La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Haciendo Seguimiento a los Resultados del MANUD (UNDAF)

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Haciendo Seguimiento a los Resultados del MANUD (UNDAF)"— Transcripción de la presentación:

1 Haciendo Seguimiento a los Resultados del MANUD (UNDAF)
Paso 4: Seguimiento y Evaluación Haciendo Seguimiento a los Resultados del MANUD (UNDAF) UNDAF Monitoring and UNDAF Evaluation are linked but distinct processes. In line with the aid effectiveness principles of Managing for Development Results, UNCTs ensure that they (i) capitalize on existing national M&E systems whenever possible and feasible, (ii) provide support to areas where further strengthening of national systems is required, while avoiding an excessive burden on partner countries with UNDAF-specific M&E requirements 1

2 3.Planificación Estratégica
2 Pasos obligatorios 1. Road Map 1. Hoja de Ruta 2. Análisis del País 3.Planificación Estratégica 4. S&E 3. Strategic Planning

3 Monitoring and Evaluation are distinct and required
3 Monitoring and Evaluation are distinct and required 1. Road Map Seguimiento Supervisa el avance hacia los resultados acordados en la matriz Comprueba si los supuestos y riesgos siguen siendo válidos Ayuda al UNCT y a sus socios a hacer correcciones a mitad de camino Elemento integral de la gestión de programas Evaluación Determina si los resultados han contribuido significativamente a las prioridades nacionales del desarrollo Realiza una contribución esencial a la gestión por resultados Es una función externa separada de la gestión de programas Ayuda al UNCT y a sus socios a hacer correcciones a mitad de camino The difference between monitoring and evaluation Monitoring tracks progress towards the results agreed in the matrix, and checks if the assumptions made and risks identified at the design stage are still valid or need to be reviewed. Thus it helps the UNCT and implementing partners to make mid-course corrections as an integral part of programme management. Evaluation determines whether the results made a worthwhile contribution to national development priorities, and the coherence of UNCT support. While it makes an essential contribution to managing for results, it is an external function that is separated from programme management.

4 Plan de Seguimiento y Evaluación (S&E)
4 4. S&E Plan de Seguimiento y Evaluación (S&E) 1. Road Map Diseñado al mismo tiempo que la Matriz de Resultados y basado en la misma Proporciona detalles operativos sobre los mecanismos y procesos interinstitucionales para el seguimiento del comportamiento del MANUD y la información relativa al mismo Los datos para los indicadores de resultados se extraen de los sistemas nacionales. Si la información no está disponible se puede prestar apoyo a estudios para la obtención de datos de referencia El Plan de S&E puede quedar reflejado en una tabla o en la narrativa del documento del MANUD The UNDAF M&E Plan is designed with full involvement of government and partners, at the same time as the results matrix, which is the basis of the S&E plan. It may draw on national M&E plan, of the national development framework where available. QSA Checklist – HAVE as HANDOUT! UNDAF M&E Plan: 1. Does the M&E plan provide operational detail about the inter-agency mechanisms and processes for monitoring about UNDAF performance and reporting? 2. Does the M&E plan highlight the major data gaps for UNDAF monitoring and explain how they will be addressed? 3. Is the M&E plan aligned with the national monitoring system, either by using national data and data collection systems or feeding information into these systems?

5 Elementos del S&E Elaborar el Plan de S&E obligatorio
5 Elementos del S&E 4. S&E 1. Road Map Elaborar el Plan de S&E obligatorio Llevar a cabo el proceso anual de revisión del MANUD junto con el gobierno Producir un único informe de progreso del MANUD por ciclo Realizar la evaluación del MANUD What changed? No more Annual Reporting required M&E matrix merged with UNDAF Results Matrix Annual review is mandatory (must be documented) One progress report per cycle (frequency determined by UNCT). Mid-term reviews not necessary. Flexibility: Align annual review with national review. Link UNDAF evaluation with national evaluations; modalities flexible. The M&E Plan highlights mechanisms or modalities for monitoring the achievement of outputs and the contribution towards achievement of outcomes. The annual review process is where the UNCT primarily engages with government and other partners to review overall progress towards results, take stock of lessons and good practices that feed into the annual planning processes and commitments for the coming year. As required by the TCPR, UNCTs produce an UNDAF progress report to national authorities on progress towards the outcomes of the UNDAF results matrix. The UNCT draws on available evidence of what the UN has contributed towards these outcomes. The UNDAF progress report does not discuss UN supported activities. It reports on how the outputs, produced by the UN or specific UN supported projects and programmes, contribute towards progress in achieving the outcomes of the UNDAF results matrix. The TCPR 2007 requests that “the resident coordinator, supported by the United Nations country team, should report to national authorities on progress made against results agreed in the United Nations Development Assistance Framework”. As a minimum, a single UNDAF progress report must be produced per UNDAF cycle, with the timing to be agreed between the UNCT and national authorities. Option of reporting frequency: UNCT, in consultation with government and other key partners, may produce more than a single UNDAF progress report per UNDAF cycle, if this adds value. UN agencies and their partners remain accountable for performance of individual projects and programmes and the UNDAF progress report does not blur this line of accountability. Flexibility remains the hallmark – should PRSP and SWAP annual reviews tale place, the UNDAF annual review should align with them. Any decision by the UNCT to align closely with the national review, however, will have gauge the quality of that review and potential conflicting calendars.

6 Antecedentes Esencial para evaluar el progreso a lo largo de la cadena de resultados Habilidad para demostrar, informar y comunicar resultados importantes de cara a atraer recursos financieros Lo bien que una sea capaz de seguir y evaluar el desarrollo del MANUD dependerá de lo bien que esté diseñado, de la disponibilidad de capacidad humana e institucional dentro del país y la disponibilidad de herramientas y sistemas adecuados

7 S&E en la cadena de resultados
eficacia eficiencia Insumos Actividades Productos Resultados Impacto Indicadores Supuestos/Riesgos

8 Aspectos relacionados con las capacidades
Internas – ¿existe una nivel suficiente de capacidades dedicadas? Capacidad gubernamental – sistemas nacionales Fomento de capacidades

9 Herramientas Información sobre el MANUD
Sistemas de S&E de organismos/ONU/gobiernos Instrumentos para sondeos Agenda de investigación y evaluación Evaluación del MANUD Instrumentos para sondeos (T. Note REPEATED above in the original) Indicadores clave del rendimiento

10 Sistemas Revisiones anuales Grupos de trabajo de S&E
Sistemas para la información desde el terreno Examen del progreso en las operaciones

11 Revisión Anual del MANUD
11 4. S&E Revisión Anual del MANUD 1. Road Map Obligatorio anualmente; además, tiene que quedar documentado Tan alineado como sea posible con las revisiones nacionales Proporciona evidencia obtenida de los mecanismos de seguimiento Ofrece lecciones aprendidas y buenas prácticas Identifica posibles limitaciones y retos Ofrece oportunidades para que el gobierno y las partes interesadas lideren el proceso QSA CHECKLIST – REFER TO HANDOUT! UNDAF Annual Reviews: How effective are the UNDAF annual review processes and reports? Do they: Provide evidence from UNDAF monitoring mechanisms and processes, and from national data systems about key outputs and track progress towards outcomes? Provide lessons and good practices? Identify possible constraints or challenges in the year ahead and reflect on assumptions and risks that underpin the UNDAF? Provide opportunities for the government coordinating body and other stakeholders to lead the process? As required by the TCPR, UNCTs produce an UNDAF progress report to national authorities on progress towards the outcomes of the UNDAF results matrix. The UNCT draws on available evidence of what the UN has contributed towards these outcomes. The UNDAF progress report does not discuss UN supported activities. It reports on how the outputs, produced by the UN or specific UN supported projects and programmes, contribute towards progress in achieving the outcomes of the UNDAF results matrix. The TCPR 2007 requests that “the resident coordinator, supported by the United Nations country team, should report to national authorities on progress made against results agreed in the United Nations Development Assistance Framework”.

12 Informe de Progreso del MANUD
12 Informe de Progreso del MANUD 4. S&E 1. Road Map Obligatorio una vez por ciclo Informa sobre cómo los productos generados por la ONU contribuyen al progreso en la consecución de los resultados reflejados en la Matriz de Resultados del MANUD Se puede encontrar una guía detallada, modelos y ejemplos en Standard Operational Format & Guidance for Reporting Progress on the UNDAF (Formato Operativo Estándar y Guía para los Informes de Progreso del MANUD) QSA CHECKLIST – REFER TO HANDOUT! UNDAF Progress Report: 1. Does the UNDAF progress report effectively demonstrate how outputs have contributed towards progress in achieving outcomes? 2. How well does the progress report use information from national data systems Detailed guidance on the UNDAF report INCLUDING EXAMPLES! is available in the Standard Operational Format for UNDAF Reporting\ Implications of UNDADF Progress Report: Standard Operational Format is a tool to enhance mutual accountability Maximizes use of existing data and reporting systems Provides format for reporting and describes how to conduct an annual review Opportunity for advocacy As required by the TCPR, UNCTs produce an UNDAF progress report to national authorities on progress towards the outcomes of the UNDAF results matrix. The UNCT draws on available evidence of what the UN has contributed towards these outcomes. The UNDAF progress report does not discuss UN supported activities. It reports on how the outputs, produced by the UN or specific UN supported projects and programmes, contribute towards progress in achieving the outcomes of the UNDAF results matrix. The TCPR 2007 requests that “the resident coordinator, supported by the United Nations country team, should report to national authorities on progress made against results agreed in the United Nations Development Assistance Framework”. As a minimum, a single UNDAF progress report must be produced per UNDAF cycle, with the timing to be agreed between the UNCT and national authorities. Option of reporting frequency: UNCT, in consultation with government and other key partners, may produce more than a single UNDAF progress report per UNDAF cycle, if this adds value. UN agencies and their partners remain accountable for performance of individual projects and programmes and the UNDAF progress report does not blur this line of accountability. Flexibility remains the hallmark – should PRSP and SWAP annual reviews tale place, the UNDAF annual review should align with them. Any decision by the UNCT to align closely with the national review, however, will have gauge the quality of that review and potential conflicting calendars.

13 13 Evaluación del MANUD 4. S&E 1. Road Map Determina si los resultados han hecho una contribución significativa a las prioridades nacionales de desarrollo 3 preguntas clave: ¿Ha aprovechado al máximo el MANUD las ventajas comparativas del UNCT en el país? ¿Ha generado el MANUD una respuesta coherente del UNCT a las prioridades nacionales? ¿Ha contribuido el MANUD a lograr las prioridades establecidas en el marco nacional de desarrollo? QSA CHECKLIST – REFER TO HANDOUT! & HAVE UNDAF EVALUATION FAQ as HANDOUT Evaluation is an external function that is separated from programme management UNDAF Evaluation: 1. Does the evaluation assess one or all of the relevance, efficiency, effectiveness, impact and sustainability of UNDAF results and strategies? 2. Does it make recommendations for how UNCT resources and comparative advantages can be used more strategically and effectively? 3. How are the UNCT and stakeholders planning to use the evaluation findings to influence the national development framework, and inform the next UNDAF process?

14 INDICADORES DE RENDIMIENTO
Impacto Los indicadores de rendimiento son: Medidas que muestran los resultados en relación con lo que estaba planeado en cada nivel de la “cadena de resultados”. Resultado Producto Herramientas para tomar decisiones, basadas en el rendimiento, sobre estrategias y actividades programáticas Pueden usarse también posteriormente como insumo para evaluar el éxito del proyecto/programa. Proceso Insumo

15 Indirectos/secundarios Globales / estandarizados Elaborados localmente
INDICADORES: TIPOS Los indicadores existen de muchas maneras diferentes: Los indicadores directos corresponden de forma precisa con los resultados a cualquier nivel de actuación. Los indicadores indirectos o ”secundarios” demuestran el cambio o los resultados si las medidas directas no son factibles. Directos Indirectos/secundarios Normalmente, los indicadores son parámetros cuantitativos, expresados como porcentaje o participación, como tasa o como ratio. Los indicadores pueden ser también observaciones cualitativas. Cualitativos Cuantitativos Globales / estandarizados Los indicadores globales estandarizados son comparables en todas las situaciones. Otros indicadores tienden a ser más específicos al contexto y deben ser elaborados localmente. Elaborados localmente

16 INDICADORES DE RENDIMIENTO
Impacto Impact Miden la calidad y cantidad de los resultados a largo plazo generados por los productos del programa. Miden los resultados intermedios generados por los productos del programa. A menudo se corresponden con cualquier cambio en el comportamiento de las personas a consecuencia del programa. Resultado Outcome Producto Output Miden la cantidad, calidad y puntualidad de los productos —bienes o servicios— resultantes de una actividad/proyecto/programa. Situation Monitoring Census, Surveys Performance Monitoring Programme monitoring Data from routine MIS Field Office reporting (supply) Proceso Process Miden el progreso en las actividades de un programa/proyecto y la forma en que éstas se llevan a cabo. Insumo Input Miden la cantidad, calidad y puntualidad de los recursos proporcionados para una actividad/proyecto/programa.

17 EJEMPLO Reducción de la morbilidad y la mortalidad
Impact Impacto Reducción de la morbilidad y la mortalidad Porcentje de población afectada que cumple los estándares de comportamiento prescritos Resultado Outcome Cantidad de personas cuyo comportamiento cambia Producto Output Cantidad de personas cuyas opiniones cambian Cantidad que se informa de los hechos Proceso Process Cantidad que lee la literatura Cantidad de personas que recibe la literatura Insumo Input Cantidad de literatura distribuida Cantidad de piezas de literatura disponibles para su distribución

18 Aspectos a tener en cuenta
Validez – si mide el resultado Fiabilidad – si es un parámetro consistente y si la información estará disponible regularmente con el paso del tiempo Sensibilidad – si el indicador será capaz de captar los cambios que se vayan produciendo en el futuro Simplicidad – si será fácil recopilar la información Asequibilidad– si podemos permitirnos recopilar la información necesaria Validity: Does the indicator allows you to be precise in measuring the results (quantity, quality, timebound) Reliability: Do the indicadores measure trends over time. To be reliable, the information must always be collected at the same time period. For example, the rate of attendance in primary school may vary according to the time of the year, in relation with the calendar of agriculture activities. Representativity: Do the indicadores provide a desegregated information by sex, age group, etc.? Simplicity: Is the information available and will it be feasible to collect and analyse it? Affordability: Can we afford to collect and analyse this information?


Descargar ppt "Haciendo Seguimiento a los Resultados del MANUD (UNDAF)"

Presentaciones similares


Anuncios Google