2 Crisis or Conflict Threat + Opportunity Conflict When two or more interdependent parties perceive their objectives are incompatible. Creates opportunities.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
To make suggestions and recommendations
Advertisements

COMUNICACION ASERTIVA
COMUNICACION ASERTIVA
COMUNICACIÓN ASERTIVA
EXAMEN ORAL Lección 1.
PRESENTADA POR MARIA CRISTINA ALVAREZ O
Comunicación Asertiva
ASERTIVIDAD HABILIDAD SOCIAL CONJUNTO DE ACTITUDES.
My Life Outside of School leccion -5
Técnicas para vencer la manipulación en las relaciones interpersonales
Recall: What are the Affirmative Informal Commands for each of these: Comer (to eat) Hablar (to talk/speak) Tener (to have) Venir (to come) Poner (to put/set)
COMUNICACIÓN ASERTIVA.
The subjunctive is also used with verbs and expressions of emotion. In Chapter 1, you learned how to use the subjunctive with expressions of hopes, wishes,
Essential Questions for Ch. 7.1 How can we talk on the phone? How can we extend and accept invitations? How can we talk about the “places” that we visit.
Question words question WORDS? Cómo Cuándo Cuánto Dónde Por qué Qué Cuál Quién A qué hora Adónde.
COMUNICACION ASERTIVA
Mi tema es la amistad By: Paulina Agenor.
Autorrevelación Objetivo:
El 3 de febrero, 2015 Change the following sentence to the present progressive tense (estar + -ando/-iendo). El perro corre. El perro está corriendo.
TOPICS: SABER/CONOCER AND YO-GO VERBS Essential questions: How do I say whom and what I know? How do I use some other irregular verbs?
ASERTIVIDAD.
Formal Commands! ¡Atención! In this presentation, you will learn about making commands in Spanish.
El subjuntivo (Capítulo 13) Stem-changing verbs, Giving advice, making suggestions, expressing doubt.
Español II … are pretty easy. You just use a base verb form (without a subject, since it’s always “you”) to tell people what they should do: Stand up!
REPASO Capítulo 3.2.
Tema 3: You should go to the doctor / Deberás ir al médico
LOS ASNOS. LOS ASNOS Reflexión individual ¿Cómo manejar pacífica y constructivamente los conflictos que tenemos con los demás? ¿Cómo reclamar nuestros.
COMUNICACIÓN EFECTIVA
“Perfect” Mamen Ripoll Usa el ratón a tu gusto pero sin prisas.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved  You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and influence.
Español 3 Hoy es jueves el 2 de enero de La Campana 1.¿Cómo era tu vacación? 2.¿Adónde fuiste? 3. ¿Qué hiciste? Contesta las preguntas. Usa el.
Essential Questions for Ch. 7.3 How can we “turn down” an invitation and explain why? How can we talk about what we “can/ & can’t” do? How can we talk.
Digital Photography: Selfie Slides
LAS ESTRATEGIAS COGNITIVAS: UNAS HERRAMIENTAS ÚTILES PARA LEER Español 4 AP/IB Señorita Aldemir.
LEARNING INTENTIONSSUCCESS CRITERIA We are learning (to)… talk about leisure activities and places express how often we got to different places express.
Hoy es martes. Es el 2 de febrero del 2015 ¿Qué quieres (tú) que Mamá Elena haga? PARA HACER AHORA Completa las oraciones de acuerdo con la acción de la.
Copyright © 2008 Vista Higher Learning. All rights reserved  You will now learn how to use the subjunctive with verbs and expressions of will and.
Somos Ciudadanos Del Mundo
Vocabulario para comprensión
“To Be” or not “To Be” Ser vs. Estar. Why does it matter? Because both ser and estar mean “to be”, we have to distinguish between the two. Therefore,
La Asertividad ¿?.
En la práctica el entrenamiento en asertividad supone el desarrollo de la capacidad para expresar sentimientos o deseos positivos y negativos de una forma.
Formal Commands! Telling people what to do…… You speak, or you are speaking……Hablas, estás hablando This is different from telling (commanding) someone.
Digital Photography: Selfie Slides Your Name Date Class Period.
LEARNING INTENTIONSSUCCESS CRITERIA We are learning (to)… talk about leisure activities and places express how often we got to different places express.
Answering Questions.  If a question does not have a question word, it is a yes/no question. Answer with sí or no.  If the question asks “you,” answer.
El futuro What is the future tense? When would you use it?
COMPETENCIAS CIUDADANAS
VOCABULARIO Tercer Paso. Turning down an invitation and explaining why Ask if your friend would Your friend might say: like to do something: ¿Te gustaría.
Autor: Eduardo Yáñez Asesor C.A.S.E.. “Es preciso y hasta urgente que la escuela se vaya transformando en un espacio acogedor y multiplicador de ciertos.
COMUNICACIÓN ASERTIVA PARA PADRES
Objetivo: to identify phrases that express someone must do something. Ahora: List 3 adverbs and where are they placed in a sentence.
Español II Segundo tema.  You will be able to tell about what you do everyday in your daily routine.  You will be able to identify items you use to.
ALC 7 Viernes el 9 de septiembre. ALC 7 Emparejar: Use your map to help match Venezuela Colombia Ecuador Perú Bolivia Paraguay Chile Argentina Uruguay.
LAS HABILIDADES SOCIALES
I can… Listen and respond to questions in L2 Review concepts from Spanish 1 Recognize when to use SER or ESTAR Use SER/ESTAR in context Recognize when.
Word of the day (Palabra del día) : 1 - Copy the palabra del día (PDD) in the “Word of the Day” section of your notebook under Semana 25 – 1/26 – 1/30.
2.7 Activities. Vamonos In English, write down three things you like to do. It can be watch TV, play sports, whatever!
I can….  Have a simple conversation that includes a greeting, asking names and asking how someone is, and say goodbye  Identify cognates.
REFLEXIVE VERBS IN SPANISH Pregunta esencial: How do I use relfexive verbs with their pronouns to talk about what people do for themselves.
Basic phrases and expressions. Other questions related with numbers: What time is it? - ¿Qué hora es? Es la 1 /Son las 2, 3,4,5, 6,7,
Español 1 5 de noviembre de La Campana Hoy es jueves el 5 de noviembre de  La chica es alta y delgada. Ella tiene el pelo rubio que es muy.
Double Object Pronouns What happens when we have both direct and indirect object pronouns in the same sentence? What goes where? Information for this lesson.
28 de septiembre. Warm-Up #23 Conjugate the verbs to make them affirmative or negative commands. 1.Lavar las frutas. 2.Tener cuidado en el partido. 3.Servir.
Repaso #1 Review #1 Let’s do some review and practice Pedro: (Hola/Hasta luego) Ana, ¿cómo estás? Ana: Muy bien. ¿Y (tú/támbien)? Pedro: Estoy muy bien.
Other Reflexive Verbs l You know that you use reflexive verbs to say that people do something to or for themselves. l Felipe se afeitaba mientras yo.
Vámonos Escribe la frase y completa con “estar”. Luego, traduce las frases. Write the sentence and complete with “estar”. Then, transate the sentences.
Lesson 4.1 Grammar. Indefinite Articles Indefinite articles un and una are used to say a or an before a singular noun, while unos and unas are used to.
Preparación/ Review Hoy es martes el 24 de febrero de 2015 Today is Tuesday, February 24, 2015 Write the following months in Spanish: (pay attention to.
Transcripción de la presentación:

2 Crisis or Conflict Threat + Opportunity

Conflict When two or more interdependent parties perceive their objectives are incompatible. Creates opportunities for positive change in the relationship/context.

Communication Process

We hear what want to: omission, filtering, remebering. We have different points of view/interpretations. We evaluate the source. We define/describe things differently. Our emotional state influences what we hear.

Types of Communication Pasive or Submisive Agressive Asertive

ASSERTIVE COMUNICATION Fundamentals: Self-confidence Knowing myself Acepting myself Self-esteem

My Rights… 1. To have and change my opinion. 2. Make decisions. 3. Make mistakes. 4. Be treated with respect. 5. Say No and not feel guilty.

My Rights… 1. Work below my full capabilities. 2. Take time to slow down and think. 3. Have and express my feelings. 4. Ask for information. 5. Feel good about myself. 6. Ask for my rights to be respected.

Other Recommendations Identify, recognize, acept and evaluate what you think, believe and feel. Wait until the right moment: control, relax and prudence. Listen and express empathy. Be specific and talk without prejudices about the other person´s intentions.

Some tools 1. Me Messages 2. Broken Records 3. Cloudy Day 4. Delay or Ignore 5. Assertive Questions

Simulations!

1. Uso de Mensajes Yo Se describe sin condenar el comportamiento de la otra persona. Se describe el propio sentimiento Se describe objetivamente las consecuencias del comportamiento. Se expresa lo que se quiere de la otra persona.

1. Uso de Mensajes Yo Cuando tu... (establezca el comportamiento) Me siento... (establezca el sentimiento) Porque... (establezca la consecuencia) Te pido, por favor, que... (establezca la petición)

2. Disco Rayado Repetir el propio punto de vista una y otra vez, con tranquilidad, sin entrar en discusiones ni provocaciones que pueda hacer la otra persona.

Cliente: Vengo a presentar la documentación que me pidieron... Informador: La fotocopia debe venir acompañada del original para poderla procesar. Cliente: Ah!, pues no me dijeron nada,¿no da lo mismo? Informador: Para poder procesar una fotocopia siempre debe venir acompañada del original. Cliente: El caso es poner obstáculos y molestar, ¿qué más dá?, no ve que está clarísima, desde luego, el caso es fastidiar. Informador: Una fotocopia siempre debe venir acompañada del original para poderla procesar.

3. Banco de Niebla Dar la razón a la persona en lo que considere puede haber de cierto en sus críticas o peticiones, pero negándose, a la vez, a entrar en mayores discusiones. Se deja claro que no va a cambiar de postura.

-Mujer: "Pedro, ¿podrías ir a recoger a los niños al colegio?, tengo aun que preparar la lección para mañana y creo no me dará tiempo. - Marido: Pero acabo de volver del trabajo y estoy muy cansado, ve tu." - Mujer: "Se que estás muy cansado, normal porque te esfuerzas mucho en tu trabajo. Tu jefe debería de darse cuenta de eso y no cargarte con tantas tareas. Pero te pido el favor de que recojas los niños, ya que tengo que hacer este trabajo para mañana. Luego podremos descansar."

4. Aplazamiento asertivo Posponer la respuesta que vayamos a dar a la persona que nos ha criticado, hasta que nos sintamos más tranquilos y capaces de responder correctamente.

5. Ignorar No prestar atención cuando la otra persona está enojada y tememos que sus críticas terminen en insultos. Cuidarse y alejarse

6. Pregunta asertiva Pensar bien de la otra persona que nos critica y dar por hecho que su critica es bien intencionada (independientemente de que realmente lo sea). Entonces, pedimos aclaración: información acerca de los argumentos, solicitando que sea específico.

ASERTIVIDAD PARA EXPRESAR... Lo que sientes Tu opinión, ideas, pensamientos Tu posición y oposición respecto a... Peticiones Reconocimientos Sin herir ni humillar Con firmeza y paciencia Siendo específico y sin pre-juicios