Gramática: The verb ir (I)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
“IR” – To Go.
Advertisements

Vowel stem-changing verbs.. The vowel that changes is ALWAYS the vowel just before the infinitive ending. E.g almorzar – the vowel to change is o. The.
Present Subjunctive of Stem-Changing Verbs You know that stem-changing verbs in the present indicative have a stem-change in all forms except and. nosotrosvosotros.
¿Sabes tú? Using the chart from your homework, choose one place from each category and write a sentence telling me how often you go there. Ejemplo: Yo.
Gramática 1.2 Verbs followed by infinitives
Stem-Changing Verbs Stem of verb remains when ending is removed hablar – to talk, to speak habl These are verbs that have spelling changes in the stem.
Yo voy Tú vas él va ella va usted (Ud.) va ir a... Nosotros vamos
En español ir significa “to go”
Yo me peino. Tú te peinas. Él se peina. Nosotros nos peinamos.
Verbos de cambio radical o  ue u  ue
Ir + a + infinitive S1C4L2.
ALC 73 Hoy es martes el 17 de abril de 2012.
El verbo ir Ir-to go. ¿Qué ya sabemos de ir? What do we already know about ir? Es un verbo ir. Es irregular. Quiere decir to go. Se usa (You use it) cona.
S PANISH I W EEK 11 S EMESTER 2 Sra. Knutsen. E NTRADA – EL LUNES, EL 23 DE ABRIL 1. ¿Te gusta leer? Sí/no, no me gusta leer. 2. ¿Te gusta comer carne.
¿Qué te gusta hacer?.
Apuntes: Stem Changing Verbs oue, ei
1 Notas# 8 Fecha: Hoy es martes 17 de enero del 2012 Título: El Verbo “IR” (to go) • IR is the infinitive form of the verb to go in English • It does.
El Presente Los Verbos Regulares Los Verbos de Cambio Radical
Stem-Changing Verbs.
1 ¿Adónde vas? Talking about where you and others go during free time.
Quiz Review for 1B-4 Saber v. Conocer.
Essential Questions for Ch. 7.2 How do we express our daily personal care routine? How can we use reflexive verbs & reflexive pronouns?
So we’ve talked about regular ar, er, ir verbs where the stem stays the same…. WELL, some verbs are malos and don’t follow this rule. Sorry!
TEMA: Repaso de la conjugación de los verbos CCSS L.3.1- Demonstrate command of the conventions of standard Spanish, grammar, and usage when writing and.
 Write the correct form of the –ar verbs in the blanks: 1.Yo ________ (pasear) con mi amigo. 2.Ustedes _______ (nadar) en la piscina. 3.Nosotros ______.
El Béisbol El Ciclismo El Esquí El Fútbol Americano El GolfEl Hockey.
TENER +QUE+INFINITIVE. chart for tener SINGULARPLURAL 1 ST PERSONTENGOTENEMOS 2 ND PERSONTIENESXXX 3 RD PERSONTIENETIENEN.
Ser-to be Descriptions/characteristics Time/date Soy de españa.
The present tense of –ar, -er, and –ir verbs that have stem changes Lección 4.
Unidad 4.1.  In this lesson you will learn to: talk about what clothes you want to buy say what you wear in different season use tener expressions learn.
What do these verbs mean?.  The –ar verbs you have learned are called regular verbs because their conjugations all follow a predictable pattern. Some.
REGULAR VERBS Verbs whose INFINITIVES end in -ar follow a pattern.
¿Qué haces los fines de semana? Vocabulario 2 Capítulo 3.
Hoy es martes, el 5 de noviembre
Review Write the correct form of the –ar verbs in the blanks:
#2- Present Tense of IR.
LEARNING INTENTIONSSUCCESS CRITERIA We are learning (to)… talk about leisure activities and places express how often we got to different places express.
Español I 4B 1. Is it a regular verb, a stem changing verb, or an irregular verb? It’s a stem changing verb!
A practicar con los verbos con cambio de raíz.
El verbo Ir “to go” When you want to talk about where someone is going, use the verb ir. yo tú él, ella/ usted nosotros(as) ellos(as)/ ustedes U2E2, p.
Ir a + inifinitve: saying what one is going to do Espanol 1.
Antes del examen.. querer Yo _____________ comer galletas para el almuerzo. querer quer quier quiero.
Querer con Infinitivos Capítulo 3. To say what you and others want, use a form of the verb querer. The forms you use depend on the subject. yo quiero.
Yo puedo hablar de actividades diarias ESPONJA ¿Qué haces normalmente en los fines de semana con tus amigos/as o amigas? TAREA: workbook p.2, 3 y 4 AGENDA.
Two new verbs Estar - to be Ir - to go. The forms of estar are Yo estoy Tú estás Él está Ella está Usted está (name) está Nosotros estamos Vosotros estáis.
C1g1 Español 2. Los Verbos Irregulares What is special about SER, IR and ESTAR? – They are very irregular verbs. There are no other verbs in the present.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 The Verb IR.
Las clases de Sra. Schwarz Realidades 1 Pensar, querer, y preferir.
Stem-Changing Verbs Objective: Today we are learning how to change (conjugate) e to ie stem-changing verbs in Spanish.
El Verbo ‘Ir’. Ir – To go SingularPlural YoNosotros TúVosotros Él/ella/UstedEllos(as)/Ustedes voy vas va vamos vais van.
LecciÓn 4: Los pasatiempos
¿Qué te gusta hacer?Gramática 2 Present tense of ir and jugar Preview The verb ir The verb jugar The preposition a.
28 de septiembre. Warm-Up #23 Conjugate the verbs to make them affirmative or negative commands. 1.Lavar las frutas. 2.Tener cuidado en el partido. 3.Servir.
LOS VERBOS!!!. We already know these phrases in Spanish:
¿Más verbos? ¡Ay no, Señorita!.  Every verb has two parts: The stem and the ending. We change the ending to say who’s doing the action.  Querer – to.
PENSAR, PREFERIR, QUERER STEM CHANGING VERBS E TO IE BY SRA. PEREZ.
Complete the following sentences with a place. 1.Yo hago ejercicio en… 2.Yo nado en… 3.Yo veo películas en… 4.Yo leo libros y estudio en… 5.Yo voy de compras.
¿Cómo ayudarás en tu casa? LOS QUEHACERES DOMÉSTICOS y el futuro.
Notes #21 Present Tense of IR-to go. Notes #21 The verb Ir-to go Standard 1.1: Students will be able to understand and interpret written language in Spanish.
Capítulo 3 Sección 2. ¿Qué haces los fines de semana? Los fines de semana … Los sábados … Los domingos … Cuando hace buen tiempo …
The verb ir + a + place Hacer Ahora: Repaso! Say where they are from 1. Ella / México 2. Mi madre y yo/ California 3. Tú / La ciudad What do the following.
Notes #2 Simple future tense U2E3 Standard and objective Notes #2 Ir+a+infinitive Standard 1.2- Students understand and interpret written and spoken.
Talking about the future IR + A+ INFINITIVE. To talk about what someone is or is not going to do (in the future), use the present tense form of IR with.
Target: I can use the stem changing verbs: o-ue and e-ie correctly. Warm up: Rewrite the following letter in Spanish. April 6 th, Hi dad, How are.
Essential Questions for Ch. 7.2 How can we talk about what we “are going” to do? How can we talk about what we “plan” to do? How can we talk about what.
El Verbo ‘Ir’ ¡Más información!. You already know: Ir – To go SingularPlural Yo voyNosotros vamos Tú vas Él/ella/Usted vaEllos(as)/Ustedes van.
THE VERB IR. When do you use IR? Ir means and it’s used to talk about.
 In order to speak in Spanish, we must conjugate verbs. Conjugation means to change the root word into different forms.
Page 180 Realidades 1 The Verb IR REGULAR VERBS Verbs whose INFINITIVES end in -ar follow a pattern.
The present tense of ir and jugar
Transcripción de la presentación:

Gramática: The verb ir (I) To say where you and others are going, use the verb ir. The verb ir is irregular. You can also use ir to talk about what you and others are going to do.

Gramática: ir + a + [place] The preposition a means to. Use the construction ir + a + [place] to talk about where you and others are going. Vamos a la universidad. Vas a la cafetería.

Gramática: The preposition a When you use the preposition a with el, it contracts to al. A similar contraction occurs with de and el: del. Note: a and de only contract with the definite article el; they do not contract with the subject pronoun él. A él le gustan los sándwiches del café Caracol. Va al café todos los días. a + el = al de + el = del

¿Lógico o no? Read each sentence and complete it with the correct form of ir. Then decide if each statement is logical (lógico) or illogical (ilógico); change the illogical statements to make them logical. 1. A mis amigos y a mí nos gusta bailar; por eso _______ a la biblioteca. 2. El profesor Portillo _______ a comer en el centro de computación. 3. ¿Por qué _______ (tú) al gimnasio? Sé que (I know that) no te gusta practicar deportes. 4. Yo _______ a vender mi carro porque necesito dinero.

¿Adónde van? Read the descriptions of what these people have to do on campus today. Then create logical statements about where they are going. 1. Rodrigo y Manuel tienen que estudiar. 2. Necesitas imprimir una composición. 3. Arturo debe hablar con su compañero de cuarto. 4. Tengo que asistir a una clase de tenis. 5. Mi amiga y yo tenemos que comprar unos libros. 6. Usted necesita comprar unos sándwiches.

El fin de semana del profesor…

Viernes

Va a la biblioteca

Sábado

Domingo

¿Y ustedes a dónde van…? Los lunes por la mañana . Los martes por la tarde Los miércoles después de clase. Los jueves al final del día. Los viernes por la noche. Los fines de semana.

Gramática: ir + a + [infinitive] Use the construction ir + a + [infinitive] to talk about what you and others are going to do. Voy a bailar. Van a estudiar medicina.

Andrés va a perder la cabeza por amor Voy a perder la cabeza por tu amor

IR A + INFINITIVO LOS MARTES POR LA TARDE, ME GUSTA HACER EJERCICIO. POR ESO YO HOY VOY A SALIR DE CLASE Y VOY A IR AL GIMNASIO.

IR A + INFINITIVO EN EL GIMNASIO VOY A CORRER MIENTRAS MIS AMIGOS VAN A NADAR.

IR A + INFINITIVO ¿Y TU? ¿QUÉ VAS A HACER DESPUÉS DE CLASE? ¿A DÓNDE VAS A IR? ¿A QUÉ HORA VAS A HACERLO? ¿Y CON QUIÉN? ¿QUÉ VAS A HACER EL JUEVES? ¿A DÓNDE VAS A IR? ¿A QUÉ HORA VAS A HACERLO? ¿Y CON QUIÉN?

¿Qué van a hacer ellos?

Mañana él va a escuchar música en el colegio.

Esta noche ellos…

La semana entrante (next week) ellos…

Pasado mañana (the day after tomorrow) ellos….

Mañana por la noche ellos…

Dentro de poco (soon) ella…

En el invierno ellos…

El próximo verano (next summer) ellos…

El próximo mes ellos…

En dos meses (in two months) él…

¿Qué van a hacer? Say what these people are going to do today. Eva y Paola Juan y yo usted Felipe yo ustedes tú

Ejercicio de comprensión Ejercicio 17 de la página 177

EL VERBO IR ES IRREGULAR: ¿QUÉ OTROS VERBOS IRREGULARES HAY EN ESPAÑOL?

Gramática: Stem-changing verbs in the present indicative (I) Stem-changing verbs do not follow the pattern of regular verbs. When a stem-changing verb is conjugated, the stressed vowel of the stem changes. Stem change encuentr- prefier- pid- Conjugated verb encuentro prefiero pido Infinitive encontrar preferir pedir Stem encontr- prefer- ped-

Gramática: Stem-changing verbs in the present indicative (II)

Gramática: Stem-changing verbs in the present indicative (III) Stem-changing verbs are often referred to as “boot verbs.” In this chart, the boxes shaded in pink highlight the forms of cerrar that have a stem change. Note the boot-like shape. cerrar yo cierro nosotros / nosotras cerramos tú cierras vosotros / vosotras cerráis Ud. / él / ella cierra Uds. / ellos / ellas cierran

La triste historia de Moe: UNA HISTORIA CON MUCHAS IRREGULARIDADES

Moe cierra su bar a la media noche ¿Por qué tan solo?

Moe no suele beber solo (alone), pero hoy va a tomar para olvidar(forget)

Moe necesita descansar (rest), pero no puede porque todo el tiempo recuerda sus días felices con Marge. Y no duerme porque piensa en ella

Moe llama a Marge muchas veces y no entiende por qué no contesta sus llamadas

Moe no entiende por qué Marge no piensa en él

Cuando Marge está lavando, piensa en los viejos tiempos con Moe

Moe vuelve a casa de Marge con flores (flowers)

Pero al otro día, ella vuelve con Homero y él pierde la razón.

Moe pierde la cabeza, se vuelve loco y prefiere tomar venganza…

Y grita (screams) como un sicópata: Homero: !Vas a morir!

Brindo por nuestro amor Moe vuelve con Marge Brindo por nuestro amor

Pero no pueden ser felices mucho tiempo. ¡Matar cuesta caro! ¿Qué piensan ustedes? ¿Quién va a ir a la cárcel? ¿Quién cuenta la verdad (the truth)…? ¿Cuál va a confesar?

Completa la historia usando estos verbos: Despertar, querer, pensar, volver, detener, poder, costar….

E ---------) IE

O -----------------) UE

E ---------) I Pedir/repetir/servir Yo pido Tú pides Ud/ella(él) pide Nosotros/nosotras pedimos Vosotros pedis Ustedes/Ellos(as) piden

Verbos Primero, lee las frases y conjuga los verbos. Luego, completa cada frase de manera lógica. 1. Cuando yo ____________ (querer) visitar a un(a) amigo(a)… 2. Cuando los estudiantes ____________ (pedir) ayuda, la profesora… 3. Mis amigos y yo ____________ (soñar) con… 4. Cuando mis padres ____________ (preferir) comer en un restaurante… 5. Cuando mis amigos y yo ____________ (pensar) en el futuro, nosotros… 6. Si ____________ (sonar) mi teléfono cuando estoy en clase, el profesor… 7. Cuando yo ____________ (volver) tarde a la residencia estudiantil, mi compañero(a) de cuarto…