La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

3.- Principis de millora educativa. Gestió per processos

Presentaciones similares


Presentación del tema: "3.- Principis de millora educativa. Gestió per processos"— Transcripción de la presentación:

1 3.- Principis de millora educativa. Gestió per processos
Metodologia e instruments d’avaluació en la LOE. CEFIRE de Castelló, 3.- Principis de millora educativa. Gestió per processos Rogeli Santamaría Luna santamaria

2 Principis de millora educativa
1) Objectius 2) Definicions de qualitat 3) Evolució Gestió de la Qualitat 4) Gestió de la Qualitat: fonaments 5) Cicle de Millora Continua 6) Aplicació de la Millora Continua 7) Aplicació de processos en un centre educatiu 8) Conclusions

3 1.- Objectius 1) Conèixer algunes definicions de qualitat.
2) Definir de forma genèrica l’evolució de l’interés per la qualitat al llarg del segle XX. 3) Plantejar principis generals facilitadors de l’apropament cap a la qualitat. 4) Mostrar alternatives que permeten l’aproximació a la qualitat en entorns d’educació formal. 5) Aproximació a la xarxa de qualitat de l’IVAQE 6) Presentar els resultats del Q. Satisfacció personal

4 2.- Definicions de qualitat
Segons el Diccionari de la R.A.E. La qualitat és “ la propietat o conjunt de propietats, inherents a una cosa, que permeten apreciar-la com a igual, millor o pitjor que les restants de la seua espècie. La qualitat d’una cosa o fet: - pertany a les coses o fets, és pròpia d’ells, - permet la comparació d’una cosa o fet amb altres de coses o fets semblants, - facilita la diferenciació respecte d’altres, segons els criteris de qualitat emprats. Per altra banda al diccionari de SALT s’afegixen les accepcions que impliquen: - superioritat en el seu gènere o excel·lència; - rang, consideració social, civil o política.

5 En les normes ISO, la qualitat es definix com el “conjunt de característiques d’un producte o servici que li conferixen l’aptitud per a satisfer les necessitats expressades o les implícites”. Esta definició suposa part de l’anterior, però afegix elements diferenciadors: - la qualitat ho és en funció d’unes característiques o criteris que permeten definir l’aptitud o no del producte o servici, - la qualitat té a vore amb la satisfacció de les necessitats dels clients o usuaris.

6 Este concepte de qualitat :
En expressions com qualitat total, gestió de qualitat o qualitat en la gestió, la qualitat apunta cap a una concepció organitzativa de l’empresa que promou la millora continua en totes les àrees i processos que desplega i en les relacions necessàries per aconseguir l’objectiu final de la satisfacció del client, amb les menors despeses possibles, implicant tot el personal per millorar el funcionament i el valor de l’entitat. Este concepte de qualitat : - suposa l’excel·lència com a fita obligada, - exigix canvis de plantejaments i valors de l’organització, - implica conèixer els client i les seues necessitats actuals o futures, - existix en totes les fases de producció o prestació del servici, - integra totes les persones de l’entitat, - augmenta continuament el valor de l’entitat.

7 En la definició de qualitat, cal distingir entre qualitat demandada, qualitat programada i qualitat realitzada. La qualitat demandada és la que necessita el client per a satisfer la seua necessitat. La qualitat programada és la que s’ha definit com objectiu i s’ha planificat el treball per a aconseguir-la. La qualitat realitzada és la que s’ha obtingut després d’executar el treball planificat per a aconseguir la qualitat programada.. La fita d’una organització és que els tres conceptes coïncidisquen, o siga, qualitat ideal.

8 Qualitat ideal QUALITAT PROGRAMADA QUALITAT REALITZADA
Esforç inútil de producció Esforç inútil de disseny Qualitat ideal Insatisfacció inevitable QUALITAT DEMANDADA

9 3.- Evolució Gestió de Qualitat

10 La per la qualitat és un fet comú al llarg de la història de la humanitat.
Antigament es parlava de perfecció, de model a seguir... Hi havia distints models. Al segle XX, en evolucionar les societats industrials, es parla de característiques, de criteris, de condicions, de relacions entre empreses, relacions laborals, satisfacció... Cada empresa o entitat té un model propi basat en la seua experiència empresarial, coneixement i aplicació de principis de qualitat, entorn productiu, proveïdors, sector productiu...

11 3.1. Qualitat centrada en el control (fins 1950)
A principis del segle XX la societat industrialitzada ja tenia els esquemes de producció definits. Cada empresa productora (especialment fàbriques) pretenia obtindre la màxima producció amb les menors despeses (materials, personals i en temps). Els errors o productes inadequats eren resultats que calia evitar perquè suposaven esforç productiu i no revertien en cap benefici. Calia evitar els resultats inadequats i es va parar especial atenció en les condicions específiques del producte considerat com a vàlid o conforme, per destinar els inadequats al rebuig.

12 3. 2. Etapa d’assegurament de la qualitat (1950-70)
3.2. Etapa d’assegurament de la qualitat ( ) Després de la segona guerra mundial la reconstrucció econòmica dels països industrialitzats va fer que es potenciaren les polítiques de qualitat i els principis de qualitat en les empreses grans s’anaven estenent per tot arreu. Es pretenia assegurar o garantir que les productes que es servien reunien els requisits predeterminats. Era un sistema de garantia en les xarxes de producció, ja que el subministrador garantia que els productes servits a l’empresa compradora reunien les condicions que s’havien determinat al contracte. No sols els volia evitar el producte defectuós per el cost econòmic sinó per les despeses de no qualitat (incompliment de contracte, pèrdua de clients, mala imatge de l’empresa) i s’estén la normalització (ús de normes comunes).

13 3.3. Recerca de la qualitat total (1980-90)
Encara que la fase d’assegurament de la qualitat no està superada per moltes empreses, s’ha passat a una altra fase posterior, on es pretén millorar l’empresa en la seua producció i especialment en les relacions internes i externes, ja que açò permetrà a l’empresa millorar el seu lloc respecte de les altres del sector. Cal potenciar la relació amb els clients i la implicació de tots (directius, treballadors, proveïdors...) en el bon funcionament i millora continua de l’empresa, ja que esta millora beneficia tots els sectors implicats. No sols es considera el resultat de producció (econòmica, de materials emprats...), sinó el valor afegit a l’empresa (clima de treball, satisfacció dels clients, major comunicació i implicació, aliances amb altres entitats...)

14 4.- Gestió de Qualitat: fonaments
4.1. Compromís de l’entitat Compromís de la direcció Excel·lència: fer les coses bé i a la primera Exigència de millora continua. - Orientació al client: satisfer les necessitats i conèixer els interessos per donar satisfacció. - Millorar la imatge de l’organització. - Aprendre dels millors i superar els competidors.

15 4.2. Orientació als resultats
Gestió de processos i normalització. Conformitat: negociar els objectius i especificacions amb els clients i usuaris. Prevenció: previsions per evitar errors. Registre de fets i dades: estadístiques Mesura: mesurar l’actuació (fet, objecte, procés...) per comprovar si s’ajusta al que volem i reiniciar el procés de millora. Eficiència econòmica:diners-esforç-temps Solució del problemes. Introducció d’innovacions.

16 4.3. Orientació a les persones:
Orientació als clients i usuaris. Cooperació entre persones i entitats. Responsabilitzar totes les persones. Entitat formada per persones. Necessitat de treball en equips. Valor del capital humà. - Reconeixement a persones i entitats: valoració i satisfacció personal i grupal. - Fomentar les iniciatives i suggerències. Professionals: Gust pel treball ben fet. Compromís amb l’entitat .

17 5.- Cicle de Millora Continua
PLANIFICAR ACTUAR DESPLEGAR COMPROVAR

18 El cicle de la millora continua, també denominat cicle PDCA o roda de Deming suposa:
- Planificar: establir els objectius i processos necessaris per a aconseguir resultats d’acord amb les requisits del client i les polítiques de l’organització. Cal respondre a les preguntes:Què? Com? Qui? Quan? Avaluació? - Desplegar: executar els processos planificats. - Comprovar: fer el seguiment, avaluació i mesura dels processos i productes respecte dels objectius que s’esperava aconseguir i dels indicadors definits i informar sobre els resultats. - Actuar: prendre decisions a partir dels resultats per tal de millorar continuament els processos.

19 Les característiques fonamentals d’un pla de millora continua en una entitat són els següents:
1) L’indicador principal de la consecució dels objectius és la satisfacció de l’usuari. 2) Els treballadors individualment i en grup tenen gust i satisfacció pel treball ben fet, a la primera. 3) L’entitat que pretén la millora continua implica tot el personal, des dels directius fins els practicants. 4) Els directius motiven el personal i reconeixen l’esforç. 5) Reconéixer els problemes i afrontar-los és una oportunitat de millora i pot facilitar l’aprenentatge individual i grupal. 6) El cicle PDCA (planificar, desplegar, comprovar i actuar) exigix que les decisions es prenguen en base a dades i evidències contrastables i computables, per això és fonamental la recollida de dades i el tractament estadístic. 7) Les expressions “opine, crec, pense...” no suportades amb dades i evidències generalment afavorixen la no qualitat.

20 Tot açò que s’ha plantejat té alguna aplicació als centres educatius?
6.- Aplicació de la millora continua Tot açò que s’ha plantejat té alguna aplicació als centres educatius? La política de qualitat i el cicle de millora es pot traslladar a l’àmbit educatiu i l’aplicació és directa?

21

22 7.- Processos educatius LES ORGANITZACIONS EXCEL·LENTS DISSENYEN, GESTIONEN I MILLOREN ELS SEUS PROCESSOS A FI DE SATISFER PLENAMENT ELS SEUS CLIENTS I ALTRES GRUPS D’INTERÉS I GENERAR CADA VEGADA MAJOR VALOR.

23 1) S’Han de dissenyar, avaluar i millorar tots els processos del centre, especilamente els processos considerats clau (aquells necessarirs per que el centre faça la seua funció). 2) Els processos han d’intentar satisfer les necessitats i expectatives dels clients. 3) La descripció dels processos ha de ser detallada i completa, amb fitxes de processos i procediments (és el sistema de desplegar i realitzar un procés). 4) Les normes no substituïxen procediments ni processos, són el marc d’ells.

24 5.a. Dissey y gestió sistemàtica dels processos.
SUBCRITERIS: 5.a. Dissey y gestió sistemàtica dels processos. 5.b. Introducció de les millores necessàries en els processos mitjançant la innovació, a fi de satisfer a clients i altres grups d’interés, generant major valor. 5.c. Disseny i desplegament dels productes i servicis basant-se en las necessitats i expectatives dels clients. 5.d. Producció, distribució i servici d’atenció, dels products i servicis. 5.e. Gestió i millora de les relacions amb els clients.


Descargar ppt "3.- Principis de millora educativa. Gestió per processos"

Presentaciones similares


Anuncios Google