies predominats: Curvilínies Rectilínies 2

Anàlisi formal Espai 3 Perspectiva molt forçada. Punt de fuga lateral. La línia d’horitzó coincideix amb el mar. La superposició de figures i colors creen diversos plans. 3

Anàlisi formal Figures Cossos: Esquemàtics. Distorsionats. Plans. Contorns desdibuixats. Cara: Molt expressiva. Deformada. Cadavèrica.

Anàlisi formal Llum La llum està relacionada a la utilització de determinats colors. No crea una zona il·luminada i l’altra en penombra, sinó que il·lumina violentament una zona per la utilització de certs colors mentre l’altra queda fosca per pintar amb el color negre.

Anàlisi formal Color Color arbitrari Contrast entre colors càlids i freds Contrast entre el taronja i el blau (complementaris) Colors plans, aplicats amb pinzellada gruixuda i ondulada

Relacions amb altres obres Tema i iconografia Iconologia Interpretació Context històric Significació Relacions amb altres obres

Interpretació Tema i iconografia En un costat del quadre apareix un home cridant amb les mans a la cara. Darrera dues figures caminen sense adonar-se. A l’altra costat el paisatge dos vaixells, el mar que entra a la terra i el cel format per línies ondulades de colors càlids. Es tracta de Kristiania vista des d’Ekeberg. La força del crit sembla eixordar el paisatge que es deforma i s’ondula.

Interpretació Tema i iconografia Vista de Kristiania, l’antiga Oslo, des del turó d’Ekeberg.

Interpretació Iconologia Munch escriu en el seu diari la por existencial que va sentir passejant i després plasma en diversos quadres: «anava caminant amb dos amics pel passeig el sol es posava - el cel es va tornar de sobte vermell - jo em vaig aturar - cansat em vaig recolzar en una barana - sobre la ciutat i el fiord fosc blau no veia sinó sang i llengües de foc - els meus amics continuaven la seva marxa i jo seguia detingut en el mateix lloc tremolant de por - i sentia que un udol infinit penetrava tota la naturalesa».

Interpretació Desesperació, 1892.

Interpretació Context històric El 1891 comença a pintar els primers esbossos del Crit, i la primera versió Desesperació. Munch s'instal·la a Berlin. El 1892 mostra una part de la seva obra en el Cercle de Belles Arts que escandalitza a la societat berlinesa. L’any següent exposa en "Unter den Linden", una sèrie de quadres, on estava El crit, que més tard la anomenarà “fris de la vida”. Els temes estaven relacionats amb: La mort (Mort en l'alcova) L’angoixa (Angoixa) La faceta nocturna de l’amor (Vampiresa)

Eduard Munch Biografia Estil Obres

Eduard Munch Biografia 1863-1944 Fill d’un metge militar, passa la seva infantesa a Kristiania, marcada per la mort de la seva mare i de la seva germana. Durant la seva joventut se relaciona amb el grup “Kristiania-Bohème” que criticava la hipocresia de la societat. Obté una beca (1889) per a estudiar a Paris on coneix l’obra impressionista i postimpressionista. En 1892 exposa a Berlín i les seves obres són considerades com una provocació anarquista i es clausura l’exposició. A principis de segle rep la influència del Modernisme i les seves obres es tornen més clares. Pateix diverses depressions i l’alcoholisme.

Eduard Munch Estil 1863-1944 Distorsions de les figures. Figures expressives. El color arbitrari esdevé un element simbòlic. El traç marcat, les línies ondulant reforcen el significat. Vol expressar els sentiments que el turmenten.

Eduard Munch Obres 1863-1944 Nena malalta, 1885 El crit, 1893 Malenconia, 1891 Passeig vespertí, 1892 Mort a l'alcova, 1893 Vampiressa, 1893 Desesperació, 1893-1894 Angoixa, 1894 Pubertat, 1895 Dansa de la vida, 1899 Malenconia, 1899 Temàtica relacionada amb: La malaltia La soledat L’adolescència L’angoixa La mort L’amor insatisfet

Eduard Munch 1863-1944 Obres Passeig vespertí, 1892

Expressionisme Definició Antecedents Context històric Característiques Artistes

Expressionisme Definició El mot expressionista s’utilitza per referir-se a la tendència d’alguns artistes, en qualsevol període de la història, a distorsionar i exagerar deliberadament les formes per tal de posar èmfasi en els continguts. L’Expressionisme, també és un moviment artístic que va sorgir a Alemanya entre 1905 entorn a dos grups: Die brücke, El pont (1905-1913). Der blaue reiter, El genet blau, (1911-1914).

Expressionisme Antecedents L’Expressionisme alemany té el seu origen en el tractament expressiu del color i de la forma. Influències dels pintors: Gauguin Van Gogh Antecedents: E. Munch James Ensor Isidre Nonell

Expressionisme Context històric L’Expressionisme no és un moviment uniforme. L’Expressionisme alemany sorgeix a Dresde el 1905 com resposta a l’Impressionisme i té una actitud crítica amb la societat. L’Expressionisme alemany afecta tant a la: Pintura. Música: A. Schonberg, La nit transfigurada. Literatura: Franz Werfel, L'assassí no és el culpable, sinó l'assassinat. Cinema: El Golem, Nosferatu, El gabinet del Dr. Caligari.

Expressionisme Context històric El gabinet del Dr. Caligari Nosferatu El Golem

Expressionisme Cronologia 1 Les primeres avantguardes es van succeir des de principi de segle fins la II Guerra: Fauvisme (1905-1908) El pont (1905- 1913) El genet blau (1911-1914) Cubisme (1907- 1914) Futurisme (1910-1918) Dada ( 1916-1921) Suprematisme (1913-19 Constructivisme (1920-1930) Neoplasticisme (1917- 1924) Surrealisme (1925-1939) 1

Expressionisme Característiques Els pintors volen expressar les seves preocupacions existencials i inquietuds socials. L’expressivitat es mostra mitjançant: Formes distorsionades Primacia dels colors aplicats violentament Temàtica relacionada amb: Prohibició Morbositat Sexualitat Perversió Desolació de la vida urbana

Expressionisme 1819 - 1823) Goya: Dos vells menjant sopa, (1819 - 1823) A Grünewald: Crucifixió, 1515.

Expressionisme Influències Postimpressionisme El crist groc, 1889, Pont Aven. Postimpressionisme El cafè nocturn de la Place Lamartine a Arles, 1888

Expressionisme Antecedents Ensor: L’entrada de Crist a Brussel·les, 1888-89

Expressionisme Antecedents Nonell: Esperant la sopa, 1899.

Expressionisme Die brücke (El pont) Format l’any 1905 a Dresde entorn de Kirchner. Altres artistes del grup van ser Heckel, Schmidt-Rottluf i Nolde. L’any 1910 el grup es traslladà a Berlín i el 1913 es disgrega. Característiques: Colors violents. Llenguatge agressiu. Deformació de les figures. Formes punxegudes. Expressen l'angoixa de l’home modern.

Expressionisme Die brücke (El pont) Kirchner: Fränzi davant una cadira (1910) i El carrer (1914)

Expressionisme Autors Alguns dels pintors alemanys del grup El Pont van ser: Kirchner Heckel Schmidt-Rottluf Nolde Nolde: Dones i un pierrot

Enllaços http://cv.uoc.edu/~04_999_01_u07/percepcions/perc110.html http://cv.uoc.es/~982_04_005_01_web/fitxer/brucke.html http://odin.dep.no/odin/spansk/p10001917/p10001926/032001-990166/dok-bn.html http://www.edu365.com/batxillerat/art/expressio/antecedents_exp.htm http://www.mundofree.com/pinturanordica/munch_vida_y_obra.html http://www.imageandart.com/tutoriales/biografias/munch/munch.html http://www.ultimorender.com.ar/funkascript/expresionismo/ http://www.liceus.com/cgi-bin/aco/ar/05/05020.asp http://www.bergenartmuseum.no/start/start.html http://www.munch.museum.no/work.aspx?id=17 http://www.moma.org/exhibitions/2006/Munch.html http://coleccionctb.museothyssen.org/ColeccionCTB/esp/visita2.html