La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Taller: Com introduir el portafoli de l’estudiantat a la meva assignatura http://digsys.upc.es francesc.josep.sanchez@upc.edu Barcelona 23 de febrer de.

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Taller: Com introduir el portafoli de l’estudiantat a la meva assignatura http://digsys.upc.es francesc.josep.sanchez@upc.edu Barcelona 23 de febrer de."— Transcripción de la presentación:

1 Taller: Com introduir el portafoli de l’estudiantat a la meva assignatura
Barcelona 23 de febrer de 2011 Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

2 Objectius Una vegada cursada la sessió i després de 4 h de treball personal, el participant serà capaç de: Explicar les línies generals del disseny sistemàtic d’un curs en l’entorn (coneixement) Explicar com és i com s’organitza un dossier de l’estudiant i per què és una eina compatible amb en nou entorn educatiu EEES Llistar raonadament els avantatges i inconvenients associats a aquesta tècnica d’avaluació (comprensió) Valorar algunes experiències presentades sobre l'ús del portafoli en assignatures de la UPC Planificar en la seva pròpia assignatura o en el seu àmbit, una experiència d’avaluació per portafolis i dur-la a terme (aplicació) Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

3 Sessió taller (presencial)
Informació general sobre el nou entorn docent i el lloc que ocuparia l’eina del dossier de l’estudiant Les bases del dossier de l'estudiant Exemple d’una experiència en marxa Arrenquem un dossier amb Google docs i Google Sites Treball no presencial El Punt 4 anterior continuarà amb el treball autònom dels participants fins al lliurament del la seva proposta d’introducció del portafoli a la seva matèria. A través del seu ePortfolio en Google Sites, els participants enviaran els seus treballs, com a màxim el 6 de març i podran valorar el treball dels companys fins al 8 de març.

4 Sessió taller Part A: Activitat #1: Estudi de les bases del portafoli i repàs del nou entorn docent Part B: Exemple d’experiències del portafoli en assignatures d’electrònica digital de l’EPSC. Activitat #2. Discussió de l’experiència Part C: Activitat #3: Planificar una experiència d’ús del portafoli Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

5 1 Introducció: les noves metodologies i el concepte de dossier (ePortfolio) de l’estudiant (1h)

6 La teoria ... Formeu grups de 2 o 3 participants
Activitat #1: Cerqueu a la bibliografia o a Internet, informació per respondre aquestes preguntes: Què és el portafoli d'aprenentatge de l’estudiant? De quines parts constaria? Diferències entre portafoli i e-portafoli Apunta 5 avantatges i 5 inconvenients que pugui tenir la seva implementació Apunteu la vostra opinió (inicial) sobre aquesta eina Un parell de llibres, un parell de webs, un parell de programes per desenvolupar el e-portafoli.

7 El portafoli d’aprenentatge de l’estudiantat
Què és el portafoli? Elements que conté  evidències del treball i reflexió Context en què és possible usar-lo  Docència de nivell 3 Implementació, seguiment, avaluació Avantatges i inconvenients del portafoli Portafoli electrònic Exemples d’ús del portafoli Bibliografia i referències web Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

8 El nou paradigma docent (*)
Mètode tradicional de tota la vida basat en la classe magistral i exàmens (ja fa anys que ho sabem tot d’aquest mètode) Ensenyament basat en metodologies actives : Cooperative Learning (aprenentatge cooperatiu) Colaborative learning (aprenentatge col·laboratiu) Peer Assisted Learning (Aprenentatge assistit per altres estudiants) Tutoring Assisted Learning (Aprenentatge assistit per l’ensenyament a altres) Problem Based Learning (Aprenentatge basat en la resolució de problemes) Project Based Learning (Aprenentatge basat en projectes) Enquiry Based Learning o Research Based Learning (Aprenentatge per recerca) Work Integrated Learning (Aprenentatge integrat amb el treball) Reflective Learning (Aprenentatge reflexiu) Holistic learning (Aprenentatge holístic) etc… (blended learning, just in time teaching, etc.) Holism: is a set of beliefs in which everything in nature is seen as connected in some way Holistic: based in the principles of Holism (holistic approach, holistic way, etc. ) Jan Christiaan Smuts (South Africa 1870 – 1950: Autor del tractat filosòfic Holism and Evolution Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

9 Metodologia clàssica / Nova metodologia (*)
Centrada en l’ensenyament Centrada en el professor i per això fomenta un estudiant més receptor, i com a tal, més passiu Es fomenta l’adquisició del coneixement i molt especialment la memòria i la comprensió Se segueix fonamentalment una metodologia expositiva que pot aportar síntesis clares i estructurades S’accedeix al coneixement a través d’altres, generalment el professor Centrada en l'aprenentatge Centrada en l’estudiant i per tant afavoreix la seva activitat i protagonisme Una implicació més gran de l’estudiant Desenvolupa diferents capacitats transversals i prepara per al lifelong learning (treballar en equip, comunicació oral i escrita, aprenentatge autònom, aprenentatge per projectes) Usen diverses metodologies i estratègies (vegeu plana anterior) L’accés a la informació és a través de múltiples canals: professor, internet, biblioteca, etc... (*) Gaspar Rosselló Nicolau (UB)

10 El nou paradigma i l’EEES en l’enginyeria
De la gran quantitat de material que hi ha disponible per documentar aquest tema, a mi m’agraden particularment aquesta pàgina The salient attributes of the New Engineering Education Paradigm: Encouragement of diverse student academic backgrounds and faculty dedicated to developing emerging professionals; Connection of solid mathematics and scientific knowledge foundation with engineering practices; Maintenance of regular, well-planned interaction with industry – including industry-based projects; Integration of subject matter, concepts, issues and principles – including relationships to earlier subject matter; Emphasis on inquiry-based learning and preparation for lifelong learning, with much less dependence on lectures; Stress on integrative, systems thinking, coping with change, communications skills (listening, speaking, reading, and writing), teamwork and group problem-solving skills (from identification through analysis and resolution); Focus on design issues involving life-cycle economics, environmental impact, sustainable development, ethics, timeliness, quality, health & safety, manufacturability, maintainability, social, legal, standards and ad hoc concerns.

11 Alineament constructiu
Context en què és possible usar-lo  metodologies actives  Docència de nivell 3 Disseny sistemàtic del curs (1) Objectius d’aprenentatge específics i genèrics (2) Programació d’activitats i distribució del temps d’estudi (3) Metodologies actives (4) Avaluació contínua de l’aprenentatge (5) Reflexió i millora del procés (En diversos cursos) Alineament constructiu Activitats d’ensenyament i aprenentatge Dissenyades per complir els objectius d’aprenentatge Resultats previstos de l’aprenentatge Mètodes d’avaluació Dissenyades per avaluar els objectius d’aprenentatge Biggs, J.. “Teaching Teaching & Understanding Understanding” ( Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

12 Alguns tipus de dossiers o portafolis .....
Aquesta eina del dossier té diversos nivells d’aplicació i utilitat: El dossier del centre docent (la web de l’escola ?) (semblant a una guia docent dels estudis i a una presentació de l’escola) El dossier del professor  teaching portfolio (semblant a un currículum reforçat amb opinions personals) El dossier de l’assignatura -> course portfolio (semblant a un projecte docent com els que es presenten per als concursos) El dossier de l’estudiantat, portafoli, la carpeta d’aprenentatge, etc... (el que es presenta en aquest curs... ) Dossiers en paper Dossiers en web (e-portfolio)

13 Història del portafoli (*)
Els artistes sempre l’han usat per documentar el seu treball (pintors, fotògrafs, etc.) Les Escoles Montesori inicien la seva utilització a l’escola primària Estudiants del Regne Unit que abandonen l’ensenyament de secundària l’usen per documentar les seves competències A partir de 1980 es fa extensiu a altres escoles A partir de 1990 ja s’usa a les universitats (Austràlia, Canadà, UK, USA i altres universitats del nord d’Europa) (*) Cristina Poyatos Matas (Griffith University, Australia)

14 Definicions del portafoli de estudiant (o carpeta o dossier)
“Un sistema d’avaluació integrat en el procés ensenyament – aprenentatge. Selecció d’evidències /mostres que formen un dossier o una carpeta que ha de recollir i aportar l’estudiant durant un període de temps i per un objectiu determinat. Cal acompanyar les evidències amb justificació i reflexió per part de l'estudiant sobre el què i com ha anat aprenent “. (E. Barberà, et. al., “Portfolio electrónico: desarrollo de competencias profesionales en la red”, Revista de Universidad y Sociedad del Conocimiento, vol. 3, nº 2, octubre 2006) “Students become far more sophisticated and educated when they can organize their work into a portfolio that represents the quality of their learning in a course or college year. There is no substitute for having students collect and organize their work samples and write a rationale connecting the work samples into a complete and holistic picture of the student’s achievements, growth, and development. The resulting portfolio may feature the student’s “best works” or the “process” the student is using to learn.” (D. W. Johnson, R. T. Johnson, K. A. Smith, “Active learning: Cooperation in the College Classroom,” Interaction Book Company, Edina, MN, 1991)

15 Portafoli d’aprenentatge
Què és el portafoli Portafoli per mostrar el procés d’aprenentatge (learning portfolio) Portafoli dels millors treballs (showcase portfolio) Portafoli d’aprenentatge: Es tracta d’un document que conté una recopilació ordenada d’informació per manifestar cert aprenentatge juntament amb reflexió sobre què i com s’ha après És una eina d’avaluació en individual o en grup Documentació Reflexió Col·laboració Portafoli d’aprenentatge E-portafoli: Dóna visibilitat universal al treball o a l’aprenentatge realitzat per l’estudiant. És una eina de projecció futura de l’estudiant Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

16 Elements d’un portafoli  evidències del treball i reflexió
Relació amb la competència de comunicació escrita Relació amb altres competències genèriques: treball en grup, aprenentatge autònom, anglès, recursos d’informació, etc. Escriure força als estudiants a invertir temps en la reflexió Escriure els força a organitzar-se i a clarificar i ordenar els pensaments per poder-los expressar d’una manera lineal Escriure força la seva atenció i els activa Escriure els ajuda a veure si entenen o no els conceptes que s’estudien. Si no poden explicar una cosa probablement és que tampoc l’entenen Si se’t demana que escriguis sobre un tema concret, és possible que tractis d’aprendre significativament sobre aquest tema, de manera que després et sigui més fàcil redactar les explicacions, o bé les explicacions que proporcionis siguin de més qualitat Escriure ja és un sistema vàlid d’autoavaluació (sobretot si s’han donat indicacions i rúbriques sobre com s’ha de realitzar la tasca) Escriure estimula la creativitat i el pensament crític, a més que permet capturar les idees i connectar amb conceptes i coneixements que ja es posseeixen Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

17 Tipus de portafolis (*)
Contingut: disciplinar o multidisciplinar Propòsit: Finalitat professional o relacionada amb l’aprenentatge dins d’un curs acadèmic Tipus: (Montgomery, 2001) El dossier del producte de l’aprenentatge de l’estudiant (proporciona exemples dels seus millors treballs) El dossier del procés d’aprenentatge de l’estudiant (conté informació de com s’ha desenvolupat diferents treballs – diferents versions del treball de l’estudiant) El dossier del progrés de l’estudiant (compara exemples de treballs idèntics en diferents moments per mostrar com l’estudiant ha millorat en un període de temps) Producte: imprès, electrònic o combinat Estructura: lliure, semi-estructurat, estructurat Avaluació:Formativa, sumativa, ambdues, inclou diferents avaluadors Tipus de treball que s’usa per a la seva realització: Individual, col·laboratiu o una combinació Audiència: professor/a, estudiants, pares, membres de la comunitat, empresaris, professionals Període en què es crea: curs, els estudis complets, + (*) Cristina Poyatos Matas (Griffith University, Australia)

18 Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

19 Contingut del dossier (*)
(* ) D. W. Johnson, R. T. Johnson, K. A. Smith, “Active learning: Cooperation in the College Classroom”, Interaction Book Company, Edina, MN, 1991(

20 Contingut del dossier (II) (Montgomery, 2001)
L’objectiu El tema El tipus d’estructura La imaginació del professor i l’estudiant Els recursos d’aprenentatge Depèn de Entrades de diari, cartes, fotos ,plànols Discs d’ordinador Invents i dissenys Vídeos Solucions de problemes Qüestionaris i tests Experiments de laboratori Mapes conceptuals i documentació Bibliografia Treballs escrits, etc.. Pot incloure (a més de justificació i reflexió) e-portfolio

21 Avantatges del portafoli
Promou l’avaluació formativa holística Integra competències genèriques amb les específiques Permet que l’estudiant demostri la profunditat del seu aprenentatge motivació tant de l’estudiant com del professorat Proporciona oportunitats per a que reflexionin sobre el seu aprenentatge i fins on han arribat Aprenen a aprendre i pren més responsabilitat en el seu procés d’aprenentatge Proporciona oportunitats i evidències per avaluar l’ensenyament Facilita la coordinació horitzontal i vertical de continguts (feedback de companys, departament, etc.)

22 Inconvenients del portafoli
Hem d’aclarir-nos i assessorar-nos sobre el nivell de docència que volem impartir  metodologies del nivell 3 (què fa l’estudiant) El temps inicial que representa planificar l’assignatura per incloure aquestes metodologies actives Si no es donen directrius clares, els estudiants poden trobar-se perduts El nombre d'estudiants d’una classe ( < 40 estudiants, 13 grups,  13 portafolis) La familiarització dels estudiants amb aquest mètode actiu d’avaluació (els estudiants estan acostumats al de sempre i són els primers en queixar-se) El context institucional on ens trobem o la manca de suport de companys i direcció (tot i que el nucli de l’EEES és el canvi metodològic)

23 Algunes referències del portafoli
Webs: El grup de treball sobre el portafoli de l’estudiant que empenyem a la UPC: Xarxa estatal ePortafolio (Elena Barberà UOC) [ Dr. Helen Barrett, (també aquest interessant article: The Open Source Portfolio Initiative (OSPI) EIfEL community Electronic Portfolios, Student Reflective Practices, and the Evaluation of Effective Learning ... i un milió de referències més

24 Algunes referències del portafoli
Llibres, articles: Kimball, M., “The Web Portfolio Guide: Creating Electronic Portfolios for the Web”, Longman, 2002 Satterthwaite, F., D'Orsi, G., “The Career Portfolio Workbook: Using the Newest Tool in Your Job‐Hunting Arsenal to Impress Employers and Land a great Job!”, McGraw‐Hill, 2002 Banta, T. W., (Editor), “Portfolio Assessment Uses, Cases, Scoring, and Impact”, Jossey‐Bass, 2003 Cambridge, B. L., “Electronic Portfolios: Emerging Practices in Student, Faculty, and Institutional Learning”, Stylus Publishing, 2001 Zubizarreta, J., “The Learning Portfolio: Reflective Practice for Improving Student Learning”, Jossey‐Bass, 2007 Stefani, L., Mason, R., Pegler, C., “The Educational Potential of e‐Portfolios: Supporting Personal Development and Reflective Learning”, Connecting With E‐Learning Series, Routledge, 2007 Johnson, R. S., Mims‐Cox, J. S., Doyle‐Nichols, A., “Developing Portfolios in Education: A Guide to Reflection, Inquiry, and Assessment”, Sage publications, 2006 Jafari, A., Kaufman, C., (editors), “Handbook of Research on ePortfolios “, Idea Group Reference, 2006 Johnson, D. W., Johnson, R. T., Smith, K. A., “Active learning: Cooperation in the College Classroom”, Interaction Book Company, Edina, MN, 1998, ( Wyatt III, R. L., Looper, S., “So You Have to Have a Portfolio: A Teacher's Guide to Preparation and Presentation”, 2nd ed., Corwin Press, 2004 González Fernández, N.(Coordinadora), "Desarrollo y evaluación de competencias a través del portafolio del estudiante", Vicerrectorado de Calidad e Innovación Educativa, Universidad de Cantabria, Santander, Sànchez i Robert, Francesc Josep, "Una experiencia práctica de puesta en marcha de asignaturas en el contexto de aprendizaje centrado en el estudiante sugerido por el EEES. Asignaturas de sistemas digitales de la EPSC-UPC basadas en el aprendizaje cooperativo", pp- 185 – 242 Taller ICE: Com introduir el portafoli de l'estudiant a la meva assignatura (maig 2009)

25 El dossier de l’estudiant a la web
Hi ha una immensa quantitat d’informació a la web. No serà pas per manca d’informació que deixarem d’aplicar aquesta eina innovadora.

26 El dossier de l’estudiant a la web

27 El dossier de l’estudiant a la web

28 El dossier de l’estudiant a la web
El dossier de l’estudiant a la web

29 El dossier de l’estudiant a la web
El dossier de l’estudiant a la web

30 El dossier de l’estudiant a la web
Articles com aquest en trobareu molts: “EMPOWERING ENGINEERING STUDENTS´ SELF-DIRECTED LEARNING IN PROFESSIONAL ENGLISH COURSES THROUGH E-PORTFOLIO” Raija Fonselius & Tuula-Harriet Kotikoski Jyväskylä University of Applied Sciences/ Language Centre Finland


Descargar ppt "Taller: Com introduir el portafoli de l’estudiantat a la meva assignatura http://digsys.upc.es francesc.josep.sanchez@upc.edu Barcelona 23 de febrer de."

Presentaciones similares


Anuncios Google