i compra pública ambientalment correcta

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Per realitzar la inscripció de forma gratuïta
Advertisements

ORGANITZACIÓ I FUNCIONS DE LA COMISSIÓ CENTRAL DE SUBMINISTRAMENTS
El Pacte d’Alcaldes i Alcaldesses per l’energia local sostenible
LA GESTIÓ AMBIENTAL ALS PORTS DE CATALUNYA
PLA D’ESPAIS VERDS DE TARRAGONA
Programa de Transició Escola Treball
Xarxa Productes de la terra
i el que no es pot avaluar
La Consolidació de la Infermera com a Gestora de Casos
Pla estratègic del Servei de Biblioteques
Taula sectorial de Gent gran en risc Avaluació i línies de treball
El Projecte Qualitat és la proposta pel canvi en el context de l’escola vers una cultura de la Qualitat que cerca la sistematizació com a procés per a.
1 era JORNADA D’EMPRENEDORIA I EMPRESA Sant Celoni 31 març 2011
La Planificació estratègica Territorial. De l’estratègia a l’Acció
La planificació estratègica al Campus de la
Catàleg de béns homologats i de compra centralitzada
Els recursos de la TET. Un punt de partida.
El Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet
(Avinguda Pearson, nº 21, Barcelona)
La teva contribució 1.
Models de Qualitat 17 d’Octubre de 2017.
Presentació dels resultats de la primera fase del projecte PLANS DOCENTS i MATERIALS BÀSICS Barcelona, 22 setembre de 2016.
Taula sectorial d’Habitatge Avaluació i línies de treball
Ordenança de soroll de la Xarxa de ciutats i pobles cap a la Sostenibilitat Control de soroll dels vehicles de motor Montesquiu, 27 de novembre 2008 Maria.
CAMPANYA PER A L’ESTALVI D’ENERGIA
va aprovar la Llei de Millora de barris.
Ports Nets: Un model de gestió integrada
La mesura i modelització de la sostenibilitat
Jornada Consell Comarcal del Maresme:
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Model d’Acreditació i Qualitat en l’atenció
Jornada Cloenda Esports
20 anys de Ciències Ambientals a la UAB
PLA DE FORMACIÓ DEL CENTRE
ANTECEDENTS El febrer de 2013 L’Hospitalet va iniciar un procés participatiu de reflexió estratègica amb la ciutadania per tal d’establir les bases de.
El marc normatiu La Llei 12/2007, d/11 d’octubre, de Serveis Socials i el Decret 202/2009, de 22 de desembre estableixen la creació d’òrgans de participació.
INTERVENCIÓ COMUNITÀRIA INTERCULTURAL
PLA REACTIVACIÓ MUNICIPAL Ajuntament de Sant Pere de Ribes
Un territori equilibrat i ben connectat Política territorial Un territori equilibrat i ben connectat La República Catalana és l’oportunitat per redissenyar.
Direcció General d’Igualtat d’Oportunitats en el Treball
PROGRAMA D’ACTUACIÓ MUNICIPAL I PRESSUPOST 2010
Equip d’Inserció Laboral Comunitat Terapèutica del Maresme
PROJECTE D’IMPLANTACIÓ SISTEMA DE GESTIÓ PER COMPETÈNCIES (SGC)
MAPA CONCEPTUAL - Accions - Responsables - Temporalització.
Implantació d'un sistema de gestió EMAS a la UPC.
XARXA D’ESCOLES PER LA SOSTENIBILITAT DE VIC
Programa Centres Ecoambientals
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Pla local per la inclusió social de Santa Coloma de Gramenet
Pla estratègic de desenvolupament econòmic local i l’ocupació del Vallès Oriental ( ) Presentació del Pla de treball Consell d’Alcaldes del.
PROJECTE LINGÜÍSTIC És l’instrument que possibilita que els centres educatius organitzin i gestionin determinats aspectes en referència a l’estat i a l’ús.
RESIDUS INDUSTRIALS.
ESTRUCTURA I ORGANITZACIÓ Comissions Qualitat EUHT
PRESENTACIÓ DEL PROJECTE GESMOPOLI
Projecte d’Itineraris Formatius
“L’ètica empresarial a les organitzacions sanitàries i socials”
INTEGRACIÓ DEL PROGRAMA D’ESCOLES VERDES DINS DE LA GESTIÓ DEL INSTITUT GIOLA Programa escoles verdes de la generalitat té com a objectius principals:
Gerència de Serveis de Comerç
Serveis de Consultoria
Pla Integral de Salut Mental
Protocol de funcionament intern del Consell Municipal de Serveis Socials de Santa Coloma de Gramenet Secretaria del Consell Municipal de Serveis Socials.
Quin poble volem? CP Mare de Déu del Toro Es Mercadal
LA GESTIÓ AMBIENTAL ALS PORTS DE CATALUNYA
ESTRATÈGIES I OBJECTIUS
més enllà del PIB: de la mesura a la política i les polítiques
Taula sectorial d’Habitatge Avaluació i línies de treball
Presentació de resultats
Elaboració del Pla de formació ajuntament de viladecans
CAMPANYA PER A L’ESTALVI DE PAPER
Direcció de Relacions Internacionals
Transcripción de la presentación:

i compra pública ambientalment correcta Jornada de treball COMPRI RECICLAT Girona, 16 de novembre de 2001 Agenda 21 local i compra pública ambientalment correcta Pere Maluquer i Ferrer President del CILMA

Eines de l’administració local Eines de l’administració local per assolir una compra pública ambientalment correcta: Implantant la Compra pública ambientalment correcta, també coneguda com a Compra verda. Desenvolupant un procés d’Agenda 21 Local (per emmarcar la compra pública ambientalment correcta en un context més ampli de planificació de la gestió municipal). Implantant un Sistema de gestió ambiental municipal (EMAS – ISO 14001). Degut al consum insostenible dels recursos naturals i ambientals, per satisfer les necessitats, cal plantejar una política ambiental que permeti optimitzar-los més eficientment. Així és, que a nivell local es comencen a impulsar processos d’Agenda 21 local amb la conseqüent redacció d’un Pla d’Acció Local per a la Sostenibilitat, programa d’accions ambientals, econòmiques i socials. Un conjunt d’aquestes accions poden ser encaminades a assolir una millor qualitat en la gestió i els serveis municipals i a l’hora un ús eficient dels recursos ecològics i la reducció de la contaminació (per ex. foment d’una compra pública ambientalment correcte).

Compra pública ambientalment correcta Implantar la Compra pública ambientalment correcta, també coneguda com a Compra verda. Adquirir PRODUCTES i SERVEIS respectuosos amb el medi ambient Mantenen nivell de QUALITAT del servei exigit Generen un IMPACTE ambiental global menor El gran poder de compra de les administracions públiques dinamitza la demanda, per la qual cosa són un bon instrument per promoure productes i serveis ambientalment correctes. Indirectament augmenten el suport a les tecnologies respectuoses amb el medi ambient.

Compra pública ambientalment correcta Raons principals Complir amb els requeriments legals i amb les obligacions internacionals. Vetllar pel desenvolupament sostenible. Servir d’exemple davant les empreses i consumidors. Esdevenir un motor de desenvolupament de productes i serveis ambientalment correctes. Fomentar la creació de mercats. Vetllar per la millora del medi ambient, el benestar i la salut de les persones.

Agenda 21 Local Desenvolupar un procés d’Agenda 21 Local (per a emmarcar la compra pública ambientalment correcta en un Pla d’Acció Local). Les Agendes 21 Local es varen plantejar a la Cimera de Rio (1992). El seu trasllat a l’àmbit dels pobles i ciutats europees es va fer a Aalborg (1994). Agenda 21 Local Planteja l’elaboració d’un Pla d’Acció Local (objectius i programes d’actuacions) pel desenvolupament del municipi i de les seves activitats amb criteris de sostenibilitat, amb la participació i implicació de tots els agents i parts interessades.

Logística i planificació del procés d’Agenda 21 Desenvolupament d’un procés d’Agenda 21 Local Primera fase Constitució del Fòrum Ambiental o Comissió 21 L’Ajuntament assumeix i catalitza el procés d’Agenda 21 Logística i planificació del procés d’Agenda 21

Elaboració de l’Auditoria Ambiental Desenvolupament d’un procés d’Agenda 21 Local Segona fase Elaboració de l’Auditoria Ambiental Recollida d’informació. Diagnosi ambiental. Disseny de línies estratègiques. Definició d’indicadors.

Desenvolupament d’un procés d’Agenda 21 Local Tercera fase Elaboració del Pla d’Acció Local per a la Sostenibilitat (PALS) 1. ... Millorar l’organització i la gestió interna de l’ajuntament. 2.1 Implantació d’unes bones pràctiques ambientals a les dependències municipals. 2.1.1 Establir criteris sobre compres públiques ambientalment correctes (comprar productes reciclats, etc). 3. ... Actuacions concretes que ens acostin als principis de desenvolupament sostenible:

El programa de suport de la Diputació de Girona a la redacció dels Plans d’Acció Local per a la Sostenibilitat (PALS) La Diputació de Girona ofereix des de l’any 1998 el seu programa de suport a la redacció de PALS, amb l’objectiu d’ajudar a posar en marxa els processos d’Agenda 21 Local als municipis de les nostres comarques, amb les següents eïnes i estratègies: Elaborant una BASE METODOLÒGICA comú per a la realització d’Agendes 21 Locals, establint bases programàtiques i pautes de desenvolupament del procés, així com dissenyant indicadors de general aplicació al conjunt dels municipis. Establint una LÍNIA D’AJUTS permanentment oberta als municipis, per tal de portar a terme processos d’Agenda 21 Local. Promovent un FÓRUM DE DEBAT I INTERCANVI D’EXPERIÈNCIES a l’entorn dels principis de la sostenibilitat aplicada als municipis, mitjançant la creació del CILMA. Aportant PERSONAL TÈCNIC que assessori en les diferents fases del procés i assumeixi la direcció facultativa de les Agendes 21 Locals.

Els resultats obtinguts fins ara Tres anys després que la Diputació de Girona posés en marxa el seu programa d’ajuts a la implantació de les Agendes 21 Locals, els resultats obtinguts fins ara són: Han atès un total de 70 municipis, per tal d’explicar-los-hi els propòsits bàsics del programa. El juny de 1999, el primer municipi de les nostres comarques inicià el procés d’elaboració del seu Pla d’Acció Local. D’ençà llavors, són ja cap a 30 els pobles i ciutats que han seguit aquest camí. Els recursos destinats per la Diputació de Girona durant el periode 1998-2001 en la promoció dels criteris sostenibilistes, aplicació d’actuacions innovadores, redacció d’Agendes 21 Locals i suport al Consell d’Iniciatives Locals per al Medi Ambient és de gairebé 250 milions de ptes. El Consell d’Iniciatives Locals per al Medi Ambient de les Comarques de Girona (CILMA) compta ja amb l’adhesió formal de prop de 150 administracions locals.

El programa de suport de la Diputació de Girona a la redacció dels PALS

CILMA http://www.cilma.org Santa Eugènia, 10, 4t 17005 Girona Tel. 972 42 61 05 Fax. 972 42 61 06 cilma@ddgi.es