Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Xarxes i gestió del coneixement
Font: pfotoRack * *
2
Gestió del coneixement
Què entenem per gestió del coneixement? La gestió del coneixement és un procés que implica cercar, estructurar, crear, compartir i difondre informació i coneixement. CREAR i COMPARTIR coneixement són les dues accions nuclears quan ens referim a la gestió del coneixement de les xarxes educatives *
3
Tipus de coneixement TÀCIT
Molt difícil de transmetre, respon al nostre saber fer (know-how) individual i col·lectiu i als valors que transmetem sense donar-nos compte. Representa la major part del coneixement que tenim. La dificultat d’estructurar, emmagatzemar i sistematitzar aquest tipus de coneixement dificulta la seva transmissió en el si de les organitzacions. . *
4
Tipus de coneixement EXPLÍCIT
És aquell coneixement que, a diferència del tàcit, es pot estructurar, emmagatzemar, catalogar i difondre. * *
5
Tipus de coneixement CONEIXEMENT ORGANITZACIONAL : És el producte de la transferència del coneixement que es fa explícit en un coneixement compartit que esdevé un coneixement comú. CONEIXEMENT DE LA XARXA: És el producte de la transferència i/o intercanvi i combinació de coneixements explícits i tàcits. El resultat seria un coneixement sistèmic de la xarxa educativa. La gestió del coneixement necessita de processos de combinació i interiorització dels coneixements per compartir i crear coneixement organitzacional. . * *
6
Processos en la gestió del coneixement
Externalització Procés de transmissió i conceptualització del coneixement tàcit que les persones posseeixen, permetent la seva visualització, comprensió i ús. TÀCIT EXPLÍCIT Combinació Procés en que s’amplia el coneixement tàcit dels individus a partir del coneixement explícit de l’organització. EXPLÍCIT EXPLICIT Interiorització Procés en que s’adquireix el coneixement de l’organització ORGANITZATIU TÀCIT *
7
Gestió del coneixement organitzacional
EEExternalització EEInteriorització EECombinació *
8
Gestió del coneixement de la xarxa
ENTITAT Coneixement organitzatiu ENTITAT Coneixement organitzatiu Coneixement de la xarxa educativa. Projecte comú ENTITAT Coneixement organitzatiu ENTITAT Coneixement organitzatiu *
9
Característiques de les xarxes
Estructura horitzontal Capacitat de transferència exponencial Capacitat de treball en temps real Lideratge distribuït, transferit a qui té el coneixement Aprenentatge en xarxa A més nodes més beneficis per la xarxa Passar de l’interès individual a l’interès col·lectiu de la xarxa *
10
Sis habilitats bàsiques per l’aprenentatge en xarxa
DISSENYAR COMUNICAR CREAR HARMONIA GENERAR EMPATÍA JUGAR DONAR SENTIT *
11
Ken Robinson La manera d’aprendre està canviant.
Cal una redefinició del sistema escolar per cultivar la creativitat i els múltiples tipus de coneixement. La creativitat és tan important com l’alfabetització. Actualment es tendeix a educar els infants allunyant-los de la creativitat. Les àrees creatives estan relegades als darrers llocs en l’escala de la importància que es dóna a les diferents matèries del currículum. *
12
Ken Robinson Enllaç al video de Ken Robinson
“…i el resultat, eduquem la gent allunyant-la de les seves capacitats creatives.” *
13
Hiroshi Tasaka Està canviant el concepte que tenim d’ Innovació? La revolució de la web 2.0 ha creat un nou món: el de la saviesa col·lectiva. Si formules una pregunta en una comunitat, les respostes que s’obtenen poden arribar a ser molt més valuoses que les d’un expert. Això està passant avui dia. Internet és una eina perfecta per a recopilar i compartir aquesta saviesa. Haurem d’aprendre a gestionar a gestionar la intel·ligència col·lectiva i arribar a una nova definició del concepte d’innovació. *
14
Hiroshi Tasaka Enllaç al video de Hiroshi Tasaka “...Això cambiarà la cultura interna de l’empresa cap a una organització més oberta.” 15
15
Participar, compartir, opinar
Participar activament Compartir les idees Opinar, fer preguntes... *
16
Tècniques participatives
CAL TENIR EN COMPTE: La tipologia i homogeneïtat dels participants El coneixement o competència edels participants sobre el tema La gènesi i la mida del grup La motivació dels participants Els objectius del projecte El moment en què es troba el projecte L’espai (real, virtual) El domini de la tècnica participativa Les habilitats socials La gestió del temps * *
17
Factors que limiten la participació
Xarxa massa institucionalitzada Desmobilització del territori Dificultat per a concebre el projecte com a propi Llenguatges sectorials no compartits Dificultats per veure la globalitat del projecte Grau de compromís massa elevat Manca de lideratge distribuït Eines de participació massa complexes o poc adaptades a les necessitats del grup Diferències de ritme i implicació Comunicació deficient o desconeixement de les eines virtuals Ritme d’aplicació del projecte massa ràpid Escassa disponibilitat horària * *
18
Comunicació La comunicació pot definir-se com el sistema que fa possible les relacions entre les persones. Ens comuniquem d’una manera directa mitjançant les paraules, amb el cos i amb la manera de fer i actuar. + CONTEXT gestualitat contacte visual expressió facial to de veu proximitat Coherència CONTINGUTparaules Confiança Credibilitat *
19
Comunicació on-line : Netiquette
Codi social de la comunicació a Internet que fa servir convencions i normes comunes d’acord amb unes regles i standards, que faciliten la interacció a la xarxa. El seu objectiu és consensuar unes regles que permetin una bona comunicació i evitar així malentesos en un context on les expressions facials i el llenguatge corporal són absents o mediatitzats per càmeres o dispositius de veu. *
20
Eines de suport tecnològic
El treball i l’aprenentatge en xarxa requereixen eines que permetin: Compartir coneixement Crear coneixement Emmagatzemar i combinar coneixement L'ús de les eines de suport tecnològic canvia no només la manera de treballar sinó també la manera com es gestionen els grups i les xarxes. I sobretot canvia la percepció de l'espai. Ja no cal un espai físic perquè els membres d'un grups es trobin. Ara sempre que es vulgui es pot accedir des de qualsevol lloc a un espai virtual comú i compartit, on el coneixement es genera col·lectivament. Sovint cal plantejar-se quina o quines són les eines més efectives per aconseguir els objectius del nostre projecte, grup o xarxa. *
21
Eines per compartir coneixement
Multidireccional Comunicació unidireccional El treball i aprenentatge en xarxa requereix d’un procés interactiu en què dues o més persones o organitzacions treballen conjuntament cap a un objectiu comú, mitjançant l’intercanvi de coneixements, l’aprenentatge i la creació de consens *
22
Eines per crear coneixement
Són eines de construcció col·lectiva del coneixement Generen espais virtuals on el coneixement es comparteix i es genera de manera col·lectiva Dinamitzen la xarxa i visualitzen els projectes Fomenten la interacció i el treball en equip Suposen un canvi en la manera de treballar i gestionar els grups Promouen l’intercanvi de comunicació en tots els sentits Faciliten la presa de decisions Una xarxa hauria de fer servir eines de col·laboració que els seus membres acostumen a fer-ne ús a la seva pràctica social, professional o personal *
23
Quadre resum d’eines per compartir i crear coneixement
XARXES SOCIALS COMUNICACIÓ Ning CONTINGUTS FORMULARIS COMPARTIR TREBALL EN EQUIP *
24
L’ús de les eines per compartir i crear coneixement en una xarxa és un valor afegit. La cultura de l’aprenentatge en xarxa és un model organitzatiu basat en part en les noves tecnologies. Es revaloritzen totes les seves activitats alhora que s’optimitzen els recursos. La xarxa treballa en temps real i es basa en la comunicació directa entre tots els nodes. *
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.