Descargar la presentación
La descarga está en progreso. Por favor, espere
Publicada porÓscar Contreras Parra Modificado hace 6 años
1
Ensenyar, aprendre i viure entre Alella i el Ciberespai
XI Jornades Francesc Ferrer i Guàrdia Educació i món digital: com aprenem avui? Alella, Pere Marquès (2011). UAB - grup DIM-UAB Departament de Pedagogia Aplicada
2
telemàtica multimèdia mass media QUÈ SÓN LES TIC? INFORMÀTICA
EDICIÓ DIGITAL FULL DE CÀLCUL ROBÒTICA BASES DE DADES telemàtica multimèdia TELEACTIVITATS TECNOLOGIES de la INFORMACIÓ i la COMUNICACIÓ REALITAT VIRTUAL VIDEOJOCS INTERNET WEB 2.0, XARXES TELECOMUNICACIONS SO - IMATGE mass media TELEFONIA MÒBIL SATÈL.LIT VÍDEO RTV Pere Marquès (2010)
3
INFORMACIÓ saber tot / transparència PROCÉS DE DADES local / on-line
QUÈ ENS APORTEN LES TIC? valor afegit INFORMACIÓ saber tot / transparència RECURSOS INFINITS “al núvol” EMMAGATZEMAMENT (físic / en xarxa) SÍNCRONA: mòbils, xat, videoconferència ASÍNCRONA: , SMS, fòrums LLENGUATGE: hipermedia... PUBLICAR/COMPARTIR: blog, wiki, tube XARXES SOCIALS, EVA, web 2.0 TELEACTIVITATS: gestions, treball, oci COMUNICACIÓ / RELACIÓ món paral.lel = ciberespai PROCÉS DE DADES local / on-line PRODUCTIVITAT: rapidesa, fiable AUTOMATITZAR TREBALLS INTERACTIVITAT Pere Marquès (2010)
4
món físic ciberespai CIBERESPAI: UN MÓN PARAL.LEL ON TAMBÉ VIVIM JO
accés immediat: els sentits l’espai estableix límits accés sempre mediat sense distàncies, global MÓNS SOCIALS canals de comunicació fonts d’informació aliments objectes JO Internet imaginació MÓN PERSONAL experiència sabers necessitats temps
5
TIC I PROCESSOS D’ APRENENTATGE I D’ENSENYAMENT
gestió de centre ACTIVITATS DIAGNÒSTIC de necessitats ACCÉS A LA INFORMACIÓ (sist. simbòlics) busca, selecciona entorn, persones recursos didàctics ciberespai APRENENTATGE PREPARAR LES CLASSES ENSENYAMENT PROCÉS DE LA INFORMACIÓ (estils cognitius) memoritza, comprèn analitza, sintetitza jutja, planifica aplica, experimenta col.labora MOTIVAR L’ALUMNAT introducció amb ?? dóna objectius organitzadors previs APRENENTATGE memòria, coneixement actitud / valors habilitat, competències GESTIONAR LES CLASSES controla, explica dóna recursos ACTIVITATS guia PRODUCTE obtingut (a vegades) AVALUACIÓ tutoritza, contacte família Pere Marquès (2010)
6
QUIN HA ESTAT L’IMPACTE DE LES TIC A L’EDUCACIÓ?
bretxa digital? COMPETÈNCIES DIGITALS al curriculum ESCOLA PARAL.LELA la gent sap més INFORMACIÓ COMUNICACIÓ presencial /on-line PROCESSAR DADES, expressió, creació ÚS EDUCATIU DE LES TIC a l’escola, a casa eina llenguatge entorn social aprenentatge ocasional: TV, ciberespai nous rols i metodologies necessitem FORMACIÓ CONTÍNUA tenim EVA RECURSOS DIDÀCTICS entorns de TREBALL COL.LABORATIU GESTIÓ DE CENTRE, tutoria, família entorns virtuals d’aprenentatge professors i tots els ciutadans Pere Marquès (2010)
7
RAONS PER USAR LES TIC A L’EDUCACIÓ
NECESSITATS: RAONS PER USAR LES TIC A L’EDUCACIÓ buscar informació comunicar-nos fer coses la societat exigeix… PRODUCTIVITAT personal / grupal COMPETÈNCIES DIGITALS de l’alumnat INNOVACIÓ METODOLÒGICA 30% fracàs escolar cal una millor formació facilitar l’ensenyament i l’aprenentatge innovar ús intel.ligent amb criteri usar TIC… quan aportin VALOR AFEGIT Les TIC estan a tot arreu… com no van a estar a l’escola! Pere Marquès (2010)
8
ESTAREM FENT QUELCOM MALAMENT, OI?
Un 30% “crònic” (des de sempre) de fracàs escolar “reconegut” al final de l’ensenyament obligatori hauria de ser INACCEPTABLE per als docents, per als pedagogs, per als polítics, per a les famílies… Admetríem que els metges només curessin el 70% dels seus malalts? O que els mecànics només arreglessin el 70% dels cotxes del taller? “Si volem resultats diferents, fem coses diferents.” (Albert Einstein) “Les idees només tenen importància si serveixen per a resoldre els problemes.” (Jonh Dewey) "El futur no és un regal, és una conquesta." (Jonh F. Kenedy) Pere Marquès (2010)
9
PERÒ... ELS ALUMNES APRENEN MÉS AMB TIC?
Les recerques acostumen a dir que SÍ (més del 90% dels professores i alumnes a les recerques DIM ). Però ells mateixos (50%) dubten de que millorin les notes. COM S’EXPLICA AQUESTA PARADOXA? S’aprèn més (especialment competències) però desprès els exàmens són memorístics (i amb les TIC s’incideix poc en la memòria, a no ser que es facin exercicis molt específics en cada cas) Per a aprovar aquests ex¡amens, com sempre, cal estudiar els dies anteriors… i tenir memòria. CAL AVUI EN DIA MEMORITZAR TANT? Caldria reconsiderar el currículum. AVUI: què és necessari saber fer?, què és necessari memoritzar?
10
continguts, competències, TIC
NOVA CULTURA HI HA NOVES EINES CALEN NOUS SABERS NOVES EINES TIC pissarra digital, aules 2.0, Internet, EVA NOUS OBJECTIUS continguts, competències, TIC NOVA METODOLOGIA activitats, rols… la família escola, casa, entorn aprenentatge permanent autònom CANVIS ORGANITZACIÓ INFRAESTRUCTURES NOVA AVALUACIÓ memòria, fer AMB INFORMACIÓ Pere Marquès (2010)
11
FINALIDADES DE LA EDUCACIÓN
CONTEXTO COMUNICAR CONOCER social convivir vocabulario artístico comprender YO ACTUAR inteligencia con info crítico, creativo CRECER resolver problemas moral - espiritual emotivo - volitivo alegre, optimista, perseverante físico Pere Marquès (2011)
12
habilitats cognitives
ABANS: INSTRUMENTS SEMPRE ACCESSIBLES MEMÒRIA habilitats cognitives FER . resoldre problemes MEMÒRIA dates, procediments RELLOTGE CALCULADORA EXPERT PREMSA VÍDEO LLIBRE Pere Marquès (2010)
13
habilitats cognitives
NOUS INSTRUMENTS SEMPRE ACCESSIBLES MEMÒRIA habilitats cognitives + FER . resoldre problemes MEMÒRIA dades, procediments -- RELLOTGE CALCULADORA TELÈFON ORDINADOR INTERNET memòria auxiliar EXPERT PREMSA VÍDEO LLIBRE Pere Marquès (2010)
14
CAL MEMORITZAR TANT AVUI EN DIA?
Dins de les activitats d’aprenentatge podem distingir: RECORDAR, reproduir, reconèixer… COMPRENDRE, conceptualitzar, interpretar… ANALITZAR, comparar, classificar, ordenar… SINTETITZAR, integrar, descriure, elaborar… APLICAR, experimentar, resoldre problemes (hipòtesis, deducció, inducció), calcular… VALORAR (amb criteris), jutjar, seleccionar, criticar, debatre CREAR, idees innovadores, imaginar, predir, transferir… PLANIFICAR i organitzar projectes… Implicant altres competències instrumentals: Buscar / seleccionar informació a l’entorn, Internet… Expressar / comunicar: oral, escrit, multimèdia… Altres: idiomes, ús d’eines TIC… Competències personals: treball autònom, metacognició I competències socials: treball col-laboratiu la única que exigeix memoritzar; les altres exigeixen pensar Esquema basat en la taxonomia d’activitats cognitives (Benjamin Bloom) Pere Marquès (2010)
15
SABEM DISTINGIR COMPETÈNCIA I SABER MEMORÍSTIC?
Avui donem més importància a les competències que els estudiants adquireixen (fer) que als coneixements (memoritzar) Competència: Efectuar una tasca o afrontar una situació amb eficàcia, en un context Suposa mobilitzar coneixements, habilitats i actituds (que són com els àtoms que componen les molècules-competència) en el marc de la personalitat de cadascun (experiència, interessos..) S'adquireixen progressivament, amb experiències d'aprenentatge integradores, sobre problemes reals i propers. Però a l’escola també cal aprendre els seus components: coneixements, habilitats... Competències bàsiques: Les imprescindibles per a tots (les classifiquem en 8 blocs i s’acostumen a definir de manera descontextualitzada) Com les competències s’evidencien en l’acció, només poden a avaluar-se amb activitats d’aplicació Les manifestacions observables d’una actuació competent s’anomenen indicadors; s’usen a les pautes d’avaluació Pere Marquès (2008)
16
BLOCS DE COMPETÈNCIES BÀSIQUES
(definits per la LOE, la Unió Europea i altres disposicions educatives) Aquests blocs de competències s’organitzen en dimensions: eixos, aspectes que ens permeten estructurar les competències bàsiques de cada bloc (podríem considerar diversos criteris). Comunicació lingüística. Tractament de la informació i món digital. Aprendre a aprendre. Autonomia i iniciativa personal. Cultural i artística. Social i ciutadana. Coneixement i interacció amb el món físic. Matemàtica. “Un home no és més que el què sap” (Francis Bacon, XVI) Pere Marquès (2008)
17
el meu blog o EPA a Internet
ELS NOSTRES INSTRUMENTS SEMPRE ACCESIBLES MEMÒRIA CEREBRAL INTERNET: COMUNICACIÓ INTERNET: INFORMACIÓ MEMÒRIA AUXILIAR el meu blog o EPA a Internet sempre al meu abast
18
MEMORITZAR FER CAP A UN DESENVOLUPAMENT CURRICULAR BIMODAL (i)
TUTORIA: talents MEMORITZAR FER VOCABULARI INDISPENSABLE: conceptes, processos, persones, fets… ACTIVITATS PRÀCTIQUES BÀSIQUES Recordo l’experiència + VOCABULARI DESITJABLE Comprenc i memoritzo + ACTIVITATS PRÀCTIQUES AVANÇADES Sempre amb suport: memòria auxiliar, Internet… NO necessito memoritzar: dades i procediments
19
CAP A UN DESENVOLUPAMENT CURRICULAR BIMODAL)
Al començar el curs, el professorat haurà elaborat tres llistes: Vocabulari imprescindible, que els seus alumnes hauran d’aprendre. Altre vocabulari que seria desitjable que aprenguessin. Activitats pràctiques que han de saber fer amb suport TIC i documental (llibres, Internet…). Al llarg del curs, cada dia es dedicarà un temps a realitzar activitats dirigides a que els alumnes comprenguin i memoritzin el vocabulari de l’assignatura: Explicacions del professor i dels estudiants. Exercicis autocorrectius, cerques a Internet, blog d’alumnes, glossari de classe… Els exàmens de vocabulari seran curts i memorístics I també s’aniran realitzant les activitats pràctiques amb els suports TIC i llibre, consulta de documents. Problemes, exercicis… Els exàmens pràctics també seran amb suport TIC i documental. Pere Marquès (2010)
20
Necessitem vocabulari per a entendre al llegir per a pensar
per a expressar-nos Per això… cal que memoritzem el vocabulari Pere Marquès (2011)
21
Peró sempre podem usar la “memòria auxiliar”
al fer coses resoldre problemes Per això… NO necessitem memoritzar: fòrmules, procediments complexos… Pere Marquès (2011)
22
... avui i també fa 100 anys (Escola Nova)
QUÈ DIU LA PEDAGOGIA? les TIC enriqueixen l’ensenyament / aprenentatge tradicional i aporten recursos i noves activitats… l’ aprenentatge depèn de les activitats que es fan i de l’esforç en aprendre … però la seva eficàcia depèn del com i per a què s’usin: metodologia i adequació Aspectes a considerar... aprenentatge personal i en col.laboració (comunitat aprenentatge), espais i temps flexibles alumne participatiu, amb iniciativa i autonomia, tenaç i responsable, s’autoavalua professor mediador, acció centrada en l’estudiant i les competències imaginació, creativitat expressió, ètica reflexió crítica aprendre a aprendre tasques aplicatives i contextualitzades per a construir coneixement metodologies i recursos diversos, avaluació continua no memorística ... avui i també fa 100 anys (Escola Nova) Pere Marquès (2010)
23
QUÈ ENS APORTEN LES AULES 1X1?
PISSARRA DIGITAL + lector documents pissarra copiadora llapis i teclat remot mirall màgic accés des de CASA compartir INTRANET + Internet EVA col.laboratiu no hi ha parets família suport permanent 1 ORDINADOR X alumne software + CONTINGUTS EPA, llibre universal llibreta-laboratori, web 2.0 plataforma de continguts, llibre digital recursos multimèdia, orientacions, activitats interactives autocorrectives, experimentar, elaborar Pere Marquès (2010)
24
ALGUNES PROPOSTES DIDÀCTIQUES
Noves possibilitats amb valor afegit correcció d’exercicis (PD, lector docs) blog de l’alumne portafol.li digital company tutor diari de classe wiki glossari alumnes busquen recursos i els exposen exposició magistral del professor presentació de treballs grupals, webquest alumnes professor: creen recursos, exposen, pregunten exercicis autocorrectius simuladors Les haurien aplicat AVUI Freinet, Dewey...? Pere Marquès (2010)
25
ASPECTES DIDÀCTIC-ORGANITZATIUS
Cal integrar TIC, noves metodologies i avaluació. Controlar els alumnes amb el PC, evitar distraccions, perills d’Internet… Ús de les TIC quan aporten valor afegit. 20% explicacions del professor amb PD 30 % exposicions treballs alumnes amb PD 30% treball individual/grupal amb PC 20% treball individual/grup sense PC El primer any ús mínim del PC-alumne: 30% del temps de classes Cal més temps (preparar les classes, corregir). Repartir rols a l’alumnat: corregir, company-tutor, assessor-TIC, professor… Ús del PC: llibre (font d’informació) quadern de treball (editor), per a crear, comunicar-se, treballar col.laborativament... Ús de la PD: compartir, corregir, debatre (treball col.laboratiu) Preveure plans B: avaries, virus, problemes a Internet… Pere Marquès (2010)
26
HEXÀLEG PER A L’ÚS DIDÀCTIC D’AULES 1X1
Les TIC (com el llibre o la pissarra) no asseguren els aprenentatges, que depenen de les activitats que fan els alumnes. Planificar bones activitats d’aprenentatge y començar per activitats senzilles (de poca complexitat TIC). Les TIC ens poden donar més problemes que el guix i el quadern i ens poden exigir (sobretot al principi) més temps. Usar TIC només quan ens aportin VALOR AFEGIT: aprenentatges, implicació de l’alumnat, facilitació de la docència Si no hi ha TIC adequades (p.e. Internet lent), no les usem. Abans de crear material didàctic, veure d’usar l’existent. Les TIC poden donar més autonomia i participació a l’alumnat. Que 2 alumnes siguin “assessors TIC”: per a connectar la PDI, donar suport a companys, resoldre problemes TIC a classe Que alumnes adoptin el rol de professor: ensenyar, orientar, corregir, buscar/crear materials… quan sigui possible. I comentar i compartir amb altres companys serà la millor ajuda.
27
CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC
RECURSOS: CLAUS DE L’ÈXIT PER A INTEGRAR LES TIC PLA/COMPROMÍS de direcció i la comunitat . INFRAESTRUCTURES ACTITUD del PROFESSORAT MATERIALS DIDÀCTICS COORDINACIÓ i MANTENIMENT fàcil útil i eficient amb valor afegit FORMACIÓ tècnica -didàctica professors i centre Pere Marquès (2010)
28
QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE...
LA CLAU DE L’ÈXIT: QUE ELS PROFESSORS VEGIN QUE... - L'ús de les TIC és fàcil, poden aprendre a usar-les sense problema en poc temps. - L'ús de les TIC és còmode, no donarà problemes ni estrés; els models didàctics son bons, flexibles, controlables. - L'ús de les TIC és útil, eficaç, aporta valor afegit per a realitzar activitats de major potencial didàctic i aconseguir més motivació i participació de l’alumnat. - L'ús de les TIC és eficient, ajuden realment a la seva docència, sense exigir dedicar més temps ni més esforç. PD Pere Marquès (2008)
29
Gràcies per la seva atenció
PD Pere Marquès (2008)
30
LES FAMÍLIES, LES TIC Y L’ESCOLA
Disposar d’ordinador i connexió a Internet a casa (sala d’estar, despatx) Els ordinadors (tablets, videojocs... amb accés a Internet) personals dels fills petits, tindran filtres familiars. Controlar el temps del fills davant l’ordinador. Fer un seguiment dels treballs escolars. Navegar amb els fills, i parlar del que es troba per Internet (valors, ètica, perills...); potser estar en una xarxa social... Deixar-se ensenyar pels fills en temes tecnològics. Usar les TIC per a informar-se, comunicar-se amb altres, fer gestions, aprendre, divertir-se, crear... Visitar el portal web de l’Escola, usar-lo també per a fer gestions... Assistir a les sessions formatives per a pares de l’Escola Pere Marquès (2011)
31
ELS PERILLS D’INTERNET
Relacionats amb la informació Informació poc fiable, dispersió, pèrdua de temps Informació inapropiada (nens), perillosa, immoral Relacionats amb la comunicació interpersonal Bloqueig del correu, missatges escombraries i ofensius Pèrdua d'intimitat, males companyies, actes il.legals Relacionats amb activitats econòmiques Compres induïdes (publicitat, nens), despeses telèfon Estafes, robatoris, contra la propietat intel.lectual Relacionats amb el funcionament d'Internet Accés lent o impossible, virus, espionatge Relacionats amb les addiccions Buscar informació, freqüentar entorns socials Compres compulsives, ludopaties.
32
Gràcies per la seva atenció
PD Pere Marquès (2008)
33
ESCOLA DEL SEGLE XXI APRENDRE ALUMNE CULTURA: valors exigències…
INFRAESTRUCTURES pissarra digital aules 1x1, intranet TIC a casa APRENDRE OBJECTIUS I CONTINGUTS competències (TIC i altres) METODOLOGIA buscar, entendre, aplicar en context, amb TIC centrada en l’alumne, reflexiu, crític, autònom, col.laboratiu, participa, crea avaluació contínua (no memorística) COMUNITAT EDUCATIVA pla, compromís direcció, claustre famílies, entorn ALUMNE divers, sap més, usa molt TIC, capta i processa diferent, altres valors, multitasca ORGANITZACIÓ horaris, espais agrupament flexible entorn, coord. TIC RECURSOS ciberespai, EVA mass media llibre digital PROFESSOR orienta, motiva, controla formació contínua, xarxes treball en equip i EVA Pere Marquès (2010)
Presentaciones similares
© 2025 SlidePlayer.es Inc.
All rights reserved.