2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

El pensament d’Immanuel Kant.
UNIDAD I: INTRODUCCION A LA FILOSOFIA
Kant Filosofia moral.
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Agustín Tonda María Va Sonia Arruñada Carla Martín
2. Sòcrates Les claus per entendre la filosofia de Sòcrates
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
Jorge Porta 2ºBach B Filosofia
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
Guillermo Martí Nomdedeu
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
Un bocí de pastís...?.
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
VALORS/VIRTUTS per créixer com a persones
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
El pensament de John Stuart Mill.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
4. El problema de la moral: eudemonisme
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.0 Límits del coneixement en Locke Distinció entre idees i qualitats Idees en la ment. Qualitats.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. Sòcrates 2.4. El problema del coneixement: el racionalisme socràtic
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Al vostre gust amb el 8 Amb so ¯
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Carta de Lincoln al mestre del seu fill (i II)
HERÀCLIT D’EFES aC.
Principi del canvi (immanent)
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
AQUESTA QUARESMA TU POTS SER MÉS!
UNIDAD I: INTRODUCCION A LA FILOSOFIA
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Aquest salm celebra les perfeccions divines que es revelen en les seves obres meravelloses: èxode, mannà, aliança, terra promesa, festes. Servir un.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Transcripción de la presentación:

2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica Pàg. 57 2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica [Teoria del coneixement] Com podem conèixer mitjançant la raó la definició d’aquests conceptes universals? No amb la retòrica sinó la dialèctica: en què consisteix aquesta? Punt de partida: “Coneix-te a tu mateix” (màxima dèlfica) Introspecció: la veritat és de manera innata (innatisme) a l’interior de nosaltres Racionalisme: n’hi ha prou amb usar bé la nostra raó Mètode: La inducció maièutica En què consisteix?, té dos moments: La ironia socràtica Objectiu: que el seu interlocutor es desfaci de les falses opinions i es posi en disposició de buscar la definició correcta Com s’aconsegueix? Confessió d'ignorància socràtica: “Només sé que no sé res” Fingeix que desconeix les tesis del seu interlocutor i mitjançant preguntes l’acorrala i el porta a incórrer en contradiccions fins que aconsegueix que negui les seves pròpies tesis Text pàgina 57

2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica Pàg. 58 2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica La inducció-ascensió maièutica Eliminades les idees relatives i subjectives s’inicia la cerca de la definició correcta (universal) Sòcrates només ajuda a “concebre” la definició universal Sempre es pot aprofundir en la definició, fent-la més universal a través del coneixement que pugui sorgir d’un nou diàleg El que és desitjable Absolut, universal, objectiu (les coses desconegudes i abstractes) El que és desitjat Relatiu, particular, subjectiu (les coses conegudes i concretes)

2.3 L’intel.lectualisme moral (I)[ètica] Pàg. 58 2.3 L’intel.lectualisme moral (I)[ètica] El saber (la raó) equival a la virtut Un cop definits els conceptes universals, assolits mitjançant la inducció maièutica, el ciutadà està en disposició d'exercir les distintes virtuts cíviques perquè passa de: La força vinculant de l’acció moral es deriva del fet que actuar de manera contrària seria violentar la nostra pròpia consciència El que és desitjat Relatiu, particular, subjectiu (les coses conegudes i concretes) El que és desitjable Absolut, universal, objectiu (les coses desconegudes i abstractes) Actuar per saviesa Qui coneix la definició universal del bé Actua d’acord amb una veritat descoberta per un mateix Bé universal: Els manats universals de la raó Actuar cegament Qui no coneix el bé Actua per instint, desig o tècnica particular Bé immediat: Impulsos particulars i egoistes

2.3 L’intel.lectualisme moral (I)[ètica] Pàg. 59 2.3 L’intel.lectualisme moral (I)[ètica] El saber (la raó) equival a la virtut *(Intel.lectualisme moral) Rebuig de les idees de pecat i culpa “Mai un injust no pot fer mal a un just” La seva ignorància li fa desconèixer que el seu acte repercuteix també negativament en ell mateix: el mal comporta lògicament el seu propi càstig Per tant, “Qui pensa correctament, obra correctament”: saber = virtut* El bé: desig essencial de la raó humana (optimisme antropològic) “Ningú no obra malament amb coneixement”: mal = ignorància

2.3 L’intel.lectualisme moral (II)[ètica] Pàg. 59 2.3 L’intel.lectualisme moral (II)[ètica] La virtut (el bé) equival a la felicitat: l’eudemonisme socràtic “Qui pensa correctament (raó), obra correctament (virtut) ” saber = virtut “qui obra correctament (virtut), assoleix la felicitat (eudaimonia)” virtut = felicitat Equació socràtica: saber = virtut = felicitat Argumentació: En l’àmbit individual (dimensió ètica): perquè actuem d’acord amb la nostra pròpia consciència En l’àmbit social (dimensió política): perquè afavorim l'harmonia social i reduïm els conflictes Conseqüències: No només ens proporciona benestar (eudaimonia) sinó que també ens fa millors (ens perfecciona) I ens proporciona autonomia moral (ens donem les lleis a nosaltres mateixos) José Vidal González Barredo