Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
1
CSMIJ LES CORTS I SARRIÀ - SANT GERVASI
LA CRISI ADOLESCENT de la normalitat a la patologia PRESENTACIÓ DEL PROGRAMA JOVE del CHM LESCORTS Dolors Casalé Moure 11 de juny de 2010
2
El Programa Jove fa referència explicita al Programa d’Atenció Específica al Trastorn Psicòtic Incipient, però en aquesta ocasió ens ha semblat més adient emmarcar-lo dins de totes les intervenció que es fan amb els adolescents dins del marc global de tota la institució que és el Centre D’Higiene Mental Lescorts.
3
La nostre institució sempre ha estat interessada en donar atenció i assistència a tota la població, infants, adolescents i adults de totes les edats, del nostre territori, per afavorir: l’assistència a la patologia greu una continuïtat assistencial dins d’una atenció integral i potenciant la prevenció
4
Recordem les característiques de l’adolescència:
parlar d’adolescència és parlar de crisi, de la ruptura de l’equilibri que es dóna mentre s’és nen o nena una crisi no es bona ni dolenta en si mateixa, en tot cas serà com se surt de la crisi, el que pot ser bo i portar al creixement personal, o anar malament i instal·lar-se la patologia. Una crisi depèn de l’individuo i, en gran mesura, de l’entorn que l’aculli.
5
Kestemberg ens diu "si tot es prepara a la infància, tot es juga a l’adolescència”.
6
Com dèiem pot ser una nova oportunitat i, per tant, pot portar al creixement personal o iniciar la patologia adulta: Quins factors incideixen en el procés: la fragilitat psíquica per la durada de l’etapa l’esvaïment de les fronteres en molts àmbits
7
La fragilitat psíquica
La recerca d’una nova identitat, la d’adult, és un dels aspectes estructurants de l’etapa més important. Quan no es donen les condicions per a que es doni de forma continguda és fa més difícil el trànsit.
8
Per la durada de l’etapa que serà subsidiària del context familiar i social en que està inserit l’adolescent.
9
A la nostre cultura l’adolescència és una etapa molt llarga, s’allarga extraordinàriament. Diferents autors la situen entre els 13/14 i els 21/25 anys. Són entre 11 i 14 anys, un temps considerable per estar en una indefinició permanent. Es un factor de risc, molt important, que introdueix la societat.
10
L’esvaïment de les fronteres en molts àmbits
Aparentment s’han eliminat les fronters entre països, de classe social, d’edats. És un moment de molta confusió i ambigüitat. No hi ha ritus d’iniciació establerts socialment i per tant, se’ls busquen directament, amb conductes de risc.
11
En un moment en que el verificar-se en la realitat, provar-se, trobar una nova identitat sexual i social, es fa una necessitat bàsica i urgent, no trobar una resposta familiar i social que li exigeixi definir-se:
12
..... Pot ser enriquidor si l’adolescent es mentalment sa i es desenvolupa en un context familiar continent, generador de confiança i autoestima, que potencia un projecte de futur
13
..... Però també, pot ser molt abandonant i generador de desesperació quan no pot pensar, somiar en construir-se un futur, perquè la història prèvia, és d’acumulació de fracassos o perquè l’àmbit familiar es abandonant o perquè els pares han dimitit com a pares.
14
Si troba el que necessita, es produeix una reestructuració general des del punt de vista psíquic que afavoreix que es resolguin molt problemes o es minimitzin, i es trobi amb possibilitats de projectar-se en el futur. La projecció cap el futur es un altre aspecte estructurant a aquesta edat.
15
L’adolescent es troba amb un treball de dol i renovació en tres fronts:
La relació amb els pares La pèrdua del seu cos La relació amb els companys i amics (la capacitat de trobar i escollir com amics a altres adolescents que tinguin demandes i expectatives sobre ells mateixos, que promouen desig i esforç de convertir-se en adults)
16
Tenim doncs un adolescent:
Sense capacitat d’espera Amb dificultats per tolerar la frustració Amb dificultats de simbolització dels conflictes I amb un munt d’anys per davant sense que pugui imaginar-se una sortida en aquest moment Sense ritus d’iniciació des dels adults i per tant se’ls busca i són de més risc
17
La intolerància a l’espera de l’adolescent és una de les causes del pas a l’acte, de les actuacions que fan els adolescents. Al no suportar la frustració que comporta l’espera o la incertesa, sovint fuig de l’activitat de pensar i passen a l’acció, la que sigui.
18
CARACTERÍSTIQUES DE LA PATOLOGIA DE L’ADOLESCENT.
Els dols configuren una depressió que l’adolescent no pot viure i organitzar com una depressió clínica, pròpiament dita com faria un adult i, per tant, l’exterioritza, o sia que actua els conflictes que no pot pensar, la qual cosa fa difícil reconèixer-la.
19
Les actuacions són un moviment d’externalització dels conflictes, del seu món intern en un moment que no pot simbolitzar. A l’adolescent no li és fàcil parlar dels seu conflictes
20
De fet els pateix però, sovint, no els identifica, quan comença a identificar-los, està sortint de la crisi Està fugint del seu interior però ho situa a l’exterior.
21
Aquesta externalització dels conflictes i el fet que, a l’adolescència, sovint es dóna una continuïtat entre el que és normal i el que és patològic, fa difícil diferenciar: quan estem davant d’una problemàtica, només disfuncional i quan davant d’una patologia greu, primícia de possible patologia adulta
22
Diferents autors han apreciat una modificació sensible en les formes més clàssiques de la patologia, que està donant pas a un increment d’una patologia inespecífica que denominem trastorn de conducta, que és una patologia d’expressió més conductual que de sofriment psíquic.
23
Aspectes que configuren la personalitat de trastorn límit, a l’edat adulta, sovint configuren també la personalitat adolescent en sí mateixa, precisament per la ruptura de la identitat de nen i la recerca d’una nova identitat adulta. Aquest “impasse” que significa l’adolescència té característiques límit, però no sempre respon a aquesta estructura patològica.
24
Ja fa anys que aquest fet s’associa als canvis en l’estructura familiar, a la pèrdua de valors i referències d’origen. A la manca d’estructures familiars sòlides que acompanyin el creixement emocional dels fills. Aquestes manifestacions simptomàtiques de l’adolescència es caracteritzen per:
25
CONDUCTES ACTUADORES MOLT ESPECÍFIQUES:
Trastorns de conducta Trastorns del comportament alimentari Conductes additives Increment de les conductes auto o heteroagressives
26
Malgrat la diversitat de conductes disfuncionals o patològiques, es podria marcar uns punts comuns en el funcionament mental:
27
No configuren cap quadre nosogràfic definit,
Presenten aspectes neuròtics, defenses psicòtiques, disposicions depressives, però cap d’aquestes modalitats dóna compte del que li és específic: EL RECURS A L’ACTUACIÓ
28
Dades del estudi sobre conductes relacionades amb la salut dels alumnes de 3r i 4art d’ESO a Catalunya. Curs escolar
29
Consum de tabac actual segons el sexe
30
Edat d’inici del consum del tabac
31
Primer consum d’alguna beguda alcohòlica
32
Acostumes a prendre algun tipus de beguda alcohòlica els caps de setmana
33
Han pres alguna vegada a la seva vida les substàncies additives següents
35
HD Adol. DGAIA CSMA LC CSMA S-SG CSMIJ SERVEI LES CORTS APS PAD TMG
PROGRAMA TMG PAE-TPI PAE-TLP Programa. ADOLESC PSIE LC SARRIA SG DGAIA VILAJOANA PROGRAMA GRUPS SARRIA- S. GERVASI CSMA LC CSMA S-SG Programa ARA HD Adol.
36
DEFINICIÓ DE PROGRAMES s’assenyalen amb verd els dirigits a adolescents
( PROGRAMES POBLACIÓ DIANA OBJECTIUS TRASTORN MENTAL GREU (PAE – TMG) (inclou programes transversal PAE-TPI i TLP, amb els CSMA) Primera i segona infància Escolars Púbers Adolescència fins 17 a. Atendre una problemàtica de gran complexitat psicopatològica individual, familiar, escolar i social. Potenciar la detecció precoç (ABS) Evitar la cronificació Atenció urgent o preferent ATENCIÓ I ASSISTÈNCIA A LA POBLACIÓ ADOLESCENT (conjuntament amb Programa ARA amb el SRHH) Nois i noies de 13 a 17 anys Atendre la problemàtica adolescent, tant si són crisis evolutives, problemàtiques psicològiques o situacions disfuncionals, donant una resposta assistencial als adolescents i llurs famílies. Inclou les derivacions de la CO que no són TMG El P. ARA dóna atenció directa als adolescents conductuals que no es vinculen a un tractament psicoterapèutic, Des del nostre servei es fa el seguiment i s’intervé quan és necessari.
37
DEFINICIÓ DE PROGRAMES (continuació)
POBLACIÓ DIANA OBJECTIUS PROGRAMA D’ATENCIÓ DIRECTA (PAD) Primera i segona infància Escolars Púbers Atenció i assistència a la població que no està en els PAE. Inclou l’atenció a situacions evolutives problemàtiques, derivades per Pediatria, que s’atendran des de l’ APS quan s’adjudiqui el Programa de Suport a l’ APS PROGRAMA SALUT I ESCOLA Professionals de l’ APS que atenen la CO Adolescents de segon cicle d’ ESO (3er i 4art) Assessorament i suport en SM als professionals d’Infermeria que atenen la CO per a que puguin informar als adolescents i detectar possibles derivacions que seran preferencials per el nostre servei. PROGRAMA D’ASSESSORAMENT I ASSISTÈNCIA A LA POBLACIÓ TUTELADA PER DGAIA Assessorament, suport i formació en SM als professionals de centres. Assistència als menors Assistència a famílies d’acolliment alienes Facilitar la comprensió de les actituds i conductes dels menors per donar les respostes més adequades. Donar formació per realitzar la seva tasca Assistència psicològica i psiquiàtrica als menors dels CRAE i les famílies d’acolliment adjudicades.
38
PROGRAMA D’ATENCIÓ I ASSISTÈNCIA A LA POBLACIÓ ADOLESCENT
Per atendre la problemàtica adolescent, tant si són crisis evolutives, problemàtiques psicològiques o situacions disfuncionals, donant una resposta assistencial als adolescents i llurs famílies. Inclou les derivacions de la Consulta Oberta que no són TMG També té com a suport el Programa ARA
39
PROGRAMA D’ATENCIÓ ESPECIFICA AL TRASTORN MENTAL GREU
Inclou els programes transversals amb els CSMA: el PAE Trastorn Psicòtic Incipient el PAE Trastorn Límit de Personalitat Té com a suport el Programa ARA amb el SRHH, que dóna atenció directa als adolescents conductuals que no es vinculen a un tractament psicoterapèutic, Des del nostre servei es fa el seguiment i s’intervé quan és necessari.
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.