Día número 120—español 1 El 6 de marzo Horario Regular

Slides:



Advertisements
Presentaciones similares
Stem-Changing Verbs E > IE, E > I, O > UE and U > UE.
Advertisements

Stem-changing verbs.
Table of contents #3 Stem-Changing Verbs: e —» ie.
Tener. Regular Verb A regular verb will follow a pattern for conjugation. Pattern: Stem + endings.
Stem To find the stem, you drop the last two letters of the infinitive (unconjugated verb). Any remaining letters are the stem.
Stem-changing verbs s.p. yo tú él ella Ud. ellos ellas Uds. *nosotros *vosotros pienso piensaspensáis piensanpiensa pensamos There is a spelling change.
Bellwork I can learn how to conjugate stem-changing verbs in Present Tense. Puedo aprender a conjugar los verbos que cambian en el tallo en Tiempo Presente.
Write the correct Spanish words for the English words
Bellwork: Copy your DLT in English & Spanish.
Stem-Changing Verbs Los Verbos de Cambio Radical “Boot Verbs”
Los verbos con cambio radical (e—ie)
Stem-Changing Verbs e  ie e  i o  ue u  ue.
Verbs that are also called
(verbos con cambios radicales)
Spanish Stem-Changing Verbs
Stem-Changing Verbs: e  ie, e  i, o  ue Los Verbos
STEM-CHANGING VERBS IN THE PRESENT TENSE
STEM-CHANGING VERBS IN THE PRESENT TENSE
Examen de Lección 4 Study Guide.
Los verbos que cambian de raíz Stem-changing Verbs pp , pp
Stem changers o-ue e-ie e-i u-ue (jugar)
Día número 121—español 1 El 7 de marzo Horario Regular
Día número 123—español 1 El 9 de marzo Horario Regular
E-IE O-UE E-I.
Los Juegos Olímpicos.
Stem-Changing Verbs: e —» ie and o-ue
Stem-Changing Verbs Los Verbos de Cambio Radical “Boot Verbs”
Día número 124—español 1 El 10 de marzo Horario Regular
La Familia y Verbos con Cambios en el Raiz
Stem Changing Verbs e ie Explanation of Stem-Changing Verbs
First Grade Dual High Frequency Words
Día número 109—español 1 El 16 de febrero Horario Regular
Mi papá (padre) vuelve a las seis.
Día número 122—español 1 El 8 de marzo Horario de Inicio Tardío
Stem Change Verbs.
Día número 113—español 1 El 23 de febrero Horario Regular
Calentamiento: tener y venir
Día número 129—español 1 El 17 de marzo Horario Regular
Día número 125—español 1 El 13 de marzo Horario Regular
Stem-changing Reflexive Verbs
e->ie (inside the boot)
Present Tense Shoe Verbs
Los verbos de cambio radical
Stem-Change Test Review
Spanish 2 Week 5 Sra. Knutsen.
Verbs like PENSAR: How does PENSAR stem-change?
Metas:  Puedo presentar información sobre mis clases, actividades y reglas. Puedo usar verbos con cambio en el radical (stem changing verbs). Enfoque:
Quasimodo: Quasimodo Connector words Markerboards Juego de la pelota
All forms change except nosotros and vosotros
Día número 116—español 1 El 28 de febrero Horario Regular
STEM-CHANGING VERBS IN THE PRESENT TENSE
Jugar – To play U UE Juego Jugamos Juegas Jugáis Juega Juegan.
STEM-CHANGING VERBS IN THE PRESENT TENSE
Stem-Changing Verbs Los Verbos de Cambio Radical “Boot Verbs”
Stem Changing Verbs aka “Boot” verbs
4 Es el 4 de septiembre. Stem Changing Verbs ~Present Tense~
4.7 invitations, ir+a+inf..
Calentamiento.
Día número 141—español 1 El 11 de ABRIL Horario Regular
La ropa, stem-changing verbs
¡Buenos días! LEARNING INTENTIONS SUCCESS CRITERIA Trabajo del timbre:
E-IE O-UE E-I.
Stem-changing verbs (boot verbs).
Español 1 Avancemos Lección 4.1
Español 1 Avancemos Lección 4.1
E-IE O-UE E-I.
Stem To find the stem, you drop the last two letters of the infinitive (unconjugated verb). Any remaining letters are the stem.
Español 1 Avancemos Lección 4.1
STEM-CHANGING VERBS IN THE PRESENT TENSE
Mis clases – tarea de ayer
Transcripción de la presentación:

Día número 120—español 1 El 6 de marzo Horario Regular Success is a matter of attitude and perseverance.

LEER EL BOLETÍN Essential Questions: ¿What are stem-changing verbs and how do you conjugate them? Las metas de hoy: CONTINUAR aprendiendo de: Conjugación de los verbos regulares en el presente Los verbos con cambio radical (stem-changing verbs)

What is a STEM-CHANGING VERB? ESSENTIAL QUESTIONS: EXAMPLE: SERVIR (I) What is a STEM-CHANGING VERB? Yo sirvo Nosotros servimos Tú sirves Vosotros servís Él/Ella sirve Ellos/Ellas sirven Ud. Uds. A verb in which the E in the stem changes to I or IE; the O changes to UE; or U (jugar) changes to UE when you conjugate it. EXAMPLE: PODER (UE) Yo puedo Nosotros podemos Tú puedes Vosotros podéis Él/Ella puede Ellos/Ellas pueden Ud. Uds. In what CONJUGATIONS will the stem-changes occur? It will change in ALL conjugations except Nosotros & Vosotros and the YO of some irregular verbs.

I know/ I am familiar with I say; I tell I give I do; I make Irregular Verbs Song (to the tune of 10 little indians) I fall I know/ I am familiar with I say; I tell I give I do; I make I put; I place I go out; I exit I am (characteristics)   I have; I am (age) I bring I come I see   I hear I know (information) 2 beats I go I am (location, conditions, present progressive)

She never closes her mouth when she eats. STAMP HOMEWORK: 10 SENTENCES using stem-changing verbs GREEN WORKSHEET on stem-changing verbs. Translation of ADVERTISEMENT from pp 90-91 and COMPREHENSION QUESTIONS. AUTOPRUEBA on the first 25 words on page 144 in the text book. El 6 de marzo pg C ACT #3: Conjugation of Stem-Changing verbs She never closes her mouth when she eats. I often ask for help. (pedir ayuda) The bell (campana) rings at 2:40 PM. Do you sleep 8 hours each night? I can’t go because I have to go out with my family. FINISH LEARN and SPELL activities on Quizlet stem-changing verbs WHICH WERE DUE FRI and send me an email when you are done.

TURN IN Crónica #1B SEM 2 Autoprueba on first 25 words on page 144 in text book CORRECT Act #3 Comprehension questions Green WS—didn’t finish in 1st period

RESPUESTAS: El 6 de marzo pg C ACT #3: Conjugation of Stem-Changing verbs She never closes her mouth when she eats. 2. I often ask for help. (pedir ayuda) 3. The bell (campana) rings at 2:40 PM. 4. Do you sleep 8 hours each night? 5. I can’t go because I have to go out with my family. Ella nunca cierra la boca cuando come. (Yo) a menudo pido ayuda. OR (Yo) pido ayuda a menudo. La campana suena a las 2:40 P.M. ¿Duermes 8 horas cada noche? (Yo) no puedo ir porque tengo que salir con mi familia.

RESPUESTAS Comprehension questions pg 91 When does the program take place? 2. Describe what a class is like. 3. What activities are offered on the weekends? 4. How many hours are spent on learning and using Spanish each week? 5. Would you like to study Spanish in Costa Rica? Why or why not? It takes place in the summer, in the month of June. There are 5 students in each class. They listen, speak and practice Spanish all day. They also use the computer. On Saturdays and Sundays there are activities such as visiting a volcano or a national park, swimming in the Pacific ocean, and more. They spend 6 hours a day learning and using Spanish. Answers will vary.

CORRECT Green WS Verbos de Zapato eie 

PENSAR = QUERER = CERRAR = EMPEZAR = COMENZAR = SENTAR = SENTIR = CORREGIR LA TAREA: WS Stem-changing verbs eie PENSAR = QUERER = CERRAR = EMPEZAR = COMENZAR = SENTAR = SENTIR = PREFERIR = MENTIR = DEFENDER= TENER = VENIR = MERENDAR= ENCENDER= DIVERTIR= TO THINK TO WANT TO CLOSE TO START TO START TO SIT TO FEEL TO PREFER TO LIE TO DEFEND TO HAVE TO COME TO TURN ON TO SNACK TO HAVE FUN

ALMORZAMOS ENCIENDE SIENTE PREFIEREN PIENSA EMPIEZA MIENTE SIENTAN Nosotros _________________ en la cafetería. (ALMORZAR) Marcos _______________las luces en la sala. (¿DEFENDER? ¿ENCENDER?) Alicia no se _________________ bien, está muy enferma. (SENTIR) Ellos _________________ comer en Pollo Loco, no les gusta Taco Bell. (PREFERIR) ¿___________________ que la clase de español es fácil Ud.? (PENSAR) La clase ___________________ a las 8:00 en punto. (EMPEZAR.) Raúl es muy desobediente; siempre les _______________ a sus padres. (MENTIR) Los niños se _________________ en las sillas en la clase. (SENTAR) Ella y yo _________________ ir al cine. (QUERER) Enrique _________________ salir con María porque ella es bonita. (QUERER) ALMORZAMOS ENCIENDE SIENTE PREFIEREN PIENSA EMPIEZA MIENTE SIENTAN QUEREMOS QUERE

PREFIEREN DEFIENDE TIENE CIERRA EMPIEZA VIENEN PIENSA QUIERO DEFIENDE Ellos _________________ ir a la fiesta grande. (PREFERIR) Este jugador es muy bueno porque _________________ el gol muy bien. (DEFENDER) Ana _________________ tres gatos y un perro en su casa. (TENER) La profesora ______________ la puerta cuando _____________ la clase. (CERRAR/ EMPEZAR) Todos _______________ a la fiesta de Clara; ella es muy popular. (¿VENIR? ¿SENTIR?) Rubén _________________ que el béisbol es el mejor deporte. (PENSAR) Yo _________________ comer tres tacos y una coca-cola. (¿QUERER? ¿VENIR?) Mi hermano ______________ su opinión; siempre tiene razón. (¿DEFENDER? PREFIEREN DEFIENDE TIENE CIERRA EMPIEZA VIENEN PIENSA QUIERO DEFIENDE

19. Jessica le _________ a su madre, ella no estudia, sale con sus amigos. (¿TENER? ¿MENTIR?) 20. Yo siempre me ___________ mucho con Carlos; él es muy cómico. (DIVERTIR) MIENTE DIVIERTO

LA TAREA Check out MEMRISE.com FINISH Quizlet LEARN and SPELL activities if you haven’t yet and send me an email to let me know you completed them. Include your period. MEMORIZE stem-changing verbs and their stem-change. PRACTICE conjugating stem-changing verbs with Conjuguemos.com MAKE UP the BENCHMARK EXAM if you missed it and come in for tutoring if you need to do better on it.

Last Man Standing Stem-changing Verbs

I can (Yo) puedo

(Nosotros) pensamos We never change! We think (Nosotros) pensamos We never change!

(Ellos) empiezan/comienzan They begin (Ellos) empiezan/comienzan

Our dog sleeps Nuestro perro duerme

His team loses Su equipo pierde

She dreams about (Ella) sueña con

You want (tú) quieres

I repeat Yo repito

(nosotros) volvemos We never change! We return (nosotros) volvemos We never change!

They eat lunch (Ellos) almuerzan

My sister lies Mi hermana miente

You ask for (tú) pides

You guys play Uds. juegan

My friends and I can Mis amigos y yo podemos We never change!