1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

El pensament de Descartes.. 1. Precedents. La Revolució Científica basada en l’Experiència Sensible i la Matemàtica. La necessitat d’un Mètode per a la.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
La filosofia de Descartes i el racionalisme modern
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
En aquest salm –el més breu del saltiri– totes les nacions són convidades a lloar el Déu d’Israel (v. 1), per l'immens amor que té envers el seu poble.
regit per llei: el logos
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
3. La nova ciència i el problema del coneixement
El pensament de Hume..
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
ESTALVIANT VIDA? AMB SO.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.5 Límits del coneixement: el món com a representació En quina mesura les idees són un reflex de les coses? S’ha restablert el saber sobre noves bases però persisteix la desconfiança en la informació dels sentits: Són les coses tal com les percebem? S’ha de distingir entre: Pàgina 208 Text pàgina 208 Conegudes per la raó / quantificables (matematitzables). Són objectives: se’ns mostren clara i distintament (Per tant, Déu garanteix que pertanyen a les coses). Són: Magnitud (extensió en longitud, amplada i profunditat), figura, nombre, situació, duració (temps) i moviment. Qualitats primàries Conegudes a través dels sentits / no quantificables Són subjectives: un producte o afecció dels sentits (no posseïm cap certesa) Són: Colors, olors, sons, sabors, etc. Qualitats secundàries

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.5 Límits del coneixement: el món com a representació Coneixem les idees, no les coses: el món com a representació Quines conseqüències té el dubte metòdic cartesià sobre la teoria del coneixement posterior? Es posa en dubte el realisme gnoseològic. Són les nostres idees una còpia fidel i idèntica del que les coses són? L' idealisme cartesià: la idea del món com a representació. Idealisme cartesià: L’única evidència és que tenim idees (representacions) a la ment. El món com a representació: el nostre coneixement és una representació mental de la realitat. Realisme moderat: només reflecteixen com són les coses en les qualitats primàries. Pàgina 209 Realisme ingenu Esquema pàgina 209 Realisme moderat Esquema pàgina 210

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.6 L’origen i la constitució del coneixement: el mètode Pressupòsits gnoseològics del racionalisme modern Són tres: Menyspreu de la informació dels sentits: la raó, per si mateixa i al marge de tota experiència sensible, pot descobrir l’estructura de la realitat. Innatisme: les idees que són el punt de partida de tot el nostre coneixement (primers principis) han estat posades per Déu en nosaltres en néixer i formen part de l’estructura de la nostra raó. N’hi ha prou de pensar correctament per poder assolir-les. Les matemàtiques com a model de saber rigorós (more geometrico): a partir d’aquests primers principis i mitjançant raonament (deducció) es por construir l’edifici sencer del saber humà de manera segura seguint el model demostratiu de les matemàtiques: Pàgina 210 Pren-ne nota! pàgina 211

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.6 L’origen i la constitució del coneixement: el mètode Per què la necessitat d’un mètode? Cal recordar que el mètode és el segon pilar que buscava per fonamentar el saber. La capacitat per conèixer és molt similar en tots els éssers humans. El que ens distingeix és la manera en què s’aplica (pensar correctament). El mètode ens assegura un “bon ús de la raó” per poder avançar de manera sistemàtica, ferma i segura. Pàgina 211 Text pàgina 211

Esquema general del racionalisme 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.6 L’origen i la constitució del coneixement: el mètode Quan utilitzem rectament la raó?: els tipus de coneixement Per Descartes hi ha dos únics modes de coneixement correcte: Pàgina 212 Llum natural de la raó que capta de manera immediata un concepte simple. Se’ns imposa (evidència) i no hi ha cap possibilitat de dubte (certesa). La intuïció Moviment continu de la raó que capta les connexions entre uns conceptes simples i altres. Hi ha possibilitat d’error ja que és mediata i ens basem en la memòria. La deducció Text 1 pàgina 212 Text 2 pàgina 212 Deducció Esquema 1 pàgina 213 Esquema general del racionalisme Esquema 2 pàgina 213

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.6 L’origen i la constitució del coneixement: el mètode Com podem assegurar l’avenç: les regles del mètode Regla I: Enunciació del criteri de veritat. a) L’evidència racional com a criteri de veritat (no acceptar com a vertader res que no es presenti a la meva raó com a clar i distint). b) Precaucions per a no caure en l’error. S’han d’ evitar: La precipitació (acceptar com a vertadera alguna cosa abans que puguem saber amb evidència que ho és) i La prevenció (no acceptar com a vertadera cap cosa que ja se’ns presenta amb claredat i distinció). Regla II: Anàlisi. Descompondre les qüestions complexes en elements més senzills fins arribar als conceptes simples que poden ser captats per intuïció (àtoms del coneixement). Regla III: Síntesi. Establir les relacions i connexions entre aquests elements simples per a mitjançant la deducció remuntar-se de manera ordenada fins les qüestions complexes. Regla IV: Enumeració. Revisar i corregir els possibles errors (no haver oblidat res o fet cap pas de manera incorrecta) en un moviment continu i no interromput del pensament. Pàgina 214 Text pàgina 214 Imatge pàgina 214 José Vidal González Barredo