Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porJulio Aguilera Gil Modificado hace 6 años
2
La funció dels Centres d’educació Especial en el nou marc legal en relació amb l’escola ordinària.
Grup permanent d’educació / Federació Dincat
3
Un nou marc d’intervenció. El suport dels CEE a l’escola inclusiva:
La funció dels CEE a l’escola ordinària Índex Una escola per a tots. Un nou marc d’intervenció. El suport dels CEE a l’escola inclusiva: Funcions. Conclusions
4
Donar resposta a les necessitats de tots els alumnes.
La funció dels CEE a l’escola ordinària Una escola per a tots (1/2) En el marc de la Llei d’Educació de Catalunya (LEC) els Centres d’Educació Especial (CEE) i d’acord amb el que succeeix en els països del nostre entorn sociocultural, han de: Estructurar-se com organitzacions flexibles promovent pràctiques i experiències educatives dirigides a tot l’alumnat. Donar resposta a les necessitats de tots els alumnes. Garantir la provisió d’ajudes als alumnes amb discapacitat i de suport a la inclusió escolar. Impulsar noves formes d’intervenció adreçades a tot l’alumnat.
5
CENTRES D’EDUCACIÓ ESPECIAL
La funció dels CEE a l’escola ordinària Una escola per a tots (2/2) Cal definir un nou model d‘intervenció a les escoles amb els professionals i els CENTRES D’EDUCACIÓ ESPECIAL i la resta de serveis existents que hi intervenen
6
aprenentatges acadèmics com
La funció dels CEE a l’escola ordinària Un nou marc d’intervenció (1 / 4) El nou model d’intervenció i prevenció ha de recolzar tant els aprenentatges acadèmics com la conducta i la relació social, contribuint al desenvolupament emocional, afectiu, físic i motor, social i cognitiu dels infants en col·laboració amb les seves famílies, proporcionant-los un clima i entorn de confiança on tot l’alumnat se senti acollit amb expectatives d’aprenentatge
7
(escolarització completa, mixta o col·laboració entre centres)
La funció dels CEE a l’escola ordinària Un nou marc d’intervenció (2 / 4) Dincat, per tal d’atendre les necessitats derivades de la LEC i les diferents legislacions i orientacions internacionals proposa que els CEE compleixin una doble funció: Centres d’escolarització d’alumnes amb necessitats educatives especials que no poden ser atesos en els centres ordinaris. (escolarització completa, mixta o col·laboració entre centres) Servei de provisió de suport a la inclusió. (centres de referència o proveïdors de serveis i programes de suport a la inclusió educativa. Es proposa estructurar tres nivells de suport) L’establiment de criteris clars de coordinació i de derivació amb els nous serveis i suports corresponen a cada zona educativa, tant la inspecció educativa com els EAP.
8
Intervenció primària o universal (80-90% de l’alumnat)
La funció dels CEE a l’escola ordinària Un nou marc d’intervenció (3 / 4) Nivells d’intervenció com a servei de provisió de suport a la inclusió. Intervenció primària o universal (80-90% de l’alumnat) Intervenció secundaria o adreçada a grups d’alumnes (risc, intervenció flexible) Intervenció terciària o individualitzada (intensa i concreta)
9
La funció dels CEE a l’escola ordinària
Un nou marc d’intervenció (4 / 4) Intervenció universal: A tota l’escola (tots els entorns, tots els alumnes i tot el professorat). Intervenció secundària: En grups d’alumnes que exigeixen suport addicional. Intervenció individualitzada: Es centra en els alumnes que exigeixen un suport individualitzat.
10
Nivell 3 Individualitzat
La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions (1 / 5 ) Les funcions dels CEE s’estructuren tant a partir de la seva orientació, com vers el seu nivell d’intervenció com a servei de suport a la inclusió: Nivell 1 Universal Nivell 2 Grups alumnes Nivell 3 Individualitzat Dirigida a la comunitat educativa X Dirigida al claustre Dirigida a les famílies Dirigida a l’alumne
11
- Elaboració i servei de recursos materials i equipaments didàctics.
La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions (2 / 5) Intervencions dirigides a la comunitat educativa. - Elaboració i servei de recursos materials i equipaments didàctics. - Assessorament sobre estratègies metodològiques i organitzatives. - Organització d’activitats. - Sensibilització a la comunitat educativa. - Foment de la participació social. - Formació i recerca i pràctiques a l’escola. - Treball en xarxa (educació, salut, serveis socials, altres).
12
- Assessorament per adaptacions curriculars.
La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions (3 / 5) Intervencions dirigides al claustre (professionals del centre) - Assessorament per adaptacions curriculars. - Eliminació de barreres per a l’aprenentatge i la participació. - Orientació metodològica i organitzativa. - Avaluació potencialitats i necessitats alumnes. - Seguiment de l’alumne. - Assessorament en l’elaboració dels programes individuals. - Elaboració de materials específics i adaptacions. - Suport als professors que atenen alumnes amb TC. - Assessorament sobre discapacitats i trastorns. - Assessorament en inserció laboral i transició a la vida adulta. - Programes de comunicació i llenguatge. - Programes de fisioteràpia o psicomotricitat.
13
- Sensibilització vers la diversitat.
La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions ( 4 / 5) Intervencions dirigides a famílies - Sensibilització vers la diversitat. - Promoure grups de famílies d’alumnes amb nee. - Sistemes d’avaluació de l’entorn familiar i d’identificació de necessitats. - Orientació a les famílies. - Programes de grups de suport familiar. - Informació sobre aspectes evolutius del nen/a o aspectes funcionals relacionats amb la discapacitat. - Mesures facilitadores de la inclusió escolar i social. - Estratègies que facilitin la regulació de la conducta o l’establiment de límits al nen o nena.
14
- Sensibilització vers els seus companys amb nee.
La funció dels CEE a l’escola ordinària Funcions (5 / 5) Intervencions dirigides a l’alumne - Sensibilització vers els seus companys amb nee. - Suport directe als alumnes en situacions singulars o de petit grup, mitjançant programes específics: - Estimulació del llenguatge i comunicació alternativa. - Estimulació multisensorial i adaptacions en la mobilitat en l’entorn escolar. - Equilibri i autoregulació emocional. - Habilitats funcionals (mobilitat, alimentació, higiene, ...). - Fisioteràpia o psicomotricitat. - Desenvolupament d’objectius referents a altres àrees curriculars i d’interès pel desenvolupament de les capacitats dels alumnes.
15
La funció dels CEE a l’escola ordinària
Conclusions (1 / 3) Implantar els serveis i programes que s’emmarquen en cada un dels tres nivells d’intervenció suposa consensuar amb el sector quins són els criteris per possibilitar l’accés dels CEE a cada nivell d’intervenció a partir de: - Criteris de valoració per determinar si un centre està en disposició de prestar determinats serveis (a partir de la seva experiència i els seus recursos disponibles). - Establiment d’un sistema d’acreditació públic i consensuat amb el sector.
16
- Dispersió territorial. - Número de centres ordinaris a atendre.
La funció dels CEE a l’escola ordinària Conclusions (2 / 3) - Identificar els recursos assignats en el marc de la renovació i modificació dels concerts concretant els pertinents ratis de professionals i recursos en funció de: - Dispersió territorial. - Número de centres ordinaris a atendre. - Número i perfils d’alumnes amb nee a atendre.
17
Comissió Educació Dincat.
La funció dels CEE a l’escola ordinària Conclusions (3 / 3) La finalitat d’aquesta proposta és la de proporcionar un ensenyament de qualitat per a tots els alumnes en el si d’un únic sistema educatiu sensible i interessat en el progrés de tots els alumnes per tal d’assolir l’èxit en la lluita contra el fracàs escolar. Aquest principi és un objectiu comú dels centres ordinaris i especials a partir del qual s’hauran de consolidar propostes de renovació del sistema educatiu català. Comissió Educació Dincat.
18
La funció dels CEE a l’escola ordinària
Moltes gràcies
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.