Chapter 1-The Atmosphere Capítulo 1 – La Atmósfera

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Conocer : to know (people) Hacer: to make/do.
Advertisements

-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Decir: to say.
Physical Science. Electricity Electricity is the flow of electrons or electric power or charge. The basic unit of charge is based on the positive charge.
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the -go verbs. These verbs are: Hacer: to make/do Poner: to put Salir: to leave.
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
¿Te toca lavar los platos?
COMPOSICION DEL AIRE SECO
1 How to make commands in Spanish. First of all, commands in Spanish come in two kinds: formal and informal.
Writing A Lab Report.
Stem-changing verbs.
Question words AKA PALABRAS INTERROGATIVAS
Las Planetas Amber Bailey Spanish Enrichment 2011.
Meteorology: the study of the entire atmosphere, including weather.
Use the word bank to tell what each lab tool is.
El Ciclo de Agua. The Water Cycle – The Hydrologic Cycle El Ciclo de Agua – El Ciclo Hidrológico.
5 th Grade 2 nd Six Weeks Science Unit 3, Lesson 1 CScope Vocabulary Words
Cómo compartimos el planeta / Sharing the Planet/Los Organismos Vivos y  Los Organismos No Vivos: Por: Jeena Clavijo.
4 th Grade Science-1st Six Weeks Unit 1, Lesson 1 CScope Vocabulary Words
Objective: I can recognize and accurately use gender agreement. Do Now: Match the following Spanish and English words: 1. Pelirroja a. Good-looking 2.
Los complementos directos Direct Object Pronouns.
Fact Family4, 5, 20 (provided by the teacher) Problem4 X 5= 20 Perimeter = 18 cm Area4 x 5= 20 sq cm 5 cm 4 cm Example: Teachers: Assign students.
POR QUÉ VS. PORQUE. ¿Por qué? = Why? *Note the accent on the letter e. * Also note that it is two separate words.
Geosphere and hydrosphere
How to Conjugate Regular –AR Verbs in the Present Tense.
Germinate Seedling Nutrients
How to Conjugate Regular –AR – Er - IR Verbs in the Present Tense.
Unidad 1 Las Capas de la Tierra: Atmósfera
LA ATMÓSFERA Maribel Cardona Palacio Ciencias Sociales grado 6to.
Español 1  26 y 27 de septiembre de La Campana Hoy es viernes el 27 de septiembre de 2013  Answer the questions in Spanish.  1. ¿Qué tiempo hace?
--AR verb conjugations in the Present tense.   Remember!  While watching the tutorial, take notes in your Spanish notebook.  You can pause, stop and.
Los verbos reflexivos Objective:
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Español 1 Hoy es lunes el 10 de marzo de La Campana Escribe dónde, a tu familía, le gusta ir en español. Ejemplo: A mi primo le gusta ir a la biblioteca.
ALC 155 miércoles el 25 de mayo. Bienvenida Sientense SS – lado a lado Uno lee las preguntas en voz alta la otra persona contesta.
THERE ARE 4 STATES OF MATTER 1. SOLIDS-THE MOVEMENT OF PARTICLES IN SOLIDS IS VERY SLOW. IN FACT, WE CAN’T SEE THEM MOVE…YET, THEY DO. SOLIDS HAVE A DEFINITE.
¿Qué haces en la escuela? Question words, objects, yo-go’s.
Medidas para reducir el calentamiento global. Protocol Kyoto Protocolo de Kyoto Protocol Kyoto is the most important international convention in 1997.
ALC 34 Hoy es miércoles el 4 de diciembre. 1.Es un quehacer de la casa que usa una escoba. 2.Es un quehacer de la casa para quitar el polvo de los muebles.
Talking about weather Discussing the weather is a very human thing to do, and every language has its own way of doing it. If you think about it, the weather.
Water Conservation: water conservation is very important to the world, not only because we waste it when we don’t need it, but because were wasting water.
Ministerio de Educación Escuela Belén Trabajo de: Ciencias Naturales Tema: Capas de La Tierra Maestra: Yarilis Sánchez Integrantes: Aniuska Martinez.
La atmósfera terrestre
Circle the information What is the density of an object with a of 12.5g; who when placed in a graduated cylinder the water rises from 7ml to 12 ml?
Fisión nuclear Cuando ciertos elementos son golpeadas con neutrones, puede dividir el núcleo en fragmentos más pequeños. – Sólo se produce en uranio 235.
Spanish Sentence Structure How can we make better sentences?
Matter and changes in state Classification of Matter Physical and Chemical Properties More questions
Objective: SWBAT differentiate between organic and inorganic molecules Do Now: What elements are all living things made up of? Objetivo: Los estudiantes.
Properties of Matter Mass/ Masa Volume/ Volumen Density/ Densidad.
AIM: What is the difference between aerobic and anaerobic cellular respiration?Cual es la diferencia entre respiracion aerobica y anaerobica? DN: Explain.
AIM: How does pollution affect the environment? Como afecta la contaminacion al ambiente?
Aim: How do autotrophic and heterotrophic nutrition differ
Aim: How are organic compounds important to living things? Objetivo: ¿Por qué son los compuestos orgánicos importantes para los seres vivos?
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
Aim: How are molecules recycled through an ecosystem? Como son las moleculas recicladas en un ecosistema?
Antes de empezar – ¿Cómo se llaman estos quehaceres? (Necesito la tarea.)
Essential question: How do I say what I like and what interests/bores me?
-go Verbs There is a small but very important group of verbs that we call the “-go” verbs. These verbs are: Hacer: Poner: Salir: Tener : Traer: Venir:
LOS VERBOS REFLEXIVOS. WRITE: What is a reflexive verb? A reflexive verb describes when a person doing an action is also receiving the action.
Rocas Metamórficas.  The process in which an existing rock is changed by heat or pressure—or both— is called metamorphism.  El proceso en el cual una.
El medio ambiente, se caracteriza fundamentalmente por afectar o condicionar especialmente las circunstancias de la vida que nos rodea, como: agua,
Los verbos reflexivos Objective: To be able to talk about your daily routine. Getting ready for a special event.
Esponja 1.Nosotros _____ despertamos temprano. 2.Tu _____levantas tarde. 3.Yo _____ me lavo los dientes todos los dias. 4.Por lo general, Chuy no _____.
Climate changes Climate is the usual weather of a place. Climate can be different for different seasons. A place might be mostly warm and dry in the summer.
EQUILIBRIUM OF A PARTICLE IN 2-D Today’s Objectives: Students will be able to : a) Draw a free body diagram (FBD), and, b) Apply equations of equilibrium.
Masses of air Movement of air Wind
PREGUNTAS: Questions and Question Words
First Grade Dual High Frequency Words
THE ATMOSPHERE.
P HASE DIAGRAMS OF PURE SUBSTANCE Roberto Carlos García Zúñiga.
Changes of State Unit 1: Matter.
Transcripción de la presentación:

Chapter 1-The Atmosphere Capítulo 1 – La Atmósfera

Section 1- The Air around You Sección 1- El aire que te rodea Weather – the condition of Earth’s atmosphere at a particular time and place. Tiempo – la condición de la atmósfera terrestre en un momento y lugar particulares. Atmosphere – the layer of gases that surrounds the planet. Atmósfera – la capa de gases que rodea la Tierra.

Atmosphere Atmósfera The Earth’s atmosphere makes conditions on Earth suitable for living things. La atmósfera terrestre hace que las condiciones de la Tierra sean adecuadas para los seres vivos. Apple example. Ejemplo de la manzana.

What is the atmosphere made of? ¿De que es la atmósfera? Earth’s atmosphere is made up of: La atmósfera se compone de: Nitrogen/nitrógeno Oxygen/oxígeno Carbon dioxide/dióxido de carbono Water vapor/vapor de agua Other gases/otros gases Particles of liquids and solids/particulas de líquidos y sólidos.

Gases in the Atmosphere Gases en la atmósfera

Nitrogen Nitrógeno Nitrogen is essential for all living things. Nitrógeno es esencial para todos los seres vivos. Most living things cannot take nitrogen directly from the air. It needs to be converted by plants to nitrates then to proteins. La mayoría de los seres vivos no pueden obtener nitrógeno directamente del aire. Tiene que ser convertido por plantas a nitratos y luego proteínas.

Oxygen Oxígeno Oxygen is also needed by living things. Oxígeno es esencial para seres vivos. Plants and animals can take this gas directly from the air. Plantas y animales pueden obtener este gas directamente del aire. All fuels use oxygen to burn. Cualquier combustible usa oxígeno para arder. Ex. Cars, candles, campfire, etc. Ej. Carros, velas, fuego de campar.

Carbon Dioxide Dióxido de carbono Carbon dioxide is essential for plants. Dióxido de carbono es esencial para plantas. Plants need carbon dioxide to produce food. Animals need oxygen to produce food. Thus each gives off the opposite as waste. Plantas necesitan dióxido de carbono para producir alimento. Animales necesitan oxígeno para producir alimento. Entonces, cada uno liberan el otro como desecho.

Carbon Dioxide Dióxido de carbono Fuels like coal and gasoline give off CO2. Combustibles como carbón mineral y gasollina librea CO2 Rising CO2 levels in the atmosphere rises the temperature of the Earth. Cuando los niveles de dióxido de carbono suben, tambien la temperatura de la Tierra se sube.

Everything else Water vapor is H2O in the form of a gas. Vapor de agua es H2O en forma de un gas. The amount of water vapor varies from place to place and time to time. Cuanto vapor de aire hay cambia de lugar a lugar y tiempo a tiempo. Particles in the atmosphere might be: Particulas en la atmósfera pueden ser: Dust/Polvo Smoke/Humo Salt/Sal

Section 3- Air Pressure Sección 3 – Presión barométrica Since air has mass, it also has other properties like density and pressure. Debido a que aire tiene masa, tambien tiene densidad y presión. Density = Mass/Volume Densidad = Masa/Volumen The more molecules in a given volume then the more dense it will be. Lo más moléculas en un volumen entonces lo más densa será.

Pressure Presión Pressure – the force pushing on an area or surface. Presión – la fuerza que empuje en un area o superfice. If a substance is more dense, then it has more molecules per unit of volume. So it exerts more pressure. Si una substancia es más densa, entonces tendrá más moléculas por volumen. Exertará más presión.

Air Pressure Presión de aire Air pressure – the result of the weight of a column of air pushing down on an area. Presión de aire – el resultado del peso de una columna de aire empujando en un area. Ex. - The air pressure on your desk. Ej. – La presión de aire en tu mesa.

Measuring Air Pressure Mediendo Presión Barometer – is an instrument that is used to measure changes in the air pressure. Barómetro – un instrumento que se usa para medir cambios en presión de aire. There are two kinds of barometers: Hay dos clases de barómetros: Mercury/Mercurio Aneroid/Aneroides

Mercury Barometers Barómetros de mercurio A mercury barometer consists of a glass tube open at the bottom end and partially filled with mercury. The space at the top has no air, it’s a vacuum. The bottom end is placed in a bowl of mercury. Un barómetro de mercurio es un tubo de cristal abrieto en un lado y la mitad lleno de mercurio. El espacio al tope no tiene aire, es el vacío. El lado abrieto se pone en un plato de mercurio.

Aneroid Barometers Aneroid barometer – has an air tight metal chamber. The metal chamber is sensitive to changes in air pressure. When air pressure increases the walls of the chamber are pushed in. When it decreases, they bulge out. Barómetro aneroid – tiene una cámara de aire. La cámara de mtal es sensible a los cambios del presión de aire. Cuando la presión ameunta, los pareds de la cámara oprime hace adentro. Cuando baja, salen para afuera.

Aneroid Barometers Barómetros Aneroides The walls are connected to springs and dials that measure the pressure. Los paredes estan connectados a muelles y palancas. These barometers are smaller and do not contain any liquid. Estos barómetros son más pequeñas y no tienen liquidos.

The Units Las unidades Most weather reports use inches of mercury. Los reportes del tiempo estan en pulgadas de mercurio. Ex. “The barometer is about 30 inches. Ej. “El barómetro esta como a 30 pulgadas.

Increasing Altitude Sube de altitud What happens to the molecules as we go up in altitude? ¿Que pasa con los moléculas cuando subes de altitud? Both air pressure and density decrease. Los dos, presión y densidad, bajan.

Increasing Altitude Subiendo Altitud

Section 4- Layers of the atmosphere Seción 4- Capas de la atmósfera There are 4 layers of the atmosphere: Hay 4 capas de la atmósfera: Troposphere Troposfera Stratosphere Estratosfera Mesosphere Mesofera Thermosphere Termosfera

Troposphere Troposfera Tropo – turning or changing. 0-16 km above the equator. The troposphere is where the Earth’s weather occurs. As the altitude increases, temperature decreases. For each 1km, temp. goes down 6.5o C until -60o C. Tropo – variable o cambiante. 0-16km sobre el ecuador. La troposfera es donde se ocurre la clima de la Tierra. Cuando se amuenta altitud, temperatura desciende. Por cada 1km, temp. desciende 6.5o C hasta -60o C.

Stratosphere Estratosfera Strato – layer or spreading out. 16-50km above the equator. The lower part is about -60oC while the upper part is warmer because this is the lower part of the ozone, the 3-atom form of oxygen. Estrato – capa. 16-50km sobre el ecuador. La capa inferior es -60oC y la capa superior es más cálida por que este parte es la capa inferior del ozono, la forma triatómica del oxígeno.

Mesosphere Mesofera Meso – middle 50-80km above the equator. The layer is the coldest, -90oC. It protects the Earth from most meteoroids, what you see is a trail of hot, glowing gases. Meso – medio 50-80km sobre el ecuador. La capa más fría, -90oC. Se proteje la Tierra de la mayoría de los meteoroides, lo que ves es la estela de gases calientes, resplandercientes.

Thermosphere Termosfera Thermo – heat 80+km. The air is very thin, about .001% than that of sea level. Temperatures reach 1,800oC yet a thermometer will show below 0oC. Why? Temperature is the measure of the motion of energy of the molecules. Termo – calor El aire es muy tenue, como .001% al nivel del mar. Temperaturas llegan a 1,800oC pero un termómetro marca debajo 0oC. Porque? Temperatura es la medida del moción de energía de moléculas.

Thermosphere Termosfera The thermosphere has two parts: Ionosphere - 80-550km where the aurora borealis (Northern Lights) takes place. Exosphere – 550 + km where phone and TV signals bounce off satellites. La termosfera tiene dos partes: Ionosfera – 80-550km donde la aurora boreal (Las Luces del norte) pasan. Exosfera – 550 + km donde siñales del telefono y TV van a los satelites.