2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
LA CRISIS DE LA ESCOLÁSTICA( )
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
EPISTEMOLOGIA I ONTOLOGIA ANTIGUES
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El pensament d’Aristòtil.
Antropologia Plató + MÓN DE LES IDEES MÓN SENSIBLE
Característiques i classificació.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Treball realitzat per:
UNITAT 5 EL PENSAMENT MEDIEVAL: FILOSOFIA I TEOLOGIA.
1. Els orígens de la filosofia cristiana i la filosofia d’Agustí d’Hipona 1.1 Les claus per entendre el pensament cristià Pàgina 124 Temes centrals del.
L’Expressió escrita.
MONESTIR DE PEDRALBES El Monestir de Pedralbes és un dels edificis més valuosos del gòtic català, que conserva el claustre gòtic considerat el més gran.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
La teoria hilemòrfica d’Aristòtil
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
Els sofistes i Sòcrates
Unitat 8 L’escolàstica José Vidal González Barredo.
regit per llei: el logos
Epistemologia i ontologia medievals
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
PRIMERS TESTIMONIS FILOSÓFICS.
La filosofia d' Aristòtil i les escoles hel·lenístiques
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
2. El naixement de la filosofia occidental
ANTECEDENTS I OBJECTIUS
2. El cristianisme aristotèlic de Tomàs d’Aquino
Els filòsofs presocràtics
Per tant, hi ha d’existir
La teoria de les Idees de Plató
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El vitalisme de Nietzsche
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
La revolució científica
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
2. El materialisme històric de Marx
Potser la seva vestimenta deia el que la seva ànima volia reflectir
2. El materialisme històric de Marx
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
La filosofia de Descartes i el racionalisme modern
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
L’ESCOLA PITAGÒRICA: Els Atomistes: Demòcrit i Leucip
2. El problema de la realitat en la metafísica racionalista 2
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
CARÀCTER PROPI ESCOLÀPIES PALMA
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
LA TEORIA DEL SUPERHOME Friedrich Nietzsche
EN DEFENSA DE L’ ESCOLA LAICA
Coneixement del medi natural
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Transcripción de la presentación:

2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2 2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2.3 Tomàs d’Aquino (1225-1274) Pàgina 137 El problema de la realitat: La metafísica tomista El problema dels universals: realisme moderat Els universals obtinguts en el procés d’abstracció són un reflex real de l’essència de les coses (realisme moderat), però no existeixen en un món separat i apart, sinó només en les mateixes coses

2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2 2. L’escolàstica i la filosofia de Tomàs d’Aquino 2.3 Tomàs d’Aquino (1225-1274) Pàgina 137 El problema de la realitat: La metafísica tomista L’ontologia tomista: la jerarquia de l’Ésser Déu intel·ligències ànima cos animals vegetals inanimats Primers elements (foc, aire, aigua, terra) Matèria (sense forma) potència pura Immaterials Substàncies separades Formes pures L’Ésser (Creador) Necessari Essència=existència Acte pur Perfecció Simplicitat L’ésser humà Materials Substàncies Compostes Matèria+forma Els éssers (Creatures) Contingents Essència¬existència Dependents Potència+acte

3. La crisi de l’escolàstica i el nominalisme de Guillem d’Occam 3 3. La crisi de l’escolàstica i el nominalisme de Guillem d’Occam 3.1 La crisi de l’escolàstica Pàgina 146 Context històric Anys 1300-1460: situacions terribles com la pesta o la guerra dels Cent Anys. Esfondrament de les estructures politicoreligioses de l’Edat mitjana cristiana: Cisma d’occident: divisió de l'Església per la lluita entre el poder dels concilis i el poder papal (arribarà a haver fins a 3 papes alhora). Accentuació del conflicte entre el poder religiós i el polític (precedent: Conflicte de les investidures segle XII). L’àmbit cultural Inici de la: Separació de religió i filosofia. Progressiva secularització de la cultura. Pèrdua del valor de l’autoritat i la deducció enfront del coneixement empíric (influirà en l’aparició de la ciència moderna). El segle XIV es caracteritzarà en el seus trets generals per: El misticisme en allò religiós (la fe es debilita en voler trobar suport en la raó). El criticisme en allò filosòfic (la filosofia és un saber autònom).

3. La crisi de l’escolàstica i el nominalisme de Guillem d’Occam 3 3. La crisi de l’escolàstica i el nominalisme de Guillem d’Occam 3.2 Guillem d’Occam (1290-1349) Pàgina 147 El problema del coneixement: independència entre fe i raó Defensa l’autonomia de la raó i separa definitivament la teologia de la filosofia. Raó i fe ocupen dos àmbits diferents i han de fer tasques diferents: Las veritats de fe pertanyen a un àmbit que és aliè al coneixement racional ja que són: Un conjunt d’afirmacions cohesionades per un sentiment irracional (la fe) però sense una necessària coherència racional. Resultat d’un do gratuït de Déu (gràcia divina). Per tant, la raó no pot racionalitzar un dogma que és qüestió de fe. Com a conseqüència es produirà un: Abandonament de tot intent de síntesi entre filosofia i teologia (de racionalitzar la fe) i La filosofia, alliberada dels temes religiosos, es centrarà en els temes que li són propis: sobretot el de la naturalesa. Criticisme: la filosofia és un saber crític, que es caracteritza per revisar constantment els seus pressupòsits i les seves conclusions.

3. La crisi de l’escolàstica i el nominalisme de Guillem d’Occam 3 3. La crisi de l’escolàstica i el nominalisme de Guillem d’Occam 3.2 Guillem d’Occam (1290-1349) Pàgina 148 El problema de la realitat: el nominalisme La concepció dels universals La realitat és individual (tant en l’ordre ontològic com gnoseològic). L’universal (l’essència) no existeix: Ni separat ni independentment de les coses, ni fóra de la ment (Plató – Agustinisme). Ni en les coses (com a forma substancial)(Aristòtil – Tomàs d’Aquino). Què és?: Una invenció humana, un nom (nominalisme). Un símbol que designa amb un mateix nom (concepte) un conjunt d’individus particulars amb semblances comuns, per tant és Una fórmula d’economia mental. Com es forma?: Mitjançant el coneixement abstractiu La reiteració de molts actes singulars de coneixement respecte a coses singulars genera en l’intel·lecte els conceptes. Per tant, tot ser real és necessàriament individual (individualisme) i l’experiència és el fonament del seu coneixement (empirisme).

3. La crisi de l’escolàstica i el nominalisme de Guillem d’Occam 3 3. La crisi de l’escolàstica i el nominalisme de Guillem d’Occam 3.2 Guillem d’Occam (1290-1349) Pàgina 149 La crítica de la metafísica tradicional: la navalla d’Occam Què és la navalla d’Occam? És un principi d’economia conceptual i de simplicitat que pretén atacar la complexitat dels sistemes dels filòsofs antics en la seva explicació de la realitat. Cal recordar que la metafísica tomista encara els havia fet encara més complexos amb la incorporació de les categories dels pensament cristià. Enunciació: “No s’han de multiplicar els ens sense necessitat” “En va expliquis amb moltes idees o categories allò que puguis dir o explicar amb poques” Implica la supressió de les categories metafísiques desconegudes per l'experiència com: Les essències (Idees) platòniques. Les de la teoria hilemòrfica aristotèlica. Les afegides per la metafísica tomista. José Vidal González Barredo