Please Have Out… Agendas: Tarea de anoche: Sp. 2: Libreta pg. 199-200 Sp. 2H: Libreta pg. 200-201 NS: Libreta pg. 199-200 Tarea de anoche: Sp. 2: Libreta pg. 198 Sp. 2H: Libreta pg. 199
Spanish Intensifiers Avancemos 2 – Page 258
Spanish Intensifiers In Spanish, there are a number of words as well as one suffix that can be used to intensify the meaning of other words.
Spanish Intensifiers Intensifiers can be used with adjectives, adverbs, nouns, and verbs. They include words like muy (very), mucho (much, a lot), and sumamente (extremely). Es muy bonita. She is very pretty. Tenemos mucho dinero. We have a lot of money.
Spanish Intensifiers The suffix “–ísimo” is an intensifier that can be attached to the end of many adjectives. It changes for gender and number: If the adjective ends in a vowel, drop it before adding the ending. -ísimo, -ísimos, -ísima, -ísimas bello (a) ¡Esta cocina es bellísima! This kitchen is very (extremely) beautiful.
CARGARZAR is back!!!! (kinda) When the last consonant in the adjective is c, g or z, spelling changes are required before adding –ísimo (a, os, as). c > qu rico > riquísimo g > gu largo > larguísimo z > c feliz > felicísimo
Spanish Intensifiers Now translate these sentences: The homework is really easy. La tarea es facilísima. Mrs. Chavez is absolutely beautiful. Sra. Chavez es bellísima. They are super rich. Ellos son riquísimos.
Libro: pg. 274 #2 Lee las reacciones a la comida. Describe la comida con el adjetivo correcto con -ísimo. Modelo: La tortilla de patatas tiene demasiada sal. (dulce / salado) Está saladísima.
1. Está fresquísima. 2. Está dulcísimo. 3. Está malísimo. 4. Está riquísimo. 5. Está picantísima. 6. Está sabrosísimo.
el aceite oil
el ajo garlic
El azúcar sugar
La cebolla onion
Las espinacas spinach
La fresa strawberry
La lechuga lettuce
El limón lemon
La mayonesa mayonnaise
La mostaza mustard
La pimienta pepper
la sal salt
El vinagre vinegar
La zanahoria carrot
El ingrediente ingredient
El supermercado supermarket
cenar To eat dinner
desayunar To have breakfast
La merienda Afternoon snack
Dictado 1. Es de sabor dulce. 2. Son frutas. 3. Es una comida típica española. 4. Es rica en sándwiches. 5. Son de color naranja. 6. Tiene sabor agrio.
Put the steps in this recipe in order by numbering them from 1-5 _____ Freír las patatas con la cebolla _____ Mientras cocinan las patatas, batir los huevos. _____ Calentar el aceite _____ Mezclar y freír los huevos con las patatas y la cebolla. _____ Comprar los ingredientes.
Ud. and Uds. Commands page 259 Avancemos 2
Formal Commands Present-tense yo form añado Then drop the “o” añad Añadir – to add Present-tense yo form añado Then drop the “o” añad Add the opposite endings. añada AR = e ER/IR = a
Formal Commands Present-tense yo form mezclo Then drop the “o” mezcl Mezclar – to mix Present-tense yo form mezclo Then drop the “o” mezcl Add the opposite endings. mezcle AR = e ER/IR = a
Formal Commands Present-tense yo form pruebo Then drop the “o” prueb Probar – to try Present-tense yo form pruebo Then drop the “o” prueb Add the opposite endings. pruebe AR = e ER/IR = a
Formal Commands Present-tense yo form escucho Then drop the “o” escuch Escuchar – to listen Present-tense yo form escucho Then drop the “o” escuch Add the opposite endings. escuchen AR = en ER/IR = an JUST ADD “N”!
What if I want to make a negative command? DON’T add more salt Just stick a “no” in front. Señor, no añada más sal.
CARGARZAR IS OFFICIALLY BACK! Sacar – c > qu Saque / saquen Pagar – g > gu Pague / paguen Empezar – z > c Empiece / empiecen
Irregular Commands Dar Ud. – dé Uds. – den Estar Ud. – esté Uds. - estén Ir Ud. – vaya Uds. – vayan Saber Ud. – sepa Uds. – sepan
More Irregular Commands Ser Ud. – sea Uds. – sean
Write the usted or ustedes command for each verb Write the usted or ustedes command for each verb. Be careful of stem changers, CARGARZAR and irregulars! Uds. Ud. 1. no empezar 2. entender 3. no probar 4. no ir 5. almorzar 6. no comer 7. estar 8. preparar 9. no batir 10. comprar 11. estar 12. dar 13. practicar 14. ir 15. desayunar 16. poner 17. mezclar 18. ser 19. freír 20. leer
Cuaderno: pg. 210 #1 & #2 escuchar
Libro: pg. 261 #8 Hablar Estás en la cocina con unas personas que no saben cocinar. Ayúdalos con mandatos (commands) en la forma de ustedes. Modelo: freír la cebolla en la mostaza A: ¿Debemos freír la cebolla en la mostaza? B: No, no frían la cebolla en la mostaza.
Libro: pg. 260 Comparación cultural
Sample Script Hola y bienvenidos a (insert witty cooking channel name in Spanish here) Yo soy (name) y este(a) es (partner) Hoy vamos a cocinar (dish). Es delicioso(a) y tiene el sabor dulce/agrio/picante/salado.Para esta receta Ud. Va a necesitar (list ingredients). ¡Empezemos! Primero, COMMAND (caliente el aceite) Segundo, COMMAND (añada las patatas) Luego, COMMAND (Fría la cebolla) Después, COMMAND (Bata los huevos) Próximo, COMMAND (Cocine por diez minutos Finalmente, COMMAND (sirva la tortilla) Y está listo ¡mmmm qué sabroso!
Practiquemos Pg. 275 #3