Competències TIC en Psicologia1
2 OBJECTIUS Explicar i definir la Realitat Virtual i el Joc Online. Esbrinar quines aplicacions existeixen. Analitzar i comprendre les repercussions positives i negatives de les diferents vessants de realitat virtual. Sensibilitzar la població de l’ús que es fa tant de la realitat virtual com del joc online. Explicar i definir la Realitat Virtual i el Joc Online. Esbrinar quines aplicacions existeixen. Analitzar i comprendre les repercussions positives i negatives de les diferents vessants de realitat virtual. Sensibilitzar la població de l’ús que es fa tant de la realitat virtual com del joc online. METODOLOGIA Per l’informe: Internet: webs, blogs, videos… Marcador social Diigo Per l’enquesta: Disseny d’una enquesta: annex 1 de l’informe Observacions de l’enquesta: grau d’us i coneixement de la RV i joc online. Per l’informe: Internet: webs, blogs, videos… Marcador social Diigo Per l’enquesta: Disseny d’una enquesta: annex 1 de l’informe Observacions de l’enquesta: grau d’us i coneixement de la RV i joc online.
Competències TIC en Psicologia3 DEFINICIÓ REALITAT VIRTUAL La RV es una nueva tecnología que permite crear un ciberespacio en el que es posible interactuar con cualquier objeto o ser. El usuario no sólo tiene la sensación de encontrarse físicamente en ese entorno gráfico generado por ordenador o mundo virtual, sino que además puede interactuar con él en tiempo real (Botella et al., 2007, p.33). Hernández, E.; Gómez-Zúñiga, B. (coord. as ) (2007). «Intervención en salud en la Red». UOC Papers [monográfico en línea]. N. º 4. UOC. grafico.pdf grafico.pdf La RV es una nueva tecnología que permite crear un ciberespacio en el que es posible interactuar con cualquier objeto o ser. El usuario no sólo tiene la sensación de encontrarse físicamente en ese entorno gráfico generado por ordenador o mundo virtual, sino que además puede interactuar con él en tiempo real (Botella et al., 2007, p.33). Hernández, E.; Gómez-Zúñiga, B. (coord. as ) (2007). «Intervención en salud en la Red». UOC Papers [monográfico en línea]. N. º 4. UOC. grafico.pdf grafico.pdf
Competències TIC en Psicologia4 MAPA CONCEPTUAL
Competències TIC en Psicologia5 AVANTATGES AMB ELS TRACTAMENTS AMB RV Trastorns d'ansiedad Tècnica d'exposició Preferències pacients Pacients que accepten l'exposició 75% Exposició virtual85% Pacients que rebutgen l'exposició 25% Exposició en viu 15%
Competències TIC en Psicologia6 DEFINICIÓ JOC ONLINE Software executat per un equip electrònic: Ordinador Consola Etc. Poden interactuar varies persones al mateix temps: Presencialment Via Internet Diferents tipus: Jocs d’atzar Mons virtuals Simuladors Etc.
Competències TIC en Psicologia7 Notície s Xats/xarx es socials Entreteniment general Banca electrònica Second Life / World of WarcraftJocs Online Pàgines adults Comerç electrònic Coneixement cultura Esports Viatges Apostes onlineJocs d’atzar COSTUMS DELS INTERNAUTES
Competències TIC en Psicologia8
9 DADES PÓKER ONLINE A ESPANYA
Competències TIC en Psicologia10 CONCLUSIONS Èxit del desenvolupament tecnològic amb múltiples aplicacions. Com a eina terapèutica te més acceptació per la possibilitat de crear escenaris virtuals generant més seguretat als pacients. Autocontrol dels escenaris i de les diverses situacions representades. Èxit del desenvolupament tecnològic amb múltiples aplicacions. Com a eina terapèutica te més acceptació per la possibilitat de crear escenaris virtuals generant més seguretat als pacients. Autocontrol dels escenaris i de les diverses situacions representades. Desconeixement social de la RV com eina terapèutica. Limitada accessibilitat a l’usuari. Elevat cost econòmic tant per a professionals com per a pacients. Eina terapèutica encara sense gran difusió entre professionals. Desconeixement social de la RV com eina terapèutica. Limitada accessibilitat a l’usuari. Elevat cost econòmic tant per a professionals com per a pacients. Eina terapèutica encara sense gran difusió entre professionals. L’ús amb autocontrol pot causar aspectes com el desenvolupament de la empatia, salut cognitiva, socialització, diversió… Gran difusió i acceptació social. L’ús amb autocontrol pot causar aspectes com el desenvolupament de la empatia, salut cognitiva, socialització, diversió… Gran difusió i acceptació social. L’ús excessiu pot desencadenar diferents addicions i estats com irritabilitat, sentiment de culpa, negació, dependència... La utilització progressiva del joc online pot arribar a generar addiccions com la ciberludopatia. L’ús excessiu pot desencadenar diferents addicions i estats com irritabilitat, sentiment de culpa, negació, dependència... La utilització progressiva del joc online pot arribar a generar addiccions com la ciberludopatia. Aspectes Positius Aspectes Negatius
Competències TIC en Psicologia11 BIBLIOGRAFIA / WEBGRAFIA 1. Aedapi (Asociación española de apostadores por internet).« Situación del sector de las apuestas por internet», (Marzo 2.010) Aedapi (Asociación española de apostadores por internet).« El póker on line» (Julio 2.009) Conselleria de Salut i Consum de les illes Balears (2006). « Encuesta sobre el uso problemático de internet, ludopatía y adicciones al trabajo y compras en las Illes Balears» Daniel Jiménez «Los videojuegos son positivos ¿el argumento que nos interesa? Videojuegos y sociedad». interesa/ interesa/ 5. Hernández, E.; Gómez-Zúñiga, B. (coord. as ) (2007). «Intervención en salud en la Red». UOC Papers [monográfico en línea]. N. º 4. UOC Aedapi (Asociación española de apostadores por internet).« Situación del sector de las apuestas por internet», (Marzo 2.010) Aedapi (Asociación española de apostadores por internet).« El póker on line» (Julio 2.009) Conselleria de Salut i Consum de les illes Balears (2006). « Encuesta sobre el uso problemático de internet, ludopatía y adicciones al trabajo y compras en las Illes Balears» Daniel Jiménez «Los videojuegos son positivos ¿el argumento que nos interesa? Videojuegos y sociedad». interesa/ interesa/ 5. Hernández, E.; Gómez-Zúñiga, B. (coord. as ) (2007). «Intervención en salud en la Red». UOC Papers [monográfico en línea]. N. º 4. UOC.
Competències TIC en Psicologia12 6. Gutiérrez (2002). Aplicaciones de la Realidad Virtual en Psicología clínica La Voz de Galicia (2010). «Los problemas de los jóvenes con la tecnología» María Jesús Rodríguez. (2006). Psicología y adicciones. «Esclavos al juego. Nuevas propuestas en la investigación de la ludopatía». Infocop, Montserrat Castellana Rosell, Xavier Sánchez-Carbonell, Carla Graner Jordana y Marta Beranuy Fargues. « El adolescente ante las tecnologías de la información y la comunicación Internet, móvil y videojuegos. Septiembre ». Septiembre, número 3 VOL-28, Protégeles. «Videojuegos, menores y responsabilidad de los padres» Good, G. (2011) Mundos virtuales Online: mini guía. Blogs 6. Gutiérrez (2002). Aplicaciones de la Realidad Virtual en Psicología clínica La Voz de Galicia (2010). «Los problemas de los jóvenes con la tecnología» María Jesús Rodríguez. (2006). Psicología y adicciones. «Esclavos al juego. Nuevas propuestas en la investigación de la ludopatía». Infocop, Montserrat Castellana Rosell, Xavier Sánchez-Carbonell, Carla Graner Jordana y Marta Beranuy Fargues. « El adolescente ante las tecnologías de la información y la comunicación Internet, móvil y videojuegos. Septiembre ». Septiembre, número 3 VOL-28, Protégeles. «Videojuegos, menores y responsabilidad de los padres» Good, G. (2011) Mundos virtuales Online: mini guía. Blogs BIBLIOGRAFIA / WEBGRAFIA