Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porJuan Antonio Reyes Vera Modificado hace 6 años
1
LA GESTIÓ DE LA INNOVACIÓ A L’EMPRESA TURÍSTICA
Jornada I del III Congrés de Turisme de Catalunya: “La Innovació en el Sector Turístic: un Repte per a Catalunya” Vielha, 2 de Juny de 2008 1
2
Per on he de començar si vull innovar?
Entendre què és Innovació Com es sistematitza la Innovació? Té sentit per a la meva empresa sistematitzar-la? La Innovació Intuïtiva Puc finançar o subvencionar la Innovació en la meva empresa? Conclusions
3
Repàs a les definicions teòriques d’Innovació
P. Drucker. “La innovación es el uso sistemático, como oportunidad, de los cambios en la sociedad, en la economía, en la demografía y en la tecnología” Pavón y Goodman: “Conjunto de actividades, en un tiempo y lugar, que conducen a la introducción con éxito en el mercado, por primera vez, de una idea en forma de nuevos o mejores productos, servicios o técnicas de gestión y organización” COTEC: “La innovación es el complejo proceso que lleva las ideas al mercado en forma de nuevos o mejorados productos o servicios” Què tenen en comú aquestes definicions? El sentit de NOVETAT La orientació a MERCAT La visió de PROCÉS INNOVACIÓ: NOVES FORMES D’OFERIR VALOR ALS CLIENTS
4
Tipus d’Innovació. Exemples
Segons la dimensió de l’empresa a la que afecten: Producte. Tot inclòs Procés. Bufet Organització. Cadenes hoteleres per regions Comercialització. Obertura de Internet com canal de comercialització electrònic Segons la intensitat innovadora: Innovació incremental. Restauració en hotels de Sol i Platja Innovació radical. Low-cost
5
Per on he de començar si vull innovar?
Entendre què és Innovació Com es sistematitza la Innovació? Té sentit per a la meva empresa sistematitzar-la? La Innovació Intuïtiva Puc finançar o subvencionar la Innovació en la meva empresa? Conclusions
6
El procés de Gestió de la Innovació
La Gestió de la Innovació és el procés que permet a l’empresa generar sistemàticament noves formes d’oferir valor al client La Gestió de la Innovació té un component creatiu, però es basa principalment en la sistematització de les activitats que componen el procés La Gestió de la Innovació és una forma d’analitzar quines innovacions li interessen a l’empresa, quants de diners li costen i quins resultats s’obtenen amb els diners invertits Protecció de la R+D+i Diagnòstic d’Innovació Identificació de projectes Finançament de projectes Gestió de projectes Difusió de la innovació Gestió del coneixement
7
El procés de Gestió de la Innovació - Diagnòstic
És el punt de partida del procés Hauria d’incloure anàlisi del NIVELL D’INNOVACIÓ i de la CAPACITAT INNOVADORA (els autodiagnòstics només inclouen anàlisi de la capacitat innovadora) Hi ha diferents eines públiques d’autodiagnòstic, com la Guia “La Gestió de la Innovació en empreses de serveis”, publicada pel CIDEM
8
El procés de Gestió de la Innovació - Diagnòstic
NIVELL D’INNOVACIÓ – coneixes quines innovacions fan els competidors Llistat de sistemes normalitzats de gestió empresarial Llistat de tecnologies o tendències tecnològiques CAPACITAT INNOVADORA – coneixes quin potencial innovador tens tu Són frases i preguntes per a la reflexió del tipus: “La direcció de l’empresa està compromesa amb la Innovació. Aquest compromís es tradueix en que li dedica temps, facilita els recursos, adapta l’estructura, estableix i participa en activitats conjuntes d’innovació, estimula i fomenta la iniciativa personal” Amb qui pots contar per desenvolupar idees d’innovació? D’on obtens coneixement?
9
El procés de Gestió de la Innovació – Identificació de Projectes
Un PROJECTE és un conjunt d’activitats realitzades en el temps per determinats recursos orientats a l’obtenció d’objectius i resultats concrets Es tracta d’identificar i prioritzar els projectes d’Innovació que l’empresa vol escometre Què hem de fer: Generar un llistat de projectes Aliniar els projectes amb l’estratègia de l’organització Definir els projectes (descripció, objectius, resultats esperats, pressupost i calendari) Prioritzar els projectes (cost-benefici, urgència-importància, retorn de la inversió, anàlisi ABC, multicriteri)
10
El procés de Gestió de la Innovació – Finançament de Projectes
Les alternatives de finançament d’un projecte d’Innovació són: Fons propis Subvencions i finançament públic Àmbits: regional, nacional i europeu Han d’estar estructurats en forma de projecte, i han de ser en col·laboració Han de tenir component tecnològic Són crèdits blans, subvencions o ajudes en espècie Desgravacions fiscals per projectes de R+D+i (cas particular de subvenció pública) Han d’estar estructurades per projecte, i ha de tenir component tecn. Hi ha d’haver “certificacions” o arguments clars que les justifiquin Les despeses s’han de gestionar per projecte
11
El procés de Gestió de la Innovació – Gestió de Projectes
La Gestió de Projectes és el procés que permet portar a terme un projecte amb garantia d’èxit Inclou planificar, executar i controlar les activitats del projecte, mantenint un equilibri entre cost, temps i abast ASPECTES CLAU DE LA PLANIFICACIÓ ASPECTES CLAU DEL SEGUIMENT Classificació del projecte Abast Planificació Riscos Equip de treball Calendari Pressupost Mecanismes de seguiment Activitats, tasques, fites Estat actual del projecte Activitats realitzades Punts oberts Riscos potencials Rendiment dels recursos assignats Replanificacions Pròximes passes
12
El procés de Gestió de la Innovació – Protecció de la R+D+i
Els serveis no es poden patentar!! Sí es poden protegir (via propietat intelectual) les marques, els noms comercials, el disseny industrial, els models d’utilitat, els dominis d’internet o els drets d’autor, entre altres En el nostre cas, ocasionalment es pot protegir l’enginy tècnic que fem servir per oferir un servei. Té sentit que ho protegeixi el proveïdor... Si no ho puc protegir “legalment”, el control de la documentació i els contractes de confidencialitat solen ser les bases per a la protecció dels resultats de la investigació
13
El procés de Gestió de la Innovació – Difusió de la Innovació
Hem de dir que som innovadors a dins de l’empresa i a fora de l’empresa Comunicació externa: Pàgines web Presentació de nous Serveis Publicacions: codis de conducta, informes de gestió, informes de Responsabilitat Social Corporativa Patrocinis i publicitat de nous serveis Web 2.0!!! Comunicació interna (informes de projectes, recopilació d’idees, formació enfront a nous projectes, etc.)
14
El procés de Gestió de la Innovació – Gestió del coneixement
Algunes activitats clau del procés de Gestió de Coneixement pel que fa a Innovació: Prospectiva tecnològica Vigilància tecnològica Generació de coneixement intern (bases de dades, processos, metodologies, etc.). Del projecte en ell mateix i De com hem gestionat el projecte Transmissió de coneixement (a nivell intern i als stakeholders)
15
Té sentit per a la meva empresa sistematitzar la innovació
Té sentit per a la meva empresa sistematitzar la innovació? – Preguntes per a la reflexió Tinc una llista de “assumptes pendents” per millorar el servei que ofereixo? Tinc una visió de com voldria que fos la meva empresa en el futur? Penso en el futur? Treballo amb persones que crec que estan en condicions de entendre els conceptes i la forma de treballar del procés? Estic disposat a renunciar un mínim al “dia a dia” per invertir temps en Innovació? Tinc diners per invertir en la meva empresa?
16
Per on he de començar si vull innovar?
Entendre què és Innovació Com es sistematitza la Innovació? Té sentit per a la meva empresa sistematitzar-la? La Innovació Intuïtiva Puc finançar o subvencionar la Innovació en la meva empresa? Conclusions
17
Innovació Intuïtiva És la capacitat de crear un servei nou en base al context de la situació en la que estic Es basa en les PERSONES És el tros “no sistemàtic” de la innovació Es basa en l’”ull clínic”, és a dir, la capacitat de valorar moltes variables diferents (algunes no tangibles) de la situació en la que està el client (actitud general, aspecte físic, circumstàncies externes, situació atmosfèrica, tipus de comunicació que fa servir el client, etc.) No s’aprèn en els centres actuals de Formació, però l’empresari sap quin dels seus empleats en té i quin no És la clau per a un negoci turístic d’èxit i particularment de les destinacions d’èxit
18
Per on he de començar si vull innovar?
Entendre què és Innovació Com es sistematitza la Innovació? Té sentit per a la meva empresa sistematitzar-la? La Innovació Intuïtiva Puc finançar o subvencionar la Innovació en la meva empresa? Conclusions
19
Puc finançar o subvencionar la innovació en la meva empresa
Puc finançar o subvencionar la innovació en la meva empresa? – Preguntes per a la reflexió Tinc diners per invertir en la meva empresa? Estic disposat a cooperar amb agents externs (centres de recerca, consultors, clients, proveïdors, etc.)? Estic disposat a col·laborar amb empreses competidores? El projecte o projectes que tinc al cap, tenen un component tecnològic?
20
Per on he de començar si vull innovar?
Entendre què és Innovació Com es sistematitza la Innovació? Té sentit per a la meva empresa sistematitzar-la? La Innovació Intuïtiva Puc finançar o subvencionar la Innovació en la meva empresa? Conclusions
21
Conclusions Innovació: Noves Formes d’Aportar Valor al Client He de decidir si vull o no sistematitzar la Innovació en la meva empresa He de detectar i treballar amb Persones amb capacitat d’Innovació Intuïtiva He d’estar disposat a col·laborar i cooperar amb altres persones i entitats i a invertir diners si vull finançar amb fons públics la innovació
22
MOLTES GRÀCIES! Si em voleu contactar: Mariona Luis Tomás
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.