2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
Advertisements

FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
Comparació entre Nietzsche i Stuart Mill
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
PROJECTE DE PASTORAL I EDUCACIÓ EN VALORS
Sòcrates Treball realitzat per: Salvador Bosch Tania Gorri Ana Bellido
2. Sòcrates Les claus per entendre la filosofia de Sòcrates
Característiques i classificació.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.3 El problema de la moral: l' utilitarisme eudemonista Què és la felicitat?: Els elements d’una vida feliç.
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.4 El problema de la política (I): el liberalisme utilitarista Plantejament del problema: els límits de la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
Els sofistes i Sòcrates
regit per llei: el logos
Pressupostos Participatius: educar per la democràcia
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Guillermo Martí Nomdedeu
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
2. El naixement de la filosofia occidental
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
2. L’idealisme absolut de Hegel
Els filòsofs presocràtics
Per tant, hi ha d’existir
ELS SAGRAMENTS.
La teoria de les Idees de Plató
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
El vitalisme de Nietzsche
1. Epicur de Samos i l’epicureisme
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Objectiu Educatiu Trienni
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
2. El materialisme històric de Marx
2. El materialisme històric de Marx
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
4. El problema de la moral: eudemonisme
3. Diògenes de Sínope i el cinisme
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
ELS NOSTRES FILLS: COM AJUDAR-LOS A CRÉIXER
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
3.4 El problema del coneixement
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
Esplanada de les mesquites (Temple)
al nostre centre educatiu?
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Forma substancial (essència)
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic Pàgina 58-59 El racionalisme socràtic El bon ciutadà (com el bon sabater) serà aquell que sàpiga exercir les diferents virtuts cíviques (és el seu ofici en la comunitat), per tant, l’objectiu ha de ser buscar: la definició correcta (universal) dels conceptes morals Com podrem conèixer la definició correcta?: Hem de guiar-nos per allò que tot individu que utilitzi la seva raó d’una manera objectiva comprengui amb claredat. Per ser la raó comuna a tota l’espècie, qualsevol que la utilitzi correctament arribarà a les mateixes conclusions. Quin mètode haurem d’utilitzar? No el de la retòrica sinó el de la dialèctica Text pàgina 59 José Vidal González Barredo

2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic Pàgina59-60 El mètode socràtic: La inducció maièutica Punt de partida: “Coneix-te a tu mateix”: Introspecció, innatisme i racionalisme. La inducció - ascensió maièutica. Dos moments: I. La ironia socràtica: Objectiu: l’alumne es desfaci de les falses opinions i es posi en disposició de buscar la definició correcta. Com s’aconsegueix? - Confessió d'ignorància: “Només sé que no sé res”. - Fingeix que desconeix les tesis de l’alumne, amb preguntes l’acorrala fins que el porta a incórrer en contradiccions i aconsegueix que negui les seves pròpies tesis. El que és desitjable Absolut, universal, objectiu (les coses desconegudes i abstractes) El que és desitjat Relatiu, particular, subjectiu (les coses conegudes i concretes) II. La inducció maièutica: Eliminades les idees relatives i subjectives s’inicia la cerca de la definició correcta (universal).

2. Sòcrates 2.5. El problema de la moral: L'intel·lectualisme moral Pàgina 60-61 El saber (la raó) equival a la virtut: l'intel·lectualisme moral Actuar per saviesa Qui coneix la definició universal del bé Actua d’acord amb una veritat descoberta per un mateix Bé universal: els manats universals de la raó El que és desitjat Relatiu, particular, subjectiu (les coses conegudes i concretes) El que és desitjable Absolut, universal, objectiu (les coses desconegudes i abstractes) Actuar cegament Qui no coneix el bé Actua per instint, desig o tècnica particular Bé immediat: impulsos particulars i egoistes Per tant, “Qui pensa correctament, obra correctament”: saber = virtut* El bé: desig essencial de la raó humana (optimisme antropològic) “Ningú no obra malament amb coneixement”: mal = ignorància.

2. Sòcrates 2.5. El problema de la moral: L'intel·lectualisme moral Pàgina 61 La virtut (el bé) equival a la felicitat: l’eudemonisme socràtic “Qui pensa correctament (raó), obra correctament (virtut)”, saber = virtut “qui obra correctament (virtut), assoleix la felicitat (eudemonia)”. virtut = felicitat Equació socràtica: saber = virtut = felicitat. En l’àmbit individual (dimensió ètica): perquè actuem d’acord amb la nostra pròpia consciència. En l’àmbit social (dimensió política): perquè afavorim l'harmonia social i reduïm els conflictes. Argumentació: No només ens proporciona benestar (eudemonia), sinó que també ens fa millors (ens perfecciona), i ens proporciona autonomia moral (ens donem les lleis a nosaltres mateixos). Conseqüències: