El racionalisme modern

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
El pensament de Descartes.. 1. Precedents. La Revolució Científica basada en l’Experiència Sensible i la Matemàtica. La necessitat d’un Mètode per a la.
Advertisements

S. XVII-XVIII: La Modernitat
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
La il·lustració i la filosofia de Kant
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
PER QUÈ LA FILOSOFIA VA AL CINEMA?
Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Tema 2. DIVISIBILITAT.
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
La filosofia de Descartes i el racionalisme modern
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
La filosofia alemanya del segle XIX
1. L’empirisme de Locke 1.2. Els límits del coneixement
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 1
EL PROBLEMA DE LA VERITAT
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
5. El problema de la moral: teoria de la virtut
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
RENÉ DESCARTES (1596 – 1650) INTRODUCCIÓ CONTEXTUAL.
Impressions sensibles
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Per tant, hi ha d’existir
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
Intuïcions empíriques
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
4. Pirró d’Èlide i l'escepticisme
2. L’empirisme de Hume 2.1. L’origen i la constitució del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
Síntesi (ordenació i unificació)
3. La nova ciència i el problema del coneixement
Els sofistes Protàgores i Gòrgies Carla Domenech Marta Crespo
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
L’empirisme modern i la filosofia de Hume
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
Ciència, tècnica i societat
1. Els sofistes 1.3. El problema de la naturalesa: el gir antropològic
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
2.2 El mètode socràtic: la inducció maièutica
2. L’utilitarisme de Stuart Mill
La filosofia de Descartes i el racionalisme modern
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
1. El problema de la realitat: teoria hilemòrfica
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
L’organització del temps
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
Hi ha totes les idees principals; totes són completes
LA NOVA SELECTIVITAT I L’ACCÉS A LA UNIVERSITAT
Principi del canvi (immanent)
CONCURS BÍBLIC NOM: CÉSAR COGNOMS: GARCÍA MEDINA GRUP B DATA NAIXAMENT: 02/07/2003 COL·LEGI: SANT JOSEP OBRER CARRER: COVADONGA S/N
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.2 L’origen i la constitució del coneixement: hume L’origen i la constitució del coneixement.
Descartes 3 Meditacions 2
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
Transcripción de la presentación:

El racionalisme modern Unitat 11 El racionalisme modern José Vidal González Barredo

L’inici de la filosofia moderna Pàgina 220 Biografia Pàgina 222 Obres Pàgina 223 Publicació “Discurs del mètode” (1637) de Descartes → inici filosofia moderna. Influirà decisivament en tots els autors posteriors i suposa una: Nova filosofia: el racionalisme modern. Nova manera de fer la filosofia (que caracteritza la modernitat): hi ha una tasca prèvia a l’elaboració de qualsevol nou sistema filosòfic → analitzar: El procés que porta a la seva constitució i l’eina amb què s’ha de construir. L’objecte central de reflexió filosòfica → l’origen, el procés de constitució, les possibilitats i els límits del coneixement humà (teoria del coneixement). Abans de respondre la pregunta què és la realitat (metafísica) s’haurà de resoldre la qüestió de com es pot conèixer (teoria del coneixement). Per què tanta prevenció abans de proposar un nou sistema? Per què s’havien consumit els fonaments tradicionals de tot el saber a causa de la recuperació de l’escepticisme la reforma, la revolució científica.

Mercantilisme i absolutisme Pàgina 221 Mapa pàgina 221 Segle XVII: crisis L’àmbit econòmic Depressió endeutament L’àmbit polític Revoltes camperoles Guerres L’àmbit religiós Protestants i catòlics jansenisme Mercantilisme (1ª fase: suport) Absolutisme 1r capitalisme Comercial Industrialisme proteccionisme Representants del racionalisme modern: René Descartes (1596 – 1650) va ser l’iniciador d’aquest moviment Seguidors: Baruch de Spinoza (1632 – 1677) a Holanda, Nicolas Malebranche (1638 – 1715) i Blaise Pascal (1623 – 1662) a França, Gottfried W. Leibniz (1638 – 1716) a Alemanya

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1. La recerca d’un criteri de veritat: el dubte metòdic Pàgina 222 Davant la crisi de l’escolàstica, l’objectiu general del projecte cartesià: Restablir l’edifici del saber (de la filosofia i la ciència) sobre unes bases fermes i segures. Com?: A partir d’un nou criteri de veritat i un nou mètode. Amb quines eines? Amb el dubte metòdic (inspirat en els arguments dels escèptics). Revisar tot el saber a la recerca d’uns primers principis que fossin evidents i indubtables (que poguessin superar qualsevol de les objeccions escèptiques). Es tracta d’eliminar totes les opinions i falses creences de l’educació rebuda per començar de nou des dels fonaments per establir alguna cosa ferma i constant en les ciències. En què consisteix i quins són els objectius del dubte metòdic? Text pàgina 222

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1. La recerca d’un criteri de veritat: el dubte metòdic Pàgina 223 Com es porta a terme? És impossible revisar exhaustivament tots els coneixements que hem adquirit o voler demostrar que són falsos aquells sobre els quals tenim dubtes, per tant és més fàcil dirigir el meu dubte: Contra els fonaments, i n’hi ha prou amb el més petit motiu de dubte per poder rebutjar-los (no cal demostrar que són falsos). Exemple: les teories d’Aristòtil Perquè s’aplica de manera sistemàtica: Es comença per exposar un criteri de dubte: una raó que ens permeti dubtar d’un determinat tipus de coneixements que posseïm, però hi haurà alguns coneixements que s’hi resistiran, per tant, haurem de proposar un nou criteri de dubte més potent, Així successivament fins comprovar si queda algun coneixement que sigui absolutament indubtable. Per què és un dubte metòdic?

? 1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1. La recerca d’un criteri de veritat: el dubte metòdic Pàgina 223-225 Quins criteris de dubte s’apliquen i quins coneixements es posen en dubte? Es dubta de (criteri) Els sentits ens poden enganyar Dificultat per distingir entre la vetlla i el somni Possibilitat d’errar en els nostres judicis Hipòtesi del geni maligne [Text pàgina 225] Ens permet dubtar de... Que les coses siguin tal com ens mostren els sentits Que les coses siguin la causa de les nostres idees Que existeixi un món material o el nostre propi cos De les veritats matemàtiques De l’existència de Déu i de la seva veracitat Però no de... Que les coses existeixen [Text pàgina 224] ? Pren-ne nota! Pàgina 224 Pren-ne nota! Pàgina 225

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1. La recerca d’un criteri de veritat: el dubte metòdic Pàgina 225-227 Què cal fer en descobrir que no hi ha cap coneixement segur? Escepticisme radical → “suspendre el judici” → persistir en el dubte, però només en l’àmbit del pensament mai en el de l’acció (la moral provisional). Alliberar-nos dels prejudicis de l’educació rebuda. Acostumar el nostre esperit a allunyar-se dels sentits. Si trobem qualsevol veritat aquesta serà absolutament certa i indubtable. Puc dubtar d’allò que penso (contingut) però és indubtable que penso (activitat), però si “penso, aleshores existeixo”(cogito ergo sum): “sóc”. Aquesta primera veritat em proporciona el: Criteri de veritat: “Serà vertader allò que la meva raó concep clara i distintament”. Model d’«evidència racional». Quina utilitat pot tenir aquest dubte tan radical? Pren-ne nota! Pàgina 226 La trobada de la primera certesa i formulació del criteri de veritat Text pàgina 226 Text pàgina 227

1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.1. La recerca d’un criteri de veritat: el dubte metòdic idees coses