Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porAgustín Olivares Venegas Modificado hace 6 años
1
NORMATIVA ACTUAL EN PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS
AFECTACIÓ EN COMUNITATS DE PROPIETARIS i ADMINITRACIONS DE FINQUES
2
LLEI DE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS (LPRL)
NORMATIVA BÀSICA LLEI DE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS (LPRL) Llei 31/1995, de 8 de novembre LLEI 54/2003 que modifica la LPRL REGLAMENT DELS SERVEIS DE PREVENCIÓ RD 39/97 de 17 de gener
3
ORIGEN DE LA LLEI 31/1995 (LPRL)
NORMATIVA EUROPEA : Directiva 89/391/CEE de 12 Juny (o directiva Marc) sobre l'aplicació de mesures per promoure la Seguretat i Salut dels treballadors en el treball. Altres Directives específiques : Sobre col·lectius especials de treballadors (menors, embarassades, disminuïts, etc ..) Sobre llocs de treball (requisits per al disseny de llocs de treball i per treballs especials) Sobre agents contaminants (exposició a agents físics, químics i / o biològics) Altres (equips de treball, PVD, etc ..) També: Conveni nº 155 de la OIT. Sobre seguretat, salut i medi ambient en el treball.
4
ORIGEN DE LA LLEI 31/1995 (LPRL)
NORMATIVA PRÈVIA ESPANYOLA : Constitución Española de 1978. Art 40.2 – “els poders públics...vetllaran per la seguretat i salut en el treball”). Estatut dels treballadors de (RDL 1/1995) Art 4, 5 i 19 - Defensa el dret dels treballadors a la seva integritat física, a una política de seguretat i higiene adequada i a una protecció eficaç. Llei General de la Seguretat Social de (RD 1/1994) En diversos punts de la Llei.
5
ORIGEN DE LA LLEI 31/1995 (LPRL)
Normativa dispersa i antiga (ex. Ordenanza Seguridad e Higiene en el trabajo, 1971) Directiva MARC Acta única Europea Art CE Vetllar per la seguretat i higiene en el treball. CE: Constitució Espanyola LLEI DE PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS
6
FONTS DE DRET CE Pactes, Convenis... Reglament, Directiva, Decisió
Normes internacionals Pactes, Convenis... Normes Comunitàries europees Reglament, Directiva, Decisió Llei, R.D., Decret, O.M. Circulars, instruccions Legislación estatal Altres fonts: Convenis col·lectius, costum laboral Convenis, Còdi civil
7
És la norma bàsica de seguretat i salut en el treball
QUE PRETEN LA LLEI? Art. 2 Promoure la seguretat i la salut dels treballadors mitjançant l'aplicació de mesures i el desenvolupament de les activitats necessàries per a la prevenció de riscos derivats del treball. És la norma bàsica de seguretat i salut en el treball És una Llei de principis (o mínims)
8
A QUI APLICA? A totes les relacions laborals regulades en l'Estatut dels Treballadors. Funcionaris i personal contractat per l'Administració. A les societats cooperatives si hi ha socis que presten la seva feina personal.
9
Policia, seguretat i resguard duaner
A NO QUI APLICA? A les activitats en l'àmbit de les funcions públiques de: Policia, seguretat i resguard duaner Peritatge forense Serveis operatius de protecció civil en casos de greu risc, catàstrofe i calamitat pública Treballadors de la llar (malgrat el titular de la llar està obligat a tenir cura que la feina es faci en les degudes condicions de seguretat i higiene).
10
Principis de l’activitat preventiva. Article 15
Evitar els riscos Avaluar els riscos que no es poden evitar (obligació art. 16) Combatre els riscos en el seu origen Adaptar el treball a la persona Tenir en compte l'evolució de la tècnica Substituir el perillós pel que comporti poc o cap perill. Planificar la prevenció (segons RSP) Adoptar mesures que anteposin la protecció col·lectiva a la individual. Donar les degudes instruccions als treballadors (formació i informació)
11
ALGUNS DRETS DELS TREBALLADORS
Dret a la protecció enfront dels riscos laborals (Art. 14). Dret a equips de treball i mitjans de protecció adequats (Art. 17). Dret d'informació, consulta i participació (Art. 12, 18, Cap.V: Art 33 i seguents) Dret a formació (Art. 19). Dret a mesures d'emergència a l'empresa (Art. 20). Dret a interrompre la seva activitat en cas de risc greu o imminent (Art. 21) Dret que es vigili la salut dels treballadors de forma periòdica (Art. 22).
12
Falta disciplinària si s'incompleix l'anterior.
I ALGUNES OBLIGACIONS DELS TREBALLADORS Obligacions (Art.29): - Vetllar per la seva pròpia seguretat i salut en el treball, mitjançant el compliment de les mesures de prevenció adoptades - Usar adequadament tots els equips i mitjans amb què desenvolupin la seva activitat. - Utilitzar correctament els dispositius de seguretat existents i no posar-los fora de funcionament Informar sobre qualsevol situació que comporti un risc per a la seguretat. Contribuir al compliment de les obligacions establertes per l'autoritat competent. Cooperar amb l'empresari. Falta disciplinària si s'incompleix l'anterior.
13
Deure de protecció i vigilància Organització preventiva (S.P)
OBLIGACIONS DE L’EMPRESARI Tots els Drets dels treballadors són al mateix temps obligacions de l’empresari I a més: Deure de protecció i vigilància Organització preventiva (S.P) Avaluació riscos laborals Consulta i participació treballadors Documentació (art. 23)
14
OBLIGACIONS DE L’EMPRESARI (II)
ANTEPOSAR SEMPRE LES MESURES DE PROTECCIÓ COL·LECTIVA A LES DE PROTECCIÓ INDIVIDUAL DONAR LES DEGUDES INSTRUCCIONS DE SEGURETAT ALS SEUS TREBALLADORS I ALS D'EMPRESES SUBCONTATADAS DISPOSAR EN L'EMPRESA DELS PRECEPTIUS "RECURSOS PREVENTIUS" (= PERSONES) - ESTABLIR UN SISTEMA PER A LA COORDINACIÓ EMPRESARIAL AMB ALTRES EMPRESES COL·LABORADORES, CLIENT I/O SUBCONTRACTADES Article Llei 54/2003. PLANIFICAR L'ACCIÓ PREVENTIVA (PLA DE PREVENCIÓ) Article 17. ADEQUAR ELS EQUIPS DE TREBALL I PROPORCIONAR EQUIPS DE PROTECCIÓ INDIVIDUAL Article 18. INFORMAR ELS TREBALLADORS SOBRE ELS RISCOS I MESURES PREVENTIVES Article 19. FORMAR ELS TREBALLADORS EN MATÈRIA PREVENTIVA Article 22. VIGILAR PERIÒDICAMENT L'ESTAT DE SALUT DELS TREBALLADORS
15
QUÈ ÉS LA PREVENCIÓ DE RISCS LABORALS?
AFECTACIÓ EN COMUNITATS DE PROPIETARIS i ADMINITRACIONS DE FINQUES
16
QUE ÉS LA SALUD? BENESTAR PERSONAL, FÍSIC, MENTAL I SOCIAL, I NO NOMÉS LA MERA ABSÈNCIA DE MALALTIA Segons la O.M.S. ( Organització Mundial de la Salut)
17
REL·LACIÓ ENTRE TREBALL I LA SALUD
A través del treball busquem satisfer les nostres necessitats Condicions de treball Factors de risc EL TREBALL POT INFLUIR EN LA NOSTRA SALUT Paradoxa del treball i la salut EL TREBALL ÉS BO PER LA SALUD. LA SALUT ÉS NECESÀRIA PER TREBALLAR. EL TREBALL POT PERJUDICAR A LA SALUT
18
Apareixen davant la presencia de FACTORS DE RISC
RISC LABORAL. RISC PROFESSIONAL Possibilitat que un treballador pateixi un determinat dany derivat del treball Apareixen davant la presencia de FACTORS DE RISC (o fonts de risc)
19
CONDICIONS DE TREBALL (Llei de Prevenció de riscos laborals. Art. 4) Qualsevol característica del treball que pugui tindre una influència significativa en la generació de riscos per la seguretat i la salut del treballador Queden específicament inclosos en aquesta definició: Els locals, instal·lacions, equips, productes i demés útils existents en el centre de treball Agents físics, químics i biològics presents en l’ambient de treball i les seves corresponents intensitats, concentracions i nivells de presencia Procediments per la utilització d’aquests agents Totes les característiques del treball, incloses les relatives a la seva organització i ordenació.
20
DANYS DERIVATS DEL TREBALL
(Llei de Prevenció de riscos laborals) Malalties, patologies o lesions sofertes amb motiu o ocasió del treball.
21
PREVENCIÓ (Llei de Prevenció de riscos laborals) Conjunt d'activitats o mesures adoptades o previstes en totes les fases d'activitat de l'empresa amb la finalitat d'evitar o disminuir els riscos derivats del treball.
22
Especialitats preventives en la PRL
Seguretat en el treball Higiene Industrial Ergonomia i Psicosociologia Medicina del treball Especialitats Tècniques Especialitat Mèdica PRL
23
SEGURETAT EN EL TREBALL
Especialitats preventives en la PRL SEGURETAT EN EL TREBALL Conjunt de tècniques i procediments que tenen per objecte eliminar o disminuir el risc que es produeixin els accidents de treball. HIGIENE INDUSTRIAL Tècnica que prevé l'aparició de malalties professionals, estudiant, valorant i modificant el medi ambient físic, químic o biològic del treball.
24
PSICOSOCIOLOGIA APLICADA
Especialitats preventives en la PRL ERGONOMIA Conjunt de tècniques l’objectiu de les quals és l’adequació del treball a la persona. PSICOSOCIOLOGIA APLICADA Estudia els factors de naturalesa psicosocial i organitzativa existents en el treball, que poden repercutir en la salut del treballador.
25
Especialitats preventives en la PRL
MEDICINA DEL TREBALL. VIGILÀNCIA DE LA SALUD Conjunt de tècniques mèdiques i estadístiques orientades a la DETECCIÓ I PREVENCIÓ DE LES MALALTIES D'ORIGEN PROFESSIONAL, detecció i control d'epidèmies i seguiment de personal de risc (especialment sensibles, treballs amb exposició a contaminants, riscos específics, etc ..) Té com a objectius la promoció de la salut (o prevenció de la pèrdua de salut), la curació de les malalties i la rehabilitació.
26
CONSEQÜENCIES DELS RISCOS. MATERIALITZACIÓ DEL RISC
Com mes manifesta el dany a la salut dels treballadors? - Accidents de treball (i Incidents) - Malalties professionals - Fatiga: situació que es produeix quen es dóna un excés de treball sense ser compensat pel descans (físic i psicològic). - Estrés: és aquell dany a la salut que es manifesta quan l’esforç d’adaptació al treball o a l’entorn és excessiu i supera els límits fisiològics de l’individu.
27
ACCIDENT CONSEQÜENCIES DELS RISCOS
Definició Legal: És tota lesió corporal que el treballador pateixi amb ocasió o per conseqüència del treball que executa per COMPTE ALIÈ Definició Tècnica: Succés anormal, no volgut ni desitjat, que es presenta de forma brusca i inesperada, que interromp la continuïtat del treball i que pot causar lesions a les persones.
28
INCIDENT CONSEQÜENCIES DELS RISCOS
INCIDENT = ACCIDENT BLANC Accident en el que el treballador no pateix cap dany.
29
ACCIDENT - INCIDENT Qualsevol INCIDENT ha de ser investigat i estudiat per eliminar les causes que l’han provocat. La propera vegada pot ser un accident amb danys pel treballador Els accidents i els incidents són els indicadors immediats i més evidents d'unes males condicions de treball. Donada la seva freqüència i gravetat, la lluita contra els accidents és el primer pas de tota activitat preventiva.
30
ACCIDENTS “IN TINERE” I “EN MISSIÓ”
Accident in tinere: Accident ocorregut al treballador durant el desplaçament des del seu domicili fins al seu lloc de treball, i viceversa, amb la condició que el treballador no hagi interromput el trajecte per causes alienes a la feina. Accident en missió: són aquells que tenen lloc en el desplaçament durant la jornada de treball i per motiu del propi treball Aquests tipus d'accidents s'assimilen, pel que pertoca a les seves conseqüències legals, a un accident esdevingut en el propi centre de treball, per haver estat causa de la necessitat de traslladar-se del treballador amb motiu de la seva ocupació.
31
FACTORS DELS ACCIDENTS
Intervenen dos factors: Errors humans o actes insegurs: comportaments imprudents de treballadors o comandaments que introdueixen un risc possible d'accident. - Existencia de condicions perilloses (instal·lacions, equips, substàncies i mètodes de treball)
32
MALALTIA CONSEQÜENCIES DELS RISCOS
Malaltia Professional: Tota aquella malaltia contreta a conseqüència del treball per compte aliè, en les activitats que s'especifiquen en la legislació vigent. (Concepte legal) Malaltia derivada del treball: És el deteriorament lent i gradual de la salut del treballador, produït per una exposició crònica a situacions adverses. (Concepte tècnic)
33
COST DELS ACCIDENTS I LES MALALTIES PROFESSIONALS
Per l’accidentat: - Cost humà: Dolor i patiment físic. Pèrdua de la capacitat de treball o la professió. Patiment de la família. Marginació social de l’accidentat. - Cost econòmic: Disminució d’ingressos temporal o definitivament. Despeses addicionals. + Costos ocults
34
COST DELS ACCIDENTS I LES MALALTIES PROFESSIONALS
Per a l'empresa: Segons les últimes estadístiques a Espanya es perden 75 milions de jornades de treball a l'any. Aquesta manca de producció repercuteix en la reducció de beneficis, pèrdues de clients, etc. - Costos Directes: que queden coberts per les prestacions que donen les Mútues d'Accidents de Treball): Assistència mèdica, medicaments i hospitalària. Salaris durant el període de baixa. Indemnitzacions per incapacitats
35
ELS PRINCIPIS DE L’ACCIÓ PREVENTIVA
Estan definits en l’article 15 de la Llei 31/1995 (LPRL) Evitar els riscos Avaluar els riscos que no es poden evitar (obligació art. 16) Combatre els riscos en el seu origen Adaptar el treball a la persona Tenir en compte l'evolució de la tècnica Substituir el perillós pel que comporti poc o cap perill. Planificar la prevenció (segons RSP) Adoptar mesures que anteposin la protecció col·lectiva a la individual. Donar les degudes instruccions als treballadors (formació i informació) RSP: Reglament Serveis de Prevenció RD 39/1997
36
IDENTIFICACIÓ DE PERILLS - RISCOS
Mitjançant l’observació del treball s’identifiquen els riscos presents. S’han de tindre en compte els diferents factors de risc: Instal·lacions Màquines Procediments de treball Productes .... Característiques personals dels treballadors - CONDICIONS DE SEGURETAT - FACTORS AMBIENTALS I PRESÈNCIA DE CONTAMINANTS - CÀRREGA DE TREBALL FÍSIC I/O MENTAL FACTORS PSICOSOCIALS
37
AVALUACIÓ DELS RISCOS I MESURES PREVENTIVES
Tipus d’avaluacions de riscos: - INICIAL - REVISIÓ: - Periòdicament - Cada cop que hi hagi un accident o incident - Sempre que faci falta
38
PLANIFICACIÓ DE L’ACTIVITAT PREVENTIVA
Un cop identificats els riscos i s’han avaluat i s’han definit les mesures correctores i preventives adequades, per tal d’eliminar o reduir el valor dels riscos, s’ha de planificar la seva aplicació. La planificació també ha de contenir totes les accions de les activitats preventives de l’empresa. La Planificació de l’activitat preventiva serveix per definir sobre aquestes accions: Què: Accions a realitzar en matèria de PRL Qui: Responsable de realitzar les accions Quant: Recursos que s’han de destinar per realitzar les accions (recursos econòmics) Quan: Termini per realitzar les accions Segons Prioritat d’actuació i cost de l’actuació
39
PLANIFICACIÓ DE L’ACTIVITAT PREVENTIVA
La planificació ha de contenir i observar totes les accions d’activitats preventives de l’empresa: - Mesures preventives i correctores derivades de l’avaluació de riscos - Formació i informació als treballadors en PRL - Mesures d’emergència - Vigilància de la salut dels treballadors - Revisions del sistema de PRL de l’empresa - .... Totes elles han de disposar d’una partida econòmica per al seu compliment.
40
ORGANITZACIÓ DE LA PRL A L’EMPRESA
Tota empresa amb treballadors (o Autònom amb treballadors) ha d’organitzar i gestionar la PRL de la seva empresa. Per a això és necessari destinar una sèrie de recursos tècnics, humans i materials. Aquestos conformaran el Servei de Prevenció de riscos laborals de l’empresa. Totes les empreses han de disposar de cobertura per a les 4 especialitats preventives (Seguretat, Higiene, Ergonomia/Psicosociologia i Vigilància de la Salut). Amb aquests recursos, l’empresa ha d’elaborar i implementar un Sistema de gestió de la PRL. El RD 39/1997 del Reglament dels Serveis de Prevenció preveu diferents modalitats per a l’organització de la prevenció de riscos a les empreses
41
QUE ÉS UN SERVEI DE PREVENCIÓ?
Art LPRL S'entén com a Servei de Prevenció el conjunt de Mitjans Humans i Materials necessaris per realitzar les activitats preventives a fi de garantir l'adequada protecció de la Seguretat i Salut dels treballadors. FUNCIONS del SP: Disseny i Aplicació dels plans i programes d'actuació preventiva. L'Avaluació dels factors de risc que poden afectar la seguretat i salut dels treballadors. Determinació de les Prioritats en l'adopció de les mesures preventives. La Informació i Formació dels treballadors La Prestació dels Primers Auxilis i Plans d'Emergència La Vigilància de la Salut dels treballadors en relació amb els riscos derivats del treball.
42
MODALITATS D’ORGANITZACIÓ DE LA PREVENCIÓ
Assumpció per part de l’empresari. Requisits: Tenir menys de 10 treballadors No realitzar activitats contemplades a l’Annex I del RD 39/97 Desenvolupar habitualment la seva activitat professional a l’empresa Tenir coneixements suficients en PRL (mai pot cobrir la Vigilància de la Salut) Ha de passar una auditoria a menys que li atorguin l'exempció. Treballador Designat: Disposar dels coneixements i recursos necessaris. SP Propi (SPP): Obligatori per a més de 500 treballadors o més de 250 si realitza activitats contemplades en l’Annex I del RD 39/97 Per decisió de l’Autoritat Laboral (Servei de Prevenció Mancomunat: SPP conjunt per vàries empreses d’un mateix grup empresarial, sector d’activitat, àrea geogràfica,...) SP Aliè (SPA). Són acreditats per l’Autoritat Laboral
43
GESTIÓ DE LA PRL A L’EMPRESA
La GESTIÓ de la PRL en l’empresa es realitzarà mitjançant un Sistema de Gestió de la PRL El sistema de gestió de la PRL defineix la política de prevenció de l’empresa i les responsabilitats, pràctiques, procediments, processos i recursos per poder dur a la pràctica aquesta política És doncs un conjunt d’accions que permeten el compliment de les obligacions legals i permet sistematitzar la documentació i seguiment de totes aquestes accions. El sistema de gestió ha de complir amb les obligacions legals en matèria de PRL
44
La LPRL estableix un MODEL ACTIU de la PRL EN DEFINITIVA : QUALITAT
SISTEMA DE GESTIÓ DE LA PRL A L’EMPRESA La LPRL estableix un MODEL ACTIU de la PRL ACTUAR ABANS QUE ES PRODUEIXIN ELS DANYS A LA SALUT DELS TREBALLADORS SISTEMA DE GESTIÓ DE LA PREVENCIÓ DE RISCOS LABORALS (SGPRL) ENTÈS COM UN CONJUNT D'ACCIONS DE GESTIÓ QUE ENS HAN DE PERMETRE: MILLORAR EL COMPTE DE RESULTATS, PROTEGIR ELS INTERESSOS DE L'ORGANITZACIÓ I COMPLIR AMB LA LEGISLACIÓ VIGENT. EN DEFINITIVA : QUALITAT COMPORTA COMPORTA
45
DOCUMENTACIÓ BÀSICA DEL SISTEMA DE GESTIÓ DE LA PRL
Política de PRL: la direcció de l'empresa assumeix el compromís d'assolir un alt nivell de seguretat i salut en el treball, la millora contínua i la participació i informació dels treballadors. Pla de prevenció: Descripció de l'empresa (instal·lacions, treballadors,…), modalitat organitzativa de la PRL adoptada, situació de l'empresa en matèria de PRL, responsabilitats, organigrama, ... Avaluació de Riscos: identificació de llocs de treball, identificació i valoració dels riscos i mesures correctores / preventives Planificació de l'activitat preventiva: mesures correctores / preventives proposades
46
ALTRA DOCUMENTACIÓ DEL SISTEMA DE GESTIÓ DE LA PRL
Investigació d'accidents i relació dels accidents ocorreguts Registres de lliurament de EPI als treballadors Registres de formació i informació als treballadors Registre de resultats d'aptitud de les revisions mèdiques dels treballadors Memòria anual Pla d'emergència Coordinació d'activitats empresarials Controls de manteniment de màquines, equips, ... Fitxes de seguretat de substàncies perilloses Manuals d'instruccions i documentació de maquinària, equips, ...
47
CONTROL REACTIU (després d’accidents, incidents,...):
CONTROL DEL SISTEMA DE GESTIÓ DE LA PRL CONTROL ACTIU: Control de la consecució d'objectius i compliment de la planificació. Inspecció dels locals, instal·lacions, equips, ... Controls ambientals Vigilància de la salut dels treballadors Observació directa del treball Anàlisi de la documentació i dels registres CONTROL REACTIU (després d’accidents, incidents,...): Investigar causes d’incidents, accidents,... Remetre informació a l’Autoritat Laboral (si procedeix)
48
COORDINACIÓ D’ACTIVITATS EMPRESARIALS
AFECTACIÓ EN COMUNITATS DE PROPIETARIS i ADMINITRACIONS DE FINQUES
49
Normativa REIAL DECRET 171/2004, de 30 de gener, pel qual es desenvolupa l'article 24 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals, en matèria de coordinació d'activitats empresarials. BOE núm. 27, de 31 de gener de 2004. LPRL. Art. 24.1 Quan en un mateix centre de treball desenvolupin activitats treballadors de dues o més empreses, aquestes hauran de cooperar en l'aplicació de la normativa sobre prevenció de riscos laborals. Amb aquesta finalitat, han d'establir els mitjans de coordinació que siguin necessaris quant a la protecció i prevenció de riscos laborals i la informació sobre els mateixos als seus respectius treballadors.
50
Quan en un centre de treball hi coexisteixen dues o més empreses
Quan és necessària la COORDINACIÓ? Quan en un centre de treball hi coexisteixen dues o més empreses Obligacions: - Obligació de les empreses de col·laborar i cooperar per aplicar la normativa. - Deure de vigilància de l'empresari principal - Aplica als autònoms
51
Definicions Centre de treball: qualsevol àrea, edificada o no, en la qual els treballadors hagin de romandre o a la qual hagin d'accedir per raó del seu treball. Empresari titular del centre de treball: la persona que té la capacitat de posar a disposició i gestionar el centre de treball. Empresari principal: l'empresari que contracta o subcontracta amb altres la realització d'obres o serveis corresponents a la pròpia activitat d'aquell i que es desenvolupen en el seu propi centre de treball.
52
Com es realitza la COORDINACIÓ? Mitjans de Coordinació
"Intercanvi" d'informació de riscos i mesures de protecció / emergència, ... Reunions periòdiques entre les empreses Reunions conjuntes dels comitès de seguretat i salut de les empreses. La impartició d'instruccions. L'establiment conjunt de mesures específiques de prevenció dels riscos existents en el centre de treball que puguin afectar els treballadors de les empreses concurrents o de procediments o protocols d'actuació. La designació d'una o més persones encarregades de la coordinació de les activitats preventives La presència al centre de treball dels recursos preventius de les empreses concurrents.
53
Situacions possibles - Concurrència de treballadors de diverses empreses en un mateix centre de treball B. - Concurrència de treballadors de diverses empreses en un centre de treball del qual un empresari és titular C. - Concurrència de treballadors de diverses empreses en un centre de treball quan existeix un empresari principal
54
B. - CONCURRÈNCIA DE TREBALLADORS DE DIVERSES EMPRESES EN UN CENTRE DE TREBALL DE L'QUE UN EMPRESARI ÉS TITULAR L'empresari titular informarà els concurrents sobre els riscos propis del centre que puguin afectar les activitats per ells desenvolupades, les mesures referides a la prevenció d'aquests riscos i les mesures d'emergència que s'han d'aplicar. L'empresari titular, quan els seus treballadors desenvolupin activitats en ell, donarà a la resta d'empresaris concurrents instruccions per a la prevenció dels riscos existents en el centre que puguin afectar els treballadors de les empreses concurrents i sobre les mesures que s'han d'aplicar en situacions d'emergència Els empresaris concurrents tenir en compte la informació rebuda d'aquest en l'avaluació dels riscos i en la planificació de la seva activitat preventiva. Les instruccions donades per l'empresari titular del centre de treball hauran de ser complertes pels altres empresaris concurrents Els empresaris concurrents han de comunicar als seus treballadors respectius la informació i les instruccions rebudes de l'empresari titular
55
Desplaçaments, a altres empreses, de treballadors de manteniment.
Alguns exemples de situacions on cal realitzar la Coordinació Desplaçaments, a altres empreses, de treballadors de manteniment. Desplaçaments, a altres empreses, de treballadors d'obres o transport. Obres o reparacions en les instal·lacions. Treballs de manteniment a les instal·lacions. Revisions reglamentàries. OBRES DE CONSTRUCCIÓ
56
RESPONSABILITATS I SANCIONS
La responsabilitat pot ser (Art. 42): Administrativa (multes) Penal (presó) Civil (indemnització danys i perjudicis). L’empresa respon solidàriament amb contractistes i subcontractistes (Art. 42.2) Altres sancions: Requeriments, paralització de treballs (Art. 44 i 45)
57
RESPONSABILITATS I SANCIONS
Sancions per als treballadors en matèria de PRL En funció de la gravetat de la infracció aquesta podrà ser sancionada amb: Amonestació verbal Expedient informatiu intern Suspensió d'ocupació i / o sou Acomiadament
58
€ RESPONSABILITATS I SANCIONS
Règim d’infraccions i sancions en cas d’incompliment: RESPONSABILITATS I SANCIONS PER L'EMPRESA EN MATÈRIA DE PRL (Capítol VII LPRL i RDL 5/2000): En funció de la gravetat de la infracció aquesta es pot considerar: LLEU: De 300 € fins a €. GREU: de € fins a € MOLT GREU: de € fins €. Aquestes sancions poden anar acompanyades de recàrrecs en les cotitzacions a la Seguretat Social del 30% al 50%. €
59
OBLIGACIONS DE LES COMUNITATS DE PROPIETARIS
60
FORMACIONS OBLIGATÒRIES
AFECTACIÓ EN COMUNITATS DE PROPIETARIS i ADMINITRACIONS DE FINQUES
61
ORDRE 152/2013 Formació d’APLICADOR I MANIPULADOR DE FITOSANITARIS
NIVEL BÀSIC 25h NIVELL QUALIFICAT 60h Renovació cada 10 anys
62
NIVELLS DE FORMACIÓ a) Bàsic: El personal auxiliar de tractaments terrestres i aeris incloent els no agrícoles i els/les agricultors/es que facin tractaments en la pròpia explotació i que no disposin de personal auxiliar i emprin productes fitosanitaris que no siguin o no generin gasos tòxics, molt tòxics o mortals. El personal auxiliar de la distribució que manipuli productes fitosanitaris. b) Qualificat: Els/les usuaris/àries professionals responsables dels tractaments terrestres, inclosos els no agrícoles.= JARDINERS Els/les agricultors/es que facin tractaments emprant personal auxiliar. El personal que intervingui directament en la venda de productes fitosanitaris d’ús professional, el qual ha de proporcionar la informació adequada sobre la seva utilització, els riscos per a la salut i el medi ambient i les instruccions per mitigar aquests riscos. Les persones responsables de les empreses i altres entitats dedicades a l'aplicació de productes fitosanitaris. Els/les aplicadors/es de productes fitosanitaris a tercers
63
ENTRADA EN VIGOR 01 de gener de 2015 Sense el corresponent carnet l’usuari no podrà ni comprar ni aplicar productes FITOSANITARIS.
64
REAL DECRET 352/2004 Renovació (8h) cada 5 anys
Formació de MANTENIMENT HIGIÈNICO SANITARI D’INSTAL.LACIONS AMB RISC DE LEGIONEL.LOSI (25h) Renovació (8h) cada 5 anys
65
ÀMBIT D’APLICACIÓ Totes les persones responsables de realitzar operacions de manteniment i tractament higiènico-sanitari d’instal·lacions de risc associat en l’aparició de casos de legionel·losi, pertanyi a una entitat o servei extern contractat o bé sigui personal propi de la instal·lació han d’obtenir un Certificat de Formació Específica Homologat considerant-se una falta greu no disposar d’aquest Certificat.
66
Instal.lacions afectades
Torres de refrigeració i condensadors evaporatius. Sistemes d’aigua calenta sanitària amb acumulador i circuit de retorn Sistemes d’aigua climatitzada amb agitació constant i recirculació a través de rajos d’alta velocitat o injecció d’aire (saps, jacuzis, piscines, vasos o banyeres terapèutiques, banyeres d’hidromassatges, tractaments amb rajos a pressió, altres..) Centres humidificadors industrials. Sistemes d’instal.lacio interior d’aigua freda de consum humà ( canonades, dipòsits…) cisternes o dipòsits mòbils i aigua calenta sanitària sense circuit de retorn. Equips de refredament evaporatiu que polvoritzi aigua. Humitejadors Fonts ornamentals
67
Instal.lacions afectades
Sistemes de reg per aspersió en el medi urbà Sistemes d’aigua contra incendis (BIE’S- columnes humides) Elements de refrigeració per aerosolització a l’aire lliure Altresaparells que acumulin aigua i puguin provocar aerosols Instal.lacions de teràpia respiratòria. QUEDEN EXCLOSOS les instal·lacions ubicades en EDIFICIS DEDICATS A L’ÚS EXCLUSIU EN HABITATGE, EXCEPTE Les que afectin l’AMBIENT EXTERIOR D’AQUESTS EDIFICIS.
68
RESPONSABILITATS DELS TITULARS DE LES INSTAL·LACIONS
Els titulars de les instal·lacions són els responsables del compliment del que disposa el Real Decret i que es duguin a terme els programes de manteniment periòdic, les millores estructurals i funcionals de les instal.lacions, així com del control de la qualitat microbiològica i fisicoquímica de l’aigua, a fi que no representin un risc per a la salut pública. La contractació d’un SERVEI DE MANTENIMENT EXTERN no eximeix el titular e la instal.lació de la seva responsabilitat.
69
Qui ha de tenir la formació?
Personal que realitzi les operacions de manteniment i tractament de les instal·lacions per evitar el risc de legionel·losi. Se li assigna la tasca de PROGRAMAR EL MANTENIMENT de les instal·lacions.
70
Formació OPERADOR DE PISCINES DÚS PÚBLIC
Real Decret 742/2013 Formació OPERADOR DE PISCINES DÚS PÚBLIC
71
ÀMBIT D’APLICACIÓ Piscines on l’activitat relacionada amb l’aigua és l’objecte principal: piscines públiques, d’oci, parcs aquàtics, spas. Piscines que actuen com a servei suplementari: hotels, allotjaments turístics, càmpings, terapèutics en centres sanitaris… Piscina Natural Piscines d’ús privat Piscines de comunitats de propietari, cases rurals o agroturisme, col·legis majors… Piscines unifamiliars
72
Reponsailitats Titular: Persona física o jurídica, pública o privada o comunitat de propietarisque sigui propietària de la piscina, és el responsable del compliment d’aquest Real Decret. L’operari que realitzi les tasques de TRACTAMENT DE L’AIGUA (aplicació de productes químics i medicions) HAURÀ DE TENIR EL CERTIFICAT O TÍTOL QUE EL CAPACITI PER A DESENVOLUPAR AQUESTES ACTIVITATS. CONTINGUTS FORMATIUS pendents de determinar
73
Què t’ofereix c.m.a.p i vam consultors
AFECTACIÓ EN COMUNITATS DE PROPIETARIS i ADMINITRACIONS DE FINQUES
74
C.m.a.p és un Servei de Prevenció de Riscos laborals acreditat per la Generalitat de Catalunya.
SPA-0047-B Oficines a : Torredembarra Valls Mora D’Ebre Barcelona
75
Característiques del nostre s.p.a
Aplicable a: Comunitats de Propietaris Administradors de Finques Oferta a mida i especial pel COL·LEGI D’ADMINISTRADORS DE FINQUES. Assessorament personalitzat, constant i de qualitat. El principal objectiu: Fer prevenció Conscienciar en prevenció a través de la formació Evitar accidents de treball, malalties professionals i sancions.
76
Serveis inclosos Cobertura de TOTES LES ESPECIALITATS de prevenció
Avaluació de riscos Planificació Activitat Preventiva anual Pla de Prevenció Formació i informació Investigació d’accidents de treball i malalties professionals Assessorament en Epi’s, màquines, senyalització Plans d’emergència Assessorament normatiu ……..
77
Formació professionalitzadora per donar compliment a les normatives específiques. (obligatori per normativa) Prevenció de riscos laborals Riscos específics ofici Operador de piscines d’ús públic Manteniment legionel·losi Aplicador i manipulador de fitosanitaris Incendis, primers auxilis, DEA…. Formació complementàries al lloc de treball Idiomes Informàtica Recursos Humans i Administració Protecció de dades …….TOTES LES FORMACIONS es poden BONIFICAR
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.