1918 – 1930 ANTECEDENTES. CINE RUSO PRE-REVOLUCIONARIO Primera proyección. Edison. Hermitage. Lumiére. Primera sala. Nevsky. Técnicos franceses.

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
REQUISITOS PARA LA GRADUATION DE LAS HIGH SCHOOLS DE ALLIANCE Alliance High School Graduation Requirements.
Advertisements

Facultad de Bellas Artes de Cuenca HISTORIA DEL CINE Prof. Ignacio Oliva ITINERARIO III LOS PRIMEROS CINES NACIONALES EN EUROPA. EL NUEVO CINE SOVIÉTICO.
Study this picture for 1 minute. Try to remember as much as possible about it. Now tell your partner about the picture. Take it in turns to say something.
 El cine ruso apareció de la mano con los hermanos Lumiere, cuando llegaron a Moscú y filmaron la coronación del Zar Nicolás II  En esta etapa el cine.
First Grade – High Frequency Word Reading Competition Classroom Competition Created by: Malene Golding School Improvement Officer: Kimberly Fonteno.
Unit 2A: Lesson 2 How to Talk About Your Schedule Gramática- Present tense of –ar verbs.
Digital Photography: Selfie Slides
Please sit in your assigned seat. Take out your homework from last class (decode the message). Silently complete the “warm up” section of your paper.
¿New media? Lev Manovich It is responsible for one of the works of reference for the interpretation of the new media. “The language of new media (2001)”
English Language II (2). English Language I (2) Warm-up.
1.Hubo varios momentos importantísimos en la película que sirvieron a cambiar los pensamientos y motivos de Ernesto. Puedes identificar tres de estos momentos.
 Try to figure out what the following questions are asking: 1.¿Qué día es la fiesta? 2.¿Qué día es el catecismo? 3.¿Qué días son los partidos (games)
Objective Students will learn to tell time and be able to use the numbers from last lesson as a review.
Vamonos Get out your purple speaking paper from yesterday AND your writing assignment. I will come to your desk and double check that both have been graded!
Los Pronombres de Complemento, Directo e Indirecto.
Theories about Cognitive Learning: Jean Piaget and Jerome Bruner Ana Cañadas Alejandra Morales.
Tienes un nuevo mensaje…. Ella era una chica timida, llamada Lina, no tenia amigosy solo convivia con su familia especialmente con su madre y su padre…
Adjective form, position, and agreement
EQUILIBRIUM OF A PARTICLE IN 2-D Today’s Objectives: Students will be able to : a) Draw a free body diagram (FBD), and, b) Apply equations of equilibrium.
Agenda: Boot verbs and jugar. La Familia. Tener: Quack Video
UNIVERSIDAD AUTÓNOMA DEL ESTADO DE HIDALGO ESCUELA SUPERIOR DE ZIMAPÁN
El león es el rey de la selva. …
¿Qué hiciste en las vacaciones? What did you do in the holidays?
Español 3 24 de febrero de 2017.
Hoy es el _1 / 4____ de _marzo____ del __2013________
TOPIC: REVIEW OF POSSESSIVES
Preterite and imperfect of stative verbs
1.12 Repaso 2 de septiembre.
familia, lo que (no) les gusta,
¿Qué sabes tocar?.
Getting to know you more!
Verbs like GUSTAR.
Clase 1 Técnicas de la Comunicación
Español 2 3 de marzo de 2017.
First Grade Dual High Frequency Words
11/23/2017 Safely Climbing Up & Down on Machinery.
Diseño de Historias digitales
Egg Baby Project Spanish II.
GRAPHIC MATERIALS 1. GRAPHIC MATERIALS. GRAPHIC MATERIALS 1. GRAPHIC MATERIALS.
Facultad de Ciencias Pecuarias INGENIERÍA EN ALIMENTOS THEME: Does safety information influence consumers’ preferences for controversial food products?
Recetas 6 Objetivo: Hablar sobre la comida y las recetas
1. RESPOND IN ACCORDANCE WITH SECURITIES 2. ACCEPT RESPONSIBILITY 3. CONCENTRATE IN THE CIRCLE OF INFLUENCE 4. BECOME A TRANSITION FIGURE BE PROACTIVE.
Los números.
Recetas 3 Objetivo: Hacer preguntas Hablar sobre la comida
Quasimodo: Tienes que hacer parte D de la tarea..
“Hace” with time expressions “Pero” and “sino”
The brain begins its development days after conception and continues to make new connections throughout life. El cerebro empieza a desarrollarse días después.
©2014 by Vista Higher Learning, Inc. All rights reserved The verb ir (to go) is irregular in the present tense. Note that, except for the yo form.
Proyecto: Mi horario Nombre Hora Fecha.
La Boutique Del PowerPoint.net
La Boutique Del PowerPoint.net
Hoy vamos a..... escuchar y entender un rap en español
Kindergarten Spanish High Frequency Words
Recetas 6 Objetivo: Hablar sobre la comida y las recetas
dirigido por Luís Mandoka (2004) Study guide written by Rachel Hawkes
Vamonos Write a full sentence for each class, including one thing that you would need for that class. Ex. Math → Para la clase de matemáticas yo necesito.
Hacer Ahora. Traduce las preguntas.
PORTRAITS: Different ways of painting, different styles of translating our reality Here we are going to learn how we can describe a person, the body or.
Indirect Questions First Day on the Job 11 Focus on Grammar 4 Part X, Unit 28 By Ruth Luman, Gabriele Steiner, and BJ Wells Copyright © Pearson Education,
International Festival in Bowling Green (Bonus/Perfect Test Score)

Quasimodo: Get playing the verb conjugation tic-tac-toe with your 9 o’clock partner.
Development of the concert programme
El agua.
1.12 Repaso 2 de septiembre.
Quasimodo: Review and then say your memory verse to your 6 o’clock partner WITHOUT looking.
My life Name: benjamín Aravena barrios Thicher: Alexis fernandes DATE: 26|06|2018 COURSE: 7°BASICO.
Quasimodo: Check your homework!
Welcome to PowerPoint gdskcgdskfcbskjc. Designer helps you get your point across PowerPoint Designer suggests professional designs for your presentation,
Transcripción de la presentación:

1918 – 1930

ANTECEDENTES. CINE RUSO PRE-REVOLUCIONARIO Primera proyección. Edison. Hermitage. Lumiére. Primera sala. Nevsky. Técnicos franceses. Lucha Francia-USA por derechos. Pathé principal distribuidor. Gaumont, Lumiére productores El cine en ferias, pueblos, etc. (LEYDA, Gorki, p.6) Guerra ruso-japonesa ”Domingo sangriento”. Mesguich. P Primera Duma. Disuelta. Endurecimiento del zar y Estado. Control político del cine: censura, horarios. Prensa contra el cine: accidentes Control moral: Clero prohíbe ir al cine Gaumont produce en Rusia. Noticiarios. Documentales. Pathé-Gaumont: Laboratorio. Primer “Estudio” cinematográfico.

CINE RUSO PRE-REVOLUCIONARIO Nuevos directores: DRANKOV, JANZHONKOV. Nuevos temas: Históricos. Héroes, gestas, batallas.Trajes de época. “Stenka Razin” Noticiarios de Pathé: Pathé Journal. (Examen cuidadoso) Caza de personajes ilustres. Gorki, Tolstoi. Cita Tolstoi, p Proliferación de salas. Veinte en San Petesburgo. Gobierno del zar: Oleada antisemita. Reacción. Lenin. Cit. P Meyerhold contra Andreiev. Publicación de “Acerca del teatro” Teorías sobre el movimiento. Influencia en Lev Kuleshov. Meyerhold contra el cine. Cit. P. 58 Influencias externas: Smoking, escotes y pecado. No temas históricos. Creación del “Kino-Journal” (Productor Penski) Maiakovski, Larionov y Goncharova. Temas próximos a vientos europeos.

Agit-trains: cinema (1920)

Lenin nacionaliza el cine en 1919 bajo el lema “El cine, de todas las artes, es para nosotros la más importante” y ese mismo año se funda la Escuela de Cine del Estado, la primera escuela de cine del mundo La Vanguardia Rusa de los años 20

What was the Russian Revolution? Marxism-Leninism: Marxism adapted to Russian conditions Class analysis: Bourgeoisie - Proletariat - Peasantry Coup-d'état, not revolution from below “Dictatorship of the Proletariat” Revolution consolidated by propaganda and terror Need to raise revolutionary consciousness of masses (workers, peasants)

Agit-train

Cinema nationalized 1918 Lenin’s article “Directive on film-making” (film as a tool for propaganda) Lenin’s phrase “For us film is the most important art form.” Lenin’s instruction: to shoot the processes of industrial production; educational and scientific films. Profitable art: entertainment “without obscenity and counterrevolution”

Film: Institution-destroying, institution-building Nov. 1917: establishment of Commissariat of Enlightenment (Narkompros) with sub-department for film

Film: Institution-destroying, institution-building Nov. 1917: establishment of Commissariat of Enlightenment (Narkompros) with sub-department for film 1918: State Film School (Moscow) established, including experimental studios 1919: film production and distribution nationalised and placed under control of Narkompros

Film: Institution-destroying, institution-building Nov. 1917: establishment of Commissariat of Enlightenment (Narkompros) with sub-department for film 1918: State Film School (Moscow) established, including experimental studios 1919: film production and distribution nationalised and placed under control of Narkompros Problems faced: - technical: equipment (cameras, celluloid) - cultural: overwhelming influence of imported film, esp. Hollywood  ‘Americanitis’

Film production YearNumber of Soviet films produced

Who is to make the films? Avant-garde intellectuals quickly join the Bolsheviks. Poets…

Vladimir Mayakovsky Beat the squares with the tramp of rebels! Higher, rangers of haughty heads! We'll wash the world with a second deluge, Now’s the hour whose coming it dreads. Too slow, the wagon of years, The oxen of days — too glum. Our god is the god of speed, Our heart — our battle drum. Is there a gold diviner than ours? What wasp of a bullet us can sting? Songs are our weapons, our power of powers, Our gold — our voices — just hear us sing!

Artists… Vladimir Tatlin… Monument to the Third Socialist International ( ) (unrealized project)

… and Kazimir Malevich White quadrilateral on white (1916)

Photographers … Aleksandr Rodchenko

…and theatre directors Vsevolod Meyerhold’s Magnificent Cuckold

Meyerhold ’ s “ Biomechanics ” Biomechanics Rejected psychological realism Grotesque Commedia dell ’ arte Circus Actor as acrobat Distortion of the human body Visual is primary over text

What were the elements of avant-garde art? rejection of “bourgeois” values shock effect Abstraction collage focus on form cult of the modern (“Futurism”), the new industrial processes, machines Primitivism revealing the true form of things (Constructivism)

Revolutionary film “agitka”: spreading the word about the revolution in the villages non-narrative ideological propaganda value hero system (Lenin) non-erotic content

“Avantgarde” political cinema Lev Kuleshov ( ) - theoretician Vsevolod Pudovkin ( ) Sergei Eisenstein ( ) Dziga Vertov ( ) Aleksandr Dovzhenko ( )

‘Typicality’ ‘Typicality’ (tipazhnost’) and ‘types’ (tipazhy): ‘social and personal biography condensed into physical form’ (Eisenstein) vs. Hollywood star system amateur actors embodying typical characteristics of their class

‘Typicality’ ‘Typicality’ (tipazhnost’) and ‘types’ (tipazhy): ‘social and personal biography condensed into physical form’ (Eisenstein) vs. Hollywood star system amateur actors embodying typical characteristics of their class facial expression and demeanor = more important than acting

Montage breaking down of reality into bits  anti-mimetic, similar to cubo-futurism rapid editing cuts (rather than continuity editing) and the creation of new meaning via this editing

See Handout-- Flowchart of Soviet Montage Influences

Lev Kuleshov Teoriza, investiga y educa sobre cine. Filma su primera película en 1917, en ésta es evidente la influencia de las técnicas y recursos utilizados por David W. Griffith. Clase “Laboratorio”, en ella analiza el cine y desarrolla experimentos. Sus descubrimientos serían reunidos finalmente en un texto de su autoría que publica en Kuleshov, motivó a sus alumnos a realizar “Films sin película” reciclando y rearmando nuevas obras en base a películas ya existentes. Descubrió el efecto Kuleshov y experimentó con la creación de paisajes inventados Geografía creativa: crear un paisaje en el montaje combinando distintos planos de lugares completamente distintos. Este experimento lo llevó también a la creación de personajes, creando el cuerpo de una mujer, no existente, a base de la combinación de planos detalle del cuerpo de distintas mujeres.

Kuleshov sentía más interés por dirigirse al público de clase obrera Llevaba tiempo estudiando no solo las películas sino el consumo que hacía de ellas el público ruso, y descubrió que éstos preferían las producciones americanas antes que las propias. Uno de los motivos estaba en que el cine americano destacaba por un montaje mucho más ágil y fluido que las hacía menos densas

Montage: the (Lev) Kuleshov effect The same footage of Ivan Mozzhukhin’s face + other shots (a plate of soup, a young beauty, a child in a coffin) evokes different emotions.footage The audience’s reception of emotion on the actor’s face depends on the sequence of images. the importance of montage and film editing. psychological “programming” of audience.

Montage: the (Lev) Kuleshov effect The same footage of Ivan Mozzhukhin’s face + other shots (a plate of soup, a young beauty, a child in a coffin) evokes different emotions.footage The audience’s reception of emotion on the actor’s face depends on the sequence of images. the importance of montage and film editing. psychological “programming” of audience.

Form & Style: Editing Most Important “Kuleshov effect” of juxtaposed shots (MORE later in Editing PPT)

Autores clásicos rusos: Protazanov Fundador del cine de rusia Diseño Art Déco de escenarios y vestuario Amanerada técnica interpretativa para crear un conjunto extraño, onírico y futurista Pionero en el melodrama espacial cinematográfico. Obra más destacada: Aelita (obra de ciencia ficción)

Soviet Sci Fi Yakov Protazanov’s Aelita (1924) Constructivist sets, costumes Revolutionary theme: spreading the revolution to other planets

Important Practitioners Vsevolod Pudovkin ( ) (Mother)

Vsévolod Pudovkin Creía que los protagonistas de sus obras debían ser personajes individuales, que siempre eran afectados por el entorno e interactuaban con él. Tenía la idea de que el cine era el medio perfecto para educar y persuadir al pueblo. Montaje intimista o a priori, el montaje está presente en todo momento de la realización de una película, que a pesar de que físicamente es utilizado después del rodaje Guión de hierro, que actualmente es conocido en ámbito de los realizadores audiovisuales como Guión Técnico, documento más importante de un director en el rodaje y montaje de la obra cinematográfica.

Vsevolod Pudovkin (1893–1953) Chess Fever (1925) Popular comedy on non- political theme. Mother (1926) Classic based on Maxim Gorky's novel about strikers in The End of St. Petersburg (1927) For the tenth anniversary of the October Revolution. Compared unfavourably to Eisenstein's October.

Serguei Eisenstein Trabajó en el movimiento teatral del Proletkult, una organización cultural que aspiraba crear un nuevo concepto del arte, alejándose totalmente del concepto burgués. Propuso el concepto de Montaje de atracciones, teoría que tiene como base la génesis de combinaciones que disponen la creación de significados del teatro Kabuki y la dialéctica discursiva de Hegel. Montaje de atracciones: se debe someter al espectador, a los diversos estímulos psicológicos y sensoriales con el objetivo de producirle un shock emotivo que establezca la posibilidad de implantación de una nueva idea en cada espectador. Es necesario que el film tenga momentos sin esta combinaciones de elementos de la realidad que causen el shock, para que el espectador descanse y no permanezca en permanente conmoción y así no pierda la capacidad de asombro. Montaje como un proceso que nace con la planificación del encuadre y está íntimamente conectado con su capacidad de ser percibido y valorado por los significados en él contenidos.

Important Practitioners Sergei Eisenstein ( ) (Battleship Potemkin, Strike)

Key Concepts in 1920s films, esp. Eisenstein new cinematic language rejecting “literature” (narrative) and “theatre” (psychological realism of stage) montage of attractions: collision (juxtaposing) of visual images to create a third meaning : (A + B = C) typage: rejection of actors, preference for facial “types”

Eisenstein’s Montage of Attractions Eisenstein ( ): bits = cells, waiting to explode  bits in dialectical conflict: Eisenstein 1926: ‘Any two frames juxtaposed inevitably combine into a new concept’. Two bits put together = more than sum of their parts

Eisenstein’s Montage of Attractions Eisenstein ( ): bits = cells, waiting to explode  bits in dialectical conflict: Eisenstein 1926: ‘Any two frames juxtaposed inevitably combine into a new concept’. Two bits put together = more than sum of their parts ‘Montage of attractions [=stimuli]’: acts on viewer’s emotions via different media, not just pictorial and still (as in cubo-futurism). Pathos = inner world of feelings, thoughts

Sources of Eisenstein’s Montage influenced by theater director Vsevolod Meyerhold ( ) and biomechanics

Meyerhold’s biomechanics 1

Meyerhold’s biomechanics 2

Sources of Eisenstein’s Montage influenced by theater director Vsevolod Meyerhold ( ) and biomechanics actors and audience thought to be connected in machine-like fashion with actors as cogs; audience reactions studied. Influence of Ivan Pavlov and his reflexology.

The Real versus Realism Avant-garde film rejected the “psychological realism” of Stanislavskian theatre. Eisenstein: “The Moscow Art Theatre is my deadly enemy. They string their emotions together to give a continuous illusion of reality. I take photographs of reality and then cut them up to produce emotions… I am not a realist, I am a materialist. I believe that material things, that matter gives us the basis of all our sensations. I get away from realism by going to reality.”

Defining Characteristics “Montage... as a collision of elements... Imitated the Marxist concept of the dialectic... ‘intellectual cinema’ attempts not to tell a story but to convey abstract ideas, as a political tract might”

Form & Style: Editing Most Important Narrative structure—social forces

Form & Style: Editing Most Important Large number of shots

October (1927) by Sergei Eisenstein First non-documentary featuring Lenin

October (1927) by Sergey Eisenstein

Important Practitioners Lev Kuleshov & his workshop Sergei Eisenstein (Battleship Potemkin, Strike) Vsevolod Pudovkin (Mother) Dziga Vertov (The Man with the Movie Camera) Note that Kuleshov, Eisenstein, and Vertov were all film writers and teachers (i.e., scholars) as well as filmmakers.

Eisenstein’s other tricks 1 Eisenstein also obsessed about movements, lines, circles: crowds are unorganized movements, elemental forces; soldiers/the autocracy as organized lines

Sergei Eisenstein ( ) silent films Strike (1924), Battleship Potemkin (1925), October (1927); historical epics Alexander Nevsky (1938), Ivan the Terrible (1944, 1958)

Zooming forward: Eisenstein in the 1930s and 40s 1937 Bezhin Meadow disaster Come-back with Alexander Nevsky (1938), his first sound film (score by Sergei Prokofiev) 1935 foto

Sergei Eisenstein in Mexico, circa

PROF. NOE SANTOS UAM XOCHIMILCO

Dziga Vertov Realizador futurista que tomó el nombre artístico de “Gira Peonza” (Dziga Vertov) siendo su verdadero nombre Denis Arkadievitch Kaufman. Obsesionado con el movimiento y la velocidad, dos conceptos perseguidos por el futurismo. Vertov se concentró en la cámara y su capacidad. Fue un operador (de cámara) y documentalista que rechazaba acérrimamente la ficción, el actor profesional, la puesta en escena y todo aquello que contaminara la pureza de la realidad documentada. Creó el grupo Cine-Ojo emprendiendo la realización de sus noticiarios llamados Kino- pravda (Cine-verdad). Su obra más conocida y elogiada es Chelovek s Kinoapparátom (El hombre de la cámara, 1929).