Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El pensament d’Immanuel Kant.
Advertisements

El pensament de Descartes.. 1. Precedents. La Revolució Científica basada en l’Experiència Sensible i la Matemàtica. La necessitat d’un Mètode per a la.
RACIONALISMO TEMA EMPIRISMO
FILOSOFÍA MODERNA MODERNIDAD
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
La il·lustració i la filosofia de Kant
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: Locke Biografia Pàgina 233 John Locke.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
UNITAT 8 LA FILOSOFIA EMPIRISTA.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: Locke Biografia Pàgina 233 John Locke.
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
El pensament de Hume..
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
El pensament de John Locke.
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Resum del seu pensament
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo

L’estudi del funcionament i els límits de l’enteniment humà Pàgina 250 Periodització: finals del segle XVII fins a la segona meitat del XVIII. Reacció i resposta al racionalisme modern: Crítica de: La seva teoria del coneixement. Els conceptes de la seva metafísica (també dels de la metafísica escolàstica). Des d’una teoria del coneixement antagònica: Valoració de l’experiència. Especial atenció a l’anàlisi del llenguatge. Estudi de la ment humana i dels processos psicològics que fan possible el coneixement (psicologisme).

L’estudi del funcionament i els límits de l’enteniment humà Pàgina 250 En comú amb Descartes: La idea del món com a representació. Única certesa immediata: tenim idees en la ment. Analitzen els problemes plantejats pel dubte metòdic cartesià defensant posicions progressivament més radicals. Es centren en dos problemes: Procés d’origen i constitució del coneixement: Com es formen les idees en la nostra ment? (processos fisiològics que les originen). Quines facultats i operacions mentals ens permeten combinar entre si les dades proporcionades pels sentits en l’elaboració de les idees complexes? Quin són els límits del nostre coneixement?: coneixem les idees i no directament les coses. D’on han sorgit les idees? Quina és la seva causa? Existeix una realitat extramental? Quina relació existeix entre el meu coneixement i la realitat? coses Idees

El naixement de l’esperit il·lustrat Pàgina 251 Il·lustració: moviment cultural que neix a Anglaterra a final del segle XVII, pretén: Donar una explicació estrictament racional (no religiosa) de tots els àmbits i aspectes de la vida humana. Defensar la llibertat i la tolerància en el terreny de la religió, la política i la investigació científica. En consonància, l’empirisme anglès: Busca dotar la nova concepció del món (la de la nova ciència) d’una fonamentació racional en la qual la religió o Déu no tinguin un paper clau. La filosofia perd el caràcter especulatiu o metafísic. En defensa de la tolerància es concep com a un exercici merament intel·lectual (no com una doctrina). Critica el dogmatisme (escolàstic i racionalista) → causa del fanatisme i la intolerància → guerres de religió, persecucions polítiques i ideològiques. Defensa un escepticisme prudencial basat en l’estudi de la gènesi i la constitució del coneixement per poder mostrar-ne: a) Els seus límits (crítica al dogmatisme). b) Les seves possibilitats (crítica a l’escepticisme radical dels fideistes).

El naixement de l’esperit il·lustrat Pàgina 251 Mapa pàgina 251 Representants de l’empirisme modern o anglès: John Locke (1632-1704), considerat el pare de l'empirisme modern. George Berkeley (1685-1753). David Hume (1711-1776). Precursors: Francis Bacon (1561-1626) i Thomas Hobbes (1588-1679). Altres d’importants: Étienne B. Condillac (1715-1780) i Isaac Newton (1642-1727).

1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement Pàgina 252 Biografia Pàgina 252 Obres Pàgina 253 Quin és l’origen de les nostres idees?: negació de les idees innates Racionalisme: hi ha de principis i idees innates que l'ànima rep amb el seu ser, formen part de l’ànima i són acceptades universalment. Locke: no existeixen les idees innates → totes provenen de l’experiència. No hi ha cap principi amb un assentiment universal. Les desconeixen els infants, les persones sense formació filosòfica o amb les capacitats intel·lectuals minvades. Es pot assolir tot el coneixement i arribar a la certesa sense tals principis innats i utilitzant només les facultats naturals. Per tant, la ment, en néixer, és com un full en blanc (tabula rasa) que, a poc a poc, es va omplint amb les dades dels sentits. Però això no significa que «només» l'experiència, sense l'«auxili de la raó», és suficient per adquirir el coneixement. Allò que més s'apropa a les idees innates són els prejudicis.