La descarga está en progreso. Por favor, espere

La descarga está en progreso. Por favor, espere

Conseqüències del model de mobilitat actual

Presentaciones similares


Presentación del tema: "Conseqüències del model de mobilitat actual"— Transcripción de la presentación:

1 Conseqüències del model de mobilitat actual

2 Accés dels treballadors i treballadores
a la feina Impactes ambientals: Emissions, soroll, ineficiència energètica,.. Impactes socials: Exclusió laboral Accidentalitat in itinere Impactes econòmics: Pèrdua de competitivitat Costos de la mobilitat

3 Impactes ambientals Consum ineficient d’energia
Els automòbils són els vehicles menys eficients en termes energètics, especialment quan es fan servir per transportar només una o dues persones

4 Les emissions Comparació de les emissions entre el cotxe i l’autobús (per passatger i per quilòmetre) Compost Cotxe Autobús CO diòxid de carboni 240 70 CO monòxid de carboni 21 1 HC hidrocarburs 2,9 0,5 NOx òxids de nitrogen 1,5 0,9 Font: Unió Internacional del Transport Públic (UITP) El nombre de morts per malalties derivades de la contaminació atmosfèrica a les ciutats d’Europa iguala actualment al nombre de morts per accidents de trànsit. El soroll La mesura de la pressió sonora Font sonora Nivell en decibels (dB) Sensació objectiva Avió comercial enlairant-se 130 Dolor Cotxe a 100 Km/h 100 Molèstia greu Motocicleta accelerant 90 Carrer amb trànsit normal 70 Molèstia Conversa normal 50 Plaer Font: “La Mobilitat Sostenible”. Ajuntament de Barcelona Un sol cotxe a r/min fa el mateix soroll que 32 cotxes a r/min

5 El cotxe, un recurs desigualment repartit
Impactes socials: Exclusió laboral El cotxe, un recurs desigualment repartit No tothom pot fer servir un cotxe: Cal el permís de conduir La disponibilitat de cotxe tampoc no cobreix la totalitat de la població. Dones Joves Immigrants Col·lectius exclosos

6 La desigualtat d’oportunitats: el resultat de l’exclusió
Un mercat laboral territorialment limitat. Les persones que no poden usar el vehicle privat es troben amb un mercat de treball territorialment limitat, i per tant l'abast per aconseguir una feina se centrarà primer en l'espai que és possible abastar sense necessitat de disposar de mitjans de transport motoritzats. b) Impossibilitat de mobilitzar els recursos humans disponibles. Els principals col·lectius afectats són els grups que presenten més dificultats d'inserció en el mercat laboral (taxes d'activitat més baixes i les d'atur més altes del conjunt de població activa). c) Feines perdudes Aquest resultat pot donar-se al llarg de tot el procés de la cerca de feina.

7 Impactes socials: Accidentalitat in itinere
ACCIDENT DE TREBALL: “ Tota lesió corporal que sofreix un treballador per compte aliè amb ocasió o com a conseqüència del seu treball, tant en el trajecte del seu domicili al centre de treball i viceversa (in itinere), com dintre d’aquest”. Què s’entén per accident in itinere i accident in missió? Accident in itinere; es produeix a l’inici de la jornada laboral o durant la tornada al domicili després de la feina. Accidents en treball-missió; es produeix en un desplaçament motivat per la pròpia activitat productiva. Els accidents in itinere són el principal motiu de sinistralitat laboral amb resultat de mort.

8 Nombre d’accidents in itinere
Accidents in itinere en el període del 2000 – a la província de Lleida Nombre d’accidents in itinere 665 accidents/any Any Font: Web Generalitat de Catalunya. Dpt. de Treball.

9 Accidents in itinere mortals
Nombre d’accidents 8 accidents mortals/ any Any Font: Web Generalitat de Catalunya. Dpt. de Treball.

10 Accidents mortals dins la jornada laboral i accidents in itinere mortals
Nombre d’accidents 22 accidents mortals/ any 30 28 24 23 23 21 16 13 *Hem de tenir en compte que dins dels accidents mortals en jornada laboral hi trobem inclosos els accidents mortals in missió. Font: Web Generalitat de Catalunya. Dpt. de Treball.

11 Impactes econòmics: Costos de la mobilitat
Segons un estudi publicat per CCOO es calcula una despesa directa de 0,4 € per cada quilòmetre recorregut en cotxe. Costos directes aproximats per quilòmetre, en cotxe: Combustible ,07 € Lubrificants ,01 € Pneumàtics ,01 € Manteniment i reparacions ,02 € Propietat ,15 € ITV ,01 € Assegurances ,07 € Aparcament ,06 € Total costos directes 0,4€ per quilòmetre recorregut. Costos indirectes: Temps invertit en el trajecte, inversions en infrastructures, accidents, contaminació acústica, atmosfèrica,..

12 COMPARACIÓ DE DESPESES ENTRE ANAR EN TRANSPORT PÚBLIC I ANAR AMB COTXE PRIVAT
Si tenim en compte que de mitjana es realitza un desplaçament aproximat de 5 km per trajecte, resulta que si un treballador o treballadora realitza dos viatges al dia gastarà 968 € l’any (22 dies al mes, 11 mesos l’any). En canvi, el cost que suposa realitzar aquests desplaçaments en transport públic seria de 275,88 € anuals, tenint en compte que s’utilitzi la T-10 que té un cost de 5,70 €, i que cada trajecte té un cost de 0,57 €. D’aquesta manera l’estalvi és de 692,12 € l’any.

13 Utilitzant el transport públic
EXEMPLE: Una persona que viu a la plaça dels Pagesos de Lleida i treballa en una empresa del polígon industrial El Segre, al carrer Josep Segura i Farré. Utilitzant el cotxe Utilitzant el transport públic Costos directes aproximats per quilòmetre, en cotxe: Total costos directes 0,4€ per quilòmetre recorregut. Aquesta persona que viu a la plaça dels Pagesos de Lleida recorre una distància de 6,5 km en cotxe fins arribar al carrer Josep Segura i Farré. Despesa diària de 2,6 € d’anada i uns altres 2,6 € de tornada, cosa que li suposa uns 5,2 € diaris per accedir al seu lloc de treball. Costos per trajecte en l’autobús dels polígons: Targeta bus T ,70 € (0,57 € trajecte) Total costos per trajecte 0,57 €. Aquesta mateixa persona que viu a la plaça dels Pagesos de Lleida pot accedir al seu centre de treball amb l’autobús dels polígons. Despesa diària de 1,14 € (0,57 € d’anada i uns altres 0,57 € de tornada) per accedir al seu lloc de treball. Despeses diàries cotxe ,2 € Despeses anuals cotxe ,4 € Despeses diàries bus ,14 € Despeses anuals bus ,88 € Estalvi ,06 € diaris 982,52 € anuals

14 MOLTES GRÀCIES PER LA VOSTRA ATENCIÓ
Laia Cuadrat Gabinet Higia Salut i Treball – CCOO Terres de Lleida


Descargar ppt "Conseqüències del model de mobilitat actual"

Presentaciones similares


Anuncios Google