DIFUSIÓ DE LA CULTURA, BIBLIOTEQUES I PROPIETAT INTEL•LECTUAL

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
EL NOU CATÀLEG DE LA BIBLIOTECA de l’escola
Advertisements

ARCA (Arxiu de Revistes Catalanes Antigues)
El Plan de Comunicación UPC Sostenible 2015
Fem activitats amb vídeo!
Ciència, tècnica i societat
Projecte Fi de Carrera Disseny i desenvolupament d’un esquema criptogràfic per gestionar de forma segura els historials mèdics dels pacients a través d’una.
Eines col·laboratives que conté Google Site
Toca fusta FENT DECORATS
CRAI: Unitat de Procés Tècnic
TNR. Presentació de Tesis Doctorals
Núria Castillo i Miquel Puertas (Biblioteca del Campus de Terrassa)
Escola de cuidadors. Escola de cuidadors Una mica d'Història.
FUNCIONAMENT DE L’EPÈRGAM
ENFISPO.
Aspectes ètics de la recerca
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
Desenvolupament de la sessió:
Gestió de continguts i d’objectes digitals & biblioteques
L’informe de laboratori
I ARA, QUÈ PUC FER?.
TREBALLS D’ATENCIÓ AL PÚBLIC
ACTIVITATS EXTRAESCOLARS
Experimentam amb la ciència
Eduard Aibar Estudis d’Arts i Humanitats
RACO Revistes Catalanes amb Accés Obert.
Comunicació Audiovisual
CRAI Biblioteca de Medicina Preservació i difusió del fons patrimonial
Éssers vius i éssers inerts
1. Aristòtil 1.4 El problema de l’ésser humà i del coneixement
Integració europea i gènere Centre de Documentació Europea de la URV
TFG I – PROJECTE PROFESSIONAL
MIREMMATEMÀTIQUES Lleida 24 d’octubre de 2009.
Alexandre López-Borrull
ERASMUS A LA HELSINKI UNIVERSITY LIBRARY
Internet HISTORIA INTERNET I SOCIETAT. INTERNET I LA SEVA EVOLUCIÓ.
INSTITUT GUILLEM DE BERGUEDÀ
Coneix el CRAI Biblioteca del Campus de Ciències de
Biblioteca Patrimonial Digital de la Universitat de Barcelona
Llei 5/2003, de 22 d’abril, de mesures de prevenció dels incendis forestals en les urbanitzacions, els nuclis de població, les edificacions i les instal·lacions.
Accès obert i copyright
Publicar articles de recerca al
Policia + Tecnologia Mataró, 1 de juliol de 2003.
Tesis Doctorals en Xarxa
Presentació BATXILLERAT
SCOPUSxxxxxxxxxxxxxxxx
Preinscripció a la UPF Curs 2017/18
Préstecs Participatius per a emprenedors culturals digitals.
Polítiques de foment del llibre i la lectura
“El perfil de mestre i professor”
SCIENCE OF SYNTHESIS.
Exemples de bones pràctiques
Revistes Científiques de la Universitat de Barcelona
Resultats de l’Estudi 1Q 1R ESCOLA TÈCNICA SUPERIOR D’ENGINYERIA Curs Grau d’Eng.Elèctrica Grau d’Eng.Electrònica Ind. i Automàtica Grau d’Eng.Informàtica.
EL NOU REGLAMENT EUROPEU DE PROTECCIÓ DE DADES
El que cal saber sobre l’estafa del FLA
Una experiència d’ambientalització curricular als estudis de Magisteri de la FPCEE Blanquerna PAMB IV SEMINARI SOBRE AMBIENTALITZACIÓ CURRICULAR de les.
INTERNET XARXA: Quan un conjunt d’ordinadors estan connectats entre si per comunicar-se i compartir informació. TIPUS DE XARXES: LAN: Xarxa d’àrea local,
Dipòsit Digital de la Universitat de Barcelona
CRAI: definició i estructura
Organització i creixement
Catàleg de llocs de treball del CPNL
CRAI: Unitat de Recerca
CRAI: Unitat de Docència
CEDRO denúncia a les UNIVERSITATS
Aquí hi va el títol del pòster: representatiu de les conclusions,i que generi interès, sient seriós i exacte Pérez, J., Rodríguez, P., Casal, J. Institut.
Accés als recursos informàtics
TRETS DIFERENCIADORS 4t ESO
Procés participatiu per l’elaboració del Reglament de Participació Ciutadana de la Roca del Vallès _Gener de 2011_.
Aproximació telemàtica a l’art contemporani: Comunicació, art i educació Modalitat A. Classificació: Educació artística. Educació Visual i Plàstica.
Residencia estudiants
Transcripción de la presentación:

DIFUSIÓ DE LA CULTURA, BIBLIOTEQUES I PROPIETAT INTEL•LECTUAL Els serveis de propietat intel·lectual per als usuaris a les biblioteques de la UPC Josep Vives i Gràcia Biblioteca de l’Escola Politècnica Superior d’Enginyeria de Vilanova i la Geltrú. 30 de juny de 2005

DIFUSIÓ DE LA CULTURA, BIBLIOTEQUES I PROPIETAT INTEL•LECTUAL SUMARI Biblioteques i propietat intel·lectual? Preguntes més freqüents dels usuaris sobre propietat intel·lectual El Servei de Propietat Intel·lectual de les biblioteques de la UPC Conclusions

Editors/Productors/Distribuïdors 1. Biblioteques i propietat intel·lectual? Els actors tradicionals en l’”equilibri” de la protecció intel·lectual: Autors Editors/Productors/Distribuïdors Públic (usuaris finals, associacions de consumidors, associacions d’usuaris,...)

1. Biblioteques i propietat intel·lectual? Les biblioteques tenen un tractament diferenciat en les llei de propietat intel·lectual 37. Lliure reproducció i préstec en determinades institucions. 1. Els titulars dels drets d’autor no poden oposar-se a les reproduccions de les obres, quan aquelles són realitzades sense finalitat lucrativa pels museus, biblioteques, fonoteques, filmoteques, hemeroteques o arxius, de titularitat pública o integrades en institucions de caràcter cultural o científic, i la reproducció es realitzi exclusivament per a finalitats d’investigació. 2. Així mateix, els museus, arxius, biblioteques, hemeroteques, fonoteques o filmoteques de titularitat pública o que pertanyen a entitats d’interès general de caràcter cultural, científic o educatiu sense ànim de lucre, o a institucions docents integrades en el sistema educatiu espanyol, no necessiten autorització dels titulars dels drets ni els han de satisfer cap remuneració pels préstecs que realitzen.

1. Biblioteques i propietat intel·lectual? Entorn analògic Serveis Reproduccions (art. 18, art. 37.1) Servei d’obtenció de documents Fotocopiadores posades a disposició del públic Distribució (art. 19, art. 37.2) Préstec públic d’obres

1. Biblioteques i propietat intel·lectual? Entorn digital Serveis Comunicació pública (art. 20) Publicació d’obres al web (tesis doctorals, etc.) Organització de dipòsits digitals Elaboració de webs Projectes de digitalització Transformació (art. 21) Modificació d’imatges Adquisició de productes sota llicència contractual Accés a bases de dades electròniques (Aranzadi, etc.) Accés a revistes electròniques (Diario La Ley, etc.)

A partir de les tecnologies de la informació i comunicació: 1. Biblioteques i propietat intel·lectual? A partir de les tecnologies de la informació i comunicació: Les biblioteques realitzem molts més serveis Aquests serveis en bases en gran part en la utilització d’obres protegides per la LPI NECESSITEM “GESTIONAR” LA PROPIETAT INTEL·LECTUAL

Detectem una voluntat de voler fer BÉ les coses. 2. Preguntes més freqüents dels nostres usuaris Des de les biblioteques de la UPC hem detectat que els usuaris ens consulten temes de PI i relacionats (ISBN, DL, etc.). Detectem una voluntat de voler fer BÉ les coses. Existeix una clara manca d’informació sobre aspectes de PI i especialment de “desinformació” (copia privada = pirateria ; defensa de la obra = ISBN ; comunicació a Internet = plagi ; protecció de l’obra = Creative Commons.)

2. Preguntes més freqüents dels nostres usuaris Algunes preguntes d’usuaris (professors, estudiants i PAS) Puc utilitzar una fotografia per incloure en un article científic que haig de publicar? [professor] Com podem tramitar els permisos per penjar al web la tesi d’un autor difunt, mort sense hereus? [biblioteca] Com puc protegir el meu Projecte Final de Carrera [alumne] Quines condicions als autors hem de posar en les normes de publicació d’una revista que editem [biblioteca/departament] Podem aplicar les llicències Creative Commons al dipòsit digital de Tesis Doctorals? [Unitat de Tercer Cicle] Podem reproduir una part del plànol original de la nostra biblioteca per fer-ne un logo? [biblioteca] Puc penjar un article d’una revista en el web de la meva assignatura? [professor]

Bàsicament, les preguntes fan relació a: Professors: 2. Preguntes més freqüents dels nostres usuaris Bàsicament, les preguntes fan relació a: Professors: Citar documents (art. 32) Protegir les seves obres (arts. 1 i 6) Tràmits números normalitzats de publicacions (ISBN, etc.) Estudiants: Còpia privada (art. 31) Protegir els seus treballs (arts. 1 i 6) Biblioteques: Reproduir documents (art. 18) Comunicar documents (art. 20)

http://bibliotecnica.upc.es/sepi/ sepi@upc.edu 3. El Servei de Propietat Intel·lectual a les biblioteques de la UPC http://bibliotecnica.upc.es/sepi/ sepi@upc.edu

Facilitar la publicació digital 3. El Servei de Propietat Intel·lectual a les biblioteques de la UPC http://bibliotecnica.upc.es/sepi/ Informar Tramitar Formar Facilitar la publicació digital

És necessari fer una pedagogia en positiu sobre la PI. 4. Conclusions La utilització de les tecnologies de la informació ha posat la protecció de les obres en primer terme. Les biblioteques són una part important en el procés de comunicació de la informació. És necessari fer una pedagogia en positiu sobre la PI. Les biblioteques han de saber gestionar els aspectes de propietat intel·lectual que els afecten. Els ciutadans (“usuaris”) necessiten informació de referència sobre el tema.

DIFUSIÓ DE LA CULTURA, BIBLIOTEQUES I PROPIETAT INTEL•LECTUAL Els serveis de propietat intel·lectual per als usuaris a les biblioteques de la UPC Moltes gràcies