La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Francesc Josep Sánchez Robert Tarragona, 26 de maig 2005

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Francesc Josep Sánchez Robert Tarragona, 26 de maig 2005"— Transcripción de la presentación:

1 EL PORTAFOLI DE L’ESTUDIANT LA SEVA UTILITZACIÓ COM A EINA D’AVALUACIÓ A LA FORMACIÓ SUPERIOR
Francesc Josep Sánchez Robert Tarragona, 26 de maig 2005 Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

2 Presentació del curs Part 1: Introducció al portafoli (dossier d’aprenentatge de l’estudiant) Part 2: Descripció de l’experiència pràctica a l’assignatura Electrònica Digital (ED) de l’EPSC-UPC Part 3: Selecció i desenvolupament d’un possible portafoli de l’estudiant pel context educatiu dels participants. Creació del pla per implementar l’ús del portafoli de l’estudiant. Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

3 Part 1: Introducció al portafoli
El nou paradigma docent a l’ensenyament superior Tipus de portafolis i definicions Navegant per la web cercant informació Referències bibliogràfiques Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

4 Part 2: El dossier d’aprenentatge d’ED de l’EPSC-UPC
ED: una assignatura de la fase selectiva dels estudis d’E. T. Telecomunicació Els avantatges de l’aprenentatge cooperatiu Les activitats d’ED i el pla de treball Com s'aprèn ED ? Composició del dossier d’aprenentatge del grup cooperatiu Com s’avalua el dossier ? Referències Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

5 Part 3: El portafoli en el context educatiu dels participants
Com es pot començar ? Presa de decisions i planificació Documents útils d’exemple Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

6 Plantejament del curs Introducció i generació de grups de treball 3 persones Estudi en grup del material de la Part 1 i qüestions Exposició de la Part 2 i qüestions Exercici de la Part 3 individual o en grup: Disseny de la meva experiència de portafoli Discussió final 10 min 40 min 40 min 1 h 15 min Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

7 Part 1: Introducció al portafoli (dossier d’aprenentatge de l’estudiant)
Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

8 Part 1: Introducció al portafoli
El nou paradigma docent a l’ensenyament superior Tipus de portafolis i definicions Navegant per la web cercant informació Referències bibliogràfiques Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

9 El nou paradigma docent (*)
Mètode tradicional de tota la vida basat en la classe magistral i exàmens (ja fa anys que ho sabem tot d’aquest mètode) Ensenyament basat en metodologies actives (*): Cooperative Learning (aprenentatge cooperatiu) Colaborative learning (aprenentatge col·laboratiu) Peer Assisted Learning (Aprenentatge assistit per altres estudiants) Tutoring Assisted Learning (Aprenentatge assistit per l’ensenyament a altres) Problem Based Learning (Aprenentatge basat en la resolució de problemes) Project Based Learning (Aprenentatge basat en projectes) Enquiry Based Learning o Research Based Learning (Aprenentatge per recerca) Work Integrated Learning (Aprenentatge integrat amb el treball) Reflective Learning (Aprenentatge reflexiu) Holistic learning (Aprenentatge holístic) etc… Holism: is a set of beliefs in which everything in nature is seen as connected in some way Holistic: based in the principles of Holism (holistic approach, holistic way, etc. ) Jan Christiaan Smuts (South Africa 1870 – 1950: Autor del tractat filosòfic Holism and Evolution (*) Cristina Poyatos Matas (Griffith University, Australia) Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

10 Metodologia clàssica / Nova metodologia (*)
Centrada en l’ensenyament Centrada en el professor i per això fomenta un estudiant més receptor, i com a tal, més passiu Es fomenta l’adquisició del coneixement i molt especialment la memòria i la comprensió Se segueix fonamentalment una metodologia expositiva que pot aportar síntesis clares i estructurades S’accedeix al coneixement a través d’altres, generalment el professor Centrada en l'aprenentatge Centrada en l’estudiant i per tant afavoreix la seva activitat i protagonisme Una implicació més gran de l’estudiant Desenvolupa diferents capacitats transversals i prepara per al life-long learning Usa fonts documentals originals Usen diverses metodologies i estratègies (vegeu plana anterior) L’accés a la informació és a través de múltiples canals: professor, internet, biblioteca, etc... (*) Gaspar Rosselló Nicolau (UB)

11 El nou paradigma i l’EEES
Una revisió profunda dels estudis universitaris Actualment podeu cercar a la web de qualsevol universitat europea documentació sobre aquest apartat: http.// Tots els estudiants poden aprendre Cal usar mètodes que involucrin a l’estudiant per resoldre problemes Cal proporcionar les mateixes oportunitats per a la diversitat d’estudiants Cal proporcionar oportunitats per a l’aprenentatge autèntic Cal fomentar hàbits d’aprenentatge autònom i per a tota la vida ... És a dir, hem de canviar el xip !! ... Darrera d’aquesta transparència podeu posar-ne moltes més ...

12 El nou paradigma i l’EEES en l’enginyeria
De la gran quantitat de material que hi ha disponible per documentar aquest tema, a mi m’agraden particularment aquest parell de pàgines The salient attributes of the New Engineering Education Paradigm: Encouragement of diverse student academic backgrounds and faculty dedicated to developing emerging professionals; Connection of solid mathematics and scientific knowledge foundation with engineering practices; Maintenance of regular, well-planned interaction with industry – including industry-based projects; Integration of subject matter, concepts, issues and principles – including relationships to earlier subject matter; Emphasis on inquiry-based learning and preparation for lifelong learning, with much less dependence on lectures; Stress on integrative, systems thinking, coping with change, communications skills (listening, speaking, reading, and writing), teamwork and group problem-solving skills (from identification through analysis and resolution); Focus on design issues involving life-cycle economics, environmental impact, sustainable development, ethics, timeliness, quality, health & safety, manufacturability, maintainability, social, legal, standards and ad hoc concerns.

13 El nou paradigma i l’EEES en l’enginyeria
Engineering schools need a decisive competitive advantage over all of their competitors if they are to continue as leading providers of engineering education. A decisive competitive advantage should differentiate the schools from alternative service providers. A competitive advantage in research is not considered sufficient, although it can complement an engineering school’s selected strategy. The education process itself can provide the basis for competitive advantage with graduates providing the real payoff in the marketplace by virtue of a superior selection, education and formation process that takes place in a learning environment engineered for excellence. This excellence in engineering education would be manifested in instruction, mentoring, role modelling, and guidance that reflect the attributes of the new paradigm, wherein emphasis is placed on communications and leadership skill development, teamwork and close interaction, systems thinking, ecoefficient design, and lifelong learning – learning what to learn and how to learn it. “The strength of the future physical university lies less in pure information and more in college as a community; less in wholesale lecture, and more in individual tutorial” From: Splitt, F. G., “PART II: THE CHALLENGE TO CHANGE: On Realizing the New Paradigm for Engineering Education”, The Interface, The joint newsletter of the IEEE – ES and the ASEE, August 2003, No.2.

14 En el nou context el dossier de l’estudiant encaixa aquí:
El procés de Bolonya Fonaments, conceptes mètodes Directrius, principis i objectius del procés de Bolonya El crèdit europeu El Suplement de Diploma L’aprenentatge i la formació al llarg de la vida L’estructura cíclica de la formació superior La integració en els processos educatius de l'Educació Superior i de la Recerca La qualitat Fonaments del Procés de Bolonya El canvi de paradigma en l’educació: l’informe de Jacques Delors El canvi del paradigma del coneixement: les propostes d’Edgar Morin El canvi en el context de la universitat espanyola: l’informe de Josep M. Bricall El diagnòstic sobre el context de l’educació superior (Informe Dearing) La documentació Mètodes i procediments del procés de Bolonya Definició de competències i disseny del currículum: procediment general. Els resultats de l’aprenentatge, perfils i competències Les competències acadèmiques i professionals Les competències específiques Les competències genèriques http.// PBL, AC, Portafolis, etc.. ( i ben poques classes magistrals !)

15 Alguns tipus de dossiers o portafolis .....
Aquesta eina del dossier té diversos nivells d’aplicació i utilitat: El dossier del centre docent (semblant a una guia docent dels estudis i a una presentació de l’escola) El dossier del professor (semblant a un currículum reforçat amb opinions personals) El dossier de l’assignatura (semblant a un projecte docent com els que es presenten per als concursos) El dossier d’aprenentatge de l’estudiant, portafoli de l’estudiant, la carpeta de curs, etc... (el que es presenta en aquest curs... ) Dossiers en paper Dossiers en web (e-portfolio)

16 Definicions del dossier del estudiant
"Una eina d'avaluació per tal que els estudiants demostrin els seus coneixements i les les seves competències en una àrea de l'aprenentatge" (Mabry, 1999) "Portfolio assessment is a purposeful, multidimensional process of collecting evidence that illustrates a student's accomplishments, efforts, and progress (utilizing a variety of authentic evidence) over time”  (Gillespie, Ford, Gillespie & Leavell, 1996: 487 in Davies & leMahieu, 2003) “Students become far more sophisticated and educated when they can organize their work into a portfolio that represents the quality of their learning in a course or college year. There is no substitute for having students collect and organize their work samples and write a rationale connecting the work samples into a complete and holistic picture of the student’s achievements, growth, and development. The resulting portfolio may feature the student’s “best works” or the “process” the student is using to learn.” (D. W. Johnson, R. T. Johnson, K. A. Smith, “Active learning: Cooperation in the College Classroom,” Interaction Book Company, Edina, MN, 1991)

17 Definicions del dossier del estudiant
Dossier d’aprenentatge de l’estudiant: D’uns estudis acabats D’un curs complet D’una sola assignatura: D’una assignatura d’un curs avançat D’una assignatura de la fase selectiva Cada dossier s’ha de plantejar i enfocar de manera diferent Un dossier ben realitzat és una eina més que suficient per demostrar el nivell assolit en l’estudi (i reemplaça perfectament els exàmens tradicionals)

18 Història del dossier d’aprenentatge (*)
Els artistes sempre l’han usat per documentar el seu treball (pintors, fotògrafs, etc.) Les Escoles Montesori inicien la seva utilització a l’escola primària Estudiants del Regne Unit que abandonen l’ensenyament de secundària l’usen per documentar les seves competències A partir de 1980 es fa extensiu a altres escoles A partir de 1990 ja s’usa a les universitats (Austràlia, Canadà, UK, USA i altres universitats del nord d’Europa) (*) Cristina Poyatos Matas (Griffith University, Australia)

19 Tipus de dossier d’aprenentatge (*)
Contingut: disciplinar o multidisciplinar Propòsit: Finalitat professional o relacionada amb l’aprenentatge dins d’un curs acadèmic Tipus: (Montgomery, 2001) El dossier del producte de l’aprenentatge de l’estudiant (proporciona exemples dels seus millors treballs) El dossier del procés d’aprenentatge de l’estudiant (conté informació de com s’ha desenvolupat diferents treballs – diferents versions del treball de l’estudiant) El dossier del progrés de l’estudiant (compara exemples de treballs idèntics en diferents moments per mostrar com l’estudiant ha millorat en un període de temps) Producte: imprès, electrònic o combinat Estructura: lliure, semi-estructurat, estructurat Avaluació:Formativa, sumativa, ambdues, inclou diferents avaluadors Tipus de treball que s’usa per a la seva realització: Individual, col·laboratiu o una combinació Audiència: professor/a, estudiants, pares, membres de la comunitat, empresaris, professionals Període en què es crea: curs, carrera universitària, + (*) Cristina Poyatos Matas (Griffith University, Australia)

20 Contingut del dossier

21 Contingut del dossier (II) (Montgomery, 2001)
L’objectiu El tema El tipus d’estructura La imaginació del professor i l’estudiant Els recursos d’aprenentatge Depèn de Entrades de diari, cartes, fotos ,plànols Discs d’ordinador Invents i dissenys Vídeos Solucions de problemes Qüestionaris i tests Experiments de laboratori Mapes conceptuals i documentació Bibliografia Treballs escrits, etc.. Pot incloure e-portfolio

22 Avantatges (Davies & Montgomery, 2003)
Promou l’avaluació formativa Permet que l’estudiant demostri la profunditat del seu aprenentatge Proporciona opcions i oportunitats de veure i posseir els resultats del seu aprenentatge Proporciona oportunitats per a que reflexionin sobre el seu aprenentatge i fins on han arribat Augmenta la motivació per aprendre Aprenen a aprendre i pren més responsabilitat en el seu procés d’aprenentatge Proporciona oportunitats i evidències per avaluar l’ensenyament

23 Desavantatges (Poyatos Matas & Allan, 2003, 2004)
El temps que pot portar el procés d’avaluació, especialment al començament i la manca de pràctica en el nou mètode El temps que pot portar la planificació de l’assignatura per incloure aquestes metodologies Si no es donen directrius clares, els estudiants poden trobar-se perduts El nombre d'estudiants d’una classe La familiarització dels estudiants amb aquest mètode actiu d’avaluació (els estudiants estan acostumats al de sempre i són els primers en queixar-se) El context institucional on ens trobem o la manca de suport de companys i direcció

24 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web
Hi ha una immensa quantitat d’informació a la web. No serà pas per manca d’informació que deixarem d’aplicar aquesta eina innovadora.

25 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web

26 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web

27 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web
El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web

28 El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web
El dossier d’aprenentatge de l’estudiant a la web

29 Algunes referències (Amparo García Carbonell i Amparo Fernández March (ICE- UPV)
[1] Llibres i capítols de llibre: E. Barberá, Enfoques evaluativos en matemáticas: evaluación por portafolios, J. I. Pozo i C. Monedero (editors), El aprendizaje estratégico, Santillana, Madrid, 1999 K. Montgomery, Authentic assessment: A guide for elementary teachers, Longman, New York, 2001 S. Murphy, Writing Portfolios in K-12 Schools: Implications for Linguistically Diverse Students, In Black et al. (editors), New directions in portfolio assessment, Boynton/Cook & Heinermann, , Portsmouth, NH S. Murphy, M. A. Smith, Writing Portfolios. A bridge from teaching to assessment, Heinemann/Pippin Publishing Limited, 1992 Win Aung, et al. (ed.), INNOVATIONS World innovations in Engineering Education and Research, INEER (International network for Engineering Education & Research) , Begell House Publishing, 2004, Capítol 23: F. J. Sánchez Robert, "Cooperative Learning in a Digital Electronics Course at EPSC-UPC", pp

30 Algunes referències (Amparo García Carbonell i Amparo Fernández March (ICE- UPV)
[2] Articles: C. Poyatos, C. Allan, “The use of learning portfolios to develop generic skills: An evaluative case study with on-line Industrial Relations students”, ETL Conference, 2003, Queensland College of Art, Griffith University F. J. Sánchez, R. Casanella, "Cómo transformar una asignatura convencional en una asignatura basada en el aprendizaje cooperativo?”, 12CUIEET, XII Congreso Universitario de Innovación Educativa en las Enseñanzas Técnicas, Barcelona, juliol 2004, J. Armengol, F. Vega “La carpeta del estudiante; una experiencia como elemento evaluador de una asignatura”, CIDUI’03, 3er Congrés Internacional Docència Universitària i Innovació, Girona, juliol 2004 C. Olivé, “Implementación del portafolio del estudiante en la asignatura Fonaments d’Infermeria como instrumento para el aprendizaje reflexivo i crítico”, Educare21, E. Barberá, Evaluació per portafolis en la universitat, Fòrum sobre docència universitària, UB, D. Emmett, “E-portfolios at QUT: Providing the potential for competitive advantage and a motivating learner-centered environment”, QUT, Australia, accessible a:

31 Algunes referències [3] Algunes webs més (*) :
Timothy Slater, Dept. Of Physics & Astronomy, University of New Mexico, Field-tested Learning Assessment Guide (FLAG), E. Hartnell-Young, Digital Portfolios: Their Use in Education, J. Kemp, D. Toperoff, “Guidelines for portfolio assessment in teaching English”, Electronic Portfolios, Student Reflective Practices, and the Evaluation of Effective Learning Dr. Helen Barrett, electronicportfolios.org (també aquest interessant article: The Open Source Portfolio Initiative (OSPI) (*) S’agraeix expressament al prof. J. Armengol (ICE-UPC), l’ajuda facilitada per a la redacció d’aquest apartat

32 Algunes referències [4] Altres fons i persones de contacte pel tema dels portafolis: Javier Bará i Miguel Valero (EPSC – UPC) El portafoli del professor, de l’assignatura i de centre docent i l’ensenyament cooperatiu i PBL Jesús Armengol i Joan Domingo (ICE - UPC) El dossier d’aprenentatge de estudiant i l’aprenentatge cooperatiu (GIAC) Cristina Poyatos Matas (Griffith University, Australia) El dossier d’aprenentatge de estudiant Elena Barberà (UOC) Seminaris sobre el portafoli de l’estudiant. Per exemple: “Introducció general de l’avaluació per portafolis”, UG, 6 d’abril de 2005, Amparo García Carbonell i Amparo Fernández March (ICE- UPV) La bibliografia i el seminari sobre el portafoli de l’estudiant Frances Watts (UPV) Portfolio in Advenced English

33 Part 2: Descripció de l’experiència pràctica a l’assignatura Electrònica Digital (ED) de l’EPSC-UPC
... El nou paradigma educatiu en marxa des del curs 02/03 ... ... Ara ja és una assignatura compatible amb l’EEES ... Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

34 Part 2: El dossier d’aprenentatge d’ED de l’EPSC-UPC
ED: una assignatura de la fase selectiva dels estudis d’E. T. Telecomunicació Els avantatges de l’aprenentatge cooperatiu Les activitats d’ED i el pla de treball Com s'aprèn ED ? Composició del dossier d’aprenentatge del grup cooperatiu Com s’avalua el dossier ? Referències Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

35 ED: una assignatura de la fase selectiva
Assignatura ampliada amb nous i engrescadors objectius formatius específics i transversals Redefinició de l’assignatura amb el mètode docent de l’aprenentatge cooperatiu Cal ensenyar mètodes d’estudi, anglès, recerca de documentació, a redactar i exposar documents, etc... Cal introduir conceptes d’assignatures més avançades per justificar per què expliquem el nostre temari

36 Els avantatges de l’aprenentatge cooperatiu
Motiva per l’estudi Promou una actitud d’implicació i d’iniciativa Augmenta el grau de comprensió de la feina que es fa i del perquè es fa i permet el domini dels procediments i conceptes Volum de la feina realitzada i de la seva qualitat Afavoreix la relació social i la interacció entre companys i amb el professor Redueix l’abandonament Millora la capacitat d’escriure i de comunicació oral Permet acomodar estudiants de diferent nivell i procedència És compatible amb les directrius del EEES, etc. ...

37 Els avantatges de l’aprenentatge cooperatiu
D. W. Johnson, R. T. Johnson, K. A. Smith, “Active learning: Cooperation in the College Classroom”, Interaction Book Company, Edina, MN, 1991(

38 Les activitats d’ED i el pla de treball
Activitats acadèmiques Pla de treball (compatible amb el pla pilot EEES de l’EPSC) Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

39 El format de les sessions presencials

40 Les sessions presencials

41 La presentació del Projecte d’Aplicació

42 Després de la innovació hi ha un pla de millora contínua ...

43 Com s'aprèn ED ? Transformació progressiva en Dossier d’Aprenentatge del grup cooperatiu Mapa conceptual d’ED (per a recollir, classificar i presentar la feina feta) (Aprenentatge significatiu) Notes de classe del professor Col·lecció d’exercicis Recursos per a aprendre ED Transformació progressiva en Documents PDF d’internet i web d’ED amb tot el material i la programació del pla de treball Exercicis amb metodologia AC Pràctiques i projectes de demostració Projecte d’aplicació Textos convencionals d’ED Incorporació classes en anglès tècnic i exercicis d’exemple solucionats pels propis estudiants

44 Dossier d’aprenentatge del grup cooperatiu
Un registre ben classificat i ben presentat de la feina feta durant el semestre

45 Composició del dossier d’aprenentatge
Índex Glossari (opcional) Registre de les sessions de treball Dossier d’aprenentatge del grup cooperatiu Memòria i presentació del projecte d’aplicació 20% Registre del temps d’estudi setmanal Recull de controls de mínims i de grup 40% Guions de les unitats i notes de classe 5% 11 o més controls corregits ! La millor manera d’expressar què s’ha après a l’assignatura ED Recull d’exercicis Altres materials cercats al CA_DI i a la internet 25% La millor manera d’expressar què s’ha après a l’assignatura ED Més de 12 exercicis corregits ! Dossier de l’assignatura Dossier del professor Altres dossiers a desenvolupar ... Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

46 Fitxa del dossier d'aprenentatge d’ED
Contingut: Disciplinar  Propòsit: Finalitat relacionada amb l'aprenentatge d'ED Tipus: És el producte de l'aprenentatge del grup cooperatiu. Proporciona exemples del treball dels estudiants  Producte: Imprès  Estructura: Semi-estructurat  Avaluació: Formativa i sumativa. Inclou material que ja ha estat avaluat prèviament en altres conceptes Tipus de treball que s'usa per la seva creació: Cooperatiu  Audiència: Professors i estudiants del curs  Període en què es crea: Curs 

47 Com s’avalua el dossier d’aprenentatge? (...i la resta d’assignatura)
El dossier incorpora el 90% de la qualificació de l’ED Durant les setmanes 9 i 14 del curs: revisió, indicacions de millora i full d’autoavaluació (5%) Els exercicis i controls ja estan corregits i avaluats pel professor (40 %) El projecte d’aplicació es presenta públicament i s’avalua durant les últimes sessions lectives (20%) El dossier queda com una mostra directa contrastable del nivell de coneixements assolit i de la qualitat del treball realitzat pel grup cooperatiu

48 El report del pla de treball setmanal
El pla de treball setmanal i els informes de les reunions de treball en grup també s’incorporen al dossier

49 El seguiment del temps d’estudi setmanal també s’incorpora al dossier
Aquest seguiment es realitza setmanalment i s’actualitza a la intranet les setmanes 5, 8 i 12 del curs Cada grup cooperatiu compta el temps dedicat a l’estudi de l’assignatura: (concepte de crèdit ECTS)

50 Rendiment d’ED El rendiment es manté dins d’un marge acceptable per a la fase selectiva Creiem que el rendiment augmentarà quan s’introdueixi l’AC a altres assignatures de primer curs 76,8 % A. Cooperatiu La majoria de suspensos són en realitat estudiants que han anat deixant l’assignatura ( “No Presentats”)

51 Possibles millores del dossier d’aprenentatge d’ED
Qüestions ~SEEQ sobre el treball del curs Aquest és el vèrtex més feble: ens manca definir com volem que els estudiants ens indiquin els seus punts de vista i opinions a mida que aprenen l’assignatura 2,88 Reflexió Hem d’aconseguir que millorin la seva opinió sobre el dossier H1: La bibliografia i el material recomanat d’aquest curs són complerts i adequats H2:La bibliografia, el material addicional, els treballs encarregats, etc., contribueixen a millorar la valoració i la comprensió de la matèria H3: El projecte d’aplicació és de molta utilitat per entendre millor el curs, aprendre a organitzar un treball i veure aplicació pràctiques de la matèria H4: La carpeta de curs m’ha ajudat a organitzar el meu estudi Dossier d’aprenentatge de l’estudiant Documentació Cooperació Probablement, podríem suggerir que posessin al dossier solament una mostra dels seus millors treballs i també que els editessin en format electrònic Considerant les altres assignatures, es podria anar cap al dossier del curs complet i el dossier de la carrera...

52 Algunes referències [1] Web l’ED: http://epsc.upc.edu/projectes/ed/
Per si voleu més informació o consultar com hem posat en marxa aquesta experiència pilot d’adaptació a l’EEES: [1] Web l’ED:   amb tot el material disponible per a altres professors que vulguin provar-ho [2] Institut de Ciències de l’Educació (ICE-UPC), Grup d’Interès en l’Aprenentatge Cooperatiu (GIAC) [3] D. W. Johnson, R. T. Johnson, K. A. Smith, “Active learning: Cooperation in the College Classroom,” Interaction Book Company, Edina, MN, 1991(  [4] Pàgina web del professor R. M. Felder, N.C.State University, (

53 Part 3 - Selecció i desenvolupament d’un possible portafoli de l’estudiant pel context educatiu dels participants - Creació del pla per implementar l’ús del portafoli de l’estudiant Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

54 Part 3: El dossier d’aprenentatge d’ED de l’EPSC-UPC
Com es pot començar ? Presa de decisions i planificació Documents útils d’exemple Curs: El dossier d'aprenentatge de l'estudiant, F. J. Sánchez Robert, URV, 15 de març 2005

55 Com es pot començar ? Actualment uso el mètode tradicional per impartir les meves classes. Vull fer una millora del mètode o vull fer innovació (Una alternativa consistent al mètode actual) ? Millora: Doncs m’apuntaré a cursos com ara: “Com explicar millor en públic”, “com millorar les classes magistrals i mantenir l’atenció dels estudiants”, etc. Innovació: Doncs endavant amb les metodologies actives... De mètodes docents n’hi ha molts, però hi ha algun mètode “provat” que doni com a mínim les mateixes garanties d’èxit que el mètode tradicional ? Si. Per exemple el paradigma de l’aprenentatge cooperatiu o bé Aprenentatge basat en Problemes / Projectes Vull mantenir el mètode tradicional. És aconsellable incorporar el concepte de Dossier d’Aprenentatge de l’Estudiant ? Tot i que actualment hi ha exemples on es demostra que funciona, el dossier encaixa més bé si s’adopta una nova metodologia docent. En el mètode tradicional fa molts que està tot assajat; si no s’ha implementat abans el dossier al mateix nivell que les classes magistrals o els exàmens, és que potser no va bé.

56 Com es pot començar ? Com organitzaré la docència de l’assignatura ?
Individual: Sempre representarà molta més feina .... No és el mateix treballar per 39 estudiants que treballar per 13 grups cooperatius No es posen les bases per a l’aprenentatge d’aptituds transversals com el treball en grup i no permet amb tanta facilitat encarregar projectes o treballs de certa complexitat. En grup: Quan la mecànica de la “nova assignatura” estigui en marxa i assajada, l’autocorrecció d’exercicis i problemes facilita encara més la feina del professor Permet encarregar projectes d’aplicació o exercicis de més complexitat, permet general un ambient de treball on es donen totes les condicions per adaptar còmodament l’assignatura a l’EEES Garanteix un dossier d’aprenentatge en grup l’aprenentatge individual, tant com ens podem imaginar que ho fa el mètode tradicional individual? Doncs sí. Perquè, organitzar l’assignatura per al treball cooperatiu no significa que no s’hagin d’implementar tècniques per determinar quin és el rendiment individual

57 Què és el dossier del grup cooperatiu ?
Nosaltres vàrem escollir aquesta opció i ho tenim tot documentat a:

58 Preparant-se per usar el dossier

59 Planificació Com que es tracta d’implementar un canvi molt substancial de metodologia, cal posar-s’hi com a mínim 3 setmanes abans del començament del curs És millor deixar-se aconsellar (i copiar-li el mètode!) per algun professor o grup (no necessàriament de la mateixa àrea) que ja hagi realitzat el canvi de paradigma amb èxit (és arriscat fer experiments !) Es recomanable començar per un grup pilot. Si l’assignatura té diversos grups, cal escollir-ne un, per exemple el grup del professor coordinador. Tot i que és millor que hi treballin dos professors des d’un començament Així, el grup pilot que fa la prova, genera la primera versió del material i posa en pràctica la nova mecànica de funcionament. Cal compatibilitzar les qualificacions dels grups de classe que funcionaran amb metodologies diferents Molta feina per endavant: Temari i objectius formatius, mapes conceptuals, pla de treball setmanal, exercicis, projectes i activitats docents a incloure en el dossier, criteris i plantilles de correcció d’exercicis i controls, mètode l’avaluació, enquesta tipus SEEQ, etc., etc.

60 Annex: Organització del dossier d’aprenentatge (actualitzar)

61 Annex: Full d’autoavaluació del dossier d’aprenentatge (Durant la setmana 9 i durant la setmana 14)


Descargar ppt "Francesc Josep Sánchez Robert Tarragona, 26 de maig 2005"

Presentaciones similares


Anuncios Google