El abrecerebros 9/5/19 3 – Día/Fecha 9 – Pregunte a 2- ¿Qué hiciste esta mañana? 12 - Pregunte a 2 - ¿Dónde pusiste tu dinero? 23 – Papeles en 10 minutos She did not have the round-trip ticket. We couldn’t leave our luggage at the station. They were next to/beside the train car. I didn’t do anything (nothin’). You all (formal) knew/found out/learned the number of the reserved seat. Did you (formal) wander through the aisle in the dining car? *I wanted/I tried to sit in the waiting room. **The porter put the bags on the train. He put them there (allí/allá). 1. She did not have the round-trip ticket. 2. We couldn’t leave our luggage at the station. 3. They were beside the train car. 4. I didn’t do anything. 5. You all (formal) found out the number of the reserved seat. 6. Did you (formal) wander through the aisle in the dining car? 7. *I wanted/I tried to sit in the waiting room. 8. **The porter put the bags on the train. He put them there (allí/allá).
El objetivo del día I can sufficiently use expressions related to train travel in order to travel to a destination (i.e. purchasing tickets, inquiring arrival and departure times, etc.). I can correctly use a variety of verbs in their irregular preterit tense (Querer –Saber) to create and comprehend phrases. I can use all conjugations of DECIR in the present and preterit tenses to create and comprehend phrases. I can discuss individual motivation with regard to rewards, punishments, and expectations.
Repaso de ayer Irregular Preterit Regresar al un (Yo forms) Ojo del tigre (Endings – e, iste, o, imos, isteis, ieron)
LINK Uno, quise, hice, vine yo Dos, tuve, estuve, anduve yo Es undeniable, verbos don’t last forever. Es increible, verbos don’t use el mismo grammar. A menudo languages change, y estamos tristes. Voy a mostrarte estos verbos… Be preparados porque hay muchosss… Síííí. Uno, quise, hice, vine yo Dos, tuve, estuve, anduve yo Tres, facíl decir - dije, Y pude, puse, y supe. Cuatro, repitan pasos uno, dos, tres Cinco, go ahead y conjúgate. If ever yo creo teaching es done, regresar al un…síííí.
e, iste, o, imos, isteis, ieron … y no ponga acentos en thee-eem.
Repaso de ayer … La cucaracha Y otro (Empiece a las 1:45) Y otro
Vaya a sus apuntes y escriba la fecha.
Del libro – Haga en sus apuntes! 11 No quisieron. 1-13 P. 415 14 Historieta ¿Dónde está mi tarjeta de identidad estudiantil? 1-7 Go over answers in 11 and give quick translation of 1. 2. 3., translate questions and answer for 14. Canción 1 - https://www.youtube.com/watch?v=_VILr1xH3io&list=RD_VILr1xH3io Canción 2 – https://www.youtube.com/watch?v=jp9vFhyhNd8&index=2&list=RD_VILr1xH3io (La cucaracha) Cancion 3 - https://www.youtube.com/watch?v=6pOq4hyoX9g (Safety Dance) Canción 4 - https://www.youtube.com/watch?v=Z3vP_cDGue4 (JT) + ~5 minutos lo, la, los, las
Devuelva el libro
Irregular Pretérito En el papel bajo su actividades en el libro… 12 19 27 10 Ellos QUERER … 4 29 15 16 Ustedes VENIR … 25 7 2 23 1 El mozo ESTAR … 28 5 17 13 Tú SABER (found out) … 3 20 18 14 Yo PONER … 26 11 22 6 El revisor TENER … 9 24 8 21 Nosotros PODER … 30 Vosotros ESTAR …
+ ,
+ y / pero / porque
Irregular Pretérito En el papel … 12 19 27 10 ellos no HACER … 4 29 15 16 ustedes TENER … 25 7 2 23 el mozo ANDAR … 28 5 17 13 tú no PODER … 3 20 18 14 yo HACER … 26 11 22 6 el revisor no ANDAR por … 9 24 8 21 nosotros SABER … 30 1 vosotros QUERER …
En sus apuntes 1. Quise comer muchos sopes, pero no pude irme de casa. - Traducción al inglés 2. 3. 4. Instruct estudiantes to escribir 3 más
Binder Check #6 (20 pts.) RANDOM NÚMERO 1-3 Handout – Verbos Reflexivos in Various Tenses Handout - Reflexive Verbs with Ir a, Necesitar, Querer, Tener Que y Deber Bellwork de hoy (26/4/18) 8 Frases
Tarea #26 (40 pts.) Empiece la tarea. Consiste de 20 partes, 40 pts.
Frase de salida ¡Diga la primera parte de su frase (antes de la coma)!