Synapses, cell-to-cell HIV transmission Julià Blanco www.irsicaixa.org FundacióirsiCaixaFundacióirsiCaixaFundacióirsiCaixa.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Español la memoria (2): cómo trabajarla bien en grupos.
Advertisements

Los Números y El Tiempo. Los Números Más de = once 12 = doce 13 = trece 14 = catorce 15 = quince 16 = dieciseis 17 = diecisiete 18 = dieciocho 19.
You need to improve the way you write and think in Spanish - Time This is an interactive presentation. You need your work sheet, your pencil, and your.
You need to improve the way you write and think in Spanish – At what time? This is an interactive presentation. You need your worksheet, your pencil, and.
How to tell time in Spanish
MOY Meeting Joyce Tucker Meghan Heller November 3, 2011.
Ser vs Estar.
To be or not to be? So far we have learned two ways to express the concept of “to be”: ser estar In this slide show, we’ll look more closely at the differences.
SECRETARÍA DE ESTADO DE CAMBIO CLIMÁTICO DIRECCION GENERAL DE CALIDAD Y EVALUACION AMBIENTAL PRESENTATION BY SPAIN TO THE EXECUTIVE BODY FOR THE CLRTAP:
Telling Time Grammar Essential #8.
Uses of “Por” P. 386 Realidades 2.
¿Puede existir vida en este arroyó? ¿Cómo sabe si este arroyó es salubable? Puede tomar pruebas para saber. Tres cosas que puede examinar son la temperatura,
VIH: EL TRATAMIENTO COMO PREVENCIÓN
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
RENAISSANCE es un proyecto del programa CONCERTO co-financiado por la Comisión Europea dentro del Sexto Programa Marco RENAISSANCE - ZARAGOZA - SPAIN 1.
LA ORGANIZACIÓN DEL CUERPO HUMANO
Perspectivas en vacunas frente al VIH
Por vs. Para Por and para both mean For 10 uses of Por 6 uses of Para.
Ser vs. estar.
The Plurals of adjectives
Beginning Low ESL Teacher
Telling Time in Spanish Grammar Notes
¿Qué hora es?. Es la una. Son las tres. Son las once.
TECNICAS DE BIOLOGÍA MOLECULAR
Celulas Procarióticas
Unlike English, Spanish has two words that mean for: por and para
In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time. Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved.
¿Qué hora es? What time is it? (What hour is it?).
¿Qué hora es? Capítulo – Para Empezar. ¿Qué hora es? To state the time in Spanish, one must use the phrase Es la… or Son las… To state the time in Spanish,
1 Usages of the Verb IR Spanish One ch.4A 2 IR is an irregular verb: voyvamos vas----- vavan.
Subject Pronouns and Ser
Repaso: Negative words and time constructions
Telling Time. ¿Qué hora es? What time is it? Es la una. It is one oclock. Son las dos (tres, cuatro…) It is two oclock. Son las dos y cuarto. It is 2:15.
Adjectives are frequently descriptive. That is, most often adjectives are used to describe a noun, or distinguish the noun from a group of similar objects.
Subject Pronouns and Ser Español 1c Subjects and Verbs The subject of a sentence tells us who is doing the action. The verb tells us what action is taking.
Bienvenidos. MLI.CCC3 the students compare basic elements of the target language to the English language. The students: A. Recognize similarities and.
Nuevos blancos en el desarrollo de antirretrovirales
Telling Time Unidad 2 Etapa 2. Telling time in Spanish : Its 2:00.--Son las dos. Its 3:00.--Son las tres. Its 4:00.--Son las cuatro. Its 5:00--Son las.
Los Verbos Capítulo 1 Parte 2.
Grandes retos de la salud global: el papel de la investigacion Pedro L. Alonso Centro de Investigaçao em Saude da Manhiça, Mozambique & Centro de Investigaion.
Factors Associated with Sustained Virological Response to pegIFN-RBV Therapy in IL28B rs Non-CC HCV/HIV Coinfected Patients Pablo Labarga*, Pablo.
¿Qué hora es? Telling Time en Español Sra Spampinato.
TEMA 2.- INTRODUCCIÓN A LOS MÉTODOS ÓPTICOS PROPIEDADES DE LA RADIACION ELECTROMAGNETICA Muchas de las propiedades de la radiación electromagnética.
Ministerio de Salud Pública Salud de la Población Programa Nacional de SIDA República Oriental del Uruguay INFORME EPIDEMIOLOGICO VIH/SIDA 31/03/2004)
(Direct object pronouns). 1. Maria compró la blusa. Maria la compró. Maria bought it. 2. Yo devolví las sandalias. Yo _____ devolví. I returned them.
Telling time in Spanish: Explanation Practice exercise index McCarron.
¿Qué hora es? (What time is it?)
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
“La comprensión interdisciplinaria es la capacidad de integrar conocimientos y formas de pensar de dos o más disciplinas para crear una nueva perspectiva.
Apuntes el de septiembre ¿Qué hora es? (What time is it?)
VACUNAS FELIPE GARCÍA HOSPITAL CLINIC. BARCELONA RESUMEN 19TH CROI.
1 DEFINITION OF A CIRCLE and example CIRCLES PROBLEM 1a PROBLEM 2a Standard 4, 9, 17 PROBLEM 1b PROBLEM 2b PROBLEM 3 END SHOW PRESENTATION CREATED BY SIMON.
Practica para “la foto” Año B Diversidad cultural Ciencia y Tecnologia 15 min. para preparar 3-4 min. describe en relación a una opción 5-6 min. Discusión.
FROM THE RICE HUSK TO MATERIALS PROCESSING Gerardo Contreras Puente, Jorge Aguilar Hernández, Hilda Margarita Alfaro, Enrique Hoyos García, Sergio Fernández.
Negatives and Questions. Negatives Consider the following sentences: Juan estudia mucho. Marta y Antonio viven en Georgia. Rita y el chico necesitan.
Derechos de Autor©2008.SUAGM.Derechos Reservados Sistema Universitario Ana G. Méndez División de Capacitación Basic Quality Tools CQIA Primer Section VII.
Repaso (parte 2) Español 2. Como escribir una pregunta…  Adónde (to where)  Cómo (how)  Cuál/Cuáles (which ones)  Cuándo (when)  Cuánto (how much)
Santiago de Chile January 2012 Roundtable 6: Lobby regulation János Bertók Head of Public Sector Integrity Division Organización para la cooperación.
HACER In Time Expressions.
The heart is the strongest organ in the body. It is the main part of the circulatory system. It is the most important part of the human body that pumps.
ÁREA ACADÉMICA: ESPAÑOL I TEMA: CONOCIMIENTOS BÁSICOS DE LEER, LECTURA Y ESTRATEGIAS DE LECTURA ÚTILES PARA EL DESARROLLO DE COMPETENCIAS LINGÜÍSTICAS.
AIM: Why and how do cells divide? Por que y como se dividen las celulas? DN: Compare and Contrast Sexual and Asexual Reproduction. Compara y contrasta.
LO: SWBAT understand how HIV affects the Immune System
Son las dos It is 2 A las 2 – at 2 Son las – it is 2
“To Be” or not “To Be” Ser vs. Estar.
Hace = For/Since.
Para Empezar P. 8 – el reloj p. 8.
¿Qué hora es?.
In both English and Spanish, the verb to be (ser) and numbers are used to tell time. © by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved.
2nd Grade Science Unit 2, Lesson 2 CScope Vocabulary Words
Transcripción de la presentación:

Synapses, cell-to-cell HIV transmission Julià Blanco FundacióirsiCaixaFundacióirsiCaixaFundacióirsiCaixa

One virus + one cell = ? ?

Por qué sinapsis?? Las sinapsis son uniones estables de dos células mediadas por interacciones específicas que permiten el intercambio de material o información El tejido linfoide es el principal lugar de replicación del VIH Alta concentración de células presentadoras (DC, infectadas) y células diana.

Synapses in the immune system MAIN MECHANISM OF COMMUNICATION IN THE IMMUNE SYSTEM - Antigen presentation Threshold for activation - Activation induced death Only cell-surface expressed FAS Is relevant for in vivo cell killing. - CTL recognition of target cells - NK recognition of target cells …

Synapses and viruses Viruses are professional cellular hijackers: VIRUSES EXPLOIT CELLULAR COMUNICATION IN ITS OWN BENEFIT For many viruses, cell-to-cell virus transmission is the most efficient mechanism of viral spread. HTLV-1, first virological synapse defined. Igakura et al. Science 2003, 299:

A role for synapses in HIV infection T cell-T cell contact For HIV, cell-to-cell contacts are involved in 90% of infection events in vivo. (Dixit and Perelson, 2004, J Virol) DC-T cell contact T cell-Epithelial cell contact HIV transmission HIV spread

1. T cell-Epithelial cell contacts

2. DC-T cell contacts. Infectious synapse.

DC-SIGN independent HIV capture.

Virus and exosomes. Izquierdo-Useros N, Naranjo M et al, BLOOD 2009

LFA-1CD4 CXCR4 CCR5 ICAM-1 HIV ENV CD4 CXCR4 CCR5 HIV ENV LFA-1 ICAM-1 Morphologically similar to other synapses. Joly C. et al. JEM 2004, 199: T cell-t cell contacts. Virological synapses. CD4 CXCR4 Env Env Main determinant: gp120-CD4 interaction. Adhesion molecules, secondary role ( Puigdomènech et al RETROVIROLOGY, :32 )

Pero las cosas no son fáciles…

Trogocytosis… Active process of cellular communication, different from proteolitic cleavage or exosome transfer. Intercellular exchange of antigens/membranes.

Infected - uninfected cellular contacts Conjugate Formation Cell-to-cell Fusion Hemifusion/ Target cell death Target cell infection A role for trogocytosis? Effect on inhibition/neutralization?

NL4-3 (X4)BaL (R5) Ctrl + Leu3a C34 IgGb12 4E10 2F5 Ctrl + Leu3a C34 IgGb12 4E10 2F5 * * * * Conjugated CD4 T Cells (%) Control Leu3a Shaking UNINF NL4-3 BaL CMRA FSC 1% 13% 8% 2% 1% 1% 1% 1% 1% * * * * Conjugated CD4 T Cells (%) NL4-3BaL Ctrl + Leu3a 3100 TAK779 C34 SHAKING Ctrl + Leu3a 3100 TAK779 C34 SHAKING Formation of cellular conjugates. Infected cells Target cells

Transport of viral materials (p24) X4 R5 CD4+ CXCR4+ CCR5-

Transport of viral materials (p24) INFECTON (TRANSMISSION) PASSIVE TRANSFER

* * * * * ** * Accumulation of HIV into endosomes

NL4-3BaL CD4-GFP+ MOLT Cells (%) 2h 293-CD4GFP+ MOLT NL4-3/BaL % MOLT CD4-GFP+ UNINFECTED INFECTED Transport of membranes. Trogocytosis Trogocytosis at the VS is Fusion-independent CD4-dependent

NL4-3 wt 41.2 NL4-3 wt h 293(Env) CD4 % CD4 DiI + 24h 293(Env+ env) CD4 % CD4 p24 + INFECTED UNINFECTED How to measure membrane transfer? No fusogenic activity to avoid hemifusion No virus production to avoid transfer of virus Expression of Env mutant 41.2 Transport of membranes. Trogocytosis

Infected - uninfected cellular contacts CD4 engagement Conjugate FormationMembrane ExchangeVirus Transfer Gp41 activation Cell-to-cell Fusion Hemifusion/ Target cell death Target cell infection CD4 blockade Coreceptor or gp41 blockade

Infection * 24h Real-Time PCR (probes for HIV and CCR5) To test active retrotranscription FundacióirsiCaixa

Virological Synapse Infected cell Target cell FundacióirsiCaixa

Synapses increase the efficiency of HIV transmission/spread. Two major synaptic mechanisms are involved in HIV spread: Infectious (DC-T cell) (virus hides in DCs) Virological (T cell-T cell) synapses (virus-driven) For virological synapses: Cell-to-cell HIV transmission requires an extracellular neutralization-sensitive step. Implications for vaccine design. Pathophysiological consequences… Conclusions.

Fundació irsiCaixa I. Puigdomènech M. Massanella M. Curriu F. Cuñat E. García S. Marfil J. Carrillo C. Cabrera Margarita Bofill Nuria Izquierdo-Useros Javier Martínez-Picado Bonaventura Clotet Hospital Clínic (Barcelona) Manel Juan Hospital Germans Trias Maria T. Fernández IPBS (Toulouse) A. Aucher G. Gaibelet D. Hudrisier

Fundació irsiCaixa I. Puigdomènech M. Massanella M. Curriu F. Cuñat E. García S. Marfil J. Carrillo C. Cabrera Margarita Bofill Nuria Izquierdo-Useros Javier Martínez-Picado Bonaventura Clotet Hospital Clínic (Barcelona) Manel Juan Hospital Germans Trias Maria T. Fernández IPBS (Toulouse) A. Aucher G. Gaibelet D. Hudrisier