2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 Tema 2 Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa 2c. Les pàgines web i l’hipertext. Les bases de dades a la xarxa Marta Sancho i Planas
2c. Les pàgines web i l’hipertext Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 2c. Les pàgines web i l’hipertext Text discontinu en format digital que permet navegar mitjançant enllaços El lector pot seleccionar allò que llegeix segons els seus interessos La fragmentació dels raonaments comporta Problemes en l’adquisició de coneixements Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa
2c. Les pàgines web i l’hipertext Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 2c. Les pàgines web i l’hipertext Joan Campàs Montaner Grau en Humanitats Universitat Oberta de Catalunya http://ocw.uoc.edu/humanidades/escrituras-hipertextuales/Course_listing Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa
2c. Les pàgines web i l’hipertext Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 2c. Les pàgines web i l’hipertext La presentació del discurs de forma no lineal En condiciona el format: Brevetat i síntesi Fragmentació del text en unitats comprensibles Estructura interna ben jerarquitzada Navegació intuïtiva Etiquetes, menús, apartats, núvols de tags retorns Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa
2c. Les pàgines web i l’hipertext Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 2c. Les pàgines web i l’hipertext http://goldnuggetwebs.com/peorpagweb http://www.ub.edu/web/ub/ca/index.html Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa
2c. Les pàgines web i l’hipertext Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 2c. Les pàgines web i l’hipertext Web Més institucional Més estable Permet intranets Blog Més personal Més dinàmica Permet interacció vs. En ambdós casos ha de quedar clar qui hi ha al darrera, ja sigui una persona o una institució, quins són els seus objectius i que hi podem trobar Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa
2c. Les pàgines web i l’hipertext Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 2c. Les pàgines web i l’hipertext Web Blog http://blogticulos.blogspot.com/ http://www.ircvm.net/ Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa
2c. Les bases de dades a la xarxa Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 2c. Les bases de dades a la xarxa Permet: crear pàgines web dinàmiques fer cerques modificar la informació afegir nous registres Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa
2c. Les bases de dades a la xarxa Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 2c. Les bases de dades a la xarxa Atlas ornitològic de Catalunya http://oslo.geodata.es/ftp/ocells/ Diccionari biografic de dones http://www.dbd.cat/ Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa
2c. Les bases de dades a la xarxa Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 2c. Les bases de dades a la xarxa Tesis doctorales españolas http://www.educacion.es/teseo Arxius digitals http://www.archivistica.net/digitales.html Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa
Recursos informàtics i mètodes quantitatius en Història – curs 2010-2011 Exercici 4: Per fer individualment fora de l’aula. Serà convenientment avaluat amb nota a diferència dels que hem fet a l’aula en els que tan sols indiquem si s’ha fet o no En l’enllaç que teniu aquí sota trobareu un article sobre les possibilitats que ens ofereix la web 2.0 com a eina docent en l'àmbit universitari. L'exercici consisteix en llegir el text i redactar un breu text (entre 10 i 20 línies) que després haureu de penjar al blog de l'assignatura i també a la finestra que se us obre en aquesta tasca quan cliqueu a "Edita la meva tramesa". http://www.peremarques.net/web20.htm Amb aquest exercici perseguim dos objectius principals: Despertar l’esperit crític dels estudiants ja que el text de lectura proposat és, com a mínim discutible, tant en contingut com en forma. Introduir als estudiants menys acostumats, a les eines de la web 2.0 a partir de la seva participació, com a editors d’entrades, en el blog de l’assignatura. Per a aquells que hagin tingut problemes per fer-ho, dedicarem una estona a l’aula per tal que altres companys els ajudin a entrar al blog i a editar la seva entrada L’avaluació serà sobre el contingut del seu comentari i no sobre la seva capacitat de fer l’entrada al blog. Marta Sancho i Planas Tema 2 - Recursos informàtics per a la recerca històrica: dels programaris a la xarxa