Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

El pensament d’Immanuel Kant.
Kant Filosofia moral.
Teories ètiques Etiques formals Etiques materials
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
( ) - Època victoriana - LA LLIBERTAT I L’UTILITARISME
2. Jeremy Bentham ( ) 2.3 El problema de la política: l’hedonisme social Pàgina 348 La dimensió social del principi d’utilitat: el principi de.
1.- Quin és el principi bàsic de l’ utilitarisme?
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.3 El problema de la moral: l' utilitarisme eudemonista Què és la felicitat?: Els elements d’una vida feliç.
2. Jeremy Bentham ( ) 2.3 El problema de la política: l’hedonisme social Pàgina 348 La dimensió social del principi d’utilitat: el principi de.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
Guillermo Martí Nomdedeu
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.5 El problema de la política (II): el liberalisme social La nova economia política: el liberalisme social.
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
5. El problema de la moral: eudemonisme
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
Síntesi (ordenació i unificació)
FILOSOFIA CONTEMPORÀNIA
El pensament de John Stuart Mill.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
1. La raó il·lustrada i el concepte de progrés
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
El pensament de John Locke.
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
valors humans i socials
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Utilitarisme de l’acte Utilitarisme de la regla
3.4 El problema del coneixement
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Principi del canvi (immanent)
MESURA DEL RADI DE LA TERRA (seguint Eratóstenes)
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
La vulneració dels drets socials
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
WebQuest “ L’esport, ha de ser violent? ”.
Transcripción de la presentación:

Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo

La màxima felicitat per al màxim nombre de persones Pàgina 324 Jeremy Bentham (1748-1832): influències filosòfiques És fundador de l’ utilitarisme. Empirisme anglès: sensualisme, anàlisi del llenguatge metafísic. Individualisme (Hume i A. Smith): l’ésser humà → interès. L’esperit il·lustrat: substituir la religió per la ciència. Positivisme: govern basat en principis empírics. Liberalisme clàssic (Locke). Radicalisme democràtic” (James Mill). John Stuart Mill (1806-1873): influències filosòfiques Utilitarisme (James Mill, Bentham): principi d’utilitat. Empirisme (Hume): teoria del coneixement. Positivisme (Auguste Comte): valor de la ciència, perill d’uniformització. Liberalisme clàssic: Locke. Alexis de Tocqueville: defensa de les minories. Feminisme: Harriet Taylor. Socialisme utòpic: Saint Simon.

Capitalisme salvatge i liberalisme social Pàgina 325 Regne unit: segle XIX Revolució industrial Terribles condicions laborals dels treballadors Absència de drets laborals i cobertura social J. S. Mill: tradició liberal Es distancia de l’economia clàssica Liberalisme social Immobilisme polític El Parlament britànic: reflex del vell règim aristocràtic Oligàrquic i sufragi censatari J. S. Mill: radicalisme democràtic Modernitzar la societat: democràtica i secular Ampliar el sufragi (vot de la dona inclòs) Mapa pàgina 325

1. L’utilitarisme de Bentham 1.1. El problema de la moral: l’utilitarisme hedonista Pàgina 326 Els objectius de la filosofia de Bentham Biografia Pàgina 326 Punt de partida: Crítica del sistema legal del seu país → Com han de ser les lleis? Objectiu: Trobar un principi que sigui el fonament de: Les lleis (legislació). El bon govern (política). La moral privada dels individus. Com?: A partir de principis empiristes. Amb quina finalitat? Poder avaluar quan una cosa, una acció humana, una llei o uns institució política són bones i correctes → aquest serà el principi d’utilitat.

1. L’utilitarisme de Bentham 1.1. El problema de la moral: l’utilitarisme hedonista Pàgina 326-327 El principi d’utilitat El fi últim és el fet de possibilitar la felicitat humana per mitjà de la raó i la llei. Però, en què consisteix allò útil? Hi ha un principi bàsic derivat de l’observació de la conducta humana (empirisme): “Tothom cerca el plaer i evita el dolor.” Per tant, aquest fet determina allò que és útil, és a dir, què és correcte i bo (utilitarisme hedonista). Bentham rebutja qualsevol altre consideració sobre aquests conceptes: De caire especulatiu o metafísic, així com Les morals que defensen l’ascetisme, el sofriment o el sacrifici (com a cosa bona en si mateixa). Text pàgina 326 Text pàgina 327

1. L’utilitarisme de Bentham 1.1. El problema de la moral: l’utilitarisme hedonista Pàgina 327 Enunciació del principi d’utilitat: Per tant, la “utilitat” és una propietat que pot ser expressada en termes empírics, observables i quantitatius, i que es pot reduir, en últim extrem, a una sensació (sensualisme) de plaer o dolor. I, per això, l' utilitarisme ens proporciona un criteri objectiu del bé i del mal. “Una acció serà bona en la mesura que tendeix a incrementar la felicitat (augmentar el plaer o disminuir el dolor) d’aquells els interessos del quals estan en joc”

1. L’utilitarisme de Bentham 1.1. El problema de la moral: l’utilitarisme hedonista Pàgina 327 Com determinar si una acció és útil o bona?: L’única manera d’avaluar la «virtut» o el «bé moral» d’una acció (o una llei) és: Considerar els interessos de les persones afectades per aquesta. Observar quines són les conseqüències (conseqüencialisme) que tenen en elles (si produeixen un increment en el seu plaer, benestar o felicitat o una disminució ). S’ha de tenir present que: No es fa dependre de principis o postulats derivats de la religió o l’autoritat. Els interessos i els desitjos de cada un dels individus que concorren en un interès col·lectiu tenen la mateixa dignitat i valor (igualitarisme ètic).

1. L’utilitarisme de Bentham 1.1. El problema de la moral: l’utilitarisme hedonista Pàgina 328 El càlcul hedonista: l’aritmètica moral El plaer i el dolor són sensacions que es poden mesurar i comparar a partir de set dimensions: Això ens permet fer el càlcul de: El plaer (utilitat) individual, però també El plaer col·lectiu (càlcul d’utilitat general), que serà la suma dels plaers o dolors individuals (utilitarisme quantitatiu). Aquesta última és la fórmula general del benestar social que pot ser aplicada pels governants en allò que s’anomena hedonisme social. Intensitat, Duració, Certesa Proximitat Fecunditat Puresa Extensió