Els orígens de la filosofia grega

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Els orígens de la filosofia grega
Advertisements

La il.lustració grega i la filosofia de Plató
Els gèneres narratius Gèneres literaris: narrativa (en prosa), poesia (en vers) i teatre. Gèneres narratius: Mite: Relats primitius que volen explicar.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El pensament de Karl Marx.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
MARIO S. LA PREHISTÒRIA.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
3. Els presocràtics 3.5. Els pluralistes
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
La il·lustració i la filosofia política de Locke
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
L’escola Pitagòrica i els filòsofs atomistes.
HISTÒRIA DE LA LITERATURA
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
EUROPA.
Els sofistes i Sòcrates
Pàgina 15 Segle VII al VI aC: situació de profunda crisi
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
Guillermo Martí Nomdedeu
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
EL MOVIMENT OBRER ( ) BUXAWEB EL MOVIMENT OBRER
2. El naixement de la filosofia occidental
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
La il·lustració i la filosofia de Kant
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Història i Cultura de les Religions
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
La filosofia de la il·lustració
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
COMPARACIÓ DEL PENSAMENT DE PLATÓ I NIETZSCHE
LA GRECIA ANTIGUA. arteygente/articulo vuelve-el-chaman- bogota-salvar-de-lluvia-al-festival-de.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
Els orígens de la filosofia grega
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
HERÀCLIT D’EFES aC.
Principi del canvi (immanent)
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
Transcripción de la presentación:

Els orígens de la filosofia grega Unitat 1 Els orígens de la filosofia grega

1. El pas del mite al logos 1.1. Les claus per entendre l’aparició de la filosofia occidental Pàgina 10 Introducció Objectius: Conèixer i diferenciar els dos models d’explicació de la realitat: el pensament mític (mythos) i el pensament racional (logos) Comprendre com la manera com els éssers humans interpreten la realitat està condicionada pel model d’organització politicosocial i els valors culturals Hipòtesi central: La filosofia sorgeix quan l’impuls racionalitzador que es produeix per intentar ordenar el nou espai polític de la polis es trasllada al terreny de la investigació natural Coordenades: Àmbit geogràfic Periodització: Monarquia micènica (segles XIX-XII aC) L’Estat aristocràtic (segles XII-VII aC) L’aparició de la polis (segle VII-VI aC) Mapa pàgina 10

1. El pas del mite al logos 1.1. Les claus per entendre l’aparició de la filosofia occidental Pàgina 11 La monarquia micènica Civilització palatina Vida social centralitzada en el Palau on es concentren tots els poders: religiós, polític, militar, econòmic i administratiu Estructura social fortament jerarquitzada Religió hieràtica i mistèrica Model feudal Anax Escribes Basileus (Sacerdots) Aurigues (Aristocràcia guerrera) Funcionaris Demos (comunitats camperoles)

1. El pas del mite al logos 1.2. La recerca del sentit en la Grècia antiga Pàgina 11 Del segle XII al VII aC: societat descrita per Homer i Hesíode El context històric: l’estat aristocràtic Invasió dòria (1200 aC) Destrucció del sistema d’economia palatí i les seves estructures sociopolítiques Aïllament cultural i comercial (Edat obscura) Economia purament agrícola (riquesa = possessió de terres) Organització social Els basileus substitueixen a l’Anax (en la funció religiosa), desaparició de l’escriptura, la centralització i la burocràcia Dues classes diferenciades i oposades: gens (aristocràcia guerrera) i demos (comunitats camperoles) Els gens: clans dirigits per terratinents agrícoles i militars on la unió i la jerarquia depenen de la puresa de sang (llinatge) i que estan en un enfrontament continu: “Senyors de la guerra”

1. El pas del mite al logos 1.2. La recerca del sentit en la Grècia antiga Pàgina 12 El context sociocultural del món homèric Consciència de ruptura amb el passat La desaparició de l’escriptura La tradició oral única eina de difusió i transmissió de les idees i els valors L’ educació (paideia): els aedos i rapsodes: la mitologia grega (narracions i llegendes) La moral aristocràtica El concepte de virtut: vinculat al llinatge (pertinença al clan) però s’ha de demostrar Moral agonística (valors: concurrència, lluita (agon), rivalitat i recerca de la fama Arbitrarietat: no és tan important el que es fa (no hi ha cap idea de justícia o legalitat) com el fet d’aconseguir el que es pretén (èxit) Cultura de la vergonya: la bellesa o bondat de l’acció es fa dependre exclusivament de l’èxit. L’únic penat és el fracàs que és vergonyós La religió grega Déus humanitzats (no distants ni hieràtics). L’única diferència amb els éssers humans: la immortalitat. Desafiats pels herois (hybris) Conducta similar al caps dels gens (projecció de la moral agonística) Sense transcendència: La concepció de l’Hades Tramesa per tradició oral: sense llibres sagrats ni casta sacerdotal (menys dogmàtica i més susceptible d’evolució o crítica)

1. El pas del mite al logos 1.2. La recerca del sentit en la Grècia antiga Pàgina 13 El pensament mític com a resposta a la recerca del sentit Quines són les seves fonts: La Ilíada i l’Odissea d’Homer (s. VIII aC) La Teogonia i els Treballs i els dies d’Hesíode (s. VII aC) Què és?: Un conjunt de relats i llegendes protagonitzats per déus i herois transmesos per tradició oral Quina funció té?: Respondre a la pregunta pel sentit de les coses: explicar tots els enigmes que se li presenten a l’ésser humà i orientar la seva conducta (ètica i política) Quin és el seu esquema explicatiu? És un saber revelat (inspiració poètica divina), per tant, Es presenta com una veritat inqüestionable i dogmàtica Els elements de l’univers i la naturalesa apareixen personificats i divinitzats S’interpreta i s’explica el funcionament de la naturalesa projectant-hi a sobre les experiències derivades del comportament humà (model antropomòrfic) Raonament per analogia Presència contínua d’allò sobrenatural a totes les explicacions Reflex de la moral aristocràtica: arbitrarietat (impreditibilitat) Text pàgina 14 José Vidal González Barredo