Bienvenidos a la clase de “Literatura y Cultura española e hispanoamericana, nivel avanzado/pre-universitario” (AP) Breves detalles sobre la clase y el.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
Advertisements

Los Verbos Irregulares en el Presente
1 El Examen de A.P. martes, el 8 de mayo del :00 de la mañana.
Apps de hoy: Evernote, Skitch
Las Palabras Interrogativas
Instructions for using this template. Remember this is Jeopardy, so where I have written “Answer” this is the prompt the students will see, and where.
Complementos Indirectos Español III Diciembre 2013 Señora Hooker.
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Déle a su Niño el Regalo del Bilingüismo por Vida Give Your Child the Lifelong Gift of Bilingualism.
Back to School Night Salón de clase A ¡Bienvenidos a la clase de español con la Señora Sanders! Español MYP 3 Hora 6 Español MYP 2 Hora 1.
Listening activities The basics.
Hispanic/Spanish Holiday Research Project Due: lunes, el primero de noviembre.
Breves detalles sobre la clase y el examen de AP de mayo
AP ® Spanish Literature and Culture: Overview of Course and Exam Revisions.
Hoy es el ocho de octubre, Hoy es martes. La pregunta: ¿Cuáles son los verbos infinitivos del capítulo 5A? Miren la hoja de información de 5A para contenstar.
Capítulo uno Spanish Language  1. Escribir  2. Leer  3. Interpretar  4. Escuchar  5. y hablar español con seguridad.
FUNDAMENTACION Los proyectos en el área de ingles están basados para que el niño pueda aprender a evaluar, analizar, hipotetizar, a visualizar conclusiones;
UNIT 2: COMUNICACIÓN Y MEDIOS Srta. Kidwell Spanish 5.
Hoy es martes. La fecha es el 4 de febrero LA PREGUNTA: Translate We practice basketball in gym class. Carlos and Carlota skateboard. Manuel and I sing.
Hoy es miércoles, el 11 de diciembre
Recuerdan You must include pictures on each slide No slide may contain more than 5 words You may use ONE notecard each to assist you, but keep in mind.
Hoy vamos a .. preparar un texto (para escribir or decir)
ALC #7 Do the math problems and write the answer in Spanish.
Lengua y cultura.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
español 6˚ HOY ES MARTES EL 3 DE febrero Para Empezar You are meeting Hernan Cortes for the first time. (Hernan Cortes was a very famous Spanish explorer).
ALC 45 Miércoles el 3 de noviembre Bienvenida. objetivo Yo puedo saber 80% del vocabulario de las tarjetas de memoria y entender la lectura que leo.
Definition
Overview of the AP Spa. Literature & Culture Exam.
R.  You have 1 minute to read the directions for this task.  You will write a persuasive essay to submit to a Spanish writing contest. The essay topic.
Hazlo Ahora ● It is Maria’s first day of school, and she needs a shopping list. Help Maria by matching the objects with the classes she needs them for.
Nina Jackson, Presenter.  IMSCI is research based writing instruction.  IMSCI uses the gradual release of responsibility model to teach writing.  Scaffolds.
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
ALC 46 translate 1.Yo hablé 2.Ellos cantaron 3.Tú bailaste 4.Ella estudió 5.Yo busqué Necesito dos voluntarios para hoy. Pasen a visitar conmigo. 6.They.
Story Pyramid Karen Fresh. ¿Qué es el pirámide? Es una manera de resumir los ideas de un cuento. Está en forma de un poema. Es Pre-AP, nivel 2 o 3. Los.
Viernes 29 de agosto Máx. : 30° Mín. : 23° Hazlo ahora 3 min Cada quien en su casa es rey.
LISTENING COMPREHENSION TEST
Calentamiento Write the answers to the questions in SPANISH
ALC 25 You will need your vocabulary list from the last assignment.
Bienvenidos a la clase de “Literatura y Cultura española e hispanoamericana, nivel avanzado/pre-universitario” (AP) Breves detalles sobre la clase y el.
SRA. IMHOFF (FALL 2015) La historia a través del cine.
ALC 83 Please find a place to sit. Sit next to your project partner.
AP® Spanish Literature and Culture: An Overview of the Course and Exam
JUEVES, EL 10 DE SEPTIEMBRE LT: I WILL RECOGNIZE SOME NEW VOCABULARY WORDS. Go over tests & retake procedures Interpretive Assessment: numbers & alphabet.
ALC 48 Hoy es lunes el 3 de febrero, La hija de mis padres es mi _____. 2.El hermano de mi madre es mi _________. 3.Los padres de mi padre son.
Preguntas y respuestas
ALC 27 Hoy es viernes el 8 de noviembre.
Welcome to SAT Parent Night. What is the SAT? The SAT-10 is a district mandated assessment carried out to obtain District-wide data about student performance.
Un juego de adivinanzas: ¿Dónde está el tesoro? A1B1C1D1E1F1 A4B4C4D4E4F4 A2B2C2D2E2F2 A5B5C5D5E5F5 A3B3C3D3E3F3 A6B6C6D6E6F6 Inténtalo de nuevo Inténtalo.
Unidad I, Lección 4 La América Central y México. 23/9 Bellringer Take down the vocabulary notes which are located on the next 3 slides. The first two.
Escribe las tres formas para presentarte (Write down three ways to introduce yourself) 1. _______________________________ 2.________________________________.
Para hacer ahora 1) ¿Cuál es la fecha de hoy? 2) ¿Cuál es la fecha de mañana? 3) ¿Cuáles son las estaciones del año?
ALC 7 La fecha es jueves el 7 de septiembre Pasa y recoge un libro para leer.
¡BIENVENIDOS! ALPHABET, COGNATES.. DO NOW Take five minutes to Silently and Independently fill out the calendar on your desk. Every Calendar should have:
Práctica diaria: el 2 de febrero 1.¿_________ te llamas? 2.¿_________ es tu nombre? 3.¿ ________ vives? 4.¿________ es tu cumpleaños? 5.¿________ años.
EL Examen Final Español Speaking You will select ONE scenario BEFORE the day of the exam and practice in class and at home!!! WOO-HOO You may.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
AQA Unit 2 Speaking Los medios La televisión La publicidad Las tecnologías de la comunicación La cultura de todos los días El cine La música La moda La.
Srta.Ohl, Español AP: Literatura y Cultura Voice Mail: NB Certified Teacher Area: World Languages Other than.
HAGAN AHORA:CONTESTEN LAS PREGUNTAS
Examen AP: Español- Lengua y Cultura
PREGUNTAS: Questions and Question Words
Breves detalles sobre la clase y el examen de AP de mayo
Últimas recomendaciones
Thematic Unit: La familia y su ritmo de vida. Targeted Language Level: Spanish Novice-High Essential Question: How does having different kinds of families.
PREGUNTAS: Questions and Question Words
ANTE TODO There are three basic ways to ask questions in Spanish.
NB Certified Teacher Area: World Languages Other than English
Las Preguntas (the questions) Tengo una pregunta… Sí, Juan habla mucho con el profesor en clase. No, Juan no habla mucho en clase. s vo s vo Forming.
Transcripción de la presentación:

Bienvenidos a la clase de “Literatura y Cultura española e hispanoamericana, nivel avanzado/pre-universitario” (AP) Breves detalles sobre la clase y el examen de AP de mayo

La clase Una de las metas más importantes de este curso es fomentar no solamente la comprensión y la habilidad de relatar las lecturas sino también relacionar ese contenido con el contexto Literario Histórico, Sociocultural, y Geopolítico en español

Lista de lecturas requeridas La lista de lecturas requerida se ha reducido significativamente y se ha cambiado en comparación con la de años anteriores, o sea: a. muchas de las obras se han quitado b. 13 nuevas obras se han añadido ¿Cómo se compara el nuevo examen con los de años anteriores? Antes teníamos que leer más de 60 obras (y material adicional), ahora tenemos 38 obras (y material adicional) de las cuales 13 son nuevas obras o nuevos capítulos que se han añadido a obras que estaban en la lista (por ejemplo ahora se requiere leer el Prólogo en El Lazarillo de Tormes).

Se introdujeron 6 Temas ¿Por qué usamos temas? Los temas nos dan una base significativa para poder hacer conecciones contextuales entre las obras de diferentes géneros, períodos y movimientos Facilitan la incorporación de otras formas de arte tales como pinturas, fotografía, cine, y música en la enseñanza de literatura Ayudan a los estudiantes a apreciar el potencial que la literatura tiene para para poder aclarar y poder comentar sobre nuestras propias experiencias (en otras palabras los temas nos ayudan a ver la relevancia que la literatura tiene en nuestras vidas hoy en día)

Temas del curso 1. Las sociedades en contacto (Pluralismo racial y desigualdad económica, la similación y la marginación, etc.) 2. La construcción del género (machismo, feminismo, etc.) 3. El tiempo y el espacio (el individuo en su entorno, la naturaleza y el ambiente, etc.) 4. La creación literaria (la imaginación, el proceso creativo, etc.) 5. Las relaciones interpersonales (el individuo y la comunidad, el amor y el desprecio, etc.) 6. La dualidad del ser (el enigma de la existencia, la construcción de la realidad, etc.)

¿Qué más necesitan saber? Terminología literaria Tres grupos de Términos literarios representan una prograsión general en abilidad para interpretar y analizar textos literarios. Dentro de cada grupo se indican seis categorías 1. Términos generales (género, narrativa, símbolo, etc.) 2. Términos relacionados con los géneros narrativos (novela, perspectiva, etc.) 3. Términos relacionados con los géneros poéticos (voz poética, endecasílabo, etc.) 4. Términos relacionados con los géneros dramáticos (comedia, desenlace, etc.) 5. Figuras rotóricas (metáfora, elipsis, etc.), and 6. Términos relacionados con la historia literaria (libro de caballerías, Barroco, etc.)

Hablemos un poquito – muy poquito en inglés……..

Exam Information Section Section I: Multiple Choice Part A Part B Section II: Free Response Short answers: Text explanation Short answers: Text and art comparison Essay: Analysis of Single Text Essay: Text Comparison Number of Questions 15 Questions 50 Questions 1 prompt % of Final score 50% 10% 40% 50% 7.5% 17.5% Time Approx. 80 minutes Approx. 20 minutes Approx. 60 minutes 100 minutes Suggested time: 15 minutes Suggested time: 15 minutes Suggested time: 35 minutes Suggested time: 35 minutes

Exam Information The AP Spanish Literature and Culture Exam assesses student’s proficiency across a range of modes of communication-with special attention to the interpretive and presentational modes of communication. The exam is 3 hours long and includes both an 80 minute multiple choice section and a 100 minute free-response section. The multiple-choice section accounts for half of the student’s exam grade, and the free-response section accounts for the other half.

Brief Description Section I, the multiple-choice section Assesses 1. student’s understanding of the ○ the works ○ the authors ○ the genres ○ the time periods included in the required reading list 2. Language proficiency in the * interpretive mode of communication Some questions require students to show understanding of cultural or interdisciplinary information contained in the text. * Interpretive mode: characterized by the appropriate cultural interpretation of meaning that occurs in written and spoken language where there is no recourse to the active negotiation of meaning with the writer or the speaker.

Section I, Part A (Interpretive Listening) Contains 15 questions in three sets that are based on authentic audio texts related to the course content The audio texts include: ◘ An excerpt from an interview with an author (will be played once) ◘ A recited poem that is not in the required reading list (will be played twice) ◘ A brief presentation to a literary topic related to the course content (will be played once) ◘ Students will have time to skim the questions for each set before listening to the audio. Section I, Part B (Reading Analysis) Contains 50 questions in six sets that are based on literary readings representing a variety of genres, periods, and places in the Spanish-speaking world. The literary reading include: ◘ Works from the required list ◘ Works that are not on the list, and ◘ One passage of literacy criticism regarding a work or author on the list

Section II, the free response section Assesses students’ ability to analyze: ◘ structural and rhetorical features of literary texts ◘ the significance of the contexts in which the texts were written Students are also assessed in their presentational mode of communication by writing comprehensible text analysis that demonstrate their understanding of course content. In this section of the exam students are given ◘ 2 short answers questions (recommended time 15 minutes each) ◘ 2 essays questions (recommended time 35 minutes each) to complete in 100 minutes

The first short-answer question (Text Explanation) Requires students to Read an excerpt from a text on the required reading list Identify the author and period of the text Explain the development of a particular theme found within the excerpt in relation to the whole work from which the excerpt is taken The excerpt and the title of the whole work are printed in the exam booklet; students are given the theme in the question prompt The second short-answer question (Text and Art comparison) Requires students to Read an excerpt from a text on the required reading list Study an image of a work of art (e.g., a painting, photography, sculpture or drawing) related by theme to the text Students are asked to compare how a particular theme is represented in both the text and the image Students must connect that theme to the genre, period, o movement of the text The text and the image are both printed in the exam booklet; students are given the theme and the genre, period or movement of the text in the question prompt

The first essay question (Analysis of Single Text) Requires students to Read an excerpt from a text on the required reading list (or the whole work, in the case of a short poem) Analyze how the text represents the characteristics of a particular genre and also a particular historical, cultural, or social context Comment on relevant literary devices in the text and cite examples from the text that support their analysis Both the genre and the context are provided in the question prompt The second essay question (Text Comparison) Requires students to Read two excerpts related by theme (one form a text on the required reading list, the other from a text not on the list) Analyze the effect of literary devices that the author uses on the text to develop a particular theme Compare the presentation of the theme in the two texts and cite examples from both text that support their analysis. The theme is provided on the question prompt.

Información detallada sobre: la clase, las obras y más se encuentra en la página de la Sra. DeLuca: