Síntesi (ordenació i unificació)

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

El pensament d’Immanuel Kant.
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
II. La llum Lleis bàsiques L’òptica geomètrica: imatges i aberracions
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
UNITAT 10 KANT I L’IDEALISME ALEMANY.
La il·lustració i la filosofia de Kant
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
El racionalisme modern
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
3. Els presocràtics 3.3. Heràclit d’Efes
3.5 El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
PETITS REPORTERS Títol.
JOHN LOCKE EPISTEMOLOGIA.
Senyor, ensenya’m a ser feliç i a donar pau!
La filosofia alemanya del segle XIX
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
L´Escola pitagòrica. Els filòsofs atomistes: leucip i demòcrit.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Forma substancial (essència)
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Intuïcions empíriques
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
4. El problema l’ésser humà: teoria de la metempsicosi
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
PRIMERA LLEI DE NEWTON Si no actuen forces exteriors, la velocitat d’un cos no varia ni en mòdul ni en direcció.
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
Resum del seu pensament
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
5. Els pluralistes 39 Qui hi forma part?: Quins trets tenen en comú
3.5 El problema l’ésser humà: doctrina del soma-sema
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Principi del canvi (immanent)
Marcos Escolano, Carles Casamiquela i Adrià Doménech
Tindrem prou energia?.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Transcripción de la presentación:

Síntesi (ordenació i unificació) 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.2. L’origen i la constitució del coneixement Els principis generals de la teoria del coneixement kantiana El coneixement és el resultat de la interacció entre dos pols: l’objecte i el subjecte: Principi general: Pàgina 285 objecte coneixement subjecte Síntesi (ordenació i unificació) Matèria Té el seu origen en l’experiència: pertany a l’objecte. Coneixement Forma Té el seu origen en la subjectivitat: pertany al subjecte.

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 2 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.2. L’origen i la constitució del coneixement Els principis generals de la teoria del coneixement kantiana Nivells de síntesi: El procés de síntesi (ordenació i unificació) de les dades rebudes es va realitzant de manera progressiva així com van intervenint les diferents facultats cognitives. Estructura de la Crítica de la raó pura En té dues parts: Estètica transcendental, que s’ocupa del coneixement sensible (Sensibilitat). Lògica transcendental, que s’ocupa del coneixement intel·lectual, es subdivideix en: Analítica transcendental (Enteniment). Dialèctica transcendental (Raó). Pàgina 286 Nivells de síntesi Pàgina 286 Estructura de la CRP Pàgina 286

Impressions sensibles 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.2. L’origen i la constitució del coneixement Com és possible el coneixement sensible? L’estètica transcendental Objectius: Analitzar les condicions que fan possible el coneixement sensible. Fonamentar les matemàtiques. Facultat: Sensibilitat: capacitat de rebre representacions en ser afectats pels objectes (receptivitat). Procés: Pàgina 286 síntesi Matèria Allò donat: provinent de l’objecte Impressions sensibles Intuïció empírica* Forma Allò posat: provinent del subjecte Espai i temps Espai i temps són: Formes: no són allò que percebem, sinó com percebem. Intuïcions: no són conceptes resultat d’un procés d’abstracció. a priori: precedeixen i possibiliten l’experiència. Pures: són buides de contingut empíric. Són les coordenades en les quals s’ordenen les impressions sensibles. de la sensibilitat: facultat que fa possible el coneixement sensible. * També s’anomena: Fenomen Percepcions Experiència Coneixement sensible

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 2 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.2. L’origen i la constitució del coneixement Aspectes que cal destacar Crítica a l’empirisme. El subjecte no és passiu (simplement es deixa impressionar) sinó que és actiu (ordena i unifica les impressions així com les va rebent mitjançant les estructures a priori que el mateix subjecte posseeix: l’espai i el temps). Gir kantià. El coneixement no és simplement l’empremta que l’objecte deixa sobre el subjecte sinó que és el resultat de l’ordenació que el subjecte fa de les dades que rep de l’objecte. Fenomenisme kantià No podem conèixer les coses tal com són (les “coses en si”) el límit del coneixement és la constitució del fenomen (allò que les coses son “per nosaltres”). Pàgina 288

Intuïcions empíriques 2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2.2. L’origen i la constitució del coneixement Com és possible el coneixement intel·lectual? La analítica transcendental Objectius: Analitzar les condicions que fan possible el coneixement intel·lectual. Fonamentar la física. Facultat: Enteniment: és la facultat que ens permet conèixer un objecte (pensar-lo) mitjançant les representacions que ens ofereix la sensibilitat (espontaneïtat). Procés: Pàgina 288 * Pensar, conèixer o comprendre un objecte és poder referir els fenòmens a un concepte. Aquesta activitat es fa mitjançant un judici: Ex.: “Això és fràgil”. síntesi Matèria Donada per la sensibilitat Intuïcions empíriques Judicis* Forma Posada per l’enteniment categories Taula de judicis Pàgina 289 Les categories o conceptes purs de l’enteniment són: No procedeixen de l’experiència (no són conceptes empírics) sinó que els produeix l’enteniment espontàniament i els aplica a la comprensió dels fenòmens. Són, per tant, buits de contingut empíric (s’han d’omplir amb les dades provinents del coneixement sensible proporcionades per la sensibilitat). Es dedueixen de les diverses formes de judicis possibles: deducció transcendental de les categories. Taula categories Pàgina 290 José Vidal González Barredo