Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
un programa consolidat
Deu anys d’Èxit1: un programa consolidat Maig 2012 PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
2
Índex Deu anys d’Èxit1: un programa consolidat Descripció i model de funcionament Dades de participació Avaluació del funcionament del programa Èxit1 2011/ Avaluació de l’Èxit1 curs 2009/ Informes de seguiment de l’alumnat curs 2011/ Altres recursos de reforç escolar curs 2011/ PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
3
Deu anys d’Èxit1: un programa consolidat
- Deu anys d’Èxit1: un programa consolidat L’Èxit1: un programa que treballa en xarxa En aquests 10 anys, s’ha consolidat el treball en xarxa que ha implicat la coordinació de primàries i secundàries, la participació dels serveis educatius, de la inspecció de zona i també de la universitat (tant amb els pràcticums com amb el programa d’Aprenentatge i servei) i d’altres entitats de voluntariat (com són Rella i Uszheimer). La qualitat del programa s’assoleix per la coresponsabilització dels equips docents dels centres S’ha posat de manifest que, malgrat donar-se en horari extraescolar, l’Èxit ha esdevingut un programa que els centres educatius el senten com a propi. Actualment el funcionament contempla espais d’intercanvi en que el professorat comparteix la informació i orienta als s’ha designat un referent de centre que està present durant l’estona del reforç i atèn les possibles incidències. La documentació (autoritzacions, valoracions, informes) és compartida. Adequació del perfil de l’alumnat L’Èxit ha anat ajustant la definició del perfil de l’alumnat participant per tal de maximitzar l’aprofitament de les sessions de reforç de manera que els tinguin els recursos adequats per a ajudar a aquests alumnes. La presència d’altres recursos de suport individualitzat als centres ha permès arribar a un conjunt més ampli de nens i nenes podent oferir a cada ú el recurs més ajustat a les seves necessitats. Evolució de l’alumnat i millora dels resultats acadèmics Les dades que presentem a continuació demostren que l’Èxit ajuda a als alumnes a adquirir uns bons hàbits d’estudi, a tenir els deures al dia, a millorar el comportament i per tant a una millora de l’escolarització. Col·laboració amb el pla d’impuls a la lectura Aquest any s’ha iniciat a nivell pilot la col·laboració dels i els la lectura amb molt bons resultats. Per tant el curs 2012/13, es podrà estendre aquesta col·laboració a tots aquells centres que tinguin els dos programes. PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom 3
4
Descripció i model de funcionament (I)
Èxit1 és un programa de caràcter preventiu que vol millorar els aprenentatges bàsics i acompanyar l’alumnat en el pas a l’educació secundària. El reforç escolar és una activitat educativa, i no assistencial, dirigida a l’alumnat que necessita més dedicació i acompanyament a l’hora de fer els deures. S’organitza al voltant d’instituts d’educació secundària i de les escoles de primària adscrites, a demanda dels equips directius que hi volen participar. Per tal de facilitar el pas de la primària a la secundària l’Èxit s’adreça a l’alumnat de 5è i 6è de primària i de 1r i 2n d’ESO. És un recurs al servei dels tutors i tutores per millorar l’aprenentatge, les actituds i la motivació del seu alumnat. El seguiment de l’alumnat el fan conjuntament els tutors/es i Dues tardes a la setmana en horari extraescolar i durant una hora i mitja, ajudats pels (majoritàriament exalumnes de l’institut, que són model de referència per als seus companys i companyes més joves), els alumnes fan els deures, resolen dubtes, comparteixen amb un grup reduït de companys un espai de conversa, de lectura o de pràctiques que els ajuda a millorar les competències bàsiques. En alguns instituts hi col·laboren els de la lectura, estudiants de primer de la Facultat de Pedagogia, Educació Social i Treball Social de la Universitat de Barcelona. A principi de curs es convoquen les beques de col·laboració coordinadors/es i coordinadors/es de zona. PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom 4
5
Exalumnes de l’institut
Descripció i model de funcionament (II) Reunions de seguiment Escola Institut Alumnes 5è i 6è Alumnes 1r ESO i 2n ESO Escola REFORÇ ESCOLAR Exalumnes de l’institut Escola grans PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom 5
6
Descripció i model de funcionament (III)
Institucions i associacions que participen en el programa: Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona: amics/amigues de la lectura. Aprenentatge i Servei. Departament d’Ensenyament: Pla d’impuls a la lectura. Fundació Uszheimer i Facultat de Pedagogia de la Universitat de Barcelona: Projecte Compartint memòria. Rella (Associació de Mestres i Professorat Jubilats): suport i assessorament als Practicum de: Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona i Universitat Ramon Llull. PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom 6
7
Descripció i model de funcionament (IV)
Reunions de seguiment Tècnics/ques del CEB . Planificació . Coordinació . Seguiment . Avaluació Coordinadors/es de zona . Reunions amb coordinadors/es i . Seguiment del reforç . Informes seguiment mensuals i trimestrals Alumnat Èxit Coordinadors/es . Coordinació dels . Informes seguiment trimestral de l’alumnat . Seguiment incidències de l’alumnat Territori (CRP, Tècnic Dte, Inspecció) Amics/amigues de la lectura Pla impuls a la lectura Associació RELLA . Formació i assessorament Tutors/es . Proposta d’alumnes pel reforç . Descripció de necessitats de cada alumne/a . Comunicació amb . Professor/a referent del centre grans . Ajudar a fer els deures i fer el reforç . Controlar l’assistència . Intercanvi d’informació amb el tutor/a . Informe trimestral Pràcticum Fundació Uszheimer – UB . Compartint memòries Família . Autoritza la participació . Rep informació de seguiment de l’alumne/a Agents del programa Èxit1 PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom 7
8
Dades de participació (I)
Evolució de la participació Curs Districtes 1 3 7 Instituts 9 19 17 21 23 26 27 28 Escoles 2 42 44 47 49 53 56 59 63 62 Total centres 32 61 66 70 76 82 85 90 Professorat 10 80 170 172 184 209 230 244 240 241 318 Alumnat 52 285 730 748 850 920 1140 1215 1300 1580 1678 6 37 83 93 116 124 138 178 204 205 PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom 8
9
Escoles i instituts de Barcelona
Dades de participació (II) Curs 2011/2012 Escoles i instituts de Barcelona Escoles 62 Instituts 28 Total 90 Personal Alumnat 1678 Amics i amigues grans 205 Tutors/es i professorat 318 Amics i amigues de la lectura 43 Suport de RELLA 8 Tècniques LIC 2 PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom 9
10
(dels quals 90 són referents)
Avaluació del funcionament del programa Èxit /2012 (I) Aquest curs 2011/2012, amb la col·laboració d’alumnes de pràcticum de la UB, s’ha avaluat el funcionament del programa. Per l’elaboració del qüestionari sobre l’eficiència del programa es van realitzar tres grups de discussió amb la participació de: professorat, coordinadors/es tècnics/ques dels CRPs i tècnics/ques del Consorci d’educació a l’institut Consell de Cent, institut Sant Andreu i institut Brossa. Posteriorment s’ha enviat un formulari telemàtic. El nivell de respostes ha estat el següent: Concepte Número de persones Número de respostes Percentatge Professorat: 318 (dels quals 90 són referents) 177 55,66% (100% dels referents) Coordinadors/es: 32 100,00% 150 145 96,67% PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
11
Avaluació del funcionament del programa Èxit1 2011/2012 (II)
Pel que fa al perfil de l’alumnat la totalitat del professorat respon que coneix a qui s’adreça el programa i fa la selecció d’alumnes participants d’acord a aquest perfil[1]: 90% escullen a alumnes amb dificultats d’aprenentatge que amb suport continuat podrien millorar. 74% creuen que també hi poden anar aquells alumnes amb actitud dispersa i que els hi falta un suport. 60% alumnes sense acompanyament familiar suficient. En canvi són una minoria els que hi apunten alumnes nouvinguts(22%) o alumnes amb NEE (18%). Els d’amics grans coincideixen amb el professorat, en canvi els mostren més dubtes respecte el perfil dels nens i nenes que atenen ja que a vegades troben dificultats que els superen. [1] Resposta múltiple, per això suma més de 100%. PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
12
Avaluació del funcionament del programa Èxit1 2011/2012 (III)
Pel que fa a l’existència d’altres recursos de reforç educatiu, les respostes mostren que la majoria dels centres en els que es fa Èxit en tenen, i que estan coordinats de manera que siguin complementaris tant per horaris, com per tipologia d’alumnat, com per metodologia de funcionament. Hi ha una satisfacció clara per part dels tres grups (professorat, coordinadors/es i respecte l’organització del programa tant dels horaris, els espais com l’organització de grups. PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
13
Hi ha un bon clima de treball?
Avaluació del funcionament del programa Èxit /2012 (IV) El programa contempla un breu informe individualitzat en que cada tutor/a especifica per a les necessitats concretes de cada alumne. En el seu parer, els mestres opinen que aquesta informació és adequada (69%) i també imprescindible per iniciar el reforç (48%). Pel que fa al nombre de reunions, i coincidint amb les respostes dels coordinadors, l’opinió fa referència a que aquestes reunions són les adequades pel correcte desenvolupament del programa (73%). Si ens referim al clima de treball que es dóna durant el reforç, veiem que, els mestres opinen majoritàriament que el reforç es desenvolupa en ordre i hi ha bon clima de treball. Hi ha un bon clima de treball? PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
14
Avaluació del funcionament del programa Èxit1 2011/2012 (V)
El programa Èxit, tradicionalment, prioritza que els siguin exalumnes de l’institut, però en alguns casos es barregen amb altres joves estudiants. Un 40% del professorat considera que els haurien de ser ex alumnes, mentre que un 57% considera que la característica de combinar antics alumnes, amb persones externes als centres pot ser molt profitós per als alumnes. Cal remarcar que només 3% els hi agradaria que els fossin externs al centre. La valoració dels mestres cap a la figura dels la lectura és bastant-molt positiva. La majoria de mestres (77%) que disposen del recurs dels de la lectura, consideren que la feina que fan aquestes persones, ajuda als alumnes aprendre a llegir comprenent el missatge del text També, una majoria de mestres (54%), consideren que l’alumne adquireix un gust per la lectura més elevat gràcies a aquest recurs. Cal esmentar però, que en aquest pregunta els mestres podien elegir múltiples opcions. A diferència del professorat un 87% de coordinadors/es estaria a favor de la barreja procedents del centre i d’altres instituts. Composició que prefereixen Valoració la lectura PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
15
Avaluació de l’Èxit1 curs 2009/2010 (I)
Resum de l’avaluació del curs El curs es va passar un qüestionari d’avaluació per conèixer l’opinió del professorat, els i l’alumnat. Tant la majoria de l’alumnat com del professorat i dels valoren molt o bastant que assistir a l’Èxit els ajuda a tenir els deures a punt. No s’observen diferències entre primària i secundària. Un altre indicador és que una part representativa de l’alumnat i la majoria dels adults valoren entre molt i bastant que assistir a l’Èxit ajuda a millorar les notes i també el nivell de lectura de l’alumnat. Com també pensen que l’Èxit els ajuda a millorar les relacions i el comportament Malgrat que les valoracions de les enquestes manifesten que s’assoleixen els objectius de l’Èxit en un percentatge molt elevat, no podem afirmar, per falta de dades, si aquesta percepció es trasllada al rendiment de tot l’alumnat de l’Èxit. Podem afirmar, però que en els casos que el professorat i els es coordinen i en deixen constància escrita dels acords presos, l’alumnat millora. En la part qualitativa es detecta la necessitat de millorar la coordinació del professorat i i s’intueix la necessitat de diversificar les formes del reforç escolar. PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
16
Informes de seguiment de l’alumnat curs 2011/2012 (I)
Els informes de seguiment de l’alumnat es realitzen entre els tutors i tutores i els i es porten a terme dues vegades al llarg del curs. Cal destacar que un 38,76% millora en tots els ítems, destacant l’evolució dels aspectes acadèmics. A nivell global hi ha un 53,82% que aconsegueix mantenir el seu nivell en lectura, en coneixements i en actitud. Si tenim en compte el perfil de l’alumnat, el fet d mantenir-se i no despenjar-se té un gran valor. També es registra un 7,41% que empitjora sobretot en actitud, el que ens podria fer pensar que aquest factor influeix en la resta. PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
17
PROGRAMA ÈXIT 1 – Èxit escolar per a tothom
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.