Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
Glòria Bordons Universitat de Barcelona
De la poesia a totes les arts Tallers de Llengua i Literatura catalanes a Secundària 5 de febrer de 2010 Glòria Bordons Universitat de Barcelona
2
Els poemes amb intertextualitats
GOYA Sonen els segles a la nit rialles carnívores i rèptils naixent llunes de fang. Sonen cels i navalles. Papallones de gel foradant el silenci de la terra i la carn. Marc Granell, Corrent de fons, 1999 “Los Caprichos” (1799)
3
“Natura morta amb un amor de guix” (1895)
TALLER CÉZANNE No canviïs de lloc fruites i objectes, ni el blau polsós de la paret amb les ombres marcades. El temps va fent la seva. El que abans era un punt de descurança ara forma part del decorat. Tant se val que grinyoli la fusta dels graons. La tauleta, les teles, el pitxer blau amb flors: tot és en ordre a l’hora del crepuscle. Tingues cura que les pomes no es podreixin. La sentor es barreja amb la volior del jardí. Fan olor de tu. Estima’m. Procura que no es trenqui. És fràgil la natura morta de l’amor. Vinyet Panyella, Taller Cézanne, 2007 “Natura morta amb un amor de guix” (1895)
4
CARAVAGGIO Han canviat els escenògrafs, els regidors i el decorat, però encara la llum ens sorprèn, aliena i gasiva, massa sovint, el rostre; ens glaça el cor el vent de mitjanit arrossegant preguntes que no sabem respondre i ens esquinça la carn el combat implacable. Com ha romàs el còdol al fons inaccessible de la balma, així la veritat, indiferent als dies, ens interpel·la des del designi exacte d’aquells a qui ha fregat l’índex d’un déu. Miquel-Lluís Muntané, Migdia a l’obrador, 2003 “Ecce Homo” (1605) ”La vocació de Sant Mateu” ( )
5
Objectius del treball poesia-arts
Emprar la poesia com un mitjà d'acostar l'alumnat a altres àrees de coneixement. Ampliar el seu horitzó cultural. Comprendre que la cultura és un tot que es manifesta en diferents branques. Aprendre a llegir imatges. Aprofundir en la lectura de poemes Usar la llengua per a expressar emocions, opinions, etc.
6
Les propostes a partir d’un sol poema: criteris d’elaboració
Preguntes individuals o col·lectives. Implicació personal. Cap al significat del poema, o cap a la reflexió sobre el tema, l’enunciació, etc. Relació del que es proposa amb l’experiència personal o amb els coneixements previs. Desvetllament de les emocions i de la sensibilitat estètica. Posicionament davant d’allò que s’ha llegit: fer pensar, suscitar l’opinió i la interpretació. Treball del ritme i de la musicalitat, en relació a la llengua oral (lectura en veu alta). Treball sobre la forma, tenint en compte sempre la relació amb el significat. Creació amb mínimes pautes. Més enllà del text: aprendre altres coses i ampliar l'horitzó cultural de l’alumnat. Comparació amb altres textos.
7
Principis metodològics
Aplicació del socioconstructivisme. El diàleg i el contrast d’opinions. Introducció a l’autorreflexió i a l’autonomia. Els valors i actituds com a fil conductor. La creativitat. El desenvolupament del llenguatge. El coneixement de l’entorn social i cultural.
8
Les seqüències didàctiques aplicades a la poesia
Producte final escrit o parlat. Objectius Desenvolupar l’hàbit lector. Despertar el gust per la lectura (plaer intel·lectual i estètic). Aprendre llengua (lèxic, estructures, desenvolupament d'habilitats). Ampliar l’horitzó cultural. Aprendre altres coses. Aprendre reflexivament. Selecció de textos: propers als interessos dels alumnes. Òptica de la literatura comparada: intertextualitats (del present cap al passat), literatura base emmarcada en la literatura universal, base temàtica i genèrica, relació de la literatura amb les altres arts. Participació de l’alumnat: selecció tasca, interpretació, discussió, opinió, revisió i reelaboració.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.