Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
FILOSOFIA MODERNA IMMANUEL KANT. 2 IMMANUEL KANT- XVIII (1) PRINCIPIS GENERALS  De formació racionalista, la lectura de l’obra de Hume li fa plantejar.
Advertisements

2. L' idealisme transcendental:la síntesi kantiana 2. 3
21 de l’any cB Regina Pregar escoltant el “Pie Jesu” de Marcel Olm, ens posa al costat de Jesús.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Tema 10: Dinàmica.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
31 de l’any Regina Els “Records de pluja” de Marcel Olm ens fan desitjar una vida fecunda en l’amor.
Cercar el sentit de la vida, de les coses i de la mort és com una necessitat primària. Fins quan, Senyor, seguireu oblidant-me? Fins quan m’amagareu la.
Filosofia contemporània Frederic Nietzsche
JESÚS DE NATZARET.
3.3 El problema de la realitat: teoria de les Idees
Quina és la fórmula de la felicitat que ens dóna la paraula de Déu?
Unitat 12 L’empirisme modern José Vidal González Barredo.
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
Ens alimentam amb el cos i la sang del Senyor
FILOSOFIA MODERNA RENÉ DESCARTES.
Resta prohibit.
1. Aristòtil 1.3 La concepció del cosmos: cosmologia i física
Pàgina 389 Quina és la millor manera de captar la veritable naturalesa de l’Ésser? Naixement de la tragèdia (1871), dues qüestions fonamentals: És possible.
L´Escola pitagòrica. Els filòsofs atomistes: leucip i demòcrit.
Unitat 14 L’idealisme alemany José Vidal González Barredo.
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
3.4 El problema del coneixement
Diverses parts (òrgans)
Forma substancial (essència)
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
2. El problema de la realitat: la metafísica racionalista 2. 1
Impressions sensibles
2. L’idealisme absolut de Hegel
Impressions sensibles
Una història de la tecnologia
Per tant, hi ha d’existir
Aquest és un missatge especialment inspirador i bell
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
1. L’empirisme de Locke 1.3. L’anàlisi dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 258 Els dos sentits de la substància: com a substrat i com a.
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
DEÚ ET PARLA. DESCOBREIX LA SEVA PARAULA.
Pàgina El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1.3 La recerca d’un criteri de veritat La crítica al dubte metòdic cartesià i el seu.
1. La crítica de la tradició occidental: la filosofia del martell 382
2. Sòcrates 2.1. La personalitat i la vida d’un filòsof singular
IV Part Música Catalana d’avantguarda “Epigrames” de Benet Casablanques (composició 2003) Monges de Sant Benet de Montserrat.
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
2. L’empirisme de Hume 2.4. La crítica dels conceptes de la metafísica escolàstica Pàgina 270 Posa en qüestió la realitat de la substància entesa tant.
Descobreix la seva paraula.
Platonisme.
Pàgina 398 La filosofia de l’ésser i la filosofia de l’esdevenir.
Sentit inicial de la tragèdia Canvi amb Eurípides
3. El problema del coneixement: teoria de la reminiscència
La filosofia del positivisme i l’utilitarisme
PRESENTACIÓ DEL PENSAMENT DE DESCARTES.
COMPARACIÓ DEL PENSAMENT DE PLATÓ I NIETZSCHE
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
La proclamació de la reialesa del Senyor és associada en aquest himne a dos esdeveniments decisius de la seva obra salvífica: la creació i el judici.
LLENGUATGE PENSAMENT I REALITAT
Somni de Nadal. Somni de Nadal.
Pàgina La proposta nietzscheana: la realitat com a joc de perspectives i instints 3.3. La voluntat de poder L’ésser humà s’ha transformat en un.
3.4 El problema del coneixement
1. El problema de l’origen del coneixement i la veritat 1
2. El problema de la realitat: teoria de les Idees
HERÀCLIT D’EFES aC.
Cant espiritual Joan Maragall.
La literatura i les matemàtiques van de la mà.
Principi del canvi (immanent)
+ En aquest breu i bonic salm s’estableixen les condicions necessàries per a esdevenir “hoste” del Senyor, és a dir, per a entrar en el Santuari i.
NO TINGUIS POR, QUE JO SÓC AMB TU
Pàgina 411 L’ésser humà s’ha transformat en un nen: és l’arribada del superhome. La innocència del nen. Per ell no existeix un món definit i ple de sentit.
2. El problema de la naturalesa i del coneixement als inicis de la reflexió filosòfica 2.1. El concepte de physis Pàgina 21 Primer problema: Què és la.
Què puc conèixer (2na part)
Pàgina El problema de realitat en l’empirisme modern 2.3 La crítica dels conceptes de la metafísica de Hume La crítica dels conceptes de la metafísica.
Transcripción de la presentación:

Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana CRÍTICA A LA METAFÍSICA TRADICIONAL F. NIETZSCHE Xavi Castellà Fontes

Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana CRÍTICA A LA METAFÍSICA TRADICIONAL NIETZSCHE considera que L’ERROR FONAMENTAL de tota la METAFÍSICA des de SÓCRATES és la INVENCIÓ d’un MÓN RACIONAL i la conseqüent DESVALORITZACIÓ del MÓN OPOSAT A AQUEST. METAFÍSICA:  “tot allò que va més lluny del físic”.   Investiga els fonaments (causes i "primers principis"), les estructures més generals, el sentit i la finalitat de tota realitat i tot ésser.

Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana CONCEPTES BÀSICS DE LA METAFÍSICA TRADICIONAL Els primers filòsofs grecs, al entendre el món com un COSMOS, creien en una racionalitat intrínseca de la realitat. La invenció del MÓN RACIONAL comporta la invenció d’uns conceptes “RACIONALS” com la SUBSTÀNCIA, la UNITAT, l’ÀNIMA, DÉU, etc. PURES FICCIONS (res ens garanteix la seva existència) Com que el món que es mostra als sentits no presenta aquests conceptes sinó d’altres com el NAIXEMENT, la MORT, etc. els filòsofs postulen un nou món, el MÓN SENSIBLE. PLATONISME CONSEQÜÈNCIA: la valoració positiva del MÓN de l’ESPERIT i la valoració negativa de la CORPOREÏTAT.

Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana Per a NIETZSCHE, només la manca de VITALISME porta a l’EXAGERACIÓ del PAPER de la RAÓ, de la vida conscient i de l’aparició de fantasies metafísiques. D’aquesta manera, L’arrel moral que va motivar l’aparició de la FILOSOFIA PLATÒNICA va ser la por de la mutació, de la vellessa i de la mort en un món sensible. La metafísica platònica – la occidental – és un simptoma de RESSENTIMENT davant l’únic MÓN EXISTENT, és la POR al CAOS – contrari a COSMOS – .

Crítica al Platonisme i a la tradició judeocristiana CRÍTICA A LA METAFÍSICA TRADICIONAL Si la nostra gramàtica fos diferent, la nostra manera d’entendre el món seria també diferent. 1) El LLENGUATGE dóna lloc a una visió errónia de la realitat. 2) La majoria de les frases del nostre llenguatge tenen l’estructura subjecte-predicat (interpretació substancialista de la realitat). 3) L’existència del verb SER (idea de substància). 4) Amb el llenguatge parlem de diferents coses mitjançant les mateixes paraules (hi ha semblances entre elles quan no identitat)