Inteligencia Artificial Incertidumbre

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Advertisements

Los interrogativos ¿? Una cosa que tienen que recordar… Los Interrogativos í SIEMPRE é tienen á ACCENTOS ó
Expresiones negativas y afirmativas: los indefinidos
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to leave.
profesor: Luigi Ceccaroni
Incertidumbre Capítulo 13.
EL IMPERFECTO What’s the story?. “Used to” Expresses the idea that something happened repeatedly in the past.
The present and past perfect
Los verbos regulares – ar What is an infinitive? An infinitive in both Spanish and English is the base form of the verb. In English, the infinitive.
Yo- GO verbs & irregulars Etapa Preliminar / Repaso.
Lesson objective: Students will be able to express affirmative and negative ideas.
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
Sesión 2: Teoría de Probabilidad “Considero que la probabilidad representa el estado de la mente con respecto a una afirmación, evento u otra cosa para.
Español 1 13 de marzo de La Campana  Forma parejas:  1. Quiero ir A. She likes to go  2. Le gusta ir B. They want to go to the beach  3. Vamos.
Telling Time.
1 – 999,999,999.
Mi tema es la amistad By: Paulina Agenor.
4.1 Continuidad en un punto 4.2 Tipos de discontinuidades 4.3 Continuidad en intervalos.
Accuracy & Precision. Fundamental principle of measuring: No measurement is exact and the true value is never known Accuracy & Precision.
The Normal Distribution To calculate the probability of a Normal distribution between a and b:
Conditional Mood of Regular Verbs. The conditional mood of regular verbs is very easy because it is the same set of endings as the imperfect or –er and.
El Verbo Ser Yonosotros/nosotras tú x él, ella, usted ellos,ellas,ustedes Write the subject Pronoun Equivalent. 1. Chris y Noah = ___________ 2. Haley.
Notes #18 Numbers 31 and higher Standard 1.2
-AR Verbs In Spanish, there are three classes (or conjugations) of verbs: those that end in –AR, those that end in –ER, and those that end in –IR. This.
Inteligencia Artificial Incertidumbre Primavera 2008 profesor: Luigi Ceccaroni.
What has to be done today? It can be done in any order. Make a new ALC form Do the ALC Get two popsicle sticks Get 16 feet of yarn. That is 4 arms width.
1 SOLVING RATIONAL EQUATIONS SIMPLIFYING RATIONAL EXPRESSIONS Standards 4, 7, 15, 25 ADDING RATIONAL EXPRESSIONS PROBLEM 1 RATIONAL EXPRESSIONS PROBLEM.
Español 3 Hoy es jueves el 2 de enero de La Campana 1.¿Cómo era tu vacación? 2.¿Adónde fuiste? 3. ¿Qué hiciste? Contesta las preguntas. Usa el.
ALC #7 Do the math problems and write the answer in Spanish.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Español 1 Hoy es lunes el 10 de marzo de La Campana Escribe dónde, a tu familía, le gusta ir en español. Ejemplo: A mi primo le gusta ir a la biblioteca.
Los infinitivos (Infinitives) ¿Qué es un infinitivo? What is an infinitive?
Digital Photography: Selfie Slides Liliana Martinez 10/27/14 4b.
ALC 155 miércoles el 25 de mayo. Bienvenida Sientense SS – lado a lado Uno lee las preguntas en voz alta la otra persona contesta.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Sesión 2: Teoría de Probabilidad “Considero que la probabilidad representa el estado de la mente con respecto a una afirmación, evento u otra cosa para.
Lunes 15 de septiembre Máx. : 23° Mín. : 19° Hazlo ahora 3 min.
Formal Commands! Telling people what to do…… You speak, or you are speaking……Hablas, estás hablando This is different from telling (commanding) someone.
Antes de empezar – write the following sentences with the verb correctly conjugated; use your notes. La señorita Jones (preparar) _________ lecciones interesantes.
Time Telling time is rather easy. You only need to know the numbers up to 59 to be able to tell the time.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
+ Four Square Vocabulary. + What it is. Whole class, small group or individual activity that: Presents new vocabulary Reviews vocabulary Practices sentence.
Conocimiento incierto y razonamiento
Calentamiento Write the answers to the questions in SPANISH
Associative, Commutative, and Distributive Properties of Addition and Multiplication August 18th Students only need to copy the writing in purple. Students.
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Science Fair 2015 Feria de la Ciencia. Monday, April 20 th Night showing: 5- 7pm.
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
Operations Charts Keep these operations charts posted by the wall you usually work out math word problems. Print them in color and paste them on the same.
How would you spell the following word out loud in Spanish? Abuelito.
Los pronombres relativos que y quien El subjuntivo en cláusulas adjetivales: con antecedentes indefinidos o que no existen.
To be, or not to be? Let’s start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means “to be.”
Boot Verbs (O -> UE) We’ve already learned boot verbs where the E changes to an IE inside the boot. PREFERIR QUERER MERENDAR ENTENDER We also have boot.
Antes de empezar – ¿Cómo se llaman estos quehaceres? (Necesito la tarea.)
LOS VERBOS REFLEXIVOS. WRITE: What is a reflexive verb? A reflexive verb describes when a person doing an action is also receiving the action.
Forming Questions ¡Aprenda! Forming Questions By Patricia Carl October 2013.
¡BIENVENIDOS! ALPHABET, COGNATES.. DO NOW Take five minutes to Silently and Independently fill out the calendar on your desk. Every Calendar should have:
El Objeto Directo Direct Object Pronoun Sra. Altamirano.
  Jugó=he/she played  Use the preterite tense for past actions that are viewed as over and are not being connected to the present. ¿Te acuerdas?
¡Buenas tardes clase! Cuando NO estamos de acuerdo Usen una expresión para decir que no estás de acuerdo con las oraciones. Después, explica.
Esponja 1.Nosotros _____ despertamos temprano. 2.Tu _____levantas tarde. 3.Yo _____ me lavo los dientes todos los dias. 4.Por lo general, Chuy no _____.
El presente perfecto The present perfect tense in Spanish.
First Grade Dual High Frequency Words
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

Inteligencia Artificial Incertidumbre Primavera 2009 profesor: Luigi Ceccaroni

Comportamiento bajo incertidumbre Casi nunca se puede afirmar que las proposiciones son ciertas o falsas. En la práctica, los programas tienen que saber actuar en situaciones de incertidumbre: usando una teoría del mundo simple pero errónea, que no tiene en cuenta la incertidumbre y que funciona la mayoría de las veces; manejando el conocimiento incierto y la utilidad de manera racional: Lo correcto a realizar (la decisión racional) depende tanto de la importancia relativa de los distintos objetivos como de la verosimilitud y el grado con el cual se conseguirán.

Manipulación del conocimiento incierto Ejemplo de regla para diagnóstico usando lógica de predicados de primer orden: ∀p Síntoma(p, Dolor-de-muelas) ⇒ Enfermedad(p, Caries) Esta regla es errónea. Para hacerla cierta, hay que añadir una lista de causas: ∀p Síntoma(p, Dolor-de-muelas) ⇒ Enfermedad(p, Caries) ∨ Enfermedad(p, Dolor-de-muelas) ∨ Enfermedad(p, Absceso)…

Manipulación del conocimiento incierto Usar la lógica de predicados de primer orden en un dominio como el diagnóstico falla por tres razones principales: Pereza: poner en una lista el conjunto completo de antecedentes y consecuentes que se necesitan para asegurar una regla sin excepciones tiene demasiado trabajo. Ignorancia teórica: la ciencia no tiene una teoría completa para el dominio. Ignorancia práctica: incluso si se conocen todas las reglas, pudiera haber incertidumbre sobre un paciente particular, ya sea porque no se hayan realizado todos los chequeos necesarios o porque no puedan realizarse.

Manipulación del conocimiento incierto En dominios sentenciosos, el conocimiento de un agente proporciona sólo un grado de creencia en las oraciones. La herramienta para tratar con grados de creencia es la teoría de la probabilidad, que asigna a cada oración un grado numérico entre 0 y 1. La probabilidad proporciona una manera de resumir la incertidumbre que se deriva de nuestra pereza e ignorancia.

Manipulación del conocimiento incierto La creencia puede provenir de datos estadísticos o de reglas generales o de una combinación de fuentes de indicios. Asignar probabilidad 0 a una oración determinada corresponde a una creencia inequívoca de que la oración es falsa. Asignar una probabilidad de 1 corresponde a una creencia rotunda de que la oración es cierta. Las probabilidades entre 0 y 1 corresponden a grados intermedios de creencia en la veracidad de la oración.

Manipulación del conocimiento incierto La oración en sí misma es de hecho o verdadera o falsa. El grado de creencia es diferente del grado de veracidad. Una probabilidad de 0.8 no significa “80% verdadero” sino una expectativa muy fuerte (del 80%) de que algo sea verdadero. La teoría de la probabilidad cumple la misma obligación ontológica que la lógica: los hechos del mundo o son verdaderos o no. Los grados de veracidad son la materia de la lógica borrosa.

Manipulación del conocimiento incierto En lógica, una oración tal como “El paciente tiene una caries” es verdadera o falsa. En teoría de la probabilidad, la oración “La probabilidad de que el paciente tiene una caries es 0.8” hace referencia a creencias de un agente, no directamente al mundo. Estas creencias dependen de las percepciones que el agente ha recibido hasta el momento. Estas percepciones constituyen la evidencia sobre la que se basan las probabilidades. Por ejemplo: Un agente saca una carta de un mazo barajado. Antes de mirar la carta, el agente asignaría una probabilidad de 1/52 de que se trata del as de picas. Después de mirar la carta, la probabilidad para la misma proposición debería ser 0 o 1.

Manipulación del conocimiento incierto Asignar una probabilidad a una proposición es análogo a decir si una oración lógica determinada está producida por una base de conocimiento, más que si es o no cierta. Todas las oraciones deben así indicar la evidencia con respecto a la cual se está calculando la probabilidad. Cuando un agente recibe nuevas percepciones/evidencias, sus valoraciones de probabilidad se actualizan. Antes de que la evidencia se obtenga, se habla de probabilidad a priori o incondicional. Después de obtener la evidencia, se habla de probabilidad a posteriori o condicional.

Notación básica con probabilidades Proposiciones Los grados de creencia se aplican siempre a las proposiciones, afirmaciones de que tal o cual es el caso. El elemento básico del lenguaje es la variable aleatoria, que puede pensarse como algo que se refiere a una “parte” del mundo cuyo estado es desconocido inicialmente. Por ejemplo, Caries podría referirse a si mi muela del juicio inferior izquierda tiene una caries. Cada variable aleatoria tiene un dominio de posibles valores que puede tomar.

Proposiciones Como con las variables PSR, las variables aleatorias (VAs) están típicamente divididas en tres clases, dependiendo del tipo de dominio: Las VAs booleanas, tal como Caries, tienen el dominio <cierto, falso>. Las VAs discretas, que incluyen las VAs booleanas como un caso especial, toman valores en un dominio contable. Las VAs continuas toman sus valores de los números reales.

Sucesos atómicos Un suceso atómico es una especificación completa del estado del mundo. Es la asignación de valores particulares de todas las variables que componen el mundo. Ejemplo: Si mi mundo consta sólo de las variables booleanas Caries y Dolor-de-muelas, entonces hay exactamente cuatro sucesos atómicos. La proposición “Caries = falso ∧ Dolor-de-muelas = cierto” es uno de tales sucesos.

Probabilidad a priori La probabilidad a priori o incondicional asociada a una proposición a es el grado de creencia que se le otorga en ausencia de cualquier otra información. Se escribe como P(a). Ejemplo: P(Caries = cierto) = 0.1 o P(caries) = 0.1

Probabilidad a priori Para hablar de las probabilidades de todos los valores posibles de una VA: Usaremos una expresión como P(Tiempo), que denota un vector de valores que corresponden a las probabilidades de cada estado individual del tiempo. (El dominio de Tiempo es <soleado, lluvioso, nuboso, nevado>.) P(Tiempo) = <0.7, 0.2, 0.08, 0.02> (normalizado, con suma 1) Esta expresión define una distribución de probabilidad a priori para la VA Tiempo.

Probabilidad a priori Expresiones como P(Tiempo, Caries) se usan para indicar las probabilidades de todas las combinaciones de los valores de un conjunto de VAs. En este caso se hablaría de distribución de probabilidad conjunta de Tiempo y Caries.

Probabilidad a priori La distribución de probabilidad conjunta para un conjunto de VAs proporciona la probabilidad de casa suceso atómico que involucre esas VAs. P(Tiempo, Caries) = una matriz 4 × 2 de valores de probabilidad: Tiempo = soleado lluvioso nuboso nevado Caries = cierto 0.144 0.02 0.016 Caries = falso 0.576 0.08 0.064

P(Caries, Dolor-de-muelas, Tiempo) Probabilidad a priori Una distribución de probabilidad conjunta que considere el conjunto completo de VAs que se utilicen para describir el mundo se llama distribución de probabilidad conjunta completa. Por ejemplo, si el mundo consta exactamente de las variables Caries, Dolor-de-muelas y Tiempo, entonces: P(Caries, Dolor-de-muelas, Tiempo)

Probabilidad a priori La anterior distribución conjunta puede representarse como una tabla de dimensión 2 x 2 x 4 con 16 entradas. Todas las preguntas sobre un dominio se pueden contestar con la distribución conjunta completa. Para variables continuas, no es posible escribir la distribución completa como una tabla, ya que hay infinitos valores.

Probabilidad a priori Si la variable X denota la temperatura máxima de mañana en Barcelona, entonces la afirmación P(X=x) = U[18, 20](x) expresa la creencia de que X se distribuye uniformemente entre 18 y 20 grados. Las distribuciones de probabilidad para variables continuas se llaman funciones de densidad de probabilidad.

Los axiomas de la probabilidad 0 ≤ P(a) ≤ 1 P(cierto) = 1 P(falso) = 0 P(a ∨ b) = P(a) + P(b) - P(a ∧ b)

Probabilidad condicional Una vez que un agente obtiene alguna evidencia referente a las VAs que constituyen el dominio, las probabilidades a priori ya no son aplicables. En vez de esas, se usan probabilidades a posteriori o condicionales. La notación que se usa es P(a|b), donde a y b son proposiciones cualesquiera. El operador “|” tiene la menor precedencia posible, así P(a ∧ b|c ∧ d) significa P((a ∧ b)|(c ∧ d)).

Probabilidad condicional Ejemplo: P(caries|dolor-de-muelas) = 0.8 Se lee como “la probabilidad de un paciente de tener una caries, supuesto que todo lo que conozco es que tiene un dolor de muelas, es 0.8”. Una probabilidad a priori, tal como P(caries), puede contemplarse como un caso especial de la probabilidad condicional P(caries| ), donde la probabilidad se condiciona a ninguna evidencia.

Probabilidad condicional Las probabilidades condicionales pueden definirse en términos de probabilidades no condicionales. La ecuación que se define es: P(a|b) = P(a ∧ b) / P(b) siempre que P(b) > 0. Esta ecuación puede escribirse también como (regla del producto): P(a ∧ b) = P(a|b) P(b) P(a ∧ b) = P(b|a) P(a)

Probabilidad condicional Notación para distribuciones condicionales: P(Caries | Dolor-de-muelas) = vector de 2 elementos de vectores de 2 elementos (4 ecuaciones) Si sabemos más, por ejemplo, tenemos la evidencia adicional caries, entonces: P(caries | dolor-de-muelas, caries) = 1 (trivial) Nuevas evidencias pueden ser irrelevantes, permitiendo simplificaciones, por ejemplo: P(caries | dolor-de-muelas, soleado) = P(caries | dolor- de-muelas) = 0.8 Este tipo de inferencia, permitida por el conocimiento del dominio, es crucial.

Inferencia por enumeración A simple method for probabilistic inference uses observed evidence for computation of posterior probabilities. Start with the joint probability distribution: For any proposition φ, sum the atomic events where it is true: P(φ) = Σω:ω╞φ P(ω)

Inferencia por enumeración Start with the joint probability distribution: For any proposition φ, sum the atomic events where it is true: P(φ) = Σω:ω╞φ P(ω) P(toothache) = ? = 0.108 + 0.012 + 0.016 + 0.064 = 0.2

Inferencia por enumeración Start with the joint probability distribution: For any proposition φ, sum the atomic events where it is true: P(φ) = Σω:ω╞φ P(ω) P(toothache ∨ cavity) = ? = 0.108 + 0.012 + 0.016 + 0.064 + 0.072 + 0.008 = 0.28

Inferencia por enumeración Start with the joint probability distribution: Conditional probabilities: P(¬cavity | toothache) = ? = P(¬cavity ∧ toothache) P(toothache) = 0.016+0.064 0.108 + 0.012 + 0.016 + 0.064 = 0.4

Normalización The denominator can be viewed as a normalization constant α: P(Cavity | toothache) = ? = α P(Cavity, toothache) = α [P(Cavity, toothache, catch) + P(Cavity, toothache, ¬ catch)] = α [<0.108,0.016> + <0.012,0.064>] = α <0.12,0.08> = <0.6,0.4> General idea: compute distribution on query variable by fixing evidence variables and summing over hidden variables

Inferencia por enumeración Typically, we are interested in: the posterior joint distribution of the query variables X given specific values e for the evidence variables E. Let the hidden variables be Y Then the required summation of joint entries is done by summing out the hidden variables: P(X | E = e) = αP(X,E = e) = αΣyP(X,E = e, Y = y) X, E and Y together exhaust the set of random variables. Obvious problems: Worst-case time complexity O(dn) where d is the largest arity and n is the number of variables Space complexity O(dn) to store the joint distribution How to define the probabilities for O(dn) entries, when variables can be millions?

Independencia A and B are independent iff P(A|B) = P(A) or P(B|A) = P(B) or P(A, B) = P(A) P(B) P(Toothache, Catch, Cavity, Weather) = P(Toothache, Catch, Cavity) P(Weather) 32 entries reduced to 12; for n independent biased coins, O(2n) →O(n) Absolute independence powerful but rare Dentistry is a large field with hundreds of variables, few of which are independent. What to do?

Independencia condicional P(Toothache, Cavity, Catch) has 23 – 1 (because the numbers must sum to 1) = 7 independent entries If I have a cavity, the probability that the probe catches in it doesn't depend on whether I have a toothache: P(catch | toothache, cavity) = P(catch | cavity) The same independence holds if I haven't got a cavity: P(catch | toothache ,¬ cavity) = P(catch | ¬ cavity) Catch is conditionally independent of Toothache given Cavity: P(Catch | Toothache,Cavity) = P(Catch | Cavity) Equivalent statements: P(Toothache | Catch, Cavity) = P(Toothache | Cavity) P(Toothache, Catch | Cavity) = P(Toothache | Cavity) P(Catch | Cavity)

Independencia condicional P(Toothache, Catch, Cavity) = P(Toothache | Catch, Cavity) P(Catch, Cavity) = P(Toothache | Catch, Cavity) P(Catch | Cavity) P(Cavity) = P(Toothache | Cavity) P(Catch | Cavity) P(Cavity) I.e., 2 + 2 + 1 = 5 independent numbers In most cases, the use of conditional independence reduces the size of the representation of the joint distribution from exponential in n to linear in n. Conditional independence is our most basic and robust form of knowledge about uncertain environments.

Teorema de Bayes Here's a story problem about a situation that doctors often encounter: 1% of women at age forty who participate in routine screening have breast cancer.  80% of women with breast cancer will get positive mammographies.  9.6% of women without breast cancer will also get positive mammographies.  A woman in this age group had a positive mammography in a routine screening.  What is the probability that she actually has breast cancer? What do you think the answer is?  Please take a moment to come up with your own answer.

Teorema de Bayes Most doctors get the same wrong answer on this problem - usually, only around 15% of doctors get it right.  ("Really?  15%?  Is that a real number, or an urban legend based on an Internet poll?"  It's a real number.  See Casscells, Schoenberger, and Grayboys 1978; Eddy 1982; Gigerenzer and Hoffrage 1995; and many other studies.  It's a surprising result which is easy to replicate, so it's been extensively replicated.)

Teorema de Bayes On the story problem above, most doctors estimate the probability to be between 70% and 80%, which is wildly incorrect.

Teorema de Bayes Alternate version: 100 out of 10,000 women at age forty who participate in routine screening have breast cancer.  80 of every 100 women with breast cancer will get a positive mammography.  950 out of  9,900 women without breast cancer will also get a positive mammography.  If 10,000 women in this age group undergo a routine screening, about what fraction of women with positive mammographies will actually have breast cancer?

Teorema de Bayes The correct answer is 7.8%, obtained as follows: Out of 10,000 women, 100 have breast cancer; 80 of those 100 have positive mammographies.  From the same 10,000 women, 9,900 will not have breast cancer and of those 9,900 women, 950 will also get positive mammographies.  This makes the total number of women with positive mammographies 950+80 or 1,030.  Of those 1,030 women with positive mammographies, 80 will have cancer.  Expressed as a proportion, this is 80/1,030 or 0.07767 or 7.8%. To put it another way, before the mammography screening, the 10,000 women can be divided into two groups: Group 1:  100 women with breast cancer. Group 2:  9,900 women without breast cancer. Summing these two groups gives a total of 10,000 patients, confirming that none have been lost in the math. 

Teorema de Bayes After the mammography, the women can be divided into four groups: Group A:  80 women with breast cancer, and a positive mammography. Group B:  20 women with breast cancer, and a negative mammography. Group C:  950 women without  breast cancer, and a positive mammography. Group D:  8,950 women without breast cancer, and a negative mammography. As you can check, the sum of all four groups is still 10,000.

Regla de Bayes Product rule P(a ∧ b) = P(a | b) P(b) = P(b | a) P(a) ⇒ Bayes' rule: P(a | b) = P(b | a) P(a) / P(b) or in distribution form P(Y|X) = P(X|Y) P(Y) / P(X) = αP(X|Y) P(Y) Useful for assessing diagnostic probability from causal probability: P(Cause|Effect) = P(Effect|Cause) P(Cause) / P(Effect) E.g., let M be meningitis, S be stiff neck: P(m|s) = P(s|m) P(m) / P(s) = 0.8 × 0.0001 / 0.1 = 0.0008 Note: posterior probability of meningitis still very small!

Regla de Bayes e independencia condicional P(Toothache, Catch, Cavity) = P(Toothache | Catch, Cavity) P(Catch, Cavity) = P(Toothache | Catch, Cavity) P(Catch | Cavity) P(Cavity) = P(Toothache | Cavity) P(Catch | Cavity) P(Cavity) This is an example of a naïve Bayes model: P(Cause,Effect1, … ,Effectn) = P(Cause) πiP(Effecti|Cause) Total number of parameters (the size of the representation) is linear in n.

Resumen Probability is a rigorous formalism for uncertain knowledge. Joint probability distribution specifies probability of every atomic event. Queries can be answered by summing over atomic events. For nontrivial domains, we must find a way to reduce the joint size. Independence and conditional independence provide the tools.