La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

El desarrollo del lenguaje de niños de cero a tres años

Presentaciones similares


Presentación del tema: "El desarrollo del lenguaje de niños de cero a tres años"— Transcripción de la presentación:

1 El desarrollo del lenguaje de niños de cero a tres años
El desarrollo del lenguaje y el proceso de adaptación 15 min. – welcome participants. Ask who wants to receive units for this training? Hand out the following: Information about CSUF Online Enrollment Process Intent to Register Form CSUF Information about Academic Units Once they’ve read and are in agreement, ask them to complete the forms.

2 Tome unos minutos y escriba una respuesta a la siguiente pregunta:
¿Qué significa para usted la palabra “cognición”? 15 min. – Show slide with this question: What does “cognition” mean to you? Allow 5 minutes for reflection. After they’ve had time to reflect ask participants for responses – write down their responses on chart paper.

3 La cognición tiene que ver con el hecho de cómo organizamos lo que sabemos o como pensamos.
(continued) Cognition” has to do with how we organize what we know, or how we think. After reading this definition – refer back to their responses and make connections with what participants said was “cognition”. Cognitive psychologists describe the process of development itself as a process of forming “cognitive maps” that allow us to navigate, step-by-step through situations or problems we encounter based on the maps we construct from our experiences.    Early language experiences contribute to the development of both self-regulation and communication skills that go hand in hand with cognitive development.

4 Vygotsky se refería al lenguaje como un puente crítico entre el mundo sociocultural y la forma individual en que cada persona piensa; el veía la adquisición del lenguaje como una de las marcas significativas en el desarrollo cognitivo de los niños. 15 min. --  Ask participants – What was Vygotsky telling us about language development? What did he mean by sociocultural world? Write down some of their responses & give the following definition of sociocultural – it is “…how social and cultural influences affect children’s development.” (Scaffolding Children’s Learning: Vygotsy and Early Childhood Education by: Laura E. Berk and Adam Winsler) Transition to mini-lecture by stating: - “Caregiver teachers can best facilitate the cognitive growth and language development of infants and toddlers by (1) being responsive to their cues,(2) Providing emotional support and encouragement, and (3) Being sensitive to the child’s interest in and readiness for particular types of play”. (PITC Module III Learning and Development: Lesson 5 Caregiver Responsiveness) “Scaffolding Children’s Learning: Vygotsky and Early Childhood Education” (Berk and Winsler, 1995).

5 Objetivos de aprendizaje
Al final de la sesión los estudiantes serán capaces de: Reflexionar acerca del proceso de dar una respuesta sensible por medio de interacciones verbales y no verbales. Explicar como un maestro sensible puede ayudar a los niños de cero a tres años a sentir que lo que hacen tiene significado en el mundo y que sus acciones tienen un efecto en el ambiente. 30 min. -- (slide 4 -5) After reviewing the first objective --Ask : What is meant by “being present with the child in the moment”? How does “being present in the moment” help them to read the child’s signals and cues? What may get in the way of being present in the moment with the child? -- After reviewing the second objective - Ask: How do they believe that being a responsive care teacher encourages infants/toddlers to reach out, explore, and relate to people and objects around them? How does this foster language development?

6 Objetivos de aprendizaje (continuación)
Al final de la sesión los participantes serán capaces de: Explicar como un maestro de cuidado infantil puede percibir las señales de un infante (observar), comprender lo que eso significa (preguntar), y responder de una manera contingente , apropiada e inmediata (adaptar). Continue --After reviewing this objective –Ask participants to think of this as a “dance” between the caregiver and the child. How might that dance look? Allow several participants to respond before moving on. Before showing the next slide (slide #6) distribute handout #6 – Elements of Responsiveness and discuss .

7 Elementos de una respuesta sensible
Contingencia: La acción del maestro depende de o de lo que ocurre en respuesta a lo que hace el infante Respuesta adecuada: La acción del adulto esta relacionada a la acción del infante y trata de cumplir la necesidad del niño. Respuesta inmediata La acción del adulto sigue a la del infante en lo que se refiere al tiempo (así el infante aprende a asociar las dos respuestas) Continue – review and discuss, Handout #6 Elements of Responsiveness; from PITC Trainer’s manual Module III, Learning & Development Lesson 5, pg. 49

8 Actividad de rompecabezas
En su grupo, seleccione a un reportero y a una persona que escriba. Lean la sección asignada del artículo y contesten las siguientes preguntas: ¿Cuáles fueron los puntos principales de la sección que leyeron? ¿De lo que leyeron, que será lo más útil para responder de una manera sensible a los niños? ¿Cómo pueden compartir esta información con las familias? 20 min -Divide participants into small groups and assign each one a section to read from the article: Caregivers’ Responsiveness and Cognitive Development in Infants and Toddlers: Theory and Research (A Guide to Cognitive Development and Learning) Instruct each group to select a recorder and a spokesperson for the group. Give each group chart paper and markers. 30 min – (Large group) Ask each group to share one key point from each question. After each group has shared, ask them to post their chart paper around the room (throughout the day participants will be able to walk around and read other groups’ responses).

9 Descanso 15 minute break --- Note to Trainer – Depending on length of session – this may be the end of 2 hour training or break if providing a 4 hour session.

10 El proceso de adaptación
Observar 15 min. - First show this slide & then show -- the three step process for being responsive-- Video – Getting in Tune Explain now that they’ve read and discussed about the responsive process they will look at a video which demonstrates the three step process to being a responsive caregiver. NOTE: If some of the participants have seen the video before in other PITC trainings, explain that today they will be looking at it from the perspective of how being responsive facilitates cognitive and language development. Preguntar Adaptar

11 Reflexión sobre el video
Seleccione a un compañero y platique sobre lo siguiente: ¿En el video, cómo demostró el maestro ser sensible? ¿Fueron sus respuestas contingentes, adecuadas e inmediatas? ¿Cómo al ser sensible facilitamos el desarrollo del lenguaje y el desarrollo cognitivo? ¿Practica usted el proceso de adaptación? ¿Si la respuesta es si, cómo lo hace? 15 min. - Trainer moves among groups to facilitate discussion and answer questions as needed. Distribute Handout #11 –The Responsive Process (PITC-Trainer’s Manual Module I: Social-Emotional Growth and Socialization, Lesson 4, page 40) - After viewing the video ask them to select a partner and discuss the questions on this slide. 15 min. -- Large Group Report – Ask several participants to share responses from their discussion.

12 Escenarios de cuidado sensible
Lea y platique sobre un escenario En grupo, contesten las siguientes preguntas sobre el escenario que se les asigno: ¿Fueron las respuestas de los maestros contingentes, adecuadas e inmediatas? ¿Cómo se comunico el infante con el maestro? ¿Qué estaba tratando de comunicar el infante? 15 min. - Small Group Distribute handout #7: Responsive Care -- Scenarios (PITC Trainer’s Manual Module III: Learning and Development, Lesson 5, page 50) NOTE: If trainer has used these scenarios in previous PIP training with current participants, ask participants to use the “lens” of reflecting on these scenarios from perspective of supporting language and cognitive development. Give each group chart paper and markers. Assign each group a scenario (depending on size of group, several groups may have same scenario). They will answer the questions on the slide for each scenario. 20 min. - After the small group discussion, in large group, ask each group to share their response to one of the questions – if the group is smaller and there is time – each group could share their responses to all three questions.

13 Resumen A través de una respuesta sensible, los niños de cero a tres años aprenden que su comportamiento tiene un efecto en el mundo y que ellos pueden controlar el ambiente de maneras predecibles. A medida que maduran, ellos aprenden que la expresiones faciales, los gestos, y otras vocalizaciones tienen la misma respuesta que un día tuvo el llanto. 5 min. – Summary Today we discussed how being a responsive caregiver teacher facilitates infants’ cognitive and language development. By being responsive, babies learn that their behavior has an affect on the world and that they can control their environment in predictable ways. As they mature, they learn that facial expressions, gestures, and other vocalizations get them the same response that crying once did.

14 ¿Dónde esta el bebé? ¿Dónde esta el bebé? ¿Dónde esta el bebé? (levante el dedo meñique de la mano derecha) Aquí estoy. Aquí estoy (levante el dedo meñique de la mano izquierda). Gusto en saludarte. Gusto en saludarte (junte los dos dedos). Ya me voy. Ya me voy (retire los dedos; primero uno y después el otro). Versos adicionales: ¿Dónde esta mamá? (dedo índice) ¿Dónde esta papá? (dedo pulgar) ¿Dónde esta la hermana? (dedo medio) ¿Dónde esta el hermano? (dedo anular) 15 min Close with this finger play for infants – Where is Baby? (In The Bilingual Book of Rhymes, Songs, Stories & Fingerplays by: Pam Schiller, Rafael Lara-Alecio, & Beverly J. Irby) This is one finger play that can be used or you can use one of your favorites (trainer’s). Distribute informal evaluation and ask them to reflect on what they learned today about the responsive process (use PITC Informal Evaluation)


Descargar ppt "El desarrollo del lenguaje de niños de cero a tres años"

Presentaciones similares


Anuncios Google