5. El problema de la moral: eudemonisme

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
MONARQUIA VS. REPÚBLICA. MONARQUIA - els privilegiats: patricis Homes - clients lliures - els no privilegiats - plebeus - lliberts Homes no lliures: els.
Advertisements

Els orígens de la filosofia grega
FILOSOFIA ANTIGA ELS SOFISTES I SÒCRATES
3. Plató 3.1 Les claus per entendre la filosofia de Plató (I)
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.4 Els cínics
PROJECTE FILOSÒFIC DE PLATÓ
Societats Capitalistes:
2. Sòcrates Les claus per entendre la filosofia de Sòcrates
ELS ROMANS.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
2. La recerca de la felicitat en l'hel·lenisme 2.3 Els estoics
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
INDEX .Classes socials .Família .Educació jocs i joguines
COMENTARI DE TEXTOS HISTÒRICS
3.6 El problema de la moral: teoria de la virtut
ELS SOFISTES MARIA DE SANDE MARINA AUCEJO PAULA CUBEL LARA MARTINEZ
EUROPA.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.2 El problema de l’ésser humà: l’ésser humà progressiu La seva concepció de l’ésser humà combina elements.
Diverses parts (òrgans)
TRETS DIFERENCIADORS 3r ESO
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
Programa Socialització de Llibres al CEIP LOLA ANGLADA
Pàgina John Stuart Mill ( ) 3.5 El problema de la política (II): el liberalisme social La nova economia política: el liberalisme social.
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
La teoria de les Idees de Plató
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
Estat de benestar i drets socials
El pensament de John Stuart Mill.
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
2. Zenó de Cition i l'estoïcisme
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
La vida és un do de Déu i un servei als altres
3. El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3
1. La raó il·lustrada i el concepte de progrés
EN EL VENTRE DE LA TEVA MARE
Unitat 15 L’utilitarisme José Vidal González Barredo.
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
Concurs Bíblic de catalunya
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
Sòcrates Treball fet per: Judith Zarcos, Amor Estrela, Sonia Valcárcel, Chema Roque, Carlos Gimeno y Pedro Lopez.
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
4. El problema de la moral: eudemonisme
PLATÓ.
Tancat Sistema Aillat Univers Obert Entorn Funcio d’estat
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
1. Aristòtil 1.5 El problema de la moral: l’eudemonisme
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
BIODIVERSITAT A L’HORT
1. Aristòtil 1.6 El problema de la política
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
1. Aristòtil 1.2 El problema de la naturalesa: teoria hilemòrfica
U2: LA FUNDACIÓ DE ROMA. LA MONARQUIA
Llibre primer Pàgina El problema de la política: La teoria liberal de Locke 3.3 Origen, legitimació i funció del poder polític De l'origen de les.
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Principi del canvi (immanent)
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 3
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
3. Karl Marx: el materialisme històric 3. 5
Què puc conèixer (2na part)
2. El liberalisme clàssic de Locke
Transcripción de la presentación:

5. El problema de la moral: eudemonisme 5.1. Origen, naturalesa i funció de la polis Pàgina 112 L’ésser humà és social per naturalesa Text pàgina 112 L’ésser humà és un animal social (zoon politikon) perquè per assolir la pròpia perfecció necessita la vida comunitària. Unió d’ètica i política: per portar una vida guiada per la raó i orientada a la consecució de la felicitat. Únic animal dotat de llenguatge, eina que li serveix per comunicar-se, compartir projectes i expressar valors els morals. La resta dels animals poden viure de manera gregària però no associar- se. José Vidal González Barredo

5. El problema de la moral: eudemonisme 5.1. Origen, naturalesa i funció de la polis Pàgina 113 L’origen natural de l’Estat L’Estat, com tot ésser natural, té una gènesi i un desenvolupament orientat a la seva perfecció i una funció que li és específica. L’Estat (polis) és la culminació d’un procés naturals pel qual s’arriba a la comunitat més perfecta, aquella que és autosuficient. Família Poble L’Estat La funció de l’Estat 1r: Assegurar la vida dels ciutadans (viure) 2n: Promoure la felicitat dels ciutadans (viure bé) Text pàgina 113

5. El problema de la moral: eudemonisme 5.2. El concepte aristotèlic de ciutadania i les classes socials Pàgina 114 El concepte de ciutadania Qui, com i per què ha de participar en l'assoliment d’aquests objectius marcats? La ciutadania és un ideal de vida comunitària lligat a la recerca del bé comú (En línia amb l’Oració fúnebre de Pèricles). La participació política està condicionada al fet de: Ser home lliure: queden excloses les dones i els homes que no disposen del temps lliure per dedicar-se a la ciutat). El mèrit: que és proporcional a la llibertat, l'excel·lència (capacitat), l’origen (noble o plebeu) o la riquesa. Per tant, només tindran drets polítics les classes superiors.

5. El problema de la moral: eudemonisme 5.2. El concepte aristotèlic de ciutadania i les classes socials Pàgina 114 El model d’organització social Com s’ha d’organitzar l’Estat per tal de complir la seva funció? Classes superiors Guardians, magistrats i governants Classes inferiors Agricultors, artesans i mercaders Exclosos dels drets de ciutadania Dones i esclaus

5. El problema de la moral: eudemonisme 5.3. Les formes de govern: el republicanisme Pàgina 115 Quan una polis és justa? Quan qui governa ho fa en favor del bé comú. Text pàgina 115 Qui governa Justes Injustes Objectiu Bé comú Interès d’un grup Un de sol Uns quants La majoria Monarquia Aristocràcia República Tirania Oligarquia Democràcia

5. El problema de la moral: eudemonisme 5.3. Les formes de govern: el republicanisme Pàgina 115 Per què Aristòtil, com Plató, és un detractor de la democràcia? Entén la democràcia com el govern dels pobres contra els rics (com Plató). Si governa una sola classe social ho farà només en virtut del seu propi interès, es convertirà en un govern tirànic (sotmetrà les altres classes socials) i despòtic (no estarà subjecte a cap llei ni control). La república és un govern mixt (amb la participació de més d’una classe social) i sotmès l’imperi de la llei. La excel·lència en les virtuts que s’exigeixen a un bon governant (prudència i saviesa pràctica) no és possible en el ciutadà mitjà. Defensa la importància de la classe mitjana (dota d’estabilitat a l’Estat) i rebutja la comunitat de béns platònica.