Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porLuiz Fernando Ribeiro Modificado hace 6 años
1
LES ESCOLES D’EDUCACIÓ ESPECIAL COM A CENTRES DE SUPORT PER A L’EDUCACIÓ INCLUSIVA
Montserrat Montero 26 de novembre de 2009
2
“El treball de reforma no tracta tant de ‘canviar’ les institucions i les pràctiques de les escoles, sinó més aviat de reemplaçar, de forma intencionada, una cultura per una altra”. M. Fullan
3
Organització del contingut
1. Context 2. El camí de la inclusió 3. Implicacions 4. Les funcions del centre d’EE 5. Experiències d’inclusió escolar
4
Context Un augment considerable de la diversitat
Un increment de les pressions externes sobre les funcions que ha de complir l’escola Una pressió per el canvi i la millora continuats de les pràctiques educatives La creença que les coses estan canviant i cal ajustar-se a les circumstàncies del moment present. La necessitat de plantejar una nova funció dels centres específics d’acord amb la visió d’un model d’escolar inclusiu.
5
El camí de la inclusió Els sistemes escolars han adoptat perspectives diverses i enfocaments variats per atendre i educar als infants i concretament aquells que presenten dificultats o risc de marginació o exclusió. Una de els formes més freqüents en que les nostres societats han intentat respondre a les diferències és agrupant els alumnes per característiques, ja sigui el sexe, la procedència social, les creences, el nivell de capacitat, etc. La incorporació del principis i valors democràtics, especialment els de l’equitat i la igualtat d’oportunitats, i la universalització de l’educació han produït en els últims anys canvis profunds en els sistemes educatius occidentals. És, doncs, en aquest context de canvi i millora de l’escola que cal situar la inclusió educativa.
6
Definició d’inclusió escolar
S’observen dues tradicions en la manera d’interpretar i entendre la inclusió. Hi ha la perspectiva que associa la inclusió amb la integració dels alumnes amb nee a les escoles ordinàries. Tenim la perspectiva que s’orienta principalment a la millora de l’escola per a tots els alumnes, és a dir, la que promou i s’esforça per crear una escola que sigui sensible i atengui a la diversitat de l’alumnat.
7
Definició d’inclusió D’acord amb Ainscow (2002), la inclusió “és el procés a través del qual les escoles, les comunitats, les autoritats locals i els governs s’esforcen per reduir les barreres a la participació i a l’aprenentatge de tots els ciutadans” La inclusió escolar és, doncs, el procés a través del qual les escoles s’esforcen per reduir les barreres a la participació i a l’aprenentatge de tots els alumnes.
8
Un model universal, preventiu i educatiu
Universal: Dirigit a tots els alumnes. Preventiu: Que actua el més aviat i ràpid possible. Educatiu: Intenta respondre a les necessitats de suport i ajut dels alumnes més que a les seves dificultats.
9
Un model universal, preventiu i educatiu
Sistema acadèmic Sistema conductual Intervencions individuals intenses Alumnes concrets Basades en l’avaluació Alta intensitat Intervencions individuals intenses Alumnes concrets Basades en l’avaluació Procediments intensos I duradors 1-5% 1-5% Intervencions en grups concrets Alguns alumnes (de risc) Alta eficiència Rapid response 5-10% 5-10% Intervencions en grups concrets Alguns alumnes (de risc) Alta eficiència Rapid response Intervencions universals Tots els alumnes Preventiu, proactiu 80-90% 80-90% Intervencions universals Totes les situacions, tots els alumnes Preventiu, proactiu
10
Implicacions d’un enfocament inclusiu
És imprescindible que l’educació especial i els centres específics entrin en el debat de la inclusió i evitar tancar-se en una discussió exclusivament ideològica. La simple presència dels alumnes amb discapacitat en els entorns ordinaris no garanteix la seva inclusió escolar i social. La inclusió escolar suposa una procés a través del qual les escoles s’esforcen per reduir les barreres a la participació i a l’aprenentatge. .
11
Implicacions d’un enfocament inclusiu
Una escola inclusiva és aquella que es preocupa de l’ensenyament, aprenentatge, el progrés i el benestar de tots els alumnes. L’educació especial i els centres específics s’han de constituir en un recurs autèntic i real per a l’educació inclusiva. .
12
Funció d’un centre d’educació especial
13
Les funcions dels centres d’EE
Una pregunta clau en el moment actual: Quina funció haurien de complir els centres d’educació especial?
14
Les funcions dels centres d’EE
. La funció cal plantejar-la i té sentit en: El context d’una escola inclusiva Un model d’atenció a les persones amb discapacitat que tingui en compte: Els resultats personal La provisió de suports individualitzats Pràctiques basades en l’evidència La inclusió social i comunitària La millora de la qualitat de vida
15
Les funcions dels centres d’EE
Doble funció: Centre de provisió de suports individualitzats que promoguin resultats personals valuosos. S’han d’entendre els CEE com a ponts per a la inclusió social i comunitària i per la provisió de suport. Organitzacions que promoguin la presència, la participació, l’aprenentatge i l’èxit en els entorns habituals de les persones. 2. Centres de recursos i de suport per a l’educació inclusiva.
16
Les funcions dels centres d’EE
Ens encaminem a una organització d’usos múltiples que serveixi a funcions diverses: Centre de provisió de suports individualitzats per als alumnes amb discapacitat. Suport específic als professors i als alumnes amb nee inclosos a les escoles ordinàries, Suport específic als professors i alumnes amb trastorns greus en el desenvolupament i problemes de conducta. Suport a les escoles i als equips pedagògics per a la inclusió educativa. Servei de recursos de materials i equipaments didàctics. Centre de formació i recerca en temes relacionats amb la discapacitat i l’atenció a la diversitat.
17
Experiències d’inclusió escolar
18
ESE Objectiu: provisió de suports individualitzats per a l’accés, participació i aprenentatge en entorns escolars ordinaris 18 alumnes 3 professionals Avaluació educativa Programa Educatiu Individual Provisió de materials adaptats per garantir l’accés, la participació i l’aprenentatge.
19
Projecte FET Objectiu: provisió de suports als equips docents per a la inclusió escolar Treball de col·laboració amb 4 centres ordinaris 3 professionals Treball dirigit a: Millora de l’escola, la seva organització Millora de les pràctiques a l’aula Millora dels resultats per a tots els alumnes
20
Una reflexió final El futur de l’educació està en mans d’aquells que fan de l’esperança una virtut activa.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.