FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Nietzsche. PLATÓ DESCARTES HUME NIETZSCHE S. MILL.
Advertisements

La filosofía. Su sentido, su necesidad y su historia 1.El origen de la filosofíaEl origen de la filosofía 2.La filosofía y los mitosLa filosofía y los.
FILOSOFÍA CONTEMPORÁNEA
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
FILOSOFIA ANTIGA PLATÓ 21/09/2018 Plató.
Comparació entre Nietzsche i Stuart Mill
Friedrich Nietzsche genealogia de la moral 1ª dissertació (2)
UNITAT 12 CRISI DELS VALORS IL·LUSTRATS.
NIETZSCHE I.La Miranda Curs 2012/13 Seminari de Filosofia
Quattrocento.
L'EDAT MODERNA.
El pensament d’Aristòtil.
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
Pàgina 402 Sobre l’origen dels valors morals.
Antropologia Plató + MÓN DE LES IDEES MÓN SENSIBLE
Filosofia contemporània Frederic Nietzsche
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Característiques i classificació.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Pàgina 402 Sobre l’origen dels valors morals.
El Modernisme ( ) Moviment que es proposa crear una cultura catalana nacional i moderna Diversitat de tendències Reacció contra l’esperit conservador.
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
El pensament de Nietzsche.
La filosofia alemanya del segle XIX
Epistemologia i ontologia medievals
La mort de Déu i la voluntat de poder (uns quants)
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
2. El naixement de la filosofia occidental
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
La teoria de les Idees de Plató
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El vitalisme de Nietzsche
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
Objectiu Educatiu Trienni
ORIGEN DEL PENSAMENT: Pas del Mite al Logos
Pàgina 411 L’ésser humà s’ha transformat en un nen: és l’arribada del superhome. La innocència del nen. Per ell no existeix un món definit i ple de sentit.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 385
2. El materialisme històric de Marx
Categories estètiques
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
Platonisme.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
COMPARACIÓ DEL PENSAMENT DE PLATÓ I NIETZSCHE
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
FRIEDRICH NIETZSCHE ( )
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
ABBÀ, PARE ! PENTECOSTA 2007.
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
Pàgina La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 2.1. El problema del coneixement: la crítica de la raó Quina és la millor.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
Nietzsche 1844 Röcken , Sajonia- 1900
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Què puc conèixer (2na part)
Friedrich Nietzsche voluntat de poder, superhome i etern retorn
EL FILÓSOFO DEL MARTILLO
La mort de Déu i la voluntat de poder (uns quants)
Transcripción de la presentación:

FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA FRIEDRICH NIETZSCHE

FRIEDRICH NIETZSCHE (1844-1900) Eixos conceptuals bàsics: La voluntat de poder El nihilisme La mort de Déu L’etern retorn El superhome Caracterització dins de la història de les idees Filosofia de la sospita Crítica general de la cultura judeo-cristiana Vitalisme 24/11/2018 FRIEDRICH NIETZSCHE

FRIEDRICH NIETZSCHE Punt de partida vitalista: La vida, (instint, emoció, sentiment, desig, força creadora...) és el valor fonamental. Contra això, la tradició filosòfica, des de Sòcrates, ha comportat una negació sistemàtica del valor de la vida La desvaloració de la vida és especialment patent en la tradició judeo-cristiana (i els seus hereus socialistes) L’obra de Nietzsche és doncs, bàsicament una crítica d’aquesta tradició: des del punt de vista de la moral des del punt de vista del coneixement 24/11/2018 FRIEDRICH NIETZSCHE

des del punt de vista de la moral (1)... La tradició judeo-cristiana es basa en la negació del valor de la vida i l’afirmació del de la mort: concebent la mort com un alliberament (Sòcrates, Plató, Cristianisme...), i la vida com una penalitat inevitable (vall de llàgrimes). proposant un ideal de vida ascètic (austeritat, sacrifici, renúncia, pobresa, humilitat...) afirmant que l’autènticament humà no és l’organisme (base de l’instint i del desig), sinó quelcom radicalment diferent: l’ànima (seu de la raó i de la intel·ligència) 24/11/2018 FRIEDRICH NIETZSCHE

des del punt de vista de la moral (2)... Establint que el valuós és la serenitat pròpia de la intel·ligència calculadora, freda, lògica, el pensament i l’esperit contemplatiu... enfront de l’instint, el desig, el coratge, la força, l’apassionament, la creativitat, la rauxa, el plaer, l’alegria, les emocions, que cal si no evitar, com a mínim atemperar i controlar. (Plató: al·legoria del carruatge) 24/11/2018 FRIEDRICH NIETZSCHE

des del punt de vista del coneixement (1)... Establint que la Veritat és, per naturalesa, fruit del coneixement intel·lectual (conceptual i abstracte) i no de la intuició (coneixemen particular i sensible). Oblidant el caràcter canviant, divers i plural de la realitat (vida, animació) -Heràclit- substituïda per una fantasmagoria de caire estable i permanent (mort, quietud) -Parmènides-Plató-, el coneixement de la qual són els conceptes (“necròpolis de les intuicions”). 24/11/2018 FRIEDRICH NIETZSCHE

des del punt de vista del coneixement (2)... Convertint les paraules, que no són més que “metàfores”, en noms de “coses” ojectivament existents (models de les realitats particulars, formes universals...) 24/11/2018 FRIEDRICH NIETZSCHE

Esclaus i senyors Aquesta desvaloració de la vida és el resultat del triomf de la moral dels esclaus (cristianisme, socialisme...) sobre la moral aristocràtica. El ressentiment dels esclaus-xais (moral del ramat) ha capgirat el sistema de valors dels senyors-aus de rapinya, a través del sentiment de culpa: El que era bo i noble ha esdevingut dolent i vergonyós (bellesa, poder, orgull, valor...) i a la inversa, el que era vergonyós i dolent ha esdevingut bo i noble (lletjor, misèria, humilitat, covardia...) 24/11/2018 FRIEDRICH NIETZSCHE

conclusió L’afirmació nietzscheana de la vida és una proposta de transvaloració radical dels valors, basada en la negació de tota autoritat sobrehumana (la mort de Déu) l’afirmació plena i constant de la vida (l’etern retorn) l’aparició d’una nova forma de viure (el superhome). 24/11/2018 FRIEDRICH NIETZSCHE

LA FILOSOFIA DE NIETZSCHE AFIRMAR LA VIDA VOLUNTAT DE PODER com a LA FILOSOFIA DE NIETZSCHE CLASSICISME GREC objectiu és desemmascarant influències IL·LUSTRACIÓ INSTINT, INTUÏCIÓ, FORÇA CREADORA LA DEGENERACIÓ DE LA CULTURA OCCIDENTAL ROMANTICISME MORAL, RELIGIÓ, FILOSOFIA, CIÈNCIA basada en un és MORAL FALSEJAMENT és INTEL·LECTUAL SUBMISSIÓ SUBMISSIÓ al a la BÉ VERITAT entès com a entesa com a SUPLANTACIÓ DE LA MORAL ARISTOCRÀTICA PER LA MORAL DELS ESCLAUS SUPLANTACIÓ DE LA REALITAT (VIDA) PER UN ALTRE MÓN (IDEALISME) NIHILISME en consequència, proposa SÒCRATES, PLATÓ... UNA TRANSVALORACIÓ DELS VALORS a través de L’ETERN RETORN LA MORT DE DÉU NEGACIÓ DE LA TEMPORALITAT DE LA VIDA NEGACIÓ DE TOTA AUTORITAT SUPERIOR que donen lloc al 24/11/2018 FRIEDRICH NIETZSCHE SUPERHOME creador de valors