La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Claus del canvi educatiu: Tecnologia i Metodologia Currículum i Avaluació Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM Per a ampliar.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Claus del canvi educatiu: Tecnologia i Metodologia Currículum i Avaluació Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM Per a ampliar."— Transcripción de la presentación:

1 Claus del canvi educatiu: Tecnologia i Metodologia Currículum i Avaluació Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM http://peremarques.blogspot.com/ Per a ampliar la informació : http://peremarques.nethttp://peremarques.net El per què de la Tecnologia a l’Educació avui Què és el curriculum bimodal? Quina tecnologia tenim / volem a les aules? Eines TIC i el seu valor afegit: pissarra digital, aules 1x1, plataforma educativa, llibre de text digital Què podem fer amb aquests recursos? El professorat: formació i voluntat de canvi

2 SO - IMATGE INFORMÀTICA mass media multimèdia telemàtica REALITAT VIRTUAL VIDEOJOCS RTV TELEFONIA MÒBIL SATÈL.LIT ROBÒTICA BASES DE DADES EDICIÓ DIGITAL FULL DE CÀLCUL TELECOMUNICACIONS VÍDEO Pere Marquès (2014) INTERNET LES TECNOLOGIES DIGITALS (TIC) TECNOLOGIES de la INFORMACIÓ i la COMUNICACIÓ WEB 2.0, XARXES DISPOSITIUS DIGITALS XARXES SOCIALS REALITAT AUMENTADA

3 ciberespai món físic CIBERESPAI: UN MÓN PARAL.LEL ON TAMBÉ VIVIM sense distàncies, global accés sempre mediat JO accés immediat: els sentits l’espai estableix límits MÓNS SOCIALS canals de comunicació fonts d’informació tempsnecessitats imaginació experiència sabers MÓN PERSONAL aliments objectes Internet xarxes socials omnipresent amb dispositius mòbils

4 PRODUCTIVITAT: ràpid, fiable Elaborar recursos didàctics AUTOMATITZAR TREBALLS, interactivitat ENMAGATZEMAMENT (físic / en xarxa) PROCÉS DE DADES local / on-line FONT D’INFORMACIÓ CANAL DE COMUNICACIÓ presencial /on-line RECURSOS INFINITS “al núvol” Informació, noticies, música, pel.lícules… Activitats interactives, jocs… NOUS LLENGUATGES: hipermèdia, SMS… COMUNICAR/FORMAR: Mòbil, e-mail, xat, videoconferència, foros, xarxes socials, EVA Pissarra digital, lector de documents PUBLICAR/COMPARTIR: blog, wiki, tube, 2.0 Blog de centre, xarxes socials GESTIONS, TREBALL, OCI, APRENDRE Pere Marquès (2014) INSTRUMENTS DIDÀCTICS i d’esbarjo QUÈ ENS APORTEN LES TIC? (en tot moment, a tot arreu... MOLTA AUTONOMIA) dispositius mòbils CIBERESPAI xarxes socials

5 6 RAONS PER A USAR TIC A L’EDUCACIÓ COMPETÈNCIA DIGITAL INFORMACIONAL de l’alumnat PRODUCTIVITAT personal / grupal recurs didàctic: INNOVACIÓ METODOLÒGICA Hi ha 30% fracàs escolar COMUNICACIÓ ACTUACIÓ al ciberespai buscar informació fer coses millorar ensenyança i aprenentatge tractar la diversitat Pere Marquès (2012) la societat exigeix… usem TIC… quan aportin VALOR AFEGIT ACTUALITZACIÓ CURRICULAR TIC a les assignatures APRENENTATGE CONTINU ús intel·ligent amb criteri multipresencialitat memòria auxiliar i-person

6 Els dispositius digitals són instruments útils Permeten “fer més coses” Però no garanteixen els aprenentatges Els aprenentatges depenen de l’activitat mental que realitza cada alumne metodologia, activitats, materials, acció docent DISTINGIR: TECNOLOGIA i METODOLOGiA nous recursos requereixen noves metodologies Pere Marquès (2013)

7 NOUS OBJECTIUS /CONTINGUTS conceptes, fets, idiomes competències,TIC, emocional aprenentatge continu autonomia, valors NOVES EINES TIC pissarra digital, continguts digitals aula 2.0, plataforma educativa EVA sempre Internet Nova AVALUACIÓ nous criteris, memoritzar i fer “amb la memòria auxiliar” (apunts, Internet) NOVA ORGANITZACIÓ INFRAESTRUCTURES NOVES METODOLOGIES grupal: projectes, rols entorn (local/global) individual: casa, escola Pere Marquès (2013) CANVIS A L’EDUCACIÓ A L’ERA INTERNET

8 FINALITATS DE L’EDUCACIÓ (ahir) 2. CONTEXT CULTURAL físic emotiu - volitiu inteligència Pere Marquès (2011) 1. JO COMUNICAR ACTUAR CONÈIXER social artístic vocabulari comprendre conviure r resoldre problemes curiositat crític alegre, optimista, perseverant moral - espiritual DESENVOLUPAMENT llenguatge INSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTS creatiu π²

9 FINALITATS DE L’EDUCACIÓ (avui) 2. CONTEXT CULTURAL físic emotiu - volitiu inteligència Pere Marquès (2011) 1. JO COMUNICAR ACTUAR CONÈIXER social artístic vocabulari comprendre conviure r resoldre problemes curiositat crític alegre, optimista, perseverant moral - espiritual DESENVOLUPAMENT llenguatge INSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTSINSTRUMENTS creatiu π²

10 MEMÒRIA CEREBRAL i magatzem d’habilitats i centre de pressa de decisions INTERNET Pere Marquès (2013) Estem evolucionat a ”i-persons” sempre connectats a Internet El nostre coneixement abarca la nostra memòria i la nostra memòria auxiliar comunicar www informació xarxes els meus apunts a Internet en blog, wiki portafol.li… EVA einesTIC INSTRUMENTS AVUI SEMPRE ACCESIBLES L’experiència es pot emmagatzemar a la memòria i també a la memòria auxiliar + MEMORIA AUXILIAR PERSONAL (MAP) els meus apunts en paper els meus apunts en pendrive

11 Una avaluació inadequada falsejarà el rendiment acadèmic Avaluem bé? Apliques el currículum bimodal? Els dispositius digitals són útils Però no garanteixen els aprenentatges L’aprenentatge depèn de l’activitat mental que realitza cada alumne metodologia, activitats, materials, acció docent DISTINGIR : APRENENTATGE I RENDIMENT ACADÈMIC Pere Marquès (2013) avaluació: què, com… El rendiment acadèmic depèn del què se sap i de l’avaluació

12 + TUTORÍA : detecta dificultats i orienta intel.múltiples, desenvolupament sociabilitat, autoestima, emocions, motivació, família ACTIVITATS PRÀCTIQUES ACTIVITATS PRÀCTIQUES COMPETENCIALS 1. SABER FER Pere Marquès (9-2014) consultant: apunts, llibres, Internet i elaborar uns “apunts`personals” VOCABULARI BÀSIC conceptes, persones, fets, dades (glossari d’assignatures) 2. MEMORITZAR + fer MOLTES ACTIVITATS amb auto/co/hetero AVALUACIÓ CONTINUADA i exàmens-control Bimodalitat metodològica i a l’avaluació i fer un “glossari personal” comprendre, usar, explicar (memorització reconstructiva) CURRICULUM BIMODAL: 2 tipus d’activitats fer exercicis, llegir, expressar-se... EXPE RIÈN CIA individuals i col.laboratives: cercar informació, investigar, aplicar, valorar, crear, projectes, problemes, rols Exàmens teòrics: 70% de les preguntes seran sobre el glossari Exàmens pràctics: es poden usar els apunts

13 PISSARRA DIGITAL + lector documents CONTINGUTS + instalacions Pere Marquès (2010) PLATAFORMA Intranet + CIBERESPAI campus EVA col.laboratiu omnipresent, no hi ha parets pissarra copiadora mirall màgic compartir/debatre llibre digital, recursos multimèdia, activitats interactives autocorrectives QUINS RECURSOS TENIM? DISPOSITIUS DIGITALS netbook, tauleta, smartphone BYOD la meva memòria externa PLE, web 2.0, apps sempre disponibles ENTORN FÍSIC accés des de casa

14 1.Pissarres digitals a TOTES les aules i lector de documents. 2.Recursos didàctics, llibres digitals… 3.Enfocament curricular bimodal. 4.Formació inicial indispensable de TOT el professorat. 5.Professor coordinador TIC. 6.Incloure les competències digitals al currículum. 7.Aules d’informàtica suficients (segons necessitats). FULL DE RUTA INICIAL PRIMERES ACTUACIONS 8.Ordinadors de suport a les aules i carros de portàtils o tauletes digitals. 9.Plataforma educativa de centre, portal… 10.Formació bàsica dels professors. 11.Aules 1x1 i portàtils pels professors. 12.Tècnic de manteniment. 13.Formació complementària a la carta. 14.Avaluar l’ús de les TIC i el seu impacte en els aprenentatges. I PROGRESSIVAMENT…

15 QUÈ ENS APORTEN LES PDI? Projectar informació de l’ordinador, Internet, DVD, lector de documents… PDI = 2º monitor de l’ordinador. Amb el punter a manera de ratolí, des de la PDI es pot controlar l’ordinador. Amb el punter a manera de llapis, fer anotacions sobre les imatges projectades i emmagatzemar-les després. Bancs d’imatges/multimèdies, fons de pantalla i altres recursos didàctics interactius. Un programa editor multimèdia que permet elaborar presentacions i materials didàctics interactius. Altres funcionalitats: gravadora de vídeo, lupa, cortines i enfocaments, captura de pantalles, conversió text manual a text imprès... PD Pere Marquès (2008)

16 Quin paper assignem a dispositiu digital? Quina autonomia d'ús té l'estudiant a classe? - Els dispositius digitals només els utilitzen els alumnes quan ho indica el professor. La resta del temps estan guardats. - Aquest és el model d'ús més habitual, i el que recomanem per a tota l'etapa de l'ensenyament obligatori. - D'aquesta manera podem estar atents al treball dels estudiants quan autoritzem el seu ús, i evitarem distraccions. - Els alumnes utilitzen els dispositius quan ells ho consideren oportú, doncs integra el seu "memòria auxiliar" i constitueix un recurs personal per a l'aprenentatge i la vida en general. -El dispositiu ha de ser de propietat de cada alumne, que el portarà cada dia a les classes. -Els estudiants han de ser responsables i respectar les normes Pere Marquès (2012) AULES 2.0: MODELS FUNCIONALS 1x1

17 Cal integrar TIC, noves metodologies i avaluació. Controlar els alumnes davant del dispositiu digital (DD), evitar distraccions, perills d’Internet… Ús de les TIC quan aporten valor afegit. Pere Marquès (2010) 20% explicacions del professor amn PD 30 % exposicions treballs alumnes amb PD 30% treball individual/grupal amb DD 20% treball individual/grupal sense DD Ús del DD: llibre (font d’informació) quadern de treball (editor), per a crear, comunicar-se, treballar col.laborativament... Ús de la PD (pissarra digital): compartir, corregir, debatre (treball col.laboratiu) Cal: més temps (preparar classes,corregir); Repartir rols als alumnes (corregir, col.lega-tutor, assessor-TIC, professor…). Preveure plans B per avaries PCs, virus, problemes d’Internet… 20% aprenentatge per recepció 50 % treball col.laboratiu (20% grup homogeni/ 30% grup heterogeni) 30% treball individual ASPECTES DIDÀCTIC-ORGANITZATIUS

18 ALGUNES PROPOSTES DIDÀCTIQUES PLE blog de l’alumne portafol.li digital memòria auxiliar alumnes busquen recursos i els exposen exposició magistral del professor alumnes professor: creen recursos, exposen, pregunten presentació de treballs grupals, webquest correcció d’exercicis (PD, lector docs) exercicis autocorrectius simuladors (llibre digital) amb valor afegit Pere Marquès (2010) diari de classe wiki glossari company tutor Noves possibilitats

19 MÉS PROPOSTES... AMB LLIBRES DIGITALS fer síntesis del LLD al blog personal exposició magistral del professor amb LLD a la PD alumnes preparen una bateria de preguntes amb LLD alumnes amb LLD fan una presentació multimèdia a la PD estudiar i fer els exercicis del LLD fer una wiki glossari entre tots amb el LLD Pere Marquès (2010) fer exercicis del LLD entre tots a la PD examen o contestar preguntes amb LLD exposició magistral dels alumnes amb LLD a la PD

20 HEXÀLEG PER A L’ÚS DIDÀCTIC D’AULES 1X1 Les TIC (com el llibre o la pissarra) no asseguren els aprenentatges, que depenen de les activitats que fan els alumnes. 1.Planificar bones activitats d’aprenentatge y començar per activitats senzilles (de poca complexitat TIC). Les TIC ens poden donar més problemes que el guix i el quadern i ens poden exigir (sobretot al principi) més temps. 2.Usar TIC només quan ens aportin VALOR AFEGIT: aprenentatges, implicació de l’alumnat, facilitació de la docència 3.Si no hi ha TIC adequades (p.e. Internet lent), no les usem. 4.Abans de crear material didàctic, veure d’usar l’existent. Les TIC poden donar més autonomia i participació a l’alumnat. 5.Que 2 alumnes siguin “assessors TIC”: per a connectar la PDI, donar suport a companys, resoldre problemes TIC a classe 6.Que alumnes adoptin el rol de professor: ensenyar, orientar, corregir, buscar/crear materials… quan sigui possible. I comentar i compartir amb altres companys serà la millor ajuda.

21 Pere Marquès (2010) QUÈ DIU LA PEDAGOGIA? l’ aprenentatge depèn de les activitats que es fan (s’aprèn fent) i de l’esforç en aprendre … però la seva eficàcia depèn del com i per a què s’usin: metodologia i adequació les TIC enriqueixen l’ensenyament / aprenentatge tradicional i aporten recursos i noves activitats… professor mediador, acció centrada en l’estudiant i les competències alumne participatiu, amb iniciativa i autonomia, tenaç i responsable, s’autoavalua aprenentatge personal i en col.laboració (comunitat aprenentatge), espais i temps flexibles tasques aplicatives i contextualitzades per a construir coneixement imaginació, creativitat expressió, ètica reflexió crítica aprendre a aprendre metodologies i recursos diversos, avaluació continua no memorística Aspectes a considerar...... avui i també fa 100 anys (Escola Nova)

22 Considerarà els aspectes bàsics de maneig dels recursos, però serà bàsicament didàctica (metodologies). Es realitzarà al llarg de 2 anys: 6 seminaris trimestrals en el propi centre. En els seminaris: –El formador introduirà models didàctics i recursos. –Cada professor comentarà com ha utilitzat les AULES 1x1 durant el trimestre i exposarà preguntes y problemes. –El formador veurà d’oferir solucions. Entre seminaris, els professors aplicaran els models didàctics a les seves classes. Un professor (en contacte amb el formador) assumirà el rol d’assessor-TIC per a ajudar-los. Aquesta formació presencial es complementarà amb cursos on-line d’ampliació. Abans d’iniciar aquesta formació, el professorat tindrà les competències didàctiques i digitals (escriure, navegar, e-mail) bàsiques Pere Marquès (2010) FORMACIÓ DEL PROFESSORAT

23 COMPETÈNCIES TIC imprescindibles COMPETÈNCIES TIC imprescindibles pel professorat (estudi del GRUP DIM-UAB 2009)GRUP DIM-UAB 2009 Gestió bàsica de l’ordinador-1: nocions bàsiques de hardware i del sistema operatiu utilitzat. Escriptori, arxius i carpetes. Antivirus. Gestió bàsica de perifèrics-1: canó, impressora, micròfon, fotos... Ús bàsic d’un editor de textos: negreta i colors, lletra i mida, tallar i enganxar, guardar i recuperar, imprimir, corrector, imatges… Navegar per Internet, usar un buscador, copiar/descarregar i imprimir materials. Ús segur i crític d’Internet. Ús bàsic del correu electrònic: enviar i rebre amb adjunts en un sistema webmail, agenda... Gestió bàsica de la intranet del centre: impressió, accés a materials... Coneixement i aplicació a l’aula de models didàctics d’ús de les TIC (pissarra digital, webquest...). Coneixement de repositoris de recursos sobre l’assignatura impartida, valorar-los i seleccionar-los. Conèixer sobre drets d’autor, llicències... Ús habitual de les TIC per a realitzar diverses tasques de la funció docent: buscar informació, preparar material per a la classe, comunicar-se amb professores i alumnes, gestió de tutoria, formació/xarxes docents... Pere Marquès (2008)

24 ALTRES COMPETÈNCIES TIC desitjables Gestió bàsica de l’ordinador-2: Instal.lar i actualitzar programes i pluging Gestió bàsica de perifèrics-2: pissarra interactiva, vídeo/webcam, sistemes de votació, càmara de documents, escàner, tauleta gràfica Gestió bàsica d’imatge, vídeo i so: creació, captura, tractament Elaborar presentacions multimèdia que combinin àudio i vídeo. Elaborar i gestionar un blog. Ús bàsic d’eines de publicació col.laborativa: wikis... Coneixements bàsics d’ofimàtica: processador de textos, full de càlcul, gestor de bases de dades... Gestió bàsica de la plataforma educativa de centre: fòrums, aula virtual Conèixer i organitzar recursos didàcticos on-line per a l’assignatura. Escollir en cada moment les eines TIC més adequades a la matèria, objectivs, forma d’ensenyar: Internet, e-mail, fòrum, videoconferència Participar en espais de treball col.laboratiu amb docents d’altres centres per a investigar problemes educatius, crear continguts… Organitzar activitats amb TIC amb altres centres Altres: crear recursos interactius senzills, videoconferència,xarxes, Moodle... Pere Marquès (2008)

25 Coneixement de la matèria que imparteix, incloent l'ús de les TIC en el seu camp de coneixement, i un bon coneixement de la cultura actual. Competències pedagògiques: controlar la classe, saber motivar els alumnes, tutoria, resoldre conflictes, tenir clars els objectius a assolir, organitzar bones activitats/entorns d’aprenentatge, tractar la diversitat, dinamitzar grups, tècniques de recerca-acció i treball docent en equip, didàctica digital... Habilitats instrumentals, TIC i coneixement dels nous llenguatges: audiovisual i hipertextual. Característiques personals: maduresa i seguretat, autoestima i equilibri emocional, imaginació, empatia... Cal transmetre entusiasme i passió d'aprendre, donar afecte i confiança als alumnes en les seves capacitats, guanyar el lideratge pel tracte i l'exemple. Pere Marquès (2008) COMPETÈNCIES DOCENTS

26 . COORDINACIÓ i MANTENIMENT INFRAESTRUCTURES FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunita t Pere Marquès (2010) CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC amb valor afegit MATERIALS DIDÀCTICS fàcil útil i eficient ACTITUD del PROFESSORAT competencias productivitat innovació currículum bimodal

27 - L'ús de les TIC és fàcil, poden aprendre a usar-les sense problema en poc temps. - L'ús de les TIC és còmode, no donarà problemes ni estrés; els models didàctics son bons, flexibles, controlables. - L'ús de les TIC és útil, eficaç, aporta valor afegit per a realitzar activitats de major potencial didàctic i aconseguir més motivació i participació de l’alumnat. - L'ús de les TIC és eficient, ajuden realment a la seva docència, sense exigir dedicar més temps ni més esforç. PD Pere Marquès (2008) LA CLAU DE L’ÈXIT: QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE...


Descargar ppt "Claus del canvi educatiu: Tecnologia i Metodologia Currículum i Avaluació Pere Marquès (2010). UAB - grup DIM Per a ampliar."

Presentaciones similares


Anuncios Google