STEM-CHANGING VERBS & NÚMEROS & INTERROGATIVOS (QUESTION WORDS)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
Advertisements

Capítulo 4 ¡A la mesa! Media-Enriched PPTs Dicho y hecho Ninth edition
Pensar, Querer, and Preferir
Las Palabras Interrogativas
Types of questions Generally speaking, there are three types of questions Tag Sí/no Information seeking.
Tener Lets look at the verb tener (to have). It features two verb changes that we will see very soon.
Asking Questions P. 184 Realidades 1.
Page 233 The verb poder The Verb PODER The verb PODER means to be able to or can.
Present tense stem-changers
Spanish 2-2 By: Thomas Hanrahan Jasmine Lee. The verb ir Ir means to go Yo form: voy Tú form: vas Ella usd. Él form: va Nosotros form: vamos Vosotros.
¡Bienvenidos! Yo soy la Sra. Jiménez. Soy de Puerto Rico. Me gustan los deportes. ¿Y tú?
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i,
“Querer” and Stem-Changing Verbs
Interrogative words = question words
¡A la mesa! Capítulo 4 Copyright © 2008 by John Wiley & Sons, Inc.
Capítulo 4 Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc. ¡A la mesa! Dicho y hecho Ninth edition.
Stem Changing Verbs index e ie Explanation of Stem-Changing Verbs Practice with e ie Stem Changing Verbs o ue Explanation of Stem-Changing Verbs Practice.
Asking Questions Interrogativos Cap. 4A Sra Spampinato.
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
IR- to go voy vamos vas vais va van
STEM CHANGE VERBS! Define these 5 verbs in SPANISH To play To play To return To return To lose To lose To think To think To sleep To sleepJUGARVOLVERPERDERPENSARDORMIR(UE)(UE)(IE)(IE)(UE)
Present tense of stem-changing verbs (e→ie, o →ue, e →i)
Stem Changing Verbs P A The stem of a verb is… Some examples of stem-changing verbs are… All stem-changing verbs have the following in common…
Stem Changing Verbs O to ue and e to i (Avancemos 1: Lección 4.2 )
Stem Changing Verbs Four types index e ie o ue u ue RIVAS index e i.
Click Once to Begin JEOPARDY! Unidad 4 – Lección 2.
P. 330 Realidades 1 Pensar, Querer, and Preferir By: Sra. Suzanne M. Shirley North Intermediate High School 808 East College, Broken Arrow, OK
Definite Articles ___el chico __la_tarea ___los__papeles ____las_lecciones exceptions __el__mapa ___el_día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
The Present Tense of Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue
Direct and Indirect Object Pronouns
¿Qué? = What ¿Quién? = who ¿Quienes? = who ( pl. subj) ¿Cuándo? = when ¿Dónde? = Where ¿Por qué? = why.
Empezar/Comenzar, Pensar, Querer, and Preferir
Asking Questions Español I - p. 184.
ANTE TODO It is a misunderstanding to think that ¿Qué? always translates as What?, and that ¿Cuál? and ¿Cuáles? always translate as Which? ¿Qué? and ¿Cuál?
Los interrogativos.
Capítulo 4A- Apuntes #2 Interrogativos.
Tener, ir, and verbs with infinitives Exprésate 1-2.
Direct Object Pronouns. What is a direct object? A direct object is a noun that directly receives the action of the verb. A direct object is a noun that.
Stem-Changing Verbs E > IE, E > I, O > UE and U > UE.
Los interrogativos.
Querer= to want (eie) quiero queremos quieres queréis quiere quieren.
LA GRAM ÁTICA EN ACCIÓN 2 THE VERB GUSTAR, ¿POR QUÉ?, PORQUE, AND DE ¿Por qué? Porque es tu cumplea ños. A e llos les gustan las fiestas. Me gusta mucho.
Capítulo 8.1 Vamos de compras
JUGAR. Nosotras _______ al tenis Nosotras jugamos al tenis.
¿Cómo se llama? ¿Cómo es (físicamente)? ¿Qué tiene como familia? ¿Tiene animales en casa? ¿Dónde vive? ¿Dónde trabaja? ¿Qué le gusta hacer? ¿Qué no le.
Forming questions Grammar Essential 1.
Stem-Changing Verbs a.k.a. Shoe Verbs.
¿Q UÉ TE GUSTA HACER ?. H ACER AHORA Translate the following sentences from English to Spanish. 1. Juan reads magazines every day. 2. She plays in a band.
Present Tense Stem-changing Verbs oue ei. Remember, there are three types of infinitives: -ar, -er, -ir. Infinitives are made up of two parts: the ending.
Chapter 6 n e to ie stem-changing verbs n PENSAR n CERRAR n EMPEZAR n ENCENDER n PREFERIR n QUERER n SENTIR.
Mucho vs. ¿Cuánto? (pg. 54) (Asking and stating how many things there are when describing something)
Gramática Stemchangers o-ue, e-ie. Stem-changing verbs A stem-changer has a change in the vowels in the stem. This change occurs in every form EXCEPT.
La Lección del Repaso Antes de entrar en la clase de Español IV, necesita saber esta información.
Interrogatives-Question Words Must use an upside question mark at the beginning of your question. ¿ All have accents. Do not use in your answer. They.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
Tener, ir, and verbs with infinitives Exprésate 1-2.
UNIDAD 2 LECCIÓN 1 Español 1 – Doctora Tartaglione.
Objetivo: What are affirmative and negative words we can use to express ourselves? Hagan Ahora: Write sentences to express which of your friends or family.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
ANTE TODO ¿Dibujas mucho? ¿También tomas tú geografía?
Stem-changing Verbs (u-ue), (e-ie) Stem-changing verbs are verbs where there is the a spelling change in some of the forms of the verb. There is only.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Question words Sra. Kemp Directions: 1.Click on Slide Show on the tool bar. Then, click on From beginning. 2.Click to move on to the next flashcard. 3.Look.
Quantity How much? How many?
VERBS… A verb is an action. A verb that has not been changed is called – An infinitive verb. Verbs in Spanish do not change as much as verbs in English.
E→ie e → i o→ue u→ue.  Tener  Querer  Pensar  Empezar  Comenzar  Perder  To have  To want  To think  To begin (start)  To lose.
Jugar – To play U UE Juego Jugamos Juegas Jugáis Juega Juegan.
Stem Changing Verbs aka “Boot” verbs
La ropa, stem-changing verbs
E-IE O-UE E-I.
Transcripción de la presentación:

STEM-CHANGING VERBS & NÚMEROS & INTERROGATIVOS (QUESTION WORDS)

Así se forma 2: Stem-changing verbs Stem-changing verbs have the same endings as regular -ar, -er, and -ir verbs. But they have a different stem in all persons except nosotros. (think NO! for NOsotros. NOsotros is NOrmal. The stem is the part of the verb that remains once you take off the -ar, -er, or -ir endings. To determine which O or E will stem-change in a stem- changing verb, take off the Ar, Er, or Ir ending first. Then the next vowel in line will be the vowel to change: Repetir Repet- Repito Pensar Pens- Pienso Preferir Prefer- Prefiero

Stem-changing verbs: There are 3 categories. e ie quieroqueremos quieres quierequieren o ue querer to want, to love quer- quier- dormir to sleep dorm- duerm- duermodormimos duermes duermeduermen e i pedir to ask for ped- pid- pidopedimos pides pidepiden preferir to prefer entender to understand pensar to think almorzar to have lunch poder to be able, can volver to return, go back servir to serve, to be good for something

Complete these questions and statements with the correct form of the verb in parenthesis. ¿Qué _____ (servir) ustedes aquí? ¿Qué _____ (pensar) tú de esto? Yo nunca _____ (dormir) más de 7 horas. ¡Nosotros nunca _____ (dormir) menos de 8 horas! Samuel, ¿_____ (entender) lo que dice ella? ¡Qué lástima! Yo no _____ (poder) ir al baile porque tengo que trabajar. Nosotros no _____ (poder) viajar mucho porque tenemos niños pequeños. Practice stem-changing verbs

¿Qué sirven ustedes aquí? ¿Qué piensas tú de esto? Yo nunca duermo más de 7 horas. ¡Nosotros nunca dOrmimos menos de 8 horas! (No for NOsotros) Samuel, ¿Entiendes lo que dice ella? ¡Qué lástima! Yo no puedo ir al baile porque tengo que trabajar. Nosotros no pOdemos viajar mucho porque tenemos niños pequeños. (No for NOsotros) Practice stem-changing verbs: Answers

Complete these questions and statements with the correct form of the verb in parenthesis. Esto no _____ (servir). Está roto (broken). ¿A qué hora _____ (volver) tú por la noche? Hay helado y pastel. ¿Cuál _____ (preferir) tú? Ellos nunca _____ (pedir) café en el desayuno. ¿A qué hora _____ (almorzar) ustedes? Nosotros _____ (poder) almorzar en mi casa. Yo no _____ (querer) cocinar esta noche. Practice stem-changing verbs

Complete these questions and statements with the correct form of the verb in parenthesis. Esto no sirve. Está roto (broken). ¿A qué hora vuelves tú por la noche? Hay helado y pastel. ¿Cuál prefieres tú? Ellos nunca piden café en el desayuno. ¿A qué hora almuerzas ustedes? Nosotros pOdemos almorzar en mi casa. (No for NOsotros) Yo no quiero cocinar esta noche. Practice stem-changing verbs

Cultura: Las comidas en el mundo hispano El desayuno hispano es normalmente entre las 6 y las 9 de la mañana. Comparado con el desayuno tradicional estadounidense, el desayuno hispano es muy ligero (light). El almuerzo, generalmente es entre la 1 y las 2 de la tarde y es la comida más fuerte (largest) del día. El almuerzo puede incluir una ensalada, sopa, arroz o verduras, carne o pescado y postre. En algunos países, a las 4 o a las 5 de la tarde es común comer la merienda, que consiste en café o té, leche, galletas, pastel o un bocadillo. Generalmente, los hispanos cenan más tarde que los estadounidenses, pero es una comida más ligera. La cena hispana típicamente es entre las 8 y las 9 de la noche, y en España puede ser incluso más tarde, entre las 10 y las 12 de la noche.

Así se forma 3: Counting from 100 and indicating the year In Hispanic countries, prices of meals and of everyday items are often expressed in thousands of pesos, colones, and so on. Therefore, it is important to become accustomed to understanding and using numbers over 100. cien100 ciento uno/a101 doscientos/as200 trescientos/as300 cuatrocientos/as400 quinientos/as500 seiscientos/as600 setecientos/as700 ochocientos/as800 novecientos/as900 mil1,000 dos mil2,000 cien mil100,000 doscientos mil200,000 un millón (de + noun)1,000,000 dos millones (de + noun)2,000,000

Counting from 100 and indicating the year Cien is used before a noun or as the number 100 when counting. Ciento is used with numbers 101 to 199. Hay cien estudiantes en la clase. Sólo tengo cien pesos. Cien, ciento uno… La torta cuesta ciento un pesos. In Spanish (as in English,) there is no y between hundreds and a smaller number. 205 (two hundred and five) = doscientos cinco doscientos y cinco

In writing numbers, Spanish commonly uses a period where English uses a comma, and vice-versa. English: $121, = Spanish: $ ,50 (you can impress me by remembering this. Years above 1000 are not broken into two-digit groups as they are in English. This WILL be on the test!!! 1971 (nineteen seventy one) = mil novecientos setenta y uno diecinueve setenta y uno When the numbers modify a noun, they agree in gender. Trescientos alumnos y quinientas alumnas (This will NOT be on test) Counting from 100 and indicating the year

Practice Counting from 100 and indicating the year Say these amounts and years: , , , , , , ,000,

Así se forma 4: Interrogative words (A summary) ¿Qué?What? (definition)¿Qué frutas tienen hoy? ¿Qué quiere usted? ¿Cómo?How?¿Cómo están las fresas hoy? ¿Cuándo?When?¿Cuándo llegan las piñas? ¿Por qué?Why?¿Por qué no hay cerezas? ¿Quién? ¿Quiénes? ¿A quién / es? Who? (To/for) Whom? ¿Quién vende mariscos? ¿A quién llamas or teléfono? ¿De quién?Whose?¿De quién es? ¿Cuál? ¿Cuáles?Which (one/s)? (Identification) ¿Cuál/Cuáles prefieres?

¿Cuánto? How much? ¿Cuánto es en total? ¿Cuánta leche hay en el refrigerador? ¿Cuántos? ¿Cuántas? How many? ¿Cuántos tomates/ Cuántas peras quiere? ¿Dónde?Where? ¿Dónde está el vendedor? ¿Adónde? (One word) (To) where?¿Adónde va? ¿De dónde? (Two words) From where?¿De dónde es? Interrogative words (A summary)

Difference between ¿qué? and ¿cuál?: ¿Qué/Cuál + ser? When followed by the verb ser, use interrogative qué to ask for a definition or explanation; use interrogative cuál to ask for specific data or piece of information: ¿Qué es tu nombre? (What is your name – Irish? German? Russian? In other words, define the type of name it is.) ¿Cuál es tu nombre? (What is your name –Jim? Dave? Jeff?) ¿Qué/Cuál + verb? When followed by a different verb than ser, use interrogative qué to ask about a general choice; use interrogative cuál to ask about a choice among given options. ¿Qué quieres comprar? / ¿Cuál quieres, el rojo o el azul? Interrogative words (A summary)

Important point: when certain interrogative words appear without accents, their purpose is to connect two parts of a statement and not to ask a question. For example: Que lo que cuando porque that (notice that this is a different word from qué (what) with an accent!) what, that which (this is a noun) when because En el mercado que está en la plaza venden mariscos. In the market that is in the plaza they sell seafood. Interrogative words (A summary) In English we often leave out the conjunction que: I hope you attend & I hope THAT you attend. In Spanish it must always be there: (yo) espero QUE tú asistas.

Practice Interrogative words Complete these questions with the correct interrogative word(s). ¿_____ cuestan las peras? ¿_____ kilos quiere? ¿_____ manzanas compras: las rojas o las verdes? ¿_____ estás? ¿Estás en casa? ¿_____ es ese chico que vende frutas? Es muy simpático y divertido. ¿___ ___ hora vamos al mercado? ¿_____ vuelves del viaje? ¿Mañana?

Practice Interrogative words: Answers ¿Cuánto cuestan las peras? ¿Cuántos kilos quiere? ¿Qué manzanas compras: las rojas o las verdes? ¿Dónde estás? ¿Estás en casa? ¿Cómo es ese chico que vende frutas? Es muy simpático y divertido. ¿A qué hora vamos al mercado? ¿Cuándo vuelves del viaje? ¿Mañana?

Practice Interrogative words Complete these questions with the correct interrogative word(s). ¿___ ___ no vienen ustedes a la fiesta? ¿Están cansados? ¿_____ de los platos prefieres comer? ¿_____ vas? ¡Hola! ¿_____ estás? ¿___ ___ son ustedes? No son peruanos, ¿verdad? ¿___ ___ hora quieren comer? Ya son las doce. ¿___ ___ vas a la biblioteca esta tarde? ¿Vas a ir sola? Copyright © 2012 by John Wiley & Sons, Inc.

Practice Interrogative words: Answers ¿Por qué no vienen ustedes a la fiesta? ¿Están cansados? ¿Cuál de los platos prefieres comer? ¿Adónde vas? ¡Hola! ¿Cómo estás? ¿De dónde son ustedes? No son peruanos, ¿verdad? ¿A qué hora quieren comer? Ya son las doce. ¿Con quién vas a la biblioteca esta tarde? ¿Vas a ir sola?