El matemático aplicado: el punto de vista de un ingeniero

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Dinámica de Sistemas.
Advertisements

AUTO-ORGANIZACIÓN Samuel Sanz Guzmán.
Las Palabras Interrogativas
Science Meeting Junta de la Ciencia March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose March 3, de marzo 2009 Bridges Academy at Melrose.
Preguntas Esenciales 1.What are essential questions? What are their purpose in learning? 2.Look over the essential questions and think about how they might.
Déle a su Niño el Regalo del Bilingüismo por Vida Give Your Child the Lifelong Gift of Bilingualism.
Demonstrative Adjectives and Pronouns
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved  Para hablar de actividades necesitamos usar verbos.  Los Verbos expresan: Acciones, o.
Las Palabras Interrogativas ¿Quién? ¿Qué? ¿Cuándo?
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
How to make questions en español
VOCABULARIO #2.4 ¡Aprenda! Forming Questions Señora Sequin.
Helping Your Child at Home with Math Agenda Welcome and Overview Math Tools Using Math Strategies Homework Grade Level Games Closing: Mathematics Vision.
~MEDITATION~ Philippians 4:12-13 ESV Philippians 4:12-13 ESV 12 I know how to be brought low, and I know how to abound. In any and every circumstance,
English Language Development Program PARENT INFORMATIONAL MEETING REUNIÓN INFORMATIVA PARA PADRES.
Starter: stars and wishes. Learning objectives: To use a writing frame to construct new language and memory strategies to remember it Outcome: Approximately.
An English piece of work. Ana Montoya 2ºB. Spanish && English El miedo. El miedo es una emoción dolorosa, excitada por la proximidad de un peligro, real.
Health Products Beauty Products Diet/Weight loss Financial Freedom.
Apuntes de diciembre Los pronombres relativos (Relative pronouns) Relative pronouns are used to combine two sentences. Aquí está el sofá. Here’s.
Telling Time.
Mi tema es la amistad By: Paulina Agenor.
Educación en Ingeniería para la ciudadanía, la innovación y la competitividad en Iberoamérica: ciencia, tecnología, ingeniería, matemáticas y el rol de.
Walnalo Walnalo We will now do the National Anthem but you’ll need to rise. We will now do the National Anthem but you’ll need to rise.
Mentes conectadas Implicaciones educativas Francesc Pedró Teacher Development and Education Policies UNESCO.
ICF Zurich Logo. Serienlogo Namenseinblender LEO BIGGER.
Subject pronouns In order to use verbs, you will need to learn about subject pronouns. A subject pronoun replaces the name or title of a person or thing.
Hay 30 preguntas en total. Estudien todo el vocabulario del semestre. (Unidad 1, Don Quijote, Shrek, verbos) Ejemplo: Un _____________ es lo que dicen.
Español 3 Hoy es jueves el 2 de enero de La Campana 1.¿Cómo era tu vacación? 2.¿Adónde fuiste? 3. ¿Qué hiciste? Contesta las preguntas. Usa el.
Al Mundo Dios Amó Por Jaci Velasquez. Sinopsis John (Juan) 3:16, NVI: 16 Porque tanto amó Dios al mundo, que dio a su Hijo unigénito, para que todo el.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Science Career Research Project By Jose pineda. Name of Job: Electrical Engineering I like that I would like to invent new electric and new social networks.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Digital Photography: Selfie Slides
Hazlo Ahora ● It is Maria’s first day of school, and she needs a shopping list. Help Maria by matching the objects with the classes she needs them for.
Nina Jackson, Presenter.  IMSCI is research based writing instruction.  IMSCI uses the gradual release of responsibility model to teach writing.  Scaffolds.
Watercolors by Marcel Reynaert  To grow old is the only way to live for a long time.
Digital Photography: Selfie Slides By: Essence L. Thomas.
¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo? 1 ¿Cómo estás?How are you? ¿De dónde eres?Where are you from? ¿Quién es ella?Who is she? 2 We are already familiar.
Indirect Object Pronouns
Do Now Write out these sentences with a correctly conjugated verb in the preterite. 1)Yo ___________ mi mochila (cargar) 2)La chica __________ un video.
1 Las Palabras Interrogativas ¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?¿Quién?¿Qué?¿Cuándo?
First Grade Spanish High Frequency Words.
Tecnología y Estructura de Costos. Technologies u A technology is a process by which inputs are converted to an output. u E.g. labor, a computer, a projector,
Digital Photography: Selfie Slides Makayla Hughes 10/29/ rd period.
Digital Photography: Selfie Slides Caidyn Tanton 10/23/14 Period: 1.
Digital Photography: Selfie Slides Traci Armstrong 10/23/14 6 th period.
Hoy es jueves, el cinco de septiembre
MÉTODO CIENTÍFICO SCIENTIFIC METHOD. Observación Observation Scientists use observation skills to identify which problems they would like to solve Simply.
Bienvenidos a la clase de español Thank you to those that are coming in and retaking tests and quizzes, turning in late work to improve your grade. Mexico.
Gramática de 2A. YoINosotros/ Nosotras We TúYou ÉlHeEllosThey EllaSheEllasThey Ud.You (formal)Uds.You all Ellos is used to refer to “they” if there is.
CONDITIONAL PERFECT TENSE CONJUGACION
Indirect Object Pronouns Original PowerPoint was by Ms. Martin of Tri-Center Community Schools.
Calentamiento Read the hand-out from the sub and answer the following questions: 1)¿Qué tiempo hace en Ecuador? 2)¿Cuántas clases tiene Ramón? 3)¿Qué.
Essential question: How do I say what I like and what interests/bores me?
Forming Questions ¡Aprenda! Forming Questions By Patricia Carl October 2013.
Vámonos If you could combine two animals into the perfect pet, what two animals would you choose and why? Answer in inglés. Ej: elephant & tiger  elephiger.
SCAFFOLDING & DIFFERENTIATION
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
  Jugó=he/she played  Use the preterite tense for past actions that are viewed as over and are not being connected to the present. ¿Te acuerdas?
Saber Vs. Conocer Sra. Altamirano Español II. First, we need to learn the conjugation of the verb SABER Yo sé Tú Sabes él, ella,ud. Sabe Nosotros Sabemos.
Modal verbs By Gema V. Rosales Calvo.
Get Acquainted Las presentaciones Los saludos y las despedidas Cultural differences Homework.
1. 2 ¡Qué Bello Es Vivir! It’s a Wonderful Life 3.
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
Campanada guidelines in your composition notebook ¿Cómo es tu familia? (10 points) Ex. Hoy es Miercoles el 27 de enero First line will start with the date.
And now, the end is here Ahora que el fin se acerca And so I face the final curtain y me enfrento a la bajada del telón, My friend, I'll say it clear.
Los Pronombres relativos Relative pronouns. Relative pronouns are words that:  Connect ideas within one sentence  Most frequently refer back to a noun.
Escribir *You can get creative. You can write in the first person which means you are the character, you can use the third person which means you are talking.
First Grade Dual High Frequency Words
Transcripción de la presentación:

El matemático aplicado: el punto de vista de un ingeniero Simposio Ismael Herrera Avances en Modelación Matemática en Ingeniería y Geosistemas El matemático aplicado: el punto de vista de un ingeniero Dr. Álvaro Alberto Aldama Rodríguez Consultor Independiente

The applied mathematician: the viewpoint of an engineer Ismael Herrera Simposium Advances in Mathematical Modeling in Engineering and Geosystems The applied mathematician: the viewpoint of an engineer Dr. Álvaro Alberto Aldama Rodríguez Independent Consultant

Las matemáticas como lenguaje “Las matemáticas son lenguaje puro - el lenguaje de la ciencia”. A. Adler, Mathematics and Creativity.

Mathematics as a language “Mathematics is pure language - the language of science”. A. Adler, Mathematics and Creativity.

Wittgenstein y la importancia del lenguaje Wittgenstein fue quizá el filósofo más importante del siglo XX. Estudió ingeniería mecánica y aeronáutica, más tarde se interesó en los fundamentos de las matemáticas y terminó haciendo contribuciones muy importantes a la filosofía del lenguaje. Wittgenstein postuló en su Tractatus Logico-Philosophicus que lo que no se puede expresar mediante lenguaje, no se puede pensar . [

Wittgenstein and the importance of language Wittgenstein perhaps was the most important philosopher of the twentieth century. He studied Mechanical and Aeronautical Engineering, later on he became interested in the foundations of Mathematics and ended up making notable contributions to the Philosophy of language. Wittgenstein postulated in his Tractatus Logico-Philosophicus that what cannont be talked about, cannot be thought of. [

Matemáticas puras definidas por Russell “Las matemáticas puras son la clase de todas las proposiciones de la forma ‘p implica q’, donde p y q son proposiciones que contienen una o más variables, las mismas en ambas proposiciones, y ni p ni q contiene constantes, con excepción de constantes lógicas. Y las constantes lógicas son todas las nociones definibles en términos de los siguiente: implicación, la relación de un miembro a la clase de la cual es miembro, la noción de tal que, la noción de relación, y todas aquellas nociones adicionales que puedan estar involucradas en la noción generalizada de proposiciones de la forma arriba definida. En adición a éstas, las matemáticas usan una noción que no es constitutiva de las proposiciones que considera, esto es, la noción de verdad.”

Pure mathematics defined by Russell “Pure Mathematics is the class of all propositions of the form ‘p implies q’, where p and q are propositions containing one or more variables, the same in the two propositions, and neither p nor q contains any constants except logical constants. And logical constants are all notions definable in terms of the following: Implication, the relation of a term to a class of which it is a member, the notion of such that, the notion of relation, and such further notions as may be involved in the general notion of propositions of the above form. In addition to these, mathematics uses a notion which is not a constituent of the propositions which it considers, namely the notion of truth.”

¿Cómo estuvo? What?

Matemáticas puras Las ramas de las matemáticas que estudian y desarrollan los principios de las matemáticas por su propio interés, en lugar de por su utilidad inmediata.

Pure Mathematics The branches of Mathematics that study and develop the principles of Mathematics for their own sake rather than for their immediate usefulness.

Hardy “Nunca he hecho nada ‘útil’. Ningún descubrimiento mío ha hecho, o tiene la posibilidad de hacer, directa o indirectamente, para bien o para mal, la más mínima diferencia para el servicio del mundo.” G.H. Hardy, A Mathematician’s Apology

Hardy “I have never done anything ‘useful’. No discovery of mine has made, or is likely to make, directly or indirectly, for good or ill, the least difference to the amenity of the world.” G.H. Hardy, A Mathematician’s Apology

DISCIPLINAS CLASIFICADAS POR PUREZA SOCIÓLOGOS PSICÓLOGOS BIÓLOGOS QUÍMICOS FÍSICOS MATEMÁTICOS LA SOCIOLOGÍA SÓLO ES PSICOLOGÍA APLICADA LA PSCICOLOGÍA SÓLO ES BIOLOGÍA APLICADA LA BIOLOGÍA SÓLO ES QUÍMICA APLICADA QUE SÓLO ES FÍSICA APLICADA. QUÉ BIEN SE SIENTE ESTAR HASTA ARRIBA OH…¡HEY CUATES! NO LOS VEO DESDE ACÁ DISCIPLINAS CLASIFICADAS POR PUREZA MÁS PURAS Fuente: http://www.proofwiki.org/wiki/Definition:Mathematics

Source: http://www.proofwiki.org/wiki/Definition:Mathematics

Lobachevsky “No hay rama de las matemáticas, sin importar cuán abstracta sea, que no pueda algún día ser aplicada a los fenómenos del mundo real” Nikolai Lobaschevsy.

Lobachevsky “There is no branch of Mathematics, however abstract, which may not someday be applied to the phenomena of the real world” Nikolai Lobaschevsy.

Las matemáticas aplicadas según Lin and Segel “El proceso de usar matemáticas para incrementar el entendimiento científico puede ser convenientemente dividido en los siguientes tres pasos: La formulación de problemas científicos en términos matemáticos. La solución de los problemas matemáticos así creados. La interpretación de la solución y su verificación empírica en términos científicos. La generación de nuevas matemáticas que sean científicamente relevantes a través de creación, generalización, abstracción y formulación axiomática”. Lin, C.C. and L.A. Segel, Mathematics Applied to Deterministic Problems in the Natural Sciences.

Applied mathematics according to Lin and Segel “The process of using Mathematics for increasing scientific understanding can be conveniently divided into the following three steps: The formulation of the scientific problem in mathematical terms. The solution of the mathematical problems thus created. The interpretation of the solution and its empirical verification in scientific terms. The generation of scientifically relevant new Mathematics through creation, generalization, abstraction and axiomatic formulation.” Lin, C.C. and L.A. Segel, Mathematics Applied to Deterministic Problems in the Natural Sciences.

Ingeniería “La profesión en la que el conocimiento de las ciencias matemáticas y naturales, obtenido mediante estudio, experiencia y práctica, es aplicado juiciosamente para desarrollar métodos que permitan utilizar económicamente las fuerzas de la naturaleza para el beneficio de la humanidad”. Consejo de Acreditación de Ingeniería y Tecnología (ABET, por sus siglas en inglés).

Engineering “The profession in which a knowledge of the mathematical and natural sciences gained by study, experience, and practice is applied with judgment to develop ways to utilize, economically, the materials and forces of nature for the benefit of mankind”. Accreditation Board for Engineering and Technology (ABET ).

Contribuciones a la ingeniería Las verdaderas contribuciones a la ingeniería son aquéllas que impactan positivamente el ejercicio práctico de la profesión.

Contributions to Engineering True contributions to Engineering are those which cause a positive impact on the practice of the profession.

Ismael Herrera: Matemático, físico e ingeniero Ismael Herrera cursó un semestre de ingeniería civil en el Tec de Monterrey, completó el plan de estudios de ingeniería química, física y matemáticas en la UNAM. Posteriormente obtuvo su doctorado en matemáticas aplicadas en la Universidad de Brown.

Ismael Herrera: Mathematician, physicist and engineer Ismael Herrera took one semester of Civil Engineering at the Monterrey Institute of Technology, and completed the whole curriculum of Chemical Engineering, Physics and Mathematics at the National Autonomous University of Mexico. Later on he obtained his Ph.D. in Applied Mathematics at Brown University.

Ismael Herrera: El amor a las matemáticas “Muchos se enamoran de la belleza de las matemáticas. Yo me enamoré del poder de las matemáticas”.

Ismael Herrera: The love of Mathematics “Many fall in love with the beauty of mathematics. I fell in love with the power of Mathematics”.

Ismael Herrera: Su motivación filantrópica “…tenía la creencia de que la ciencia tenía una extraordinaria capacidad transformadora del mundo, y creí que al estarla estudiando iba a poder hacer muchas cosas: tenía conciencia de los grandes problemas de nuestro país.” “Fueron compañeros míos [en la carrera de matemáticas] Víctor Neuman … y Federico Velasco ... Federico era una persona muy crítica … y, precisamente, él un día hizo la pregunta: ‘¿Y esto para qué sirve?’ y nos quedó claro que aunque intelectualmente era muy bonito lo que estudiábamos, en la práctica servía poco.” Ismael Herrera, Matemáticas Profundas y Matemáticas Aplicadas, Testimonios de los Presidentes de la Academia de la Investigación Científica.

Ismael Herrera: His filantrophic motivation “…I had the belief that Science has an extraordinary capacity to transform the world, and I believed that through its study I was going to be able to do great things: I was conscious of the great problems of our country.” “ [In my Mathematics undergraduate studies,] Víctor Neuman … and Federico Velasco ... were my fellow students. Federico was very critical … and, precisely, he asked the question one day: ‘And this what on earth is it useful for?’ and it became very clear to us that what we were studying, although very intellectually attractive, was of very little practical use.” Ismael Herrera, Profound and Applied Mathematics, Testimonies of the Presidents of the Mexican Academy of Sciences.

Ismael Herrera: La simbiosis entre teoría y aplicaciones “Me parece un punto muy importante combinar un alto nivel académico y científico con las aplicaciones; es frecuente que se maneje el concepto, muy desorientador, … [que] no es cierto, que para hacer investigación de alto nivel, sólo se puede hacer en cuestiones que no son relevantes en las aplicaciones. Eso es una idea totalmente incorrecta.” Ismael Herrera, Matemáticas Profundas y Matemáticas Aplicadas, Testimonios de los Presidentes de la AIC.

Ismael Herrera: The symbiosis between theory and applications “A very important point to me is to combine a high academic and scientific level with applications; it is frequent to hear the very disorienting concept, … [that] is untrue, that in order to do high level research, one must do it only in topics which are irrelevant to applications. This is a completely wrong idea.” Ismael Herrera, Profound and Applied Mathematics, Testimonies of the Presidents of the Mexican Academy of Sciences.

Ismael Herrera: La belleza y el poder de las matemáticas (1) “En las matemáticas existen dos sistemas de valores que son complementarios. Por una parte las matemáticas son muy bellas, y por la otra son muy poderosas. La escuela matemática mexicana ha adoptado la belleza como su valor supremo. Aunque reconozco y admiro la hermosura de las matemáticas, en mi actividad como matemático, el valor supremo es la potencia transformadora del mundo que tienen. Los paradigmas derivados de la belleza conducen a la producción de matemáticas puras. En cambio, los derivados de la potencia y la fuerza son la motivación de la matemática aplicada.” Ismael Herrera, Matemáticas Profundas y Matemáticas Aplicadas, Testimonios de los Presidentes de la AIC.

Ismael Herrera: The beauty and power of mathematics (1) “In Mathematics there are two value systems which are complementary. On the one hand, Mathematics re beautiful and, on the other, they are powerful. The Mexican School of Mathematics has adopted beauty as its supreme value. Even though I recognize and admire the beauty of Mathematics, in my activity as a Mathematician, the supreme value is the transforming power of the World that Mathematics possess. The paradigms derived from beauty lead to the production of Pure Mathematics. In contrast, those derived from force and power are the motivation of Applied Mathematics.” Ismael Herrera, Profound and Applied Mathematics, Testimonies of the Presidents of the Mexican Academy of Sciences.

Ismael Herrera: La belleza y el poder de las matemáticas (2) “Los rasgos que caracterizan al pensamiento matemático -la claridad, la precisión, el rigor, la generalidad, la unidad conceptual, el pensamiento abstracto y la sencillez- contienen belleza, pero al mismo tiempo son muy poderosos. Por ejemplo, la claridad ¿es poderosa? Desde luego, porque la claridad da el poder de moverse con seguridad. ¿Quién es más fuerte: el ciego o el que ve? La generalidad, ¿es poderosa? Sí, porque nos da el poder de abordar y aprender lo diverso con esfuerzo mínimo. La sencillez, que es la magia de transformar lo difícil en fácil, nos da el poder de abordar lo aún más difícil. Decir que las matemáticas aplicadas son pedestres es una tontería. Para mí ha sido un gran gusto y placer dedicar mi vida a esta actividad.” Ismael Herrera, Matemáticas Profundas y Matemáticas Aplicadas, Testimonios de los Presidentes de la AIC.

Ismael Herrera: The beauty and power of Mathematics (2) “The features that characterize mathematical thinking – clarity, precision, rigor, generality, conceptual unity, abstract thought and simplicity – contain beauty but are at the same time very powerful. For instance, Is clarity powerful? Indeed, because clarity allows movement with safety. Who is stronger the blind or the one that sees? Is generality powerful? Yes, because it allows us to tackle and learn the diverse with minimal effort. Simplicity, which is the magic that transforms the difficult into the simple, gives us the power to tackle even greater difficulties. To say that Applied Mathematics are pedestrian is nonsensical. To me, it has been a pleasure to devote my life to this activity.” Ismael Herrera, Profound and Applied Mathematics, Testimonies of the Presidents of the Mexican Academy of Sciences.

Ismael Herrera: Su nacionalismo “Como conclusión de todo lo anteriormente expuesto, se señala la importancia de plantear el desarrollo de la investigación científica y tecnológica en un marco conceptual nacionalista. Dicho movimiento nacionalista debe estar basado en la decisión de los científicos de servir con eficacia al pueblo mexicano a través de su conocimiento e investigación. Con tal actitud los hombres de ciencia además de contribuir al progreso de México, propician el surgimiento de un nuevo tipo de científico que como ser humano será más completo, ya que integrará sus preocupaciones sociales y políticas con su actividad diaria como investigador.” Ismael Herrera, El Nacionalismo Científico.

Ismael Herrera: His nationalism “As a conclusion of all that has been expounded upon, the importance to consider the development of scientific and technological research within a conceptual nationalistic framework should be noted. Such nationalistic movement ought to be based on the decision of scientists to serve the Mexican people through their knowledge and research. With such attitude, men of Science will, in addition to contributing to the progress of Mexico, favor the emergence of a new type of scientist as a more complete human being, which will integrate his social and political preoccupations with his daily research activity.” Ismael Herrera, The Scientific Nationalism.

Ismael Herrera: Su disposición a la colaboración “Las matemáticas aplicadas, entendidas como el conocimiento de aquellas ramas de las matemáticas que son importantes para las aplicaciones en otras ciencias o en la ingeniería, tienen el potencial de ser usadas en variedad muy amplia de actividades humanas. Esta es una característica que, cuando se desarrolla apropiadamente, enriquece la vida de los matemáticos aplicados. Sin embargo, si un matemático aplicado intenta desarrollar aplicaciones en un campo específico de la ciencia o la ingeniería por sí mismo, sin la guía de un experto de ese campo, se frustrará. Para hacer contribuciones que sean verdaderamente relevantes, es esencial trabajar en asociación con un líder, del más alto nivel posible, del área específica de aplicación.” I. Herrera et al., Advances in Water Resources 27.

Ismael Herrera: His disposition to collaboration “Applied Mathematics, when it is understood as knowledge of those branches of Mathematics which are important for applications in other Sciences and Engineering, have the potential of being used in a wide variety of human activities. This is a feature that, when properly developed, enriches the life of applied mathematicians. However, if an applied mathematician intends to develop applications in a specific field of Science or Engineering by himself, without the guidance of an expert of such field, he would be frustrated. To make contributions that are really relevant, it is essential to work in association with a leader, the higher his level the better, of the specific area of application.” I. Herrera et al., Advances in Water Resources 27.

Contribuciones a la ingeniería (1) Colaborando con expertos de diversas disciplinas, Ismael Herrera ha hecho aportaciones notables a múltiples campos del conocimiento. En hidráulica, desarrolló un método para predecir la propagación de avenidas en ríos y canales que ha servido de base en múltiples estudios de control de inundaciones. En ingeniería sísmica, construyó un método para predecir espectros de temblores en valles sedimentarios y suelos estratificados, como los encontrados en la Ciudad de México. En hidrología subterránea, fue el autor de una teoría pionera de sistemas de acuíferos, con especial énfasis en acuíferos semiconfinados, como el del Valle de México. En mecánica de suelos e ingeniería de cimentaciones, hizo notables contribuciones a la teoría constitutiva de los suelos, las cuales fueron verificadas experimentalmente. En ingeniería petrolera, demostró que pueden existir choques en la solución de problemas que surgen alrededor de la simulación de yacimientos petroleros.

Contributions to engineering (1) In collaboration with experts in several disciplines, Ismael Herrera has made important contributions to various fields of knowledge. In hydraulics, he developed a method to predict the propagation of flood waves in rivers and channels that has served as the basis for many flood control studies. In seismic engineering, he built a method to predict earthquake spectra in sedimentary valleys and stratified soils, such as those encountered in Mexico City. In subsurface hydrology, he authored a pioneering theory of aquifer systems, emphasizing semiconfined aquifers, as the one found in the Valley of Mexico. In soil mechanics and foundation engineering, he made noteworthy contributions to the constitutive theory of soils, which were experimentally verified. In petroleum engineering, he showed that there may be shocks in the solution of problems related to oil reservoir simulation.

Contribuciones a la ingeniería (2) Los descubrimientos de Ismael Herrera en estos campos han sido la base para, entre otras cuestiones, el desarrollo del reglamento de construcciones de la Ciudad de México, la modelación matemático-computacional de los campos geotérmicos de Cerro Prieto y los Azufres y del sistema acuífero del Valle de México, así como de modelos que se emplearon para diseñar la construcción por bombeo de lagos artificiales en el vaso del que fuera el lago de Texcoco, amén del modelo para sistemas acuíferos empleado por el United States Geological Survey.

Contributions to engineering (2) Ismael Herrera’s discoveries in these fields have been the basis, among other applications, for the development of Mexico City’s building code, the mathematical and computational modeling of the geothermal fields of Cerro Prieto and los Azufres and of the aquifer system of the Valley of Mexsico, as well as for models that were used for the construction via pumping of artificial lakes at the location of the former Texcoco Lake, and the aquifer system model employed by the United States Geological Survey.

Contribuciones al análisis numérico y a la modelación numérica de sistemas continuos Su mayor logro ha consistido en construir un marco teórico general de aproximaciones discretas de sistemas continuos que se conoce como la “Teoría Algebraica de Problemas de Valores en la Frontera”, que ha permitido desarrollar una multitud de métodos a la vez elegantes y eficientes para la solución de problemas descritos por ecuaciones diferenciales parciales. En particular, Ismael Herrera ha hecho contribuciones a la formulación variacional de problemas con valores en la frontera, al método de Trefftz, al desarrollo de métodos de función de prueba óptima, al muy citado método euleriano-lagrangiano-localizado-adjunto o ELLAM, por sus siglas en inglés, y a los métodos de descomposición de dominio. En particular, el método ELLAM ha permitido abordar dificilísimos problemas de transporte dominados por advección.

Contributions to numerical analysis and the numerical modeling of continuous systems His main achievement has been the construction of a general theoretical framework of discrete approximations of continuous systems that is known as the “Algebraic Theory of Boundary Value Problems”, which has allowed the development of a multiplicity of methods that are at the same time elegant and efficient for the solution of problems governed by partial differential equations. Specifically, Ismael Herrera has made important contributions to the variational formulation of boundary value problems, to the Trefftz method, to the development of optimal test function methods, to the very well known Eulerian-Lagrangian Localized Adjoint Method or ELLAM, and to the domain decomposition methods. In particular, ELLAM has allowed to efficiently tackle difficult advection-dominated transport problems.

Reconocimiento como matemático

Recognition as a mathematician

Su cruzada

His crusade

¡Bravo Ismael!