Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
D’INNOVACIÓ EDUCATIVA
Generalitat de Catalunya Departament d’Educació Direcció General d’Ordenació i Innovació Educativa PROGRAMES D’INNOVACIÓ EDUCATIVA
2
OBJECTIUS GENERALS Promoure projectes que potenciïn la incorporació de noves metodologies en la dinàmica escolar i la millora dels resultats d’aprenentatge de l’alumnat. Donar suport als projectes d’innovació que estan portant a terme els centres educatius o grups de professors/es de diferents centres. Difondre pràctiques educatives innovadores que es duguin a terme i puguin ser d’interès per al conjunt de professors i professores. Il·lusionar el professorat per tal que trobi en la recerca de nous camins resposta als reptes que avui ens demana la pràctica docent.
3
PROGRAMES Coeducació Educació per a la Ciutadania
Biblioteca escolar “puntedu”, un espai de coneixement i d’aprenentatge Coeducació Educació per a la Ciutadania Educació en Comunicació Audiovisual Educació Ambiental Convivència i Mediació escolar Educació per la Salut Llengües estrangeres TIC Altres
4
CONVOCATÒRIA Requisits general de participació:
- perspectiva global de centre - compromís de tres cursos com a mínim - la persona responsable amb destinació definitiva - que el centre no s’hagi presentat a convocatòries de caràcter semblant Presentació de sol·licituds via web Procés de selecció dels projectes: - criteris generals: - qualitat del projecte i adequació dels objectius - prioritat de zona educativa 3-18 - implicació grup de centres d’una zona geogràfica o bé tots els centres d’una ZER - Criteris específics propis de cada programa
5
CONTINGUT DELS PROJECTES D’INNOVACIÓ
1. Dades del centre 2. Títol del projecte 3. Justificació: motivació, experiència prèvia, vinculació a la realitat del centre 4. Descripció del projecte - Objectius i aspectes a desenvolupar - Integracio en el currículum - Col·lectius que hi participen - Proposta de desenvolupament i temporització - Criteris i indicadors d’avaluació 5. Altres centres implicats en el projecte - Nom i codi - Actuacions conjuntes previstes - Conformitat de les direccions dels centres implicats - Extensió màxima 10 pàgines
6
Biblioteca escolar “puntedu”, un espai de coneixement i d’aprenentatge
Convocatòria : Se seleccionaran un màxim de 400 projectes
7
Objectius Potenciar la biblioteca escolar “puntedu” com a espai de recursos Dinamitzar el seu ús com a espai d’aprenentatge per tal que l’alumnat es formi en la cerca, tractament i ús de la informació Promoure l’hàbit lector Relacionar la biblioteca escolar amb les biblioteques públiques
8
Activitats de dinamització de la lectura
Quins aspectes ha de desenvolupar el projecte de biblioteca escolar “puntedu”? Organització de la biblioteca escolar “puntedu” Pla de lectura Activitats de dinamització de la lectura Activitats de cerca, tractament i ús de la informació
9
Criteris específics de valoració
Ús de la biblioteca en diferents àrees del currículum Activitats de promoció de la lectura Temps d’obertura de la biblioteca “puntedu” durant l’horari lectiu i no lectiu Ús de la biblioteca per part de la comunitat educativa: alumnat, professorat, mares i pares i PAS
10
Què facilitarà el Departament als centres?
Dotació econòmica de 2000 € per a l’adquisició de forns per a la biblioteca - mediateca segons les necessitats del centre. Recursos informàtics Programa ePèrgam per a la organització i gestió de la biblioteca. Recursos humans: mitja jornada de professorat, segons les plantilles dels centres, per al funcionament de la biblioteca escolar “puntedu” durant l’horari lectiu. Participació en el seminari “El gust per la lectura” Centres de Recursos Pedagògics com a dinamitzadors de les biblioteques escolars “puntedu”.
11
Programa de Coeducació
Convocatòria : Se seleccionaran un màxim de 50 projectes
12
Fomentar l’autonomia dels i les alumnes
OBJECTIUS Fomentar l’autonomia dels i les alumnes Prevenció de les violències sexistes Presència i visibilitat de les dones en els currículums Incorporar els sabers de les dones al coneixement i a la realitat quotidiana Fomentar l’elaboració de projectes coeducatius als centres docents
13
Prevenció de les violències i les relacions abusives
TIPUS DE PROJECTES Prevenció de les violències i les relacions abusives Treballs de cura i habilitats per a la vida i la seva consideració. Presència de les dones en els diferents àmbits del currículum Anàlisi dels estereotips Altres
14
Vinculació amb les àrees curriculars
CRITERIS ESPECÍFICS DE VALORACIÓ Experiència prèvia en activitats de coeducació i en actuacions de promoció de la coeducació Vinculació amb les àrees curriculars Implicació de la comunitat educativa Col·laboració amb d’altres entitats i institucions
15
QUÈ ES FACILITARÀ ALS CENTRES EDUCATIUS:
Formació específica pel professorat implicat Dotació econòmica fins a un màxim de 1000 € Pautes per a l’elaboració de projectes de coeducació Guies d’observació per a l’anàlisi de comportaments sexistes Materials didàctics Recull d’experiències
16
Programa d’Educació per a la Ciutadania
Convocatòria : Se seleccionaran un màxim de 50 projectes
17
L’Educació per a la ciutadania
Objectius. - Fomentar el desenvolupament dels valors democràtics i de consciència de ciutadania. - Donar a conèixer la declaracíó universal dels Drets Humans i afavorir actituds i conductes respectuoses i compromeses en la seva defensa. -Impulsar el compromís i la participació dels i les joves a la societat. -Promoure l’educació per la pau i la solidaritat
18
TIPUS DE PROJECTES Treball dels valors democràtics i de recuperació de la memòria històrica a partir de l’ús de els fonts orals. L’educació per a la Ciutadania a través del diàleg i la participació a l’aula. L’ús del llenguatge en les diferents àrees curriculars per facilitar la creació d’un pensament crític, reflexiu i de respecte. Projectes d’aprenentatge - servei i vinculats a l’entorn Foment dels drets humans, la pau i la solidaritat. Projectes relacionats amb el foment de la consciència europea i dels drets i deures que comporta. Altres projectes.
19
Experiències prèvies en projectes de ciutadania.
CRITERIS ESPECÍFICS DE VALORACIÓ Experiències prèvies en projectes de ciutadania. Vinculació amb les àrees curriculars. Coordinació amb altres entitats i institucions. Participació en un Pla d’Entorn.
20
QUÈ ES FACILITARÀ ALS CENTRES EDUCATIUS:
Formació específica pel professorat implicat Materials didàctics Dotació econòmica fins a un màxim de 1000 € Recull d’experiències
21
Programa d’Educació ambiental
Convocatòria : Se seleccionaran un màxim de 50 projectes
22
OBJECTIUS Impulsar projectes d’educació ambiental als centres
Aprofundir amb el professorat continguts i mètodes d’educació ambiental Promoure les capacitats de reflexió crítica, actuació responsable i comunicació per la sostenibilitat Afavorir l’ambientalització del currículum
23
TIPUS DE PROJECTES: · Reducció, reutilització i reciclatge de materials de consum i residus escolars · Espais verds escolars: jardins, patis, horts · Accions solidàries per a la sostenibilitat · Nova cultura de l’aigua · Energies alternatives · Mobilitat sostenible · Altres temes d’educació ambiental
24
CRITERIS ESPECÍFICS DE VALORACIÓ:
Grau d’interrelació entre els àmbits següents: ambientalització del currículum gestió sostenible del centre relació amb l’entorn Treball conjunt amb altres entitats relacionades amb el projecte Experiències prèvies en educació ambiental
25
QUÈ ES FACILITARÀ ALS CENTRES EDUCATIUS:
Formació específica pel professorat implicat Materials didàctics Dotació econòmica fins a un màxim de 1000 € Recull d’experiències
26
COL.LABORACIÓ AMB ESCOLES VERDES:
El Programa d’Educació Ambiental inclou el Programa Escoles Verdes Els centres que hagin desenvolupat un projecte d’educació ambiental en el marc de la convocatòria, i els d’Agenda 21 municipal, podran optar al distintiu d’Escola Verda Els centres que ja disposin del distintiu d’Escola Verda poden presentar un nou projecte a l’apartat 1.7 de la convocatòria
27
Educació en Comunicació Audiovisual
Capacitació: posar algú en estat de fer alguna cosa (IEC, Diccionari manual de la llengua catalana) Capacitació dóna la possibilitat, per mitjà de l’aprenentatge racional i de l’encoratjament, de passar a l’acció. L’acció que és el que es necessita per aconseguir un medi ambient sostenible. La sensibilització, en canvi, només dóna un sentit afectiu que, si bé important, no implica els aspectes de coneixement conceptual i procedimental necessaris en educació ambiental escolar. Convocatòria : Se seleccionaran un màxim de 50 projectes
28
Objectius Incidir en la incorporació de l’Educació en i amb Comunicació Audiovisual en els currículums Introduir als centres la reflexió sobre l’impacte que produeixen els missatges dels mitjans de comunicació. Potenciar que les famílies desenvolupin els bons hàbits de consum responsable dels mitjans. Impulsar les propostes d’innovació que desenvolupin l’Educació en Comunicació Audiovisual.
29
Tipus de projectes Anàlisi de missatges audiovisuals:missatges publicitaris , relats de ficció, anàlisi i comprensió del llenguatge informatiu, discriminació de la informació i ús de diferents fonts d’informació. Propostes per treballar els bons hàbits familiars de consum audiovisual: televisiu, publicitari, cinematogràfic, informatiu Incorporació de l’Educació en Comunicació Audiovisual com a recurs per a les àrees curriculars. Projectes d’Educació en Comunicació Audiovisual que realitzin els centres en col·laboració amb els mitjans de comunicació de proximitat (ràdio, premsa, TV).
30
Tipus de projectes Projectes que desenvolupin temàtiques relacionades amb la creació cinematogràfica i la seva relació amb les arts Projectes que desenvolupin centres de secundària que tractin temàtiques relacionades amb els joves i la seva relació amb els mitjans de comunicació.
31
Criteris específics de valoració
Que el centre hagi participat en cursos de formació o seminaris d’audiovisuals organitzats pel Departament d’Educació. Cal presentar certificació. Que el projecte faci un plantejament interdisciplinar de l’Educació en Comunicació Audiovisual, especialment a les àrees de Llengua, Educació Visual i Plàstica i Ciències Socials Que el projecte faci propostes concretes per la implicació de les famílies en el bon ús de consum audiovisual.
32
QUÈ ES FACILITARÀ ALS CENTRES EDUCATIUS:
Formació específica pel professorat implicat Materials didàctics Dotació econòmica fins a un màxim de 1000 € Recull d’experiències
33
Convivència i Mediació Escolar
Convocatòria : Se seleccionaran un màxim de 50 projectes d’educació infantil i primària i 50 d’educació secundària
34
Objectius Difondre bones pràctiques Fomentar les relacions positives Fomentar la resolució pacífica de conflictes, partint de la pròpia realitat escolar. Formar per a la convivència i prevenir les conductes problemàtiques.
35
Els tres eixos de la convivència en l’Educació Infantil i Primària
Identitat personal La relació i la comunicació amb els altres La interacció amb l’entorn i la comprensió solidària del món
36
Tipus de projectes Educació Infantil i Primària:
Millora de la convivència a través de l’educació emocional Educació en valors i per a la pau Aprendre a pensar (Filosofia 3-18) Competència social Cultura de mediació en la resolució de conflictes.
37
Eixos del Programa a l’Educació Secundària
La competència social: educació en valors, relacions interpersonals i habilitats socials. La mediació escolar: diàleg, negociació i comunicació positiva
39
Criteris específics de valoració
Millora de la convivència en centres amb especials dificultats Recerca d’estratègies de prevenció i resolució de situacions de conflicte Implicació de diferents membres de la comunitat educativa
40
QUÈ ES FACILITARÀ ALS CENTRES EDUCATIUS:
Formació específica pel professorat implicat Materials didàctics Dotació econòmica fins a un màxim de 1000 € Recull d’experiències
41
Programa d’Educació per a la Salut a l’escola
Convocatòria : Se seleccionaran un màxim de 50 projectes
42
OBJECTIUS Promoure conductes saludables i prevenir conductes de risc en l’entorn escolar i familiar. Potenciar la incorporació en el currículum de continguts i estratègies positives de salut. Desenvolupar bons hàbits i una actitud de respecte a la salut individual i social.
43
Desenvolupament afectiu i sexual responsable.
TIPUS DE PROJECTES Desenvolupament afectiu i sexual responsable. Prevenció de drogodependències i altres conductes de risc. Alimentació, nutrició i prevenció de trastorns del comportament alimentari. Promoció d’hàbits saludables en relació a la seguretat, higiene, activitat física. Altres temes d’educació per a la salut.
44
L’experiència prèvia en activitats de salut al centre.
CRITERIS ESPECÍFICS DE VALORACIÓ L’experiència prèvia en activitats de salut al centre. El grau d’implicació i participació de la comunitat educativa. Vinculació amb el desenvolupament del currículum d’alguna àrea curricular. Coordinació amb altres centres de la zona. Coordinació amb d’altres entitats o institucions. No es poden presentar en aquest programa els centres que el curs estiguin duent a terme un projecte de les convocatòries d’Escoles Promotores de salut.
45
QUÈ ES FACILITARÀ ALS CENTRES EDUCATIUS:
Formació específica pel professorat implicat Materials didàctics Dotació econòmica fins a un màxim de 1000 € Recull d’experiències
46
Tecnologies de la informació i la comunicació
Convocatòria : Se seleccionaran un màxim de 50 projectes
47
Objectius Impulsar la incorporació de les TIC en els processos d’ensenyament i aprenentatge, en la intercomunicació dins la comunitat educativa i en la cooperació i comunicació entre centres educatius
48
Alguns dels aspectes a desenvolupar
Integració de les eines TIC a les diferents àrees curriculars amb previsió d’utilització d’ordinadors a les aules. Fomentar el treball col·laboratiu amb l’ús de les TIC amb especial referència a metodologies que propiciïn el treball cooperatiu i per projectes. Posada en marxa d’un web de centre basat en pàgines dinàmiques (intranet) com a eina facilitadora de la comunicació entre els integrants de la comunitat educativa, com a mitjà simplificador de processos organitzatius i com a recurs d’aprenentatge.
49
Criteris de valoració Que el projecte faci un plantejament interdisciplinar en les activitats que es proposin als alumnes amb la utilització de les TIC. Que un nombre significatiu de professorat hagi assistit a cursos TIC o MAV del Departament o el centre hagi tingut un assessorament específic. Implicació de la comunitat educativa.
50
QUÈ ES FACILITARÀ ALS CENTRES EDUCATIUS:
Formació específica pel professorat implicat Materials didàctics Dotació econòmica fins a un màxim de 1000 € Recull d’experiències En el cas dels centres del Departament d’Educació es podrà considerar l’adequació de les dotacions informàtiques al projecte presentat.
51
Pla experimental de llengües estrangeres a l’educació obligatòria
Convocatòria : Se seleccionaran un màxim de 200 projectes d’educació infantil i primària i 100 d’educació secundària
52
Objectius Millorar la competència lingüística comunicativa de l’alumnat en llengua estrangera que li permeti interactuar eficaçment de manera autònoma. Afavorir actuacions i experiències innovadores en els centres que augmentin la presència de la llengua estrangera en l’entorn educatiu de l’alumne. Assegurar la continuïtat metodològica i la progressió dels continguts entre les diferents etapes educatives
53
Quins aspectes ha de desenvolupar el projecte?
A l’educació infantil i primària: a.- Intensificació de l’aprenentatge de la llengua estrangera focalitzant en les destreses de comprensió, producció i interacció oral: a l’educació infantil amb una dedicació de 2 hores setmanals. al cicle inicial (2 hores setmanals) amb sessions de grup o mig grup. al cicle mitjà i superior (3 o 4 hores setmanls) amb sessions de grup o de mig grup b.- Impartició de blocs de continguts d’àrees no lingüístiques en llengua estrangera a partir del cicle mitjà. c.- Introducció de la segona llengua estrangera en el cicle superior amb una dedicació mínima de 1h 30 setmanals.
54
Quins aspectes ha de desenvolupar el projecte?
A l’educació secundària: a.-L’ensenyament i l’aprenentatge de tots o alguns dels continguts d’un àrea del currículum en llengua estrangera amb un mínim de 35 hores a l’educació secundària obligatòria, o de 70 hores a l’educació secundària postobligatòria. b.- Els treball per projectes: ensenyament i aprenentatge significatiu de la llengua estrangera com a instrument per accedir a altres àrees del coneixement. També es valoraran aquells projectes que contemplin la millora de la competència de producció, recepció i interacció oral.
55
Criteris específics de valoració
Qualitat i coherència del projecte Adeqüació dels objectius i continguts del projecte a les línies prioritàries de la convocatòria
56
Contingut del projecte d’innovació
Dades del centre Títol, idioma i síntesi Descripció del projecte: Justificació: motivació, experiències prèvies, vinculació a la realitat del centre Objectius Integració en el PL Alumnat participant Descripció de la metodologia que s’empra en la pràctica docent, acompanyada de materials que l’exemplifiqui Temporització de les actuacions en els tres cursos escolars Criteris i indicadors d’avaluació Altres centres implicats en el projecte
57
Què facilitarà el Departament als centres?
2000 euros per a l’adquisició de recursos i/o materials destinats a desenvolupar el projecte. Materials didàctics. Formació específica i assessorament didàctic. Priorització en l’assignació d’auxiliars de conversa. Recursos humans segons plantilla del centre (en el cas de l’educació infantil i primària). Materials i recursos de la web del CRLE
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.