REVIEW FOR QUIZ! Months Days Seasons Date format.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Review: Adjectives and the verb SER
Advertisements

28 de agosto de 2013 OBJETIVOS Content Objective: S.W.B.A.T. describe people using subject pronouns and the verb ser. Language Objective: Students.
1 Los nombres en español Los nombres en español 2 ¿Cuál es?
¡Vamos a la librería! Capítulo dos. En la librería hay… una mochila un cuaderno (In the bookstore there is…)
Spanish IV. Escribiendo/Pecados Acuerdo del género Acuerdo de la pluralidad Acuerdo del tenso.
Los sustantivos y artículos en español.
Adjetivos (Adjectives)
To be, or not to be? Lets start out with one of the most important verbs in Spanish: ser, which means to be.
1 Los sustantivos en español Los sustantivos en español.
Possessive Adjectives
Artículos indefinidos
Tener – To Have Yo tengo – I HaveYo tengo – I Have Tú tienes – You haveTú tienes – You have Él/ella/ud tiene – he/she has, you haveÉl/ella/ud tiene – he/she.
Page 5 Realidades 2 The Verb SER.
Talking about what you need ¿Qué necesitas? necesitar- to need.
Page 192 capítulo 3b The Verb SER.
The Plurals of adjectives
Título: Reglas gramaticales en español
1 3 WAYS TO ASK A QUESTION 1.Add question marks to a statement. 2.Add a tag word to a statement. 3.Use a question word.
Me llamo ____________Clase 9N La fecha es el 20 de diciembre del 2011 Propósito # 29: ¿Cómo eres tú ? Actividad Inicial: Copy and complete the sentences.
Ser part 2. Subject Pronouns in Spanish Singular Plural_______ Yo = I Nosotros = We (masculine/mixed group) Nosotras =We (feminine) Tú = You Él=He Ellos.
Hagan Ahora: Hagan el matching Bueno ___a. handsome Deportista ___b. thoughtful Impaciente ___c. excited Emocionante ___d. brave Valiente ___e. strange.
Present tense –ar, -er, & -ir Verbs Spanish I. yo = nosotros = tú = Usted (Ud.) =Ustedes(Uds.) = (él, ella)(ellos, ellas) I You (familiar) You (formal)
Capítulo 2.
Definite Articles ___el chico __la_tarea ___los__papeles ____las_lecciones exceptions __el__mapa ___el_día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
Definite Articles ___ chico ___tarea _____papeles _____lecciones exceptions ____mapa ____día Maculine (o) Feminine(a,ión,tad,dad)
Subject Pronouns and Ser
Possessive Adjectives (Los adjetivos posesivos). mi tu su nuestro vuestro su (s) os, (a, as) os,(a,as) (s) These are two-form adjectives, which agree.
Determine the correct def. article/plural for each of the following ____ sistema ____ humanidad ____ estación ____ carro ____ agua ____ clase ____ tarea.
Agreement of mucho and ¿cuánto? with nouns
Los adjetivos Adjectives describe nouns.
Do Now-¿Qué color es?
Do Now-¿Qué color es? Escribir en español Hoy es el veinticinco de octubre.
Subject Pronouns and Ser Español 1c Subjects and Verbs The subject of a sentence tells us who is doing the action. The verb tells us what action is taking.
¿Qué? = What ¿Quién? = who ¿Quienes? = who ( pl. subj) ¿Cuándo? = when ¿Dónde? = Where ¿Por qué? = why.
Spanish Nouns Gender and Articles. Feminine Nouns Words that refer to females Words that refer to females Most words that end in –a Most words that end.
Español 1 el 26 de agosto. Empezar el 26 de agosto Translate: Hi! My name is John. How are you? Whats your name? See you later. Its 5:00 p.m. Whats happening?/Whats.
Spanish 1 Ser with adjectives.
The verb Ser + Making things agree
H. Stanistreet Ejercicio #20 1. Cuál es la fecha de hoy? 2. Qué dia es hoy? 3. Qué tiempo hace?
Ejercicio #21 1. Cuál es la fecha de hoy? 2. Qué dia es hoy?
Welcome to Spanish II!! We will do the 1 st half of class in all Spanish. Please do your best to follow along.
Apuntes c1g1 Subjects and verbs in sentences Subject pronouns Formal v. informal “you”
Los Verbos Capítulo 1 Parte 2.
Tu sala de clases Part II.
There are four words in Spanish that mean the. singularplural masculine feminine el la los las.
FECHA Lunes el 10 de octubre TITULO En clase Señor OBJECTIVO To be able to talk about things around the classroom Señora EXITO I can explain some rules.
Gramática 2.2 Nouns Definite Articles el 2/3 de noviembre.
Gender and Number of Nouns
Sustantivos= Nouns.
Haz Ahora Is it masculine or feminine? Do you remember? Write the word with its masculine or feminine word for THE (el or la). 1. Libro8. Chica 2. Profesor9.
Gone Friday, Sept. 27? Please get the next 3 artistas in your notes. The next slide has general notes from the whiteboard and a hint for your Viva (online)
La vida universitaria. 20. En la clase 21. el aula 22. la puerta 23. el reloj 25. la pantalla 24. el televisor 28. la tarea 26. la videograbadora/
SER por la Srta. Galler. conjugate To list a verb in all of its forms using all of the subject pronouns.
Subject Pronouns and AR verb conjugations As you click through this powerpoint, you will need to answer the questions on your worksheet. At the end, you.
Possesive Adjectives.
9/20 A- Complete the sentences: 1. Me llam_ Pablo. 2. ¿Cómo te llam_ _? 3.¿Cómo se llam_ ? B- Contesta las preguntas (oraciones completas). 1. ¿Estudias.
Regular –ar verbs Hablo Trabajamos Practica Tocas Pasean Estudiáis Pasa Nadan montamos patináis canto alquilas Toma Regresan.
Miss Rogers’ notes from class. Subject Pronouns Singular Plural 1st person Yo– I Nosotros –We Nosotras-We clue: “y yo”- and I ________________________________________________________________________________.
Mucho vs. ¿Cuánto? (pg. 54) (Asking and stating how many things there are when describing something)
Articles, nouns and contractions oh my!. The POWER of the article THE 1. There are four ways to express THE in Spanish 2. The four ways are: El La Los.
Apuntes el de septiembre Los artículos definidos (Definite Articles) All articles agree in gender (masculine or feminine) and number (singular or.
 Making complete sentences How to make complete sentences in Spanish. The following presentation is designed to help you learn how to do the following:
Department of Modern Languages. Vocabulario nuevo.
Yo tú usted él ella nosotros nosotras ustedes ellos ellas GC 1: Los pronombres.
Question formation Preview Sí or no No and not Question words
Quantity How much? How many?
Los números Mathematical problem solving Existence/Non-existence Quantity How much? How many?
Bellwork Copy your DLT DLT1: I can learn indefinite articles so I can determine when to use each specific indefinite article, depending on the noun being.
Indefinite Articles and ¿Cuánto?, mucho, and poco
Apuntes: Los Adjetivos
Transcripción de la presentación:

REVIEW FOR QUIZ! Months Days Seasons Date format

Quiz #10 #10: Answer the following in a COMPLETE sentence (7 words)—how you answered in class: ¿Cuándo es tu cumpleaños?

Primavera septiembre, octubre, noviembre febrero julio sábado, domingo noviembre Mi cumpleaños es el # de (mes)

calentamiento Express the following In Spanish: I am We are They are Y’all are You are He is Copy your pronoun chart Copy your SER chart

calentamiento Express the following In Spanish: Y’all are You are I am (yo) soy We are Nosotros somos They are Ellos son/Ellas son Y’all are Vosotros sois You are Tú eres Usted es He is Él es

calentamiento Express the following In Spanish: I am We are They are Y’all are You are He is Copy your pronoun chart Copy your SER chart

Subject pronouns Yo Tú Usted / Él / Ella Nosotros/as Vosotros/as (ya’ll) Ustedes/Ellos /Ellas

SER SOY ERES ES SOMOS SOIS SON

En tu libro… Página 29 (¡Arriba!) Pre-write: Lesson from pg 30 Del Ejercicio 1-35, 1-36, 1-37 Pre-write: Lesson from pg 30 Completa: MSL

Las respuestas En mi mochila tengo ______, ________ y _______. Tengo (unos) bolígrafos, (unos) lápices y un libro en mi mochila. Tengo tres libros, dos lápices y diez bolígrafos en mi mochila. Tengo ______, ________ y _______ en mi mochila. Yo necesito ___ _______. Yo necesito un lápiz. Yo necesito un mapa.

Con una pareja (partner) Read the conversation on page 20. To yourself first With a partner—twice, once as each character Figure out what it means Read the vocabulary on page 21. Try and figure out what the words mean and how they are pronounced. Tienen siete minutos!

Nouns & articles in Spanish

Nouns/Articles lesson Theme: Prueba Dates & Classroom + Objective & Big Picture: Knowing how articles & nouns work will help the student give proper gender and use correct grammar when communicating. TSWBAT: Identify & properly use articles that match nouns in Spanish Language Objective: Tell the gender of a group of words and tell why it is that gender

Necesitar (to need) Yo necesito Tú necesitas Usted necesita Él necesita ella necesita

SER (to be) Yo soy Tú eres Usted es Él es ella es

Tener (e->ie) (to have) Yo tengo Tú tienes Usted tiene Él tiene ella tiene

Nouns and articles Noun Word that identifies a person, place or thing/object In Spanish, nouns (whether they refer to living or non-living things) are either masculine or feminine (gender). The noun’s article (the) in Spanish, must indicate the word’s gender (m/f) & quantity (sing/plural) El/la Un/una Los/las Unos/unas

Masculine Singular El hombre El muchacho El libro El profesor El lápiz El mapa Plural Los hombres Los muchachos Los libros Los profesores Los lápices Los mapas

Feminine nouns/articles Singular La mujer La muchacha La mesa La profesora La clase La universidad Plural Las mujeres Las muchachas Las mesas Las profesoras Las clases Las universidades

Clues to help you figure out the gender of a noun: Most nouns ending in “-o” are generally masculine El libro, el muchacho Most nouns ending in “-a” are generally feminine La mesa, la muchacha Some exceptions: el día, el mapa Many person nouns have corresponding masculine & feminine forms El amigo/la amiga El niño/la niña

More Clues Most masculine nouns ending in a consonant simply add an “-a” for the feminine form El profesor/la profesora El francés/la francesa Certain person nouns use the same form for masculine & feminine; only the article changes El estudiante/ la estudiante (ends in E) El deportista/ la deportista (ends in “ISTA” If the article is present, it tells you the gender of a noun La clase (fem) el lápiz (masc.)

Other ending clues Most nouns ending in “-ad” and “-ión” are feminine La universidad La nación Most nouns ending in “-ema” are masculine El problema El poema

Use of definite/indefinite articles Definite articles: (the) El/la los/las Indefinite articles: (a/some) Un/una unos/unas Use the definite article when talking about someone, but not when addressing them directly El profesor Gómez habla español. Buenos días, profesor Gómez.

Making nouns plural Nouns that end in a vowel form the plural by adding “-s” La mesa Las mesas Nouns that end in consonants: add “-es” Mujer Mujeres Universidad Universidades Nouns that end in “-z” change to a “-c-” when you add “-es” Lápiz lápices

Also… When the last syllable of a word that ends in a consonant has an accent mark, its no longer needed in the plural. Lección Lecciones Avión aviones

Indefinite articles Singular Plural Un (masculine, el) Un libro/el libro Una (feminine, la) Una silla/la silla Plural Unos (masculine, los) Unos libros/los libros Unas (feminine, las) Unas sillas/las sillas

Indefinite articles Indefinite articles also agree with the nouns they modify by gender & quantity Un/una are equivalent to “a” Un bolígrafo/ a pen Una silla/ a chair Unos/unas are equivalent to “some” Unos bolígrafos/ some pens Unas sillas / some chairs In Spanish, omit the indefinite article when telling someone’s profession unless you qualify the person (good, bad, hard-working) Lorena es profesora de matemáticas. Lorena es una buena profesora.

Determine the correct def. article/plural for each of the following Add Definite article: ____ sistema ____ humanidad ____ estación ____ carro ____ agua ____ clase ____ tarea Make Plural w/ indefinite articles: Mujer Cuaderno Mapa lápiz

Determine the correct article/plural for each of the following ____ sistema el ____ humanidad la ____ estación La ____ carro ____ agua ____ clase ____ tarea Plural: Mujer Unas mujeres Cuaderno Unos cuadernos Mapa Unos mapas Lápiz Unos lápices

En tu libro… Página 29 (¡Arriba!) Pre-write: Lesson from pg 30 Del Ejercicio 1-35, 1-36, 1-37 Pre-write: Lesson from pg 30 Completa: MSL

Calentamiento: Translate: La tarea: A chair The book The poem An airplane The pencils Some pens La tarea: P. 25: 1-31, 1-32, 1-33 Pre-write tables & bullets from p 26-27

Calentamiento: A chair The book The poem An airplane The pencils Una silla The book El libro The poem El poema An airplane Un Avión The pencils Los lápices Some pens Unos bolígrafos

Adjective form, position and agreement Objective & Big Picture: Knowing how to properly use adjectives allows you to properly describe things and give your opinion. Content Objective: To learn how to describe nouns according to their gender and quantity Language Objective: TSWBAT describe their Spanish teacher, themself and one other student in the class using at least two descriptive words for each Assignment: Libro 31 (1-39, 1-40, 1-41, 1-42) Pre-write “La diversidad del mundo hispano” p 35

What is an adjective? A word that describes a NOUN The pretty girl The big class

Adjective form, position and agreement Descriptive adjectives (size, color, shape) come AFTER nouns in Spanish Un libro grande Un cuaderno azul Un bolígrafo cuadrado (square) Adjectives, just like articles, must agree w/ the nouns they modify in Gender/Quantity El profesor colombiano La profesora colombiana La clase grande Las clases grandes

Adjectives that end in “-o” have a feminine form that ends in “-a” El profesor argentino La profesora argentina Adjectives that end in a consonant have the same masculine & feminine forms Un coche azul Una silla azul Adjectives that end in the letter “-e” have the same masculine & feminine forms Un libro grande Una clase grande

Nationalities/adjectives Nationalities/adjectives that end in a consonant or “-dor”: Add an “-a” for the feminine form El profesor español La profesora española Un libro francés Una mujer francesa Un señor trabajador Una profesora trabajadora

¡A practicar! Participate: Personalize: using at least two descriptive words (39 & 43) & the verb SER for each, describe your Spanish teacher, yourself two other students in the class Participate: work in pairs to do exercises 1-39 & 1-40, Practice combining nouns and adjectives to make logical sentences in Spanish using the prompts from exercise 1-42